En uventet kat

Efter at have fulgt den lange tråd om at føre to katte sammen i går blev jeg helt skrækslagen og tænkte, om det nu også var det rigtige at prøve at prakke Cinnamon en legekammerat på. Jeg tænkte i hvert fald rigtig grundigt over, om jeg nu også var klar til alt det, som det indebærer.

Men nogle gange er det måske en fordel at blive kastet på hovedet ud i det. I løbet af den seneste times tid lader det nemlig til, at jeg har erhvervet mig en ny kat. Oven i købet lige præcis sådan en kat, som jeg gerne ville have - en sort hankat. Lidt ældre, end jeg havde planlagt. 3/4 år. Men det er okay.

Min nabo stod pludselig uden før døren med missen i armene og spurgte, om jeg kunne hjælpe hende. I første omgang med at passe på katten, indtil Inges Kattehjem åbner kl. 16.00, fordi den skulle leveres tilbage. Det er der nogle familiemæssige årsager til, som jeg ikke skal komme nærmere ind på.

Jeg tænkte ved mig selv, det måtte være skæbnen! Så selvfølgelig sagde jeg ja. Til at hjælpe med at passe den. Der er dog stadig to ting, jeg skal have afklaret. Jeg har talt med min udlejer, der ikke uden videre ville sige ja i telefonen. Han kommer og snakker med mig i morgen. Og så skal jeg være sikker på, at det ikke er en udekat, for det går ikke rigtig her.

Men lige nu er den altså installeret i mit badeværelse, og Cinnamon synes, det er meget, meget interessant. De har faktisk hilst på hinanden, og Cinnamon har hvæst efter ham. Men hun er alligevel nysgerrig nok til at komme ind på badeværelset og snuse til alle hans ting, mens jeg sidder og nusser ham. Indtil hun kom lidt for tæt på, og han også begyndte at sige lyde :høhø:

Så gik Cinnamon og jeg ud igen. Og Cinnamon ser såmænd ud til at have det fint nok lige nu. Hun har lige ryddet brættet for tørfoder, og nu sidder hun og leger med sin lille kuglebane (eller hvad det stykke legetøj nu hedder).

Ja, sådan kan det altså gå! Jeg håber virkelig, at udlejeren siger ja, og at det ikke er en udekat. For han er rigtig fin. Kulsort med sorte knurhår. Og så er han helt vildt kælen. Han har ikke sagt noget til at blive flyttet med og vil gerne sidde hos mig.

Ingrid… læs denne tråd hvor vi er flere som har samlet vores erfaringer med diverse sammenføringer.
Det er en god tråd, da den afspejler vidt forskellige forløb - og også har et par fiaskoer med. :slight_smile:

Selvfølgelig skal du da beholde den sorte missedreng, hvis du må for udlejer… intet hjem er helt perfekt uden en sort kat :slight_smile:

Tak for henvisningen :slight_smile:

Den sorte kat har lige været ude for at rekognoscere lejligheden, og Cinnamon har fulgt ham lige i hælene hele tiden. Tæt nok på til at kunne snuse til hans hale ind imellem. Hun var ikke rigtig imponeret, da han legede med hendes legetøj og gav sig til at tømme hendes tallerken og oven i købet hvæste af hende, da hun kom for tæt på, men hun er stadig fulgt efter ham. Og han har været fuldstændig upåvirket og har bare spankuleret rundt og undersøgt alt.

Ind imellem vendte han sig om og sagde lyde, og det var egentlig mit indtryk, at han bare gerne ville hilse på hende. Men den fangede hun altså ikke lige, så ørerne røg tilbage, og der kom et lille hvæs. Til sidst var de ved at begynde at daske ud efter hinanden, og så syntes jeg ikke, der var nogen grund til at fortsætte længere. Så røg han på badeværelset igen.

Jeg lægger et par billeder af ham og ham med Cinnamon i hælene nede under billederne.

Det lyder til at de to kan blive venner på meget kort tid… :slight_smile:

De må gerne daske efter hinanden, hvæse og skælde ud, så længe at hverken pelstotterne flyver, eller blodet flyder :slight_smile:

Håber det hele falder på plads :thumbup:

Hvor dejligt. Det lyder jo ret fredsommeligt, de skal nok hurtigt blive venner.

Tillykke. :inlove:

Har han et navn.? :slight_smile:
.

Nej, de havde ikke nået at give ham et endnu. Så det bliver i givet fald mig, der skal finde på sådan et.

Så har du jo også mulighed for at lære ham at kende,
nogle gange kommer navnet nærmest af sig selv, som om missen selv havde sagt det. :ups:

Hvor er det smukke katte begge to - det ser jo også helt fredsommeligt ud - det skal nok blive til glæde for jer alle …

Tillykke med din nye sorte kat :slight_smile:
Håber virkelig du får lov til at beholde ham.

Det lyder da rigtig postivt med sammenføringen af de to katte - dejligt:thumbup:

Øv, jeg har lige talt med Inges Kattehjem. Den sorte kat er en udekat :ked:

Jeg synes ikke rigtig, jeg har noget at byde en udekat på. Han KUNNE sådan set godt komme ud via min altan, og der er også masser af haver ud til den side. Men på den anden side ligger der en stærkt trafikeret vej. Så det synes jeg ikke, jeg kan gøre mod hverken ham eller mig. Selv om jeg virkelig gerne havde beholdt ham. Han er så sød og så sort. :brist: Men han får det bedre, hvis han kan komme et sted hen, hvor han kan færdes ude med noget mindre risiko end her midt i Odense.

Så nu må jeg nyde ham, mens jeg kan. Jeg skal passe ham natten over, fordi han først kan afleveres i morgen eftermiddag. Ih, jeg bliver helt trist, selv om jeg kun har kendt ham et par timer :ked:

Vores Trols var også udekat før vi fik ham. Han har omstillet sig fint til livet som indekat :slight_smile:

Jeg tror ikke det vil være et problem, når forandringen for ham sker i forbindelse med et nyt hjem :slight_smile:

Har han indtil videre vist tegn til at ville ud?
Hvis ikke, så ville jeg ikke være nervøs for at give ham en chance!

En kats territorie er der, hvor katten opholder sig…
Flytter man katten vil den som oftest etablere et nyt territorie indenfor de rammer man nu engang tilbyder den…
Hvilket vil sige, at det sjældent giver problemer at flytte en udekat til indemiljøet… såfremt altså at der er tale om en reel flytning til et helt andet, nyt og ukendt miljø!

jeg har gennem tiden kendt en del af de der såkaldte “udekatte” som ved flytning ikke har så meget som viftet med et knurhår…
Den sjoveste af dem, var den kat, som ikke engang ville ligge i vindueskarmen, hvis vinduet stod på klem… der var jo koldt!!! :smiley:

Mange udekatte kan lære at være indekat, min Pjevs var næsten to år, da han blev indekat.
Misse vil ud en gang imellem, og jeg har prøvet alt, hvad jeg kender til af ‘fif og fiduser’,
men hun var jo også 6 - 7 år, da hun flyttede ind her.

Når den sorte mis bliver kastreret, går det sikkert, især når ikke han er ældre.

Pøj-pøj med det. :ok:

Nu har jeg ikke lige undersøgt ham nærmere, men jeg tror faktisk, han er blevet kastreret. Han har sådan en lille barberet plet på det ene ben, ligesom min Cinnamon havde, da hun blev steriliseret. Jojo, jeg ved godt, at de ikke bliver neutraliseret gennem benene :smiley: Men hos Cinnamon var det, fordi der var blevet tappet blod, og det kunne jo være det samme for ham. Han er også øremærket, selv om det godt nok er lidt spild af tid på SÅ sort en kat.

Han har ikke vist tegn på at ville ud, men han har jo også haft alt for travlt med at opdage og med at blive forfulgt af Cinnamon og ind imellem nidstirre hende. Jeg har haft ham ude en gang mere, og de kom stadig tættere på hinanden. Cinnamon bed ham i halen, den lille frække tøs :høhø:

På Kattehjemmet sagde de, at katte ofte ville kunne virke tilfredse nok med at være inde i en periode, så længe det hele var nyt. Men efterhånden, når de vænnede sig til de nye forhold, kunne de godt blive meget frustrerede og få adfærdsproblemer. Hvis det er tilfældet, gør jeg jo katten en bjørnetjeneste. Ja, jeg ved det ikke…

Jeg har taget nogle flere billeder af ham og Cinnamon, hvis nogen skulle have lyst til at se dem. De kommer på i billedtråden, når engang jeg finder ud af, hvordan jeg skal gøre, for at I også kan se dem :tihi:

Så vidt jeg kunne forstå er han en ret ung kat, så jeg tror ikke han har nået at vænne sig så meget til udelivet.
Jeg synes det er lidt mærkeligt af Inges kattehjem at komme med sådan en udmelding, når nu der var en chance for et super hjem til den sorte charmetrold.:slight_smile:
Det er også nemmere at holde indekatte når der er en ligesindet legekammerat, så jeg tror nu godt det kunne gå, hvis du virkelig ønskede at give ham chancen.:kryds:

Jeg synes da du skal give ham chancen og hvem siger han får et nyt hjem foreløbigt. Nej hellere beholde ham og de er da et fint par.

Tine

Bailey som vi fik i august var også udekat inden vi fik ham - og han har ikke vist tegn på at ville ud én eneste gang siden han flyttede ind her, så det kan altså godt lade sig gøre at få en udekat til at blive indekat! :thumbup: Så jeg synes da du skal give det en chance - når du er så glad for ham og det virker til at gå godt med kattene :hjerte:

Har du hørt fra udlejer:? Får du lov at beholde den sorte skønhed:?

En sort kat hører helt klart til i ethvert kattehjem! De sorte er de mest tossede og skøre og sjove krabater i verden - og det kan slet ikke diskuteres :tihi:

Jeg ville altså også tage chancen. Især når din Cinnamon reagerer som hun gør…

Med al respekt for det store arbejde, som mange internater udfører, så er det altså ikke rigtig de steder, jeg vil søge viden om kattehold!
Ved godt det lyder underligt… men der er så mange gamle og lettere forstokkede holdninger på disse steder, at jeg ind i mellem har lyst til at banke hovedet ind i væggen! :doh:
Bla tager mange afstand fra katteopdræt… der er flere som ikke mener at katte bør spærres inde i en lejlighed… trods at man hvert år står med hundreder af uønskede killinger, nægter man at tidligt neutralisere, da man mener det er skadeligt for kattens udvikling… osv … osv… osv…

Naturligvis kan der opstå problemer! Men de er sjældne og man kan faktisk ret hurtigt se om der vil være problemer ved en given kat…
Udlængsel vil vise sig meget hurtigt ved at kat, som vandrer mellem døre, vinduer, døre, vinduer - frustreret og muligvis kaldende…
Og - min påstand! - denne adfærd hos en tidligere udekat vil man oftest se hos katten som bor alene… de har ganske enkelt ikke andet at beskæftige sig med, end hvad der sker udenfor…

Så nej… internatet ved bestemt ikke altid bedst! :slight_smile: