En vegetar kat...!?

Min kusine er lidt i vildrede, og jeg lovede at spørge de kloge katte mennesker herinde fra hende, for det kan vel ikke være normalt…:tihi:
Hendes kat nægter simpelthen at spise dens eget kattemad, som består af tørfoder og vådfoder… Og i tirsdags fandt hun den oppe på køkkenbordet stå og spise salat, agurker og løg :uha:, hun skyndte selvfølgelig at tage salaten fra den, og da den ikke har rørt sit eget foder siden prøvede hun i går at tage et salat blad frem, og så satte den sig til at spise det :S
Er der nogen der har oplevet noget lign, og måske har et råd til hvad man kan gøre ved det? Det kan da ikke være sundt for den at spise de her grøntsager eller hvad?

Spørgsmålet er om katten ikke lige skulle en tur omkring dyrlægen. Katte med trang til at spise “ikke-kattemad” kan nemlig pga sygdom være ude i mineralmangel, og spiser derfor underlige ting.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1063/sprog=1/grp=2/menu=2/
“[FONT=Verdana][SIZE=2]Mangel på:
Mineraler - især fosfor - proteiner, vitaminer og salt,
samt foder med lavt fiberindhold, synes også at have indflydelse på den unormale appetit.”[/SIZE][/FONT]

Hvad vil det sige, at den ‘ikke vil spise sit foder’? For noget må den vel spise, da den meget hurtigt ville blive dødsyg uden. Katte må ikke faste i over 24 timer, da der derefter kan påbegynde fedtlever, som er en ekstremt farlig tilstand, og den ville også tabe sig åbenlyst meget. I så fald burde den meget hurtigt til dyrlæge.
Den må naturligvis ikke fodres med grønt - sådan andet end højst ‘for sjov’ en sjældent gang imellem. Katte er obligate kødædere og kan slet ikke bygge aminostrenge uden at få kød og vil derfor meget hurtigt fejlernæres på kaninfoder, selvom man forstillede sig, at der i øvrigt var hvad katten skulle bruge af vitaminer og mineraler. Forskellige dyrs kroppe er simpelthen ofte indrettet til selv at danne ting, som vi ikke naturligt spiser (katte danner selv C-vitamin, mennesker og marsvin gør ikke), mens vi er afhængige af indholdsstoffer fra fødevarer, som er naturlige for os (katte har svært brug for en lang række af aminosyrer fra kød, f.eks. taurin men også mange andre ‘ukendte’).

Det er ikke så usædvanligt endda, at katte spiser grønt… dog plejer det at være som supplement til dens sædvanlige kost…
Grøntsagerne er heller ikke skadelige for katten med undtagelse af LØG; PORRE OG ANDRE GRØNTSAGER FRA SAMME KATEGORI, så jeg ville lade en kat spise, hvis den har lyst…

MEN - katten skal altså spise sin almindelige mad også! Og hvis den ikke vil have det den får tilbudt, må din veninde enten forsøge sig med noget andet og måske mere fristende, eller m´ske tage katten med til dyrlæge for et llile tjek (det burde hun nok alligevel, hvis den ikke vil spise)…
Katte kan ikke i samme grad som hunde tåle at faste - risiko for fedtlever eksisterer vist allrede. når en kat har fastet to døgn…

Ja altså den har ikke rørt sit eget foder, men det er jo en udekat, så måske han fanger nogen mus osv udenfor… Jeg synes bare det er underligt at den gerne vil spise salat… Og kunne heller ikke forestille mig at det kunne være særlig sundt for den…

Ann K hun har forsøgt at købe lidt andet foder, hendes kat er vild med Whiskas og hun har derfor købt noget vådfoder, men han rør det ikke, eller har i hvertfald ikke gjort det de seneste dage…

whiskas vælger mine kræ også fra…det er skodmad …men de nyder feline porta 21, cosma, posemad fra royal canin, hills, eucanuba og iams…

jeg er sikker på det er fordi missen får dækket sit behov for kød udenfor, så trækker kattemaden ikke…og grønt er godt hvis missen har en hårbolle der skal op

Derer jo muligheden for at katten spiser et andet sted, når nu den går ude…

Jeg ville vælge at holde den inde - bare en dags tid, så jeg fik en chance for at observere om katten virkelig ikke spiser…
Og hvis den så ikke rører foderet, så er det helt klart en tur til dr dyr… Enhver kat kan få problemer - og for en udekat ligger der nogle ekstra risici i at den jo kan komem til at sise planter eller smådyr, som faktisk ikke er spor gode for den…

[QUOTE=Ann K;605660]Derer jo muligheden for at katten spiser et andet sted, når nu den går ude…

Jeg ville vælge at holde den inde - bare en dags tid, så jeg fik en chance for at observere om katten virkelig ikke spiser…
Og hvis den så ikke rører foderet, så er det helt klart en tur til dr dyr… Enhver kat kan få problemer - og for en udekat ligger der nogle ekstra risici i at den jo kan komem til at sise planter eller smådyr, som faktisk ikke er spor gode for den…[/QUOTE]

God ide.

Aldi Lux dåsemad er en OK og billig løsning, som mange katte er glade for…

Vores gamle Sally vores nummer 2 kat hun ville heller ikke spise sin mad, men hun elskede hjørnerne fra toastbrød, dem tog hun selv af ud gennem plastikken hvis vi glemte det på bordet :slight_smile:
Hun elskede salat og peberfrugt, og en masse andre grøntsager.
Så en dag gjorde jeg et forsøg, jeg havde en pose optøet ærter/gulerødder og det blandede jeg i hendes dåsemad, halvt af hvert, og det spiste hun og var glad :slight_smile: Tørkost ville hun kun spise hvis det var med fisk.
Og det mad levede hun fint af uden at have nogen problemer overhovedet :slight_smile:

At vores gæster så synes hun var lidt sjov at hun tiggede og ville have grøntsager fra gæsterne, men Garfield hendes bror han spiste så kød for dem begge :slight_smile:

Jeg har også haft katte, der spiste ærter - jeg tror, den sødlige smag minder om friskt græs.
Gulerods-tern bruges jo i kattemad. Og når gulerødderne er kogt godt i sovsen, så er det da også mums - f.eks. i en gullasch. :slight_smile:

[QUOTE=haneben;605653]whiskas vælger mine kræ også fra…det er skodmad …men de nyder feline porta 21, cosma, posemad fra royal canin, hills, eucanuba og iams…

jeg er sikker på det er fordi missen får dækket sit behov for kød udenfor, så trækker kattemaden ikke…og grønt er godt hvis missen har en hårbolle der skal op[/QUOTE]

Måske spiser den i byen…hos Haneben måske???:smiley: