Endnu et foderspørgsmål - nu vedr. råt foder

Ja ja kald mig bare “Spørge-Jørgen” :tihi:, men jeg har lige et foderspørgsmål mere:

Jer der skriver i fodrer med råt, hvad præcis giver i der ?

Jeg har “bakterie-fobi” :argh: og tænker, om ikke det er noget risikabelt for kattene, at gi dem råt fars og andet kød - altså i forhold til alle de bakterier, som er i kød nu om dage (Campylobactor, salmonella m.m.) ?
Og vil derfor gerne vide hvad præcis i giver, hvis ikke det er BARF-foder.

Der skal meget til, før katte bliver syge af kød - deres maver er meget stærkere end vores.

Hvis det ikke er barf købt til kattene, giver jeg alm kyllingefilet, lidt hakket okse, afpuds fra fx svinemørbrad eller hvad jeg ellers lige har.
Kort sagt: alt :slight_smile:

Kattes maver indeholder temmelig stærk syre, så det er jeg ikke så bekymret for. Tror der er ét tilfælde af salmonella hos kat dokumenteret - eller noget i den stil.
Så mine får rå kylling (med og uden ben), kalkun, and, okse af diverse slags, lam, svin (så længe svin er dansk, da der i noget af det udenlandske kan være en bakterie, som jeg ikke kan huske hvad hedder). Faktisk stort set alt det kød vi selv kunne finde på at spise - det får de så en vis del af :slight_smile:

Og så får de daggamle kyller - det er dog ikke alle der spiser dem

silke er den eneste her der får råt kød. hun får kylling, gris og skal der forkæles and eller laks. alt andet kød rynker hun på næsen af.

jeg har også ladet mig fortælle at kattens mave er utrolig stærk derfor har jeg ingen skrupler med råt kød

Mine for rå lamme kød, fisk ,kylling, okse og grise kød.

Jeg har fodret med råt kød i MANGE år, og jeg har aldrig haft syge katte af det …Vi andre spiser da osse råt kød - Intet er da så godt som en god tatarmad :slight_smile:

Katten er fra naturen skabt/født til at spise råt kød - Kattens tænder er beregnet til at rive/flå i kød, og slet ikke beregnet til at tygge tørfoder :slight_smile:

Jeg ved, at der er mange, der går uden om råt svinekød pga. medicinrester
i kødet - det er kun beregnet til menneskeføde :ups:

[quote=Charlotte Oeh.;334301]Jeg ved, at der er mange, der går uden om råt svinekød pga. medicinrester
i kødet - det er kun beregnet til menneskeføde :ups:[/quote]

Jeg tror ikke der er flere medicinrester i svinekød end der er i andre kødformer …men mange fravalgte for år tilbage at fodre med svinekød pga. sygdommen ( Thjawtjeski - Kan altså ikke stave til det :-)). Denne sygdom findes ikke mere blandt de danske svin.

Tror du ikke, at der er mere penicillin i svinekød end i andet kød?

Det var nu min umiddelbare opfattelse, men det er måske en skrøne, der
hænger ved…

[quote=Charlotte Oeh.;334316]Tror du ikke, at der er mere penicillin i svinekød end i andet kød?

Det var nu min umiddelbare opfattelse, men det er måske en skrøne, der
hænger ved…[/quote]

Det tror jeg ikke Charlotte. Jeg husker min tid i Jylland, hvor mine nærmeste naboer var landbrug, jeg blev meget forbavset over hvor meget penicilin malkekvæg fik, både for at helbrede men osse for at forebygge yverbetændelse.

Nope… MIT luksuslegeme er ikke til råt kød… den slags afskyeligheder lader jeg kattene, hundene og Manden om at fylde i sig :klapper:

Katten er fra naturen skabt/født til at spise råt kød - Kattens tænder er beregnet til at rive/flå i kød, og slet ikke beregnet til at tygge tørfoder :slight_smile:

Her er vi så til gengæld helt enige :slight_smile:

Jeg giver som oftest råt lam, da det lige er den kødart, jeg indtil videre har fået vænnet mine missere til. Og så sørger jeg for at tilføre de nødvendige vitaminer og mineraler ved hjælp af Felini Complete (kan købes hos Zooplus). Det er sådan mest, hvis man jævnligt giver rent/råt kød.

Det hedder nu Aujezky og ikke noget som lyder af en omskrivning af Chauchesko:tihi: Faktisk et stort problem tilbage i firserne, begge dele forøvrigt:)
Den store antibiotika mængde i svin skyldes de forhold de lever under, det er svært at holde dyr sunde og i live når de tvinges til at leve deres korte liv under forhold der er så langt fra det naturlige.

Marina

[quote=Charlotte Oeh.;334301]Jeg ved, at der er mange, der går uden om råt svinekød pga. medicinrester
i kødet - det er kun beregnet til menneskeføde :ups:[/quote]

:lys-ide: så er det derfor, jeg aldrig er syg…antibiotika via kød:rock:

Sakset fra Ingeniøren

[I]Danmark har nu den højeste mængde antibiotika i kødet, i Skandinavien.

I 2004 var der 48 mg antibiotika i kødet i Danmark, mod kun 20 mg i Norge og 30 mg i Sverige.

I år 2000 var der 32,9 mg i Dansk kød.[/I]

:rock: Det er da ikke en rar tanke :confused:

[quote=Charlotte Oeh.;334447]Sakset fra Ingeniøren

[I]Danmark har nu den højeste mængde antibiotika i kødet, i Skandinavien.

I 2004 var der 48 mg antibiotika i kødet i Danmark, mod kun 20 mg i Norge og 30 mg i Sverige.

I år 2000 var der 32,9 mg i Dansk kød.[/I]

:rock: Det er da ikke en rar tanke :confused:[/quote]

Så er der altså ikke noget at sige til,at flere og flere bliver resistent eller allergisk overfor penicillin…

[quote=Charlotte Oeh.;334447]Sakset fra Ingeniøren

Danmark har nu den højeste mængde antibiotika i kødet, i Skandinavien.

I år 2000 var der 32,9 mg i Dansk kød.

:rock: Det er da ikke en rar tanke :confused:[/quote]

Nej, faktisk temmelig klamt:S…jeg kender godt tallene og for en svinekøds elsker som mig er det bare øv og har betydet, at jeg faktisk ikke spiser særlig meget kød.

Der er vel ikke så meget i økologisk svinekød?

nej derfor spiser vi øko kød her hjemme … Der er meget snak om det de sprøjter grise med de siger vi mennesker risiker recidens …

Mener du resistens? eller er det en sygdom jeg ikke har hørt om?

Ja, økologisk landbrug har jo nogle noget skrappere regler om hvornår de må bruge medicin, og hvor meget.