Er bonsaitræ giftig for katte?

Ja så skete det også for mig, for første gang i de tyve år jeg har haft katte (tæller kun min voksne år med). Vågnede op i dag til opkast på gulvet & at min kat havde spist af mit nye bonsaitræ. Havde hun ikke kastet op, ville jeg aldrig ha opdaget det, da det er så lidt at jeg kun kan se det på træet forbi jeg ved det. Derfor vil jeg også tro hun har fået kastet det hele op.

Jeg har søgt på nettet & kikket på sider med lister over giftige & ikke giftige planter forkatte, men kan ikke finde bonsaitræ på nogen af dem. Har også ringet til min dyrlæge & de ville prøve at undersøge det & vende tilbage.

Hun virker på ingen måde berørt af det, har spist sin almindelige mad som hun plejer (efterplante-spisningen) drukket, sovet hos mig & opføre sig fuldstændig som hun plejer. Så det er ikke fordi jeg er vildt nervøs, men lidt livrem & seler skaber vel ikke :slight_smile:

Nu jeg er i gang, prøvede jeg også at tjekke op på magnolia, da jeg også har sådan et træ, men fandt hellere ikke noget om det. Så til alle jer kattegale, er der nogen af jer der ved om bonsai eller magnolia er giftig eller ikke giftig for katte?

Mange hilsner Ea

Bonsai-træer er mange forskellige træsorter, så du må være noget mere specifik i din søgen…

(Har tidligere selv haft bonsai-udgave af stuebirk, bøgetræ og thuja… )

Hej Ea

Det er fordi bonsai træer er miniature af store træer. Hvis du taget et billede af det og uploader det vil folk have en mulighed for at gætte det. Jeg har f.eks. en mini eg af en art men de kommer i mange udgaver. Man kan også få gransorter osv. Så tag et billede, så ser vi på det (jeg har en bonsai bog, hvor der er tons vis af billeder så mon ikke lige dit træ også burde være der??)

Takker til jer begge, har ingen ide om hvilken slags det er, så vil prøve at tage et billede & oploade det :slight_smile:

Hurtig googling på Magnolia: tilsyneladende ugiftig :ok:

According to the ASPCA, the magnolia flower is considered non-toxic for dogs, horses and cats.

http://www.ehow.com/facts_7310672_magnolia-flowers-poisonous-dogs_.html

Bonzai kan som nævnt være alle mulige træer der er skåret ned, så det er ikke lige til at sige…

katten har jo brugt dit bonsai træ som kattegræs… intet unaturligt i de derefter kaster op…:slight_smile:

og så lidt som de nipper af div grønt, er det ikke noget de dør af…
var katten forgiftet ville du ikke være i tvivl !!!

og som folk siger, der findes ikke ET bonsai træ !! Der findes 10000 vis … et bonsaitræ er jo bare en miniature udgave af div træer/ buske

Nu med billeder - Jeg ville havde lagt dem ind i mit første oplæg, men det ser ikke ud til jeg kan komme ind & rette i det, kors jeg er ikke god til computere & da slet ikke på kattegale :S

Bonsaitræet (med egen pynt)

& et af katten Emina der opføre sig helt som hun plejer (heldigvis!). Selvfølgelig taget her efter hendes uheldige spisning & mig som ellers mener jeg fodre hende fint :tihi:

[QUOTE=Ann R;811313]Hurtig googling på Magnolia: tilsyneladende ugiftig :ok:

http://www.ehow.com/facts_7310672_magnolia-flowers-poisonous-dogs_.html[/QUOTE]

Tusind tak & hvor dejligt! Jeg er ikke ligefrem en ørn til at google & på engelsk går der rigtig skidt. Indtil videre har hun også været helt ligeglad med det træ, på trods af hun nærmest sidder med en gren i øret hver gang hun sidder i det vindue hvor det står. Men ikke en eneste gang har hun bidt det eller dasket til det :ok: & de har delt bolig siden August :slight_smile:

Det vil jeg ikke give dig ret i :ups:

Jeg har haft en giftig plante i min stue, og 6 katte nåede at kaste op og få dårlig mave af den, inden jeg fandt “synderen”.

[QUOTE=Enki;811350]Nu med billeder - Jeg ville havde lagt dem ind i mit første oplæg, men det ser ikke ud til jeg kan komme ind & rette i det, kors jeg er ikke god til computere & da slet ikke på kattegale :S

Bonsaitræet (med egen pynt)

& et af katten Emina der opføre sig helt som hun plejer (heldigvis!). Selvfølgelig taget her efter hendes uheldige spisning & mig som ellers mener jeg fodre hende fint :tihi:

[/QUOTE]

Jeg synes ikke dit træ ligner en Magnolia - eller det er jeg ret sikker på det ikke er. En magnolia er et Tulipantræ. Hvis træet er forholdsvis nyt ville jeg spørge i butikken, hvad det er for en fætter. Det ligner umiddelbart noget “eksotisk”, men jeg kan ikke lige genkende planten ud fra dine billeder. Håber missen har det bedre. Jeg har selv en kat der spiser alt grønt, hvis jeg ikke passer på.

Nej bonsaitræet er ikke et magnolia, det er jeg klar over. Jeg har et bonsaitræ hvis art jeg ikke kender og et magnoliatræ :slight_smile: Bonsaitræet er købt i Føtex, så tror ikke der er meget hjælp at hente der.

Katten har det godt & det har hun haft hele tiden. Som sagt har jeg intet kunne mærke på hende, ville blot tjekke for en sikkerheds skyld nu hun for første gang har valgt at spise af en plante & derfor spørg jeg omkring begge de planter jeg har :slight_smile:

[QUOTE=DK Blackangel;811392]Det vil jeg ikke give dig ret i :ups:
[/QUOTE]
Nej, det vil jeg heller ikke, men af en anden grund. Visse planter kan desværre give nyreskader allerede efter katten har spist ret små mængder. I de unge år har nyrer stor overkapacitet, så man bemærker det måske slet ikke. Men senere i livet kan det få betydning, hvis nyrerne ikke var på toppen allerede fra de unge år.

Det er jeg også. Sikker på det ikke er, altså. Jeg opfattede det som om der blev spurgt både om en magnolia og så om bonzaitræet (som jeg ikke lige kan genkende). Men måske ikke?

Jo du har fuldstændig ret :slight_smile: Mit magnoliatræ har hun aldrig vist interesse for. Bonsaitræet var det hun fik smagt på i dag.

[QUOTE=Ann R;811594]Nej, det vil jeg heller ikke, men af en anden grund. Visse planter kan desværre give nyreskader allerede efter katten har spist ret små mængder. I de unge år har nyrer stor overkapacitet, så man bemærker det måske slet ikke. Men senere i livet kan det få betydning, hvis nyrerne ikke var på toppen allerede fra de unge år.

Det er jeg også. Sikker på det ikke er, altså. Jeg opfattede det som om der blev spurgt både om en magnolia og så om bonzaitræet (som jeg ikke lige kan genkende). Men måske ikke?[/QUOTE]

Jeg ved godt det med nyreskaderne :slight_smile:

[QUOTE=Enki;811587]Nej bonsaitræet er ikke et magnolia, det er jeg klar over. Jeg har et bonsaitræ hvis art jeg ikke kender og et magnoliatræ :slight_smile: Bonsaitræet er købt i Føtex, så tror ikke der er meget hjælp at hente der.

Katten har det godt & det har hun haft hele tiden. Som sagt har jeg intet kunne mærke på hende, ville blot tjekke for en sikkerheds skyld nu hun for første gang har valgt at spise af en plante & derfor spørg jeg omkring begge de planter jeg har :)[/QUOTE]

De der bonsai' træer Føtex sælger hedder så vidt jeg ved noget med microphylla’ - altså noget med småbladet… de er sådan set ikke rigtige bonsai, fordi en ægte bnsai er et normalt træ der er klippet ned, somme tider gennem rigtig mange år, og de kan koste en formue. Men de her ligner ganske godt. Jeg tror bare ikke de er i en bonsai-bog.

Jeg håber du finder ud af hvad det er for en, og at den IKK er giftig :slight_smile:

Ja, det var også Bengallady som Ann R svarede der? Selvom hun brugte dit indlæg til at køre videre… :slight_smile:

Det tror jeg såmænd gerne.
Jeg gav dig bare ret - og uddybede så min grund til at mene som jeg gjorde.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;811684]De der bonsai' træer Føtex sælger hedder så vidt jeg ved noget med microphylla’ - altså noget med småbladet… de er sådan set ikke rigtige bonsai, fordi en ægte bnsai er et normalt træ der er klippet ned, somme tider gennem rigtig mange år, og de kan koste en formue. Men de her ligner ganske godt. Jeg tror bare ikke de er i en bonsai-bog.

Jeg håber du finder ud af hvad det er for en, og at den IKK er giftig :-)[/QUOTE]

Det lyder fornuftigt, jeg valgte netop at købe et der var til at betale, da jeg normalt ikke har planter. Så tænkte at bruge en formue på et træ jeg måske bliver træt af inden der er gået en måned, var lige dyrt nok :tihi:

Jeg prøvede lige at google microphylla men synes ikke jeg fandt noget der ligner mit træ. Men nu er det over 12 timer siden hun spiste af det & at dømme efter hvordan dagen er gået, så lader det til hun må være en superkat med superkræfter, hvis det er giftigt. Heldigvis! Men jeg fortalte hende også da jeg fik hende, at hun skal forblive sund & rask & leve mindst indtil jeg dør :love2:

Ihh altså, nu var jeg til Jens Ruhnaus foredrag i går og kom først hjem kl. 23:15, så fik ikke set på kattegale inden jeg gik omkuld.

Men umiddelbart ligner det faktisk et træ i min bog. Selv træer fra føtex er bonsai træer, men dog af dårligere kvalitet (i følge bogen), da de ikke behandles godt i transport osv. Der bliver heller ikke taget lige så godt hånd om træerne som de rigtig dyre træer og de skulle være svære at holde i live i forhold til træer købt hos en bonsai forhandler (der ligger én på sælland).
Jeg skal nok se om jeg ikke kan scanne den rigtig side til dig når jeg kommer hjem.

[QUOTE=EvaMH;811864]Ihh altså, nu var jeg til Jens Ruhnaus foredrag i går og kom først hjem kl. 23:15, så fik ikke set på kattegale inden jeg gik omkuld.

Men umiddelbart ligner det faktisk et træ i min bog. Selv træer fra føtex er bonsai træer, men dog af dårligere kvalitet (i følge bogen), da de ikke behandles godt i transport osv. Der bliver heller ikke taget lige så godt hånd om træerne som de rigtig dyre træer og de skulle være svære at holde i live i forhold til træer købt hos en bonsai forhandler (der ligger én på sælland).
Jeg skal nok se om jeg ikke kan scanne den rigtig side til dig når jeg kommer hjem.[/QUOTE]

Lyder godt, altså det med du vil scanne side til mig. Selvfølgelig lidt surt hvis jeg har købt et “dårligt” træ, men igen, planter har aldrig været min stærke side så skulle det dø vil jeg ikke nødvendigvis mistænke træet først :tihi:

Det er nu omkring 24 timer siden Emina fik den fjollede ide at spise af træet & der har på intet tidspunkt været noget at mærke på hende. Så det lader til vi slipper med en gang opkast & mig der blev lidt forskækket. Heldigvis! Selv træet ser ud til at have det fint :høhø: :slight_smile: