Er der noget jeg skal være opmærksom på mht. kastration?

Er der noget jeg skal være opmærksom på mht. kastration?

Skal der tages specielle hensyn til ham de første par dage??

Skal han holdes inde? Hvis ja, hvor længe??

Må han få almindelig mad lige efter, eller skal det være vådfoder??

:ups:

[quote=Tonks;385729]Er der noget jeg skal være opmærksom på mht. kastration?

Skal der tages specielle hensyn til ham de første par dage??

Skal han holdes inde? Hvis ja, hvor længe??

Må han få almindelig mad lige efter, eller skal det være vådfoder??

:ups:[/quote]

Dyrlægen fortæller dig gerne at mis skal faste de første 8-12 timer før operationen. Det er for at han ikke kaster op når han er i narkose.

Men en kastration er et lillebitte indgreb, og mis er gerne helt frisk senere på dagen, hvis dyrlægen har tilpasset narkosen til missens størrelse. Hvis han er groggy når han kommer hjem dvs. ikke helt vågnet fra narkosen, skal han bare have lov at sove lidt. Men giv ham det foder han plejer at få. Det burde ikke give problemer, hvad han spiser.

Når såret er nogenlunde helet, dvs. lukket, kan han godt komme ud, hvis han er vant til det.

:slight_smile:

[quote=Sheer;385731]Dyrlægen fortæller dig gerne at mis skal faste de første 8-12 timer før operationen. Det er for at han ikke kaster op når han er i narkose.

Men en kastration er et lillebitte indgreb, og mis er gerne helt frisk senere på dagen, hvis dyrlægen har tilpasset narkosen til missens størrelse. Hvis han er groggy når han kommer hjem dvs. ikke helt vågnet fra narkosen, skal han bare have lov at sove lidt. Men giv ham det foder han plejer at få. Det burde ikke give problemer, hvad han spiser.

Når såret er nogenlunde helet, dvs. lukket, kan han godt komme ud, hvis han er vant til det.

:)[/quote]

Okay tak :smiley: men hvornår er såret helet?

Det kommer an på hvordan dyrlægen har lukket det hvor store kugler missen har (dvs. havde), og hvor gammel han er, så det er svært at sige. Kig og fornem, mere tør jeg ikke sige. Min killinger helede op på et par dage (men de er indekatte, så jeg tænkte ikke så meget over det).

Mine voksne katte faster 6 timer før operationen, men de har adgang til vand HELE tiden.
Hvis han er helt vågen, når du henter ham, sker der ikke noget ved, at han får noget at spise. Du kan højst risikere, at han kaster op.

Jeg ved ikke, om du indleverer ham tidligt om morgenen og henter ham om eftermiddagen.
Så kan det nemlig være, at han først bliver kastreret ved middagstid, og så er der flere timer at lægge til fastetiden.

Mine hankatte får lov til at komme ud samme dag, men min have er også indhegnet.

Du skal IKKE begynde at vaske på hans øremærke, for så kan det ikke læses. Farvepastaen tørrer og drysser selv af.

Held og lykke!

Først og fremmest at du ikke vælger den forkerte dyrlæge - eventuelt på grund af prisen: http://www.stop-dyrlaege-breth-hansen.dk/

Bare rolig kender min dyrlæge temmelig godt :ok: men han er stadig billigst og bedst!

[quote=Mega;385743]Mine voksne katte faster 6 timer før operationen, men de har adgang til vand HELE tiden.
Hvis han er helt vågen, når du henter ham, sker der ikke noget ved, at han får noget at spise. Du kan højst risikere, at han kaster op.

Jeg ved ikke, om du indleverer ham tidligt om morgenen og henter ham om eftermiddagen.
Så kan det nemlig være, at han først bliver kastreret ved middagstid, og så er der flere timer at lægge til fastetiden.

Mine hankatte får lov til at komme ud samme dag, men min have er også indhegnet.

Du skal IKKE begynde at vaske på hans øremærke, for så kan det ikke læses. Farvepastaen tørrer og drysser selv af.

Held og lykke![/quote]

Jeg skal aflevere ham mellem 8-8.30 om morgenen og må hente ham mellem 14 og 17. Han skal faste fra midnat, dette gælder også vand.

Han blir ikke øremærket på mandag, har knap penge til kastrationen :S

[quote=Tonks;385875]Bare rolig kender min dyrlæge temmelig godt :ok: men han er stadig billigst og bedst!

Jeg skal aflevere ham mellem 8-8.30 om morgenen og må hente ham mellem 14 og 17. Han skal faste fra midnat, dette gælder også vand.

Han blir ikke øremærket på mandag, har knap penge til kastrationen :S[/quote]

Ved min dyrlæge er øremærkningen gratis, når det foretages sammen med kastration (eller andet, som kræver at katten skal i narkose). Man betaler blot ca. 130 kr for at få øremærket registreret ved Det Danske Katteregister (noget som dyrlægen sørger for) :slight_smile:

Når han er fritløbende vil jeg absolut anbefale dig at få ham øremærket. Såfremt han bliver væk (fx i forbindelse med at I skal skifte bolig inden så længe), så øger det chancen for at få ham hjem igen ekstremt meget.
Øremærket er et klart signal til alle om, at katten har en ejer.

[quote=Churchtown;385889]Når han er fritløbende vil jeg absolut anbefale dig at få ham øremærket. Såfremt han bliver væk (fx i forbindelse med at I skal skifte bolig inden så længe), så øger det chancen for at få ham hjem igen ekstremt meget.
Øremærket er et klart signal til alle om, at katten har en ejer.[/quote]

Og hvis du så senere vælger at få ham øremærket, fordi du så har fundet pengene, så skal du lige huske at lægge penge til narkose oveni (gerne ca. 300 kroner + moms), fordi øretatovering ikke gøres uden.

Det er en dum udgift at spare på (hvis den altså overhovedet koster noget ekstra), når du alligevel skal have ham kastreret :slight_smile:

[quote=Tonks;385875] Han skal faste fra midnat, dette gælder også vand.

Han blir ikke øremærket på mandag, har knap penge til kastrationen :S[/quote]
Samtlige de dyrlæger, jeg har været i kontakt med gennem tiden (45 år) - og det er mange - siger, at katten skal have adgang til vand hele tiden, og jeg er sikker på, at de andre brugere herinde vil sige det samme.
Håber, de kommer på banen.

Fra Netdyredoktor:
Man faster en hund eller en kat ved at lade være med at fodre den i 12 timer før operationen. Vandet skal man dog aldrig tage fra dyret.

[quote=Tonks;385875]
Jeg skal aflevere ham mellem 8-8.30 om morgenen og må hente ham mellem 14 og 17. Han skal faste fra midnat, dette gælder også vand.

Han blir ikke øremærket på mandag, har knap penge til kastrationen :S[/quote]

Det er fuldstændig tåbeligt i mine øjne, ikke at øremærke ham :rock:
Har du undersøgt, hvad det koster? Som regel er det 100 kr., der er givet godt ud, hvis han en dag er væk.
Udekatte bør altid være mærket.

[quote=Mega;385923]Samtlige de dyrlæger, jeg har været i kontakt med gennem tiden -og det er mange - siger, at katten skal have adgang til vand hele tiden, og jeg er sikker på, at de andre brugere herinde vil sige det samme.
Håber, de kommer på banen.[/quote]

Jeg ville også lade ham få vand. Det er ikke sundt for hverken dyr eller mennesker, at være uden væske i halve og hele døgn - og min. et halv døgn vil det jo løbe op i, hvis det er fra midnat.

Killinger jeg får neutraliseret faster fra om morgenen - dvs tørfoder står fremme om natten, men de får naturligvis ikke morgenmad.
De voksne faster fra midnat.

Men alle får vand indtil jeg kører dem til dyrlægen.

Det er direkte misrøgt ikke at lade et dyr kunne drikke så længe. Desuden er det også overdrevet at lade det faste i 12 timer.
Lader man mad stå når man går i seng og det er vådmad (som er hurtigt at fordøje) så kan katten spise til 3-4 tiden. Når man så afleverer den ved 8 halv 9-tiden og den bliver neutraliseret OG mærket, for alt andet er tosset når nu den alligevel skal i narkose, så går der rigelig tid m.h.t. faste.
Lader man det være 12 timer inden OG man medregner de timer efter hvor den er bevidstløs og under opvågning TIL den igen drikker, går der nemt næsten et døgn…og det er helt og holdent vanvid.-fløde

“… …og det er helt og holdent vanvid” - og jeg tilføjer: direkte farligt.
Narkosen danner affaldsstoffer, som skal skylles ud af nyrerne, og er katten i væskeunderskud, kan det gå galt.

Selv ved en stor mave/tarmoperation, fik min kat vand hele tiden.

PS: Og det fik jeg i øvrigt også, da jeg skulle opereres!

Jeg har aldrig taget vand fra hverken voksne katte eller killinger inden narkosen.

Jeg ville vælge at holde missedrengen indenfor i mindst tre dage efter, så han ikke får snavs i såret.

Hvis du får ham hjem inden han er helt vågen efter narkosen, så husk at holde ham varm, og vend ham engang imellem - Jeg tror ikke det sker, for med en hankat er det kun en ganske lille indgreb, som ikke kræver noget særlig/langvarig bedøvelse.

Jeg havde Diego i narkose i torsdags hos Bygholm, der skulle jeg også bare fjernet foderet om aftenen, og vand måtte han gerne få hele tiden.
Har været hos et par dyrlæger og dem jeg har synes har været mest kompetente har det også passet med har været dem hvor vandet ikke skulle tages fra, nu jeg lige tænker over det…

[quote=Tonks;385875]Bare rolig kender min dyrlæge temmelig godt :ok: men han er stadig billigst og bedst!

Jeg skal aflevere ham mellem 8-8.30 om morgenen og må hente ham mellem 14 og 17. Han skal faste fra midnat, dette gælder også vand.

Han blir ikke øremærket på mandag, har knap penge til kastrationen :S[/quote]

Jeg giver gerne missen hans øremærke i ‘dåbsgave’:høhø:…det vil være synd for missen, at skulle i narkose senere bare for det…Og så er han beviseligt din…ingen kan katnappe ham:muhaha:

Bare skriv til mig, så finder vi ud af det:rock:

Men derfor skal du selvfølgelig bruge den dyrlæge du stoler på. Dem hvor jeg både har skullet faste m. mad og vand har også kastreret mine to piger uden problemer :slight_smile:

Kastration ved hankatten er et lille bitte indgreb i forhold til hunkatten, et lille snit hvor testiklerne kan trækkes ud og sædstrengene bindes til.
Så det vigtigste du skal tænke på når han kommer hjem, er at han har et lunt og roligt sted at være når han kommer hjem, alt efter hvor frisk han er. Hvis han stadig er sløv er det vigtigt at han ikke bliver kold.
Heldigvis er drengene hurtigt på benene og madskålen trækker:)

Hvis det er registreringen til katteregisteret der ikke lige er råd til, kan du jo gemme den betaling til næste måned. Hovedsagen er at han er øremærket, bliver han fundet vil man i det mindste kunne finde frem til den dyrlæge der har lavet det og derved til ejer af katten.

marina

Det kommer vel også an på hvordan han har det med ikke at komme udenfor. Hvis han bliver helt desperat og detr ellers er pænt og rent hvor han er, så - men ja, det må være op til en vurdering er fordelene vs ulempterne. Det er svært at sige hvor længe han skal holdes inde…

[quote=Churchtown;385889]Ved min dyrlæge er øremærkningen gratis, når det foretages sammen med kastration (eller andet, som kræver at katten skal i narkose). Man betaler blot ca. 130 kr for at få øremærket registreret ved Det Danske Katteregister (noget som dyrlægen sørger for) :slight_smile:

Når han er fritløbende vil jeg absolut anbefale dig at få ham øremærket. Såfremt han bliver væk (fx i forbindelse med at I skal skifte bolig inden så længe), så øger det chancen for at få ham hjem igen ekstremt meget.
Øremærket er et klart signal til alle om, at katten har en ejer.[/quote]

hmm…okay…prøver lige at høre ham ad imorgen :ok: kan jo være han vil lægge lidt mere til regningen.

Troede bare at katte skulle chippes ligesom hunde? :ups:

[quote=Temple Bar;385892]Og hvis du så senere vælger at få ham øremærket, fordi du så har fundet pengene, så skal du lige huske at lægge penge til narkose oveni (gerne ca. 300 kroner + moms), fordi øretatovering ikke gøres uden.

Det er en dum udgift at spare på (hvis den altså overhovedet koster noget ekstra), når du alligevel skal have ham kastreret :)[/quote]

Okay ja…det jo lige lidt dyre :S

[quote=Mega;385923]Samtlige de dyrlæger, jeg har været i kontakt med gennem tiden (45 år) - og det er mange - siger, at katten skal have adgang til vand hele tiden, og jeg er sikker på, at de andre brugere herinde vil sige det samme.
Håber, de kommer på banen.

Fra Netdyredoktor:
Man faster en hund eller en kat ved at lade være med at fodre den i 12 timer før operationen. Vandet skal man dog aldrig tage fra dyret.
[/quote]

Jamen ved ikke hvad jeg skal sige…han er jo min dyrlæge og stoler 100% på ham. Det er vel sådan han plejer at gøre. Er vel bare nødt til at rette mig efter det :? Det er fra midnat til kl.8 ca er det så lang tid at gå? Har da et par gange glemt at fylde vandskålen op inden jeg gik hjemmefra :ups: men ingen var da døde eller led skade af det :øhmm:

[quote=kamikaze;385927]Det er direkte misrøgt ikke at lade et dyr kunne drikke så længe. Desuden er det også overdrevet at lade det faste i 12 timer.
Lader man mad stå når man går i seng og det er vådmad (som er hurtigt at fordøje) så kan katten spise til 3-4 tiden. Når man så afleverer den ved 8 halv 9-tiden og den bliver neutraliseret OG mærket, for alt andet er tosset når nu den alligevel skal i narkose, så går der rigelig tid m.h.t. faste.
Lader man det være 12 timer inden OG man medregner de timer efter hvor den er bevidstløs og under opvågning TIL den igen drikker, går der nemt næsten et døgn…og det er helt og holdent vanvid.-fløde[/quote]

Misrøgt!??! :blegne: ej er det ikke lidt voldsomt? :ked: Gør jo bare som doktor manden sir jo :øhmm: Men han skal da ikke faste i 12 timer, han får mad hos dyrlægen når han kan spise igen.

[quote=anne p;385942]Jeg giver gerne missen hans øremærke i ‘dåbsgave’:høhø:…det vil være synd for missen, at skulle i narkose senere bare for det…Og så er han beviseligt din…ingen kan katnappe ham:muhaha:

Bare skriv til mig, så finder vi ud af det:rock:[/quote]

Hvor er du sød! :wehuu: Men hvis det bare er 100 kr så går det nok :kryds:

[quote=Marina;385980]
Hvis det er registreringen til katteregisteret der ikke lige er råd til, kan du jo gemme den betaling til næste måned. Hovedsagen er at han er øremærket, bliver han fundet vil man i det mindste kunne finde frem til den dyrlæge der har lavet det og derved til ejer af katten.

marina[/quote]

:ok: Prøver jeg lige at se på!

Jamen det er jo det der er så svært :øhmm: for hvad er renest jord eller kattegrus? Det er jo ikke muddervejr lige for tiden eller noget…og han er frygtelig at høre på når han ikke må komme ud :høhø: