Er der nogen der ved hvad det er?

Hej Kattegale

Min enes kats øje har set sådan ud i 4-5 dage nu. :uha:
Han ser ikke ud til at være generet af det, men halvlukker det en gang imellem. Jeg renser det med en svag opløsning af kaliumpermanganat (desinfektionsmiddel) og drypper med Oculac morgen og aften.

Er der nogen der ved hvad det er for noget og hvordan jeg kommer det til livs? :confused: Jeg troede han kradsede sig selv til blods først, men han klør sig ikke i øjet og jeg kan fjerne denne brune skorpe, når jeg renser det. Det kommer dog igen efter nogle timer.

På forhånd tak for hjælpen!

Det ser meget rødt ud, så jeg vil anbefale en dyrlæge fremfor selv at behandle, når du ikke aner, hvad der er galt.

Hej Vivi

Hverken hans øje eller øjenlåg er røde, der er kun den brune skorpe at se.

Han HADER at være transporteret, det er ren tortur for ham. Han mjaver, som om han bliver slået ihjel, hyperventilerer, kradser, tisser osv. Så jeg prøver om muligt at undgå at stresse ham, med mindre det er noget alvorligt eller han skal til sin årlige helbredsundersøgelse/vaccination. Og det hjælper ikke at give han Zylkene. I øvrigt kan han finde på at tisse på sengen/ting/gulv bagefter.

Mvh,
Katja.

Hvis ikke det var fordi du skriver, at han halvlukker øjet på grund af det, ville jeg personligt ikke være specielt bekymret. Men hel eller delvis lukning af øjet tyder på en irritation/infektion, der generer katten - og den skal altså behandles.

Hvis du har behandlet i hele perioden og det ikke er gået væk, er der desværre (i betragtning af, hvordan han har det med at blive transporteret) efter min mening ikke anden udvej end dyrlægen. Har du evt. mulighed for at få dyrlægen til at komme hjem til dig i stedet, så han ikke skal stresse af det?

Jeg synes så det øje ser ud til at have meget rødere rande end det andet øje.

Hej Temple Bar

Han lukker/halvlukker øjet lige efter jeg har renset det og nogle minutter frem. Ellers har han ikke ændret adfærd, han leger og spiser normalt. Vores dyrlæge kommer ikke på hjemmebesøg og dyrlægen fra den anden klinik, som gør, er værdiløs.

Mvh,
Katja.

Hej Vivi

Nej, det er lysindfald i værelset/på billedet. Ingen forskel i farve ud over den brune skorpe.

[QUOTE=Avli;846243]Han lukker/halvlukker øjet lige efter jeg har renset det og nogle minutter frem. Ellers har han ikke ændret adfærd, han leger og spiser normalt. Vores dyrlæge kommer ikke på hjemmebesøg og dyrlægen fra den anden klinik, som gør, er værdiløs.
[/QUOTE]

Nu er det så en relativt simpel diagnose at stille, vil jeg mene - men udskrivning af salve/dråber kræver som regel, at dyrlægen først ser katten. Personligt ville jeg nok forsøge med selv en “værdiløs” dyrlæge til sådan et problem og tage stressproblemerne for katten ved mere alvorlige ting :slight_smile:

Meget enig. Mest af alt fordi det trods alt er et øje, der er tale om… Øjeninfektioner er noget jeg har stor respekt for :slight_smile:
Du kunne selvfølgeli gogså prøve at ringe til din sædvanlige dyrlæge. Vedkommende kender sikkert til din kats transportproblemer - og måske kan du få dyrlægen til at udskrive medicin (kloramfenikol eller fuschitalmic) udfra et billede…

Har du prøvet bare at skylle øjet grundigt i sterilt saltvand? (samme som bruges af kontaktlinsebrugere)… Det kan sagtens tænkes, at der sidder et eller andet og generer. Og selv om du har renset og dryppet, så er det ikke altid nok til at fjerne et lille genstridigt hår eller lignende…

Kaliumpermanganat er stærkt ætsende på slimhinder selv i meget små koncentrationer og må ikke anvendes som øjenrens. Prøv lige at dryp det i dine egne øjne, så ved du hvorfor katten kniber øjet sammen og hvorfor det virker rødt. Symptomerne er irritation, ætsning og nedsat syn. Som menneske ville du forvente et ophold på skadestuen ved bare en enkelt dråbe i øjnene.

Skynd dig helt ærligt til dyrlæge og se om du har skadet din kats syn permanent og få en reel behandling.

Beredskabsstyrelsens indsatsblad omhandlende kaliumpermanganat: http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/937.pdf

Kaliumpermanganat kan i visse tilfælde bruges som sårrens på hud, da det kan være effektivt mod specifikke parasitter pga. dets stærkt oxiderende egenskab, men må aldrig aldrig aldrig aldrig bruges i slimhinder.

Så ærligt, se at kom til dyrlæge, og det kan vitterligt ikke gå stærkt nok når du har anvendt kaliumpermanganat. Opmærksomgør dyrlægen på det så der kan undersøges for yderligere ætseskader, og for at være sikker på at få øjendråber der ikke forværrer eventuelle ætseskader.

Hold da op! Dyrlæge omgående!

[QUOTE=Panthera;846574]Kaliumpermanganat er stærkt ætsende på slimhinder selv i meget små koncentrationer og må ikke anvendes som øjenrens. Prøv lige at dryp det i dine egne øjne, så ved du hvorfor katten kniber øjet sammen og hvorfor det virker rødt. Symptomerne er irritation, ætsning og nedsat syn. Som menneske ville du forvente et ophold på skadestuen ved bare en enkelt dråbe i øjnene.

Skynd dig helt ærligt til dyrlæge og se om du har skadet din kats syn permanent og få en reel behandling.

Beredskabsstyrelsens indsatsblad omhandlende kaliumpermanganat: http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/937.pdf

Kaliumpermanganat kan i visse tilfælde bruges som sårrens på hud, da det kan være effektivt mod specifikke parasitter pga. dets stærkt oxiderende egenskab, men må aldrig aldrig aldrig aldrig bruges i slimhinder.

Så ærligt, se at kom til dyrlæge, og det kan vitterligt ikke gå stærkt nok når du har anvendt kaliumpermanganat. Opmærksomgør dyrlægen på det så der kan undersøges for yderligere ætseskader, og for at være sikker på at få øjendråber der ikke forværrer eventuelle ætseskader.[/QUOTE]

:yikes::yikes::yikes:
Selvbehandling er virkelig noget skidt :rock:

Kære Panthera

Tak for dit svar. Ja, kaliumpermanganat kan være meget ætsende, hvis man ikke fortynder den nok eller ikke ved hvad man gør. Jeg ved hvad jeg gør og hvordan man skal fortynde kaliumpermanganaten, så den kan bruges. Men tak for din bekymring. Og ja, selfølgelig har jeg prøvet det på mig selv først, jeg ville ikke drømme om at skade mine dyr!

Kaliumpermanganat, i den rigtige opløsning og forudsat at man ved hvad og hvordan man gør, kan også bruges til behandling af rifter på huden, til at tørre væskende sår, til at bade i for at afhjælpe eksem, urinvejsinfektioner og hæmorroider, den kan drikkes mod diarre, den kan bruges til at udpumpe mavesækken med ved forgiftning, den kan bruges ved slangebid, termiske brandskader, sår i munden osv.

Men det står ikke i Beredskabsstyrelsens brochure, nok fordi de ikke er læger, men skal bekæmpe udslip af farlige kemikalier, tror du ikke? Jeg har ikke brug for at blive belært eller talt til som en idiot. Jeg spurgte blot, om der er nogen herinde der ved hvad det er han fejler eller om I har oplevet noget lignende med jeres katte.

Ann K: Jeg, jeg har skyllet det. Tak for anbefalinger, jeg prøver at snakke med vores dyrlæge på mandag :slight_smile:

Vivi_Fletcher: Ja, selvbehandling kan være meget skidt i visse tilfælder. Jeg er dog langt fra den eneste på dette forum, der gør det.

I øvrigt kan jeg oplyse, at der er væsentligt mindre af den brune skorpe på hans øjenlåg i dag, så jeg ser hvordan det står til på mandag og kontakter dyrlægen hvis det bliver nødvendigt.

Mvh,
Katja.

Jeg er udmærket klar over hvad kaliumpermanganat kan anvendes til.

Selv i ekstremt fortyndede opløsninger er (>0,00001 M) er kaliumpermanganat katagoriseret som ætsende i følge producenterne.

Det er ganske korrekt at det kan anvendes i de helt små fortyndinger til behandling af hudskader, hvilket midlet er godkendt til. Kilden er blandt andet lægehåndbogen. Det er også anvendt til mundskyld i specialle tilfælde, med efterfølgende udspytning og rengøring af munden.
Hvad andre anvender midlet til under begrebet selvmedicinering eller naturmedicin er en anden sag, det ændrer ikke på at kaliumpermanganat selv i helt lave koncentrationer ikke må anvendes til brug i følsomme slimhinderne. Kontakt gerne producenterne for bekræftelse af dette. Der vil du også kunne få oplyst at midlet har været anvendt i tilfælde til selvmedicinering og har givet ætseskader i spiserør, mavesæk og den øverste del af tarmsystemet. Der var en sag i patientklagenævnet for et par år siden hvor en patient havde indtaget kaliumpermanganat i en lav koncentration ved et uheld på et hospital med ætseskader til følge. I hele maven og det øverste af tarmsystemet. Du kan garanteret google dig til sagen.

Og dokumentet fra beredskabsstyrelsen er noget der forefindes i de fleste laboratorier - eller også forefindes et mere detaljeret datablad - og skal medtages på skadestuen hvis du udsætter dig selv for kemikaliet og søger lægehjælp.

Så jeg vil meget gerne se dokumentation på at kaliumpermanganat er anvendeligt til følsomme slimhinder såsom øjne, og hvor det af en pålidelig kilde bliver anbefalet at indtage det. Jeg har google mig tynd nu, jeg har været over Scopus (database med forskningsartikler) og jeg har været over en patentsøgning for at se om nogle har optaget patent på den anvendelse af kemikaliet. Og beklager, jeg har intet fundet, og vil dermed holde mig til godkendelsen er producenternes beskrivelse af kemikaliet - og der har det absolut intet at gøre i øjenslimhinder.

Men i sidste ende er det din kat. Så held og lykke uanset hvad. Men mindre du selv tager tråden op forsvinder jeg ud af din tråd - der er ingen grund til at gøre det til mudderkastning.

[QUOTE=Avli;846625]Vivi_Fletcher: Ja, selvbehandling kan være meget skidt i visse tilfælder. Jeg er dog langt fra den eneste på dette forum, der gør det.
[/QUOTE]

Jamen så er det jo helt ok :slight_smile:

[QUOTE=Avli;846625]
Vivi_Fletcher: Ja, selvbehandling kan være meget skidt i visse tilfælder. Jeg er dog langt fra den eneste på dette forum, der gør det.[/QUOTE]

Næh, det er der sikkert mange der gør. Jeg kan også sagtens starte en behandling op selv - men det er med medicin udleveret af dyrlægen og kontakt til ham på første følgende arbejdsdag, for at tale sagen igennem - herunder den fortsatte behandling.

I mine øjne er det meget langt fra det du foretager dig. Øjne er uhyre følsomme.

[QUOTE=Avli;846221]Jeg renser det med en svag opløsning af kaliumpermanganat (desinfektionsmiddel) og drypper med Oculac morgen og aften.

[/ATTACH][/QUOTE]

Du skriver, at du ved, hvad du gør, så min bekymring er måske helt ubegrundet - jeg
bliver alligevel nødt til lige at spørge, om du er HELT sikker på, at de to stoffer, du
benytter, ikke går i kemisk forbindelse med hinanden?

Muligt du også ville synes at jeg er belærende at høre på, men jeg tager chancen. Jeg er forskeruddannet, herunder har vi en masse øvelser i kemi. Kaliumpermanganat er noget forbandet farlig stads som bruges i stor stil til organisk kemi. Jeg ville virkelig aldrig turde bruge en opløsning af kaliumpermanganat til desinfektion af et øje. Jeg ville turde at bruge det til desinfektion af et bord måske eller udstyr, men ikke til rensning af et øje eller min hud for den sags skyld.

Må jeg spørge hvilken konc. du bruger det? … .og måske hvad din baggrund er? Tænker om du er sygeplejerske eller noget lign, hvor I måske er vant til at bruge det

Må jeg lige så forsigtigt spørge, hvorfor du vælger at bruge kaliumpermanganat til øjet og ikke andre produkter, som er beregnet til øjenskylning? :?

Jeg kunne så blot tænke mig at høre, om du har fået en forklaring hos dyrlægen på hvad det er for noget, er er omkring øjet :?