En ulykke, hvad havde du gjort?

Vi kommer kørende på en vej, hvor der er de der bum i midten med 2 skilte i, der gør at man skal køre langsomt, og køre i slalom. Så håber jeg i forstår hvilke jeg mener :slight_smile:

Bagved os er der en kvinde der dytter HELT vildt. Kort efter kører hun hen over den bum ting der og nedlægger de 2 skilte. Kort efter stopper hun, og vi stopper, hvor min mors mand så går hen og snakker med hende.

Hun fortalte vist ikke særlig meget.

Men da jeg kommer hjem og fortæller det til min kæreste siger han at vi skulle have meldt det til politiet fordi kvinden kunne være alkoholpåvirket, kørt for stærkt osv osv.

Så fik jeg det helt dårligt… For det faldte mig overhovedet ikke ind at gøre… Jeg var bare mest i chok over at have set hende køre ind i de 2 skilte. (Iflg hende selv var der ikke sket noget med hende)…

Jeg har det bare dårligt nu over at jeg ikke ringede til politiet… Tænk hvis hun var alkohol påvirket, var i chok eller hva ved jeg… :ked:

Der burde været ringet!

Læser I i morgen, at en person er dræbt i et trafikuheld på den strækning - enten påkørt eller kørt galt - vil I hele tiden tænke på, om hun var involveret.

Hun kunne også have fået f.eks. hjernerystelse og have behov for lægehjælp.

Den er svær - hvis jeg havde mistanke om at hun var fuld eller påvirket af piller, så havde jeg tilbageholdt hende med snak indtil politiet kunne nå frem.

Men det er ikke ufarligt - sidst jeg stoppede en spritbilist jagtede han mig ned af gaden, fordi jeg ikke ville give ham hans nøgler. Heldigvis var jeg på cykel og han kunne ikke løbe lige ud.

Han ville køre fra Esbjerg til Ribe, og der var ingen tvivl om at han var døddrukken.

Det var ikke mig der snakkede med hende. Og jeg tænkte ikke rigtig så meget over det (Var på vej til dr dyr med hundebassen). Han sagde at hun virkede frisk nok… Men jeg ved ikke…

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte på det…

Det skete desuden ved en 16 tiden, så tror jeg havde læst om det hvis det var

Det kan jo være rigtig svært at se om en fremmed er fuld…

Jeg ville heller ikke begynde at lave en scene, hvis jeg ikke kunne se det tydeligt, det må jeg indrømme.

En alkoholiker kan fx let have en meget høj funktionspromille uden at vise nogle som helst tegn på at have drukket, så den er svær

[quote=lenschow;265484]Det kan jo være rigtig svært at se om en fremmed er fuld…

Jeg ville heller ikke begynde at lave en scene, hvis jeg ikke kunne se det tydeligt, det må jeg indrømme.

En alkoholiker kan fx let have en meget høj funktionspromille uden at vise nogle som helst tegn på at have drukket, så den er svær[/quote]

Han lever sammen med en alkoholiker til daglig, så mon ikke han ville kunne se det?

Nej jeg kan ikke en gang se det, så den holder ikke helt. Det er hele idéen med funktionspromiller - ædru kan de færreste med den slags overhovedet begå sig, men jeg har siddet og talt med en mand fx på et behandlingssted, mens han fik taget en række prøver for at se hvor fuld han var. Hans promille var 6,7! Han blev akut indlagt og kørt væk. Abstinenserne kan dræbe.

Men manden - han virkede lige så ædru som dig og mig lige nu:-) Vildt - og ja - han var selv ankommet i bil… Skrækkeligt!

Han er ædru i dag, mens hans lever er skadet.

Så var det sådan en I stod med, så kunne I alligevel intet se eller gøre. Der er stor magtesløshed forbundet med spritbilister - også fordi det er vildt grimt at skulle bremse en anden og spørge Er du fuld…

Tænk hvis personen ikke er… Men jeg har aldrig prøvet at tage fejl - kun med alkoholikere med funktionspromiller. De ser jo ædru ud fulde.

En grim tanke - taget i betragtning, at der nok kører sådanne folk rundt derude i dag…

[quote=lenschow;265486]Nej jeg kan ikke en gang se det, så den holder ikke helt. Det er hele idéen med funktionspromiller - ædru kan de færreste med den slags overhovedet begå sig, men jeg har siddet og talt med en mand fx på et behandlingssted, mens han fik taget en række prøver for at se hvor fuld han var. Hans promille var 6,7! Han blev akut indlagt og kørt væk. Abstinenserne kan dræbe.

Men manden - han virkede lige så ædru som dig og mig lige nu:-) Vildt - og ja - han var selv ankommet i bil… Skrækkeligt!

Han er ædru i dag, mens hans lever er skadet.

Så var det sådan en I stod med, så kunne I alligevel intet se eller gøre. Der er stor magtesløshed forbundet med spritbilister - også fordi det er vildt grimt at skulle bremse en anden og spørge Er du fuld…

Tænk hvis personen ikke er… Men jeg har aldrig prøvet at tage fejl - kun med alkoholikere med funktionspromiller. De ser jo ædru ud fulde.

En grim tanke - taget i betragtning, at der nok kører sådanne folk rundt derude i dag…[/quote]

Skræmmende :S

Nu sidder jeg bare endnu mere og ærger mig over at jeg ikke meldte det… Men er der jo ikke så meget at gøre ved nu.

Ja vildt skræmmende. Nok til at gøre en del ædru kan du tro også.

Du gjorde dit bedste i situationen. Måske var hun ikke fuld men træt?

[quote=lenschow;265489]Ja vildt skræmmende. Nok til at gøre en del ædru kan du tro også.

Du gjorde dit bedste i situationen. Måske var hun ikke fuld men træt?[/quote]

Jeg synes det er noget sjovt noget med det alkohol. XX drikker 1 øl, og så kan man høre det på XX lige med det samme. XXX drikker 1 kasse øl, og det kan overhovedet ikke mærkes eller høres. Det er noget underligt noget.

Tja, måske. Vores teori var at hun dyttede for at hilse på en hun kendte, og så har hun ikke lige fået set at hun altså skulle dreje udenom de bum der.

Det lyder som om, at det kan være en god forklaring…

Godt der ikke skete noget med nogen.

Ang det andet - ja det er sært. Årsagen er, at en alkoholiker ikke omdanner alkohol til urin og sved som andre mennesker uden det gen, der giver alkoholisme. Det kan man måle i hjernen, hvor alkoholikere danner et stof, der ligner heroin og kaldes TICH. Det forklarer også hvorfor det er svært at stoppe med at indtage alkohol, når nu det for en alkoholiker er som heroin.

Hvis alkoholikeren ikke løbende får tilføjet mere “heroin/TICH” så får vedkommende abstinenser.

En alkoholiker får fx heller ikke tømmermænd som andre jo. Ikke helt på samme måde. De får abstinenser som en narkoman

MVH

jeg må indrømme at jeg ville have ringet, og gjort hvad jeg kunne for at tilbage holde hende.

Det kunne jeg godt nok aldrig finde på, bare fordi en kører som en idiot, er det jo ikke ensbetydende med at de er fulde eller på anden måde påvirkede.

Jeg skulle have en meget stærk mistanke om noget var galt, hvis jeg skulle prøve at tilbageholde et andet menneske -surrender

Hvis jeg havde en mistanke om alkohold påvirkning, så er dette hvad jeg ville gøre.