Er der nogen fladskærmsnørder?

Det har bare ikke været den bedste uge - overhovedet! og som et perfekt punktum døde mit fjernsyn:lynogtorden:

Jeg har så fundet et på nettet som jeg godt kunne li’, men jeg bliver i tvivl om det i virkeligheden er nødvendig med alverdens ekstra ting, og for at være helt ærlig, så forstår jeg ikke en brik af alle de der forkortelser der bliver nævnt, og om det reelt er noget man som almindelig tv seer kommer til at bruge.

Så til jer derude…hvad tænker i om denne specifikation?

ModelPHILIPS 42PFL5604H Skærmstørrelse42" SkærmtypeLCD Skærmopløsning1920 x 1080 Dynamisk kontrast50.000:1 Betragtningsvinkel178/178 Lysstyrke500 Responstid<8 BilledbehandlingssystemPixel Plus HD Full HDJa DVB-T tunerJa DVB-C tunerJa MPEG4Ja 100 HzJa HDMI-indgange3 Scart-indgangeJa USB 2.0Ja PC-indgangJa Tekst tv hukommelse1000 Udgangseffekt20 watt Strømforbrug210 watt Strømforbrug standby0,15 watt EgenskaberEasyLink Kompatibel med VESA-vægbeslag400 X 400 Bordstand medfølgerJa Vægt, kg16 Dimensioner uden fod (BxHxD)103,4 x 64,4 x 8,3 Dimensioner med fod (BxHxD)103,4 x 69,2 x 27,0

Nej ikke mig, men der er jo meget mere vigtigt end data i tekst.

F.eks. farvetonen og skarphed samt oplevelsen af om billedet opdateres hurtigt nok.
Om højttalerne er gode nok, kræver at du ser TV’et live først. Måske skal du købe eksterne højttaler med subwoofer.

Du bør afsætte penge til kraftigt vægophæng måske 1000 kr.

Selv har jeg god erfaring med et 42 tommer Phillips, men til næsten den dobbelte pris.

Den annoncerede PC-tilslutning oplyser ikke om du kun kan få en kedelig 800x600 opløsning eller bedre. Det kan have betydning, hvis du planlægger at spille film eller fotoalbums fra PC’en.

Heldigvis ser det ud til at den nødvendige digitale tuner er på plads, men måske skulle du få det på skrift fra forhandleren, at det kan vise DR fra 2010 uden at du skal tilkøbe en digital box.

Tekniske data og udseende m.v.

Tusind tak - jeg kan se at jeg da skal annulere min handel…det er næsten halv pris af hvad jeg har bestilt det til.

Jeg undersøgte en del for nylig, da vi skulle skifte - men jeg er på ingen
måde ekspert :slight_smile:

Flere test konkluderede, at man skal købe fladskærm med øjnene, dvs. ud
og se, hvordan skærmene ser ud med tv-signal. Og det skal være tv-
signal, fordi en dvd-afspilning giver en helt anden gengivelse.

Så er der også noget med strømforbruget - prøv at sammenligne, der er
faktisk stor forskel på de forskellige skærmes forbrug både på stand by, og
når de er tændt.

Vi kiggede på RIGTIG mange fladskærme, og langt de fleste dumpede for os
på rulleteksterne efter en film, altså gengivelsen af en bevægelse nedefra
og op. Rigtig mange af de skærme vi så, hakkede når rulleteksten kom på
skærmen. Nu er det ikke, fordi vi er særligt rulletekstfanatiske herhjemme,
men mange andre gengivelser har jo også den bane.

Jeg aner intet om fladskærme, men jeg ved at Harald Nyborg har et ophæng til 249,- der kan bære op til 50". Vi har vores 42" Phillips til at hænge på det, og er glad for at vi ikke hoppede på at købe butikkens dyre ophæng. En bonus ved det ophæng er at man kan vippe skærmen, så den peger nedad, hvis den f.eks. hænger højere end sofaen :slight_smile:

…hvilket lige får mig til at tænke på, at i specifikationen for en fladskærm
står en værdi for synsvinkel. Den synsvinkel er fra siderne - og altså ikke
nedefra og op. Det skal man lige have i baghovedet …så må man
eventuelt lægge sig ned på gulvet i butikken for at teste :klapper:

…men vippebeslaget løser nok problemet.

Jeg skal prøve at gøre det så non-teknisk, som jeg kan…

Det absolut vigtigste, når du køber en fladskærm, er at du går ned i en fysisk butik og ser på billedet af en masse skærme. Og det er jo heldigt, når de hænger på rad og række. Så kan man sammenligne dem.

Som det blev sagt, så skal du bede om at se skærmene med et TV signal, da det giver den bedste indikation om billedet.
Et DVD billeder bestemt ikke helt ubrugbart. F.eks. hvis du skal se, om den kan vise et ordentlig billede af sort, så er det godt med en film, hvor der er de sorte bjælker i top og bund. Der er nemlig meget stor forskel på hvor sort et TV kan vise.

Som sagt er billedet vigtigst. Dine øjne skal jo gerne kunne holde ud at se på det.
Dog skal du være opmærksom på at i butikkerne er der skruet godt op for kontrasten og farverne for at få dem til at fremstå ekstra godt. Så billedet vil se lidt anderledes ud derhjemme. Høj kontrast osv giver forringet levetid og er hårdt for øjnene.

Derudover skal du kigge efter sådan noget som “MPEG4”, hvilket betyder at hvis du bruger en almindelig antenne, så kan du også se TV her efter, de skifter til det nye sende net.

Hvis du gerne ser fodbold eller anden sport, hvor der er hurtige bevægelser, så kan det anbefales, hvis du har en DVD med en fodboldkamp at tage den med. Fladskærme har en tendens til at give et slør efter objekter der bevæger sig hurtigt. F.eks. en fodbold der bliver sparket til.
Det er ikke så slemt mere med nyere fladskærme, men der er stadig nogle paneler derude, som ikke klarer det så godt.

Om et TV er HD Ready eller Full HD betyder ikke så meget, når det “kun” er et 42" TV.
Det er antallet af pixes, som det kan vise på skærmen. Og på et 42" TV skal man sidde inden for 1-2 meter før man kan se forskel på HD Ready (1366 x 768) og Full HD (1920 x 1080).
Men hvor det kan betyde noget er hvis du vil sætte din PC til skærmen. For så kan du sagtens bruge en opløsning på 1920 x 1080 til noget.

Den har også et fornuftigt antal HDMI indgange, som er de nye digitale indgang, som bruges i nyere apperater i stedet for SCART.
F.eks. digital kabel TV boks, playstation 3, nyere DVD maskiner osv

Men så vidt muligt tag ud og oplev nogle fladskærme “live” :slight_smile:

// Martin

EDIT:
Og hvis du går ned i en butik, så skal du altså ikke lytte særlig meget til sælgerens salgs p*s om Dynamisk dit og Dynamisk dat. Det er noget, som ikke gør noget som helst gavn alligevel. Men det lyder meget smart.
Tag gerne en ven(inde) med derned og få en second-opinion på billedet. :slight_smile:

Du kan få et rigtig godt tv-ophæng i harald nyborg til ca 300 kr…
Vi har det, og det har ingen problemer med at holde vores 42"… Og det kan vippes op og ned så vinklen kommer til at passe helt. :ok:

Nå men det var lidt info… Der er ingen grund til at bruge 1000 kr på et ophæng hvis det ikke skal være super fancy…