Er der nogle som helst sygdomme du kan smitte din kat med

Ildere kan smittes med menneske influenza. Harepest kan smitte svin OG mennesker. Begge ved almen kontakt imellem arterne. Bare for at nævne de 2 jeg lige kunne huske på stående fod. Mennesker kan smittes af diverse dyresygdomme, der IKKE er menneskesygdomme(normalt) hvis vi spiser deres kød og virus så mutere.
Kan katten smittes af andet end diverse parasitter fra mennesker af? Influenza kan de ikke men hvad med meningitis og andre af de mere sjældne virusser?

[QUOTE=tzari;1013237]Ildere kan smittes med menneske influenza. Harepest kan smitte svin OG mennesker. Begge ved almen kontakt imellem arterne. Bare for at nævne de 2 jeg lige kunne huske på stående fod. Mennesker kan smittes af diverse dyresygdomme, der IKKE er menneskesygdomme(normalt) hvis vi spiser deres kød og virus så mutere.
Kan katten smittes af andet end diverse parasitter fra mennesker af? Influenza kan de ikke men hvad med meningitis og andre af de mere sjældne virusser?[/QUOTE]
De fleste vira er heldigvis artsspecifikke - men et par helt klassiske zoonoser er ringorm og rabies!
VH
Susanne

Der er jo på verdensplan alligevel en del sygdomme der kan ramme både menneske og kat, men mnage af disse sygdomme kræver myg og lopper for at blive overført. Men af de direkte overførte er det især ringorm (hos katte især Microspourm canis), og så rabies som Susanne også nævner (som jo betragtes som udryddet i DK).
Derudover er der Salmonella, der dog mest udgør en risiko fra kat til ejer, da mennesker er mere følsomme end katte.
Campylobacter kan også gå begge veje, og den kommer ofte ind i huset via fjerkræ.
Yersenia pestis (lungepest hos kat), kommer typisk fra gnavere, og det vil være usandsynligt at den går fra mennesker til kat, selvom begge kan få den.

Foruden disse er der en række bakterier, der lever i miljøet og rammer flere arter, men mange af disse er ikke sygdomsfremkaldende medmindre vi (både os og kattene) enten har et dårligere immunforsvar eller får meget store mængder bakterier ind i systemet.

Det er det jeg sådan lige kan huske, men der er garanteret flere :slight_smile:

ok tak for svaret tænkte nok der måtte være noget der kunne smitte mellem de 2 arten men kan så høre på vores breddegrader er det ret usandsynligt det sker

Ja bortset fra de infektioner vi får ved kattebid eller bliver kradsede hehe.
Der ikke mange af de ting der giver generel sygdom som smitter fra art til art, udover parasitter selvfølgelig

Lineær smitte vil være undtagelsen fremfor regelen, medmindre vi er ude i fx. ringorm, rabies eller cat scratch disease. Mennesker kan selvfølgelig også smittes med giardia, campylobacter og andre ting ligesom katten kan, men så vil det typisk være fra en anden fælles smittekilde fremfor lineær smitte. Det kan typisk være en forurenet vandkilde.
Her er en række interessante sygdomme og deres betydning i forbindelse med forholdet kat - menneske: Zoonoses - Diseases Spread from Cat to Man Personligt springer jeg fuldstændigt over kommentarerne om at det ikke er en god ide at lade sin kat smage på min isvaffel - herregud de sover i min seng døgnet rundt og træder på mit køkkenbord, når ikke jeg ser det (og Mikkeline og Søren Sko også når jeg ser det…)
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1013652]Personligt springer jeg fuldstændigt over kommentarerne om at det ikke er en god ide at lade sin kat smage på min isvaffel - herregud de sover i min seng døgnet rundt og træder på mit køkkenbord, når ikke jeg ser det (og Mikkeline og Søren Sko også når jeg ser det…)
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er vel heller ikke værre end når man bli’r vasket i ansigtet af sin kat :slight_smile: Det er jeg da ikke død af endnu i al fald L
Og Alex deler chokolade med rotterne, osse uden at falde om (og jo, Rotter må faktisk godt få chokolade, i mindre mængder selvfølgelig)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1013664]Det er vel heller ikke værre end når man bli’r vasket i ansigtet af sin kat :slight_smile: Det er jeg da ikke død af endnu i al fald L
Og Alex deler chokolade med rotterne, osse uden at falde om (og jo, Rotter må faktisk godt få chokolade, i mindre mængder selvfølgelig)[/QUOTE]
Jamen jeg har det også mest sådan at what doesn´t kill you makes you stronger :wink: Man skal jo have en vis mængde skidt indenbords hvert år hvis immunforsvaret skal holdes i form, og for min skyld kan det lige så godt være ved at dele sin is med katten.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1013692]Jamen jeg har det også mest sådan at what doesn´t kill you makes you stronger :wink: Man skal jo have en vis mængde skidt indenbords hvert år hvis immunforsvaret skal holdes i form, og for min skyld kan det lige så godt være ved at dele sin is med katten.
VH
Susanne[/QUOTE]

Og skulle man smide sin makrelmad ud bare, fordi katten lige nåede at nappe en smagsprøve. Nah, ikke her :slight_smile: