Er blevet skrevet op til sådan en <3

Jeg har i rigtig mange år, ja faktisk siden jeg var 10 ønsket mig en Saluki:)
Jeg synes alt ved racen er så smukt, og har altid været betaget af en mynde ligende hund. Dog bryder jeg mig ikke om mynder:)

Jeg har så haft fat i en del opdrættere, nogen har jeg ikke hørt fra endnu, og andre har svaret tilbage hvornår de forventer deres næste kuld, desværre er deres næste kuld fortidlige:)
Men http://www.aldabaran.dk/ der regner de med at næste kuld først forfinder om nogen år 2-4 år. Hvilket er perfekt for mig:) Der har jeg taget min uddannelse, og har forhåbentlig en stabil økonomi, og en god lejlighed:)

Jeg er simpelthen så lykkelig over at være blevet skrevet op. Og håber der kommer en hvalp, lige til mig ved næste kuld :slight_smile:

Hvor er det en smuk hund.

Den tror jeg er værd at vente på

Hilsen Sanne

Og… forhåbentlig har du ikke kat til den tid…
Ja, det er en gudesmuk hunderace… som jager alt småvildt!!!

Ja, det har også været min bekymring. Fordi dens jagt instinkter går på at jage alt småt, frygter også lidt hvordan det kommer til at gå med Bamse.
Men er som sagt kun blevet skrevet op. Mig og opdrætter mailer stadig frem og tilbage, håber og satser på at de vil vokse op med katte/mindre dyr, og kan leve i harmoni med mine:)
Men som sagt det er min drøm at få sådan en smukkert ind. Hvis jeg er nød til at vente 15 år. Så må jeg vente 15 år:)
Men lige nu satser jeg og håber at der kun går 2.

Må for en god ordens skyld sige, at hvis jeg ikke kan garentere mine nuværendes dyr’s sikkerhed. Så kommer sådan en sag ikke ind:) Desværre, så betyder det at jeg må udskyde min drøm 15 år:) så må det være det. (eller 20, hvem ved hvor længe de bliver hængende:) )

Så har jeg snakket med opdrætter igen:)
Hun siger det er en gammel skrøne at salukier ikke kan gå sammen med mindre dyr. :slight_smile:
Hvis de er vokset op sammen med mindre dyr, katte, hunde, marsvin osv. Ville det ikke betyder noget.
Hun skriver at de sagtens kan kende forskel på familie og fremmede, måske i starten der vil være lidt jagen.
Men at hun ikke kunne garentere at naboens kat ikke ville blive jagtet.

Nu vil jeg vente i 2 år og glæde mig ualmindligt meget til at få sådan en lille loden sag hjem <3

Jamen selvfølgelig vil opdrætter sige sådan!
Nå… det må du selv om :slight_smile:

Jeg vil gerne linke dig resten af mailen :slight_smile: . Hun kender en opdrætter der opdrætter chi’s også.
Og en af hendes hvalpe bor sammen med 8-10 tibitanske spaniels(hvordan staves det) Mindre race også.
Selvfølgelig taler en opdrætter for sin egen race. Hvem ville ikke gøre det:)
Men mon ikke det bare er tilvendelse og at lærer fra start af at kattene og Bamse ikke er legetøj og ikke skal jages.

Saluki’er er SÅ smukke!! Uff, jeg bliver mere og mere hundeskruk som tiden går… :høhø:

Ja, heldigvis går der nogen år inden at det bliver aktuelt :slight_smile: Men nøjs hvor jeg allerede glæder mig!..
Jeg har selvfølgelig taget kontakt til andre opdrættere også, for at være sikker på at det nok skal gå mellem den nye vov,
den allerede boende vov, og misserne:)

Jeg giver Ann helt ret - DET ville jeg simpelthen ikke turde!

Tænk dig godt om!

Det er en race, der jager på synet ikke næsen men synet og det det går godt nok stærkt, når den dræber det bytte som den 110 % indhenter på et splitsekund.

Jeg kender folk, der har mynder og katte sammen, men det går også derefter - kattene er nærmest skræmt fra vid og sans og hundene er stressede over kattenes bevægelser.

Generelt råd: Lad være med at vælge race på udseende. Vil du have en myndelignende hund sammen med katte så er en whippet bedre, omend jeg heller ikke ville turde det.

Og jeg har ellers en smule erfaring i at sætte hunde og katte sammen… Men jeg ville stadig ikke turde

Tænk dig rigtig godt om…

MVH

Okay, så pakker jeg min frygt lidt ud igen.
Tror jeg vil ud og se racerne i virkeligheden, og sammen med andre mindre dyr så som katte og hunde.
:frowning: Jeg valgte egentlig denne race pga dens sind. Da den ville passe ret godt til mig. Jeg er ikke særlig dominant.
Og bare en lille smule dominant race vil kunne over rumple mig. Derfor har jeg svært ved at finde en race der er lidt størrer som jeg kan styre.
En labrador, er altså bare ikke lige min typehund…

Dominans er som en rød klud på mig - bare spørg dem der kender mig:-) LOL

Jeg nøjes med at sige til dig - at det skal du slet ikke tænke på. Det er en myte. Du kan sagtens magte en hund hvis du arbejder med den ud fra de dokumenterede læringsmetoder - ved en uddannet træner eller en træner, der ikke taler om dominans. Det har kun to formål: at gøre ejere usikre og at gøre hunde mistroiske. Du skal ikke tro på at det findes… Det er en and.

Bed tre folk definere det - så får du tre forklaringer. En engelsk fessor har undersøgt den del og han fandt 54 forklaringer, så nogte så diffust kan man slet ikke tale om.

Endelig… så nedstammer hunden fra ulven, men vi ved ikke hvilken ulv… Der findes 42 underarter - og nogle af dem er solitære…
Så det er en and - opfundet for at slå plat på hundeejere (og nogle katteejere)

Det du skal vurdere er hvilken race, der er nem at sætte sammen med de dyr du allerede har. Der er ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end det er.
Der findes racer som er nemmere med katte end andre.

Jeg er ked af skrive så du måske ikke får din saluki-drøm opfyldt, men jeg skriver af erfaring. Jeg synes også det er verdens smukkeste hund… Men jeg turde ikke sammen med katte… Genetikken kan man jo kun tildels træne væk, og det kræver en træner der er virkelig erfaren.

MVH

Jeg tror jeg holder mig til plan b og c. Så, men det kræver mere læsning om de to racer.

Og så besøg dem og opdrættere uden hvalpe. Og snak med nogle, der ejer hundene - ejere fortæller normalt anderledes end opdrættere om en race:-)

Det er også meningen at jeg skal ud og se opdrætterens af Salukiens hunde, hun har ikke haft hvalpe siden 2005, så tror ikke at der er nogen når jeg ankommer :slight_smile:
Desuden skal jeg have kontakt til nogen ridgeback opdrætter ellere dalmatinere. Det er 2 racer som jeg har elsket og syntes godt om altid også, dog er salukien den der brænder mest i mit hjerte. Ellers går det nok at jeg venter 15-20 år. Jeg har ikke travlt :slight_smile:

Ridgeback’en, er jeg bare så i tvivl om, de fleste steder står der at den ikke er en førstegangs hund. (Hvilket den “Næsten” vil blive)
Bamse har været så let en hund at have. Han var lidt langsom til at blive ren, men han aldrig haft problemer med at være alene, aldrig ødelagt noget, jo, han splittet et par trusser og et batteri ad da han var helt lille og kede sig en nat.
Så stort set vil min næste hund blive en førstegangs hund.
Ridge er også en jagthund, så om det også bliver et problem med mine katte og Bamse, har jeg ikke haft undersøgt endnu.
Og Dalmatinerne, har jeg ikke læst så meget om endnu…
En hunderace afgangen:)

Ridge Back’en er en brugshund! Så medmindre, at du ligefrem synes det er SJOVT at vaaaade rundt på en træningsbane for for ca 117 gang at træne din hund i Feltsøg og gøre det korrekt op mod vinden på en døgngammel nedgravet genstand, så er det nok ikke lige sådan en race, jeg vil anbefale nogen :smiley:
En understimuleret ridgeback er en pestilens og faktisk også potentielt farlig… husk altid at det er en race, som er blevet brugt til Løvejagt! Den har en stærk mentalitet og vil arbejde solen sort…
Det er muligt at der lander sådan en her i huset engang… Men jeg er så også gift med en mand, der uddannet instruktør hos Redningshundekorpset inden for det danske beredskab :slight_smile:

Dalmatineren… uf - jeg hader at måtte skrive det her!!! Det er “min” race…
Men - den har desværre igennem de sidste år fået temperamentsproblemer… Alt for stor popularitet i kølvandet af Disneys 101 dalmatinere :frowning:
Find opdrættere som mentaltester og bruger hundene - der får du de gode temperamenter… og de koster lidt mere end hos det lille køkkenopdræt.

Når nu du er så glad for mynderne, så prøv at kigge lidt mere på den Italienske mynde

Hvis du ønsker at få undersøgt rigtigt grundigt hvad det indebærer at have en Rhodesian Ridgeback, så har jeg en jeg kan anbefale dig at tage kontakt til, hun er super dygtig opdrætter af denne race og meget meget ærlig omkring hvad der er godt og skidt ved racen og du vil garanti få hendes mening om hvor vidt racen egner sig til at gå med katte.

Men AnnK har helt ret i at en RR er en hund der skal BRUGES!

Jeg vidst godt det var/er en meget aktiv hund. Men vidste faktisk ikke at den “skulle” bruges. Jeg har dog en svensk ven, med en ridge på 6 år.
Han bruges ikke til noget synderligt, dog aktiveres han dagligt, og går 3-6 ture dagligt, og lange.
Jeg har sådan 2 brætspil, man kan ligge godbider i og gemme dem, også skal hunden selv finde frem til godbiderne. Bamse nægter dog at bruge det, han sætter sig og piver i stedet, så håber at det kan blive brugt en anden god gang:)
Det kan være der igen går 10-20 år inden jeg anskaffer mig en ridge :slight_smile:
Men har selvfølgelig 2-50 (og forhåbentlig flere år) til at undersøge, vælge og bestemme racen:)
Tak for linkt til Italiensk mynde, den vil jeg læse om:)
Elsker myndernes udseende, men deres rå styrke som ligger bag, og de krafter de arbejder med. Plus deres energi niveau og hjerne:)