Enisyl-L-lysin HCI erfaring?

Hej alle sammen.
Har en opdrætter ven som hsr fået anbefalet Enisyl-L-lysin HCI af sin dyrlæge til At slå herpes virussen
Lidt ned på hendes han kat?

Er der nogle der har erfaring med dette? Ikke kun “imod” herpes, men sådan overordnet?

Hilsen Amalie

Hvordan overordnet - mener L-lysin er godt for andet end Herpes.

Bruges der L-lysin skal foderet være reduceret for Argenine.

Meningen om effekten mod Herpes er delte

Ved et aktuelt udbrud i en begrænset periode er det altid et forsøg værd.
Når Lis skriver at foderet skal være argininfattigt, så er det fordi, at lysin og arginin er to ‘konkurrende’ aminosyrer. Arginin er et problem i forhold til herpes, så derfor ønsker man at erstatte mest muligt af den med lysin i stedet. Lysin gør som sådan ikke noget ved herpes. Den skubber blot arginin ud, så herpes ikke har så vid mulighed for at bryde ud.
Arginin findes typisk i korn, mens kød er fattigt på arginin - så man skal sådanset bare fodre sin kat som det rovdyr den er.
Men men… efter hvad jeg kan finde ud af, så kan katte altså godt få argininmangel. Så derfor ville jeg ikke selv turde gå for meget amok med lysin, altså jeg ville ikke turde give det i de doser, man anbefaler imod herpes, på permanent basis.
Og ja, sidst men ikke mindst; der er meget delte meninger om virkningen. Også hos mennesker der tager det for herpessår (virker på samme måde).

Er det en kronisk herpeskat?

L-lysin kan efter forhindre udbrud, men ikke mindske udbrud, hvis først katten har fået det.

Jeg har prøvet L-lysin i flere omgange, men aldrig bemærket nogen effekt.

Har hørt om nogen, der har brugt det over længere tid og fået stik modsatte effekt - nemlig flere udbrud.

Det er ikke meningen at man skal give L-lysin permanent, men op til og efter stress situationer, således at det kan give en begrænsning af evt. udbrud.

Hos mennesker tilrådes det at indtage L-lysin efter maden, altså ikke i forbindelse med indtagelse af anden kost, mon ikke det samme gør sig gældende for katte, ikke at give det i forbindelse med fodring som man ser det foreslået mange steder(inkl. RC foderet, suk) for at det fungerer optimalt og konkurrencen med Arginin er så lav som muligt.

Marina

Er det forøvrigt muligt nu at få Enisyl-f i DK?

Marina

Den smule jeg ved om L-lysin, er at det skal gives i perioder for at have en effekt, ikke konstant (som det f.eks. er i RC foderet).

[quote=Vivi_Fletcher;419764]Er det en kronisk herpeskat?

L-lysin kan efter forhindre udbrud, men ikke mindske udbrud, hvis først katten har fået det.

Jeg har prøvet L-lysin i flere omgange, men aldrig bemærket nogen effekt.

Har hørt om nogen, der har brugt det over længere tid og fået stik modsatte effekt - nemlig flere udbrud.[/quote]

Jeg ved faktisk ikke om han er kronisk ramt… Hun giver ham det under udbrud og så skal an vidst ha det 14dage?

Hvor lang tid er et “normalt” herpes udbrud?

[quote=Marina;419775]Er det forøvrigt muligt nu at få Enisyl-f i DK?

Marina[/quote]

Jeg ved det faktisk ikke…
Men har set på nettet og det er der meget Enisyl at vælge imellem :slight_smile:

[quote=NamNamp;419913]Jeg ved faktisk ikke om han er kronisk ramt… Hun giver ham det under udbrud og så skal an vidst ha det 14dage?

Hvor lang tid er et “normalt” herpes udbrud?[/quote]

Hmmm … L-lysin gives jo for at forhindre et herpesudbrud - det hjælper ikke, hvis katten er i udbrud.

Hvis det ikke er første gang katten har det, er et normalt udbrud ca 8 dages tid - første gang kan det vare en del længere.

Jeg tror det er for at dæmpe udbruddet kunne jeg forstille mig?
Han er en del år gammel, så tror ikke det er første udbrud… Lysin er det ikke det killingerne får gennem modermælken i starten ? Eller er det mig der er helt forkert på den?