Endnu et foderspørgsmål - nu vedr. råt foder

[quote=Eva K;334491]Mener du resistens? eller er det en sygdom jeg ikke har hørt om?

Ja, økologisk landbrug har jo nogle noget skrappere regler om hvornår de må bruge medicin, og hvor meget.[/quote]

Hvis du er syg (betændelse eks.vis) og lægen giver dig medicin så kan den medicin ikke virker fordi din krop har fået for meget på den måde opbygger du recistens (ved ikke hvordan man staver det )

Men det er faktisk meget værre end som så - for bakterierne kan udvikle
resistens over for penicillin, og det kan i yderste konsekvens medføre, at
man dør af selv banale infektioner.

Det burde der ikke være men øko- grise bliver vel også syge…dog har jeg den forståelse, at der er strengere kontrol med medicinforbruget i øko-brug…uden dog at have nogen specifik viden om det:ups:

Ikke helt korrekt…medicinen virker ikke fordi bakterien som er skyld i betændelsestilstanden er resistent.
Det jeg tror du mener, er tolerans, hvor man skal have mere og mere for at få samme virkning. Ses meget hyppigt ved brug af Benzodiazepiner (Stesolid, Tafil osv.) og ved personer som får Metadon, disse har en meget høj tolerance for smertestillede, hvilket vil sige, at de skal have en meget højere dosis end feks. du og jeg ved smertefuld operation.

[quote=Charlotte Oeh.;334495]Men det er faktisk meget værre end som så - for bakterierne kan udvikle
resistens over for penicillin, og det kan i yderste konsekvens medføre, at
man dør af selv banale infektioner.[/quote]

Fuldstændig korrekt…min søster mistede hendes mand og jeg min svorger til en banal bakterie…Pseudomonas, som er en normalt ufarlig bakterie som bla. kan leve i vand. Han fik lagt isterninger direkte på hans CVK (iv.adgang), hvilket tilførte den resistente bakterie direkte til hans blodbane og pga. hans i forvejen svækket imunforsvar, udviklede han en antibiotika resistent sepsis (blodforgiftning)…Han var en del af grunden til hele ‘ismaskine skandalen’ på sygehusene:(

Ah. Det er resistens du mener :slight_smile:
Og det er dog ikke mennesket der opbygger resistens når vi snakker antibiotika osv. Det er bakterierne eller parasitterne der gør det :slight_smile: