Er det bare en huskat? :)

[QUOTE=marissafausing;861979]Tak for alle kommentarerne! :slight_smile: det varmer :hjerte:

jeg bliver endnu mere stolt af min lille prins nu :’) hvis det altså er muligt[/QUOTE]

Det kan du roligt være… han er virkelig dejlig og ville klart tage kegler på en udstilling! :slight_smile:

Anf mønsteret… jeg mener at have hørt, at det er sådan at Spottet reelt ikke er andet end det opbrudte tabbymønster, som så kan være hhv blotched eller makrel… Ser man nærmere på pletterne på de spottede katte, kan man som regel se hvilken tabbyvariant de egentlig er - og ham her må så være blotched, da det er så tydeligt at pletterne danner cirklerne i det blotched mønster…
Damn et par sætninger, jeg lige fik remset af mig der… Håber nogen forstår dem :smiley:

Her ser du Den afrikanske vildkat - som er en af de mindst fem vildkattearter, der ligger til grund for vores tamkatte - uanset race :slight_smile:


Den kaldes Felis Lybica

Og din er et rigtig flot eksemplar af en Felis Domesticus - dvs en tamkat, der har fået sine flotte pletter og striber helt tilbage fra Ægypternes første avlsarbejde for cirka 10.000 år siden - måske mere :slight_smile: Herhjemme kalder vi ham en huskat, fordi vi ikke kender hans aner 100 % som på en kat med en stamtavle, men det gør ham ikke til mindre værd - faktisk er hn jo en udgave af “den oprindelige kat”.

Siden er farven - herunder det hvide på ham - så kommet til. Hvis du kigger på vilde dyrearter, så har de sjældent hvidt - det er forbeholdt husdyr. Der er en lang forklaring på hvorfor det er sådan - noget med at når man går ind og vælger de mindst vilde dyr ud og parrer dem - som fx Ægypterne jo gjorde ganske som de trænede katte drev de nemlig katteopdræt:-) - så får man hvidt fordi man samtidig - egentlig uden at ville det ændre på hele dyrets genetiske make-up - både hvad angår adfærd og andre spøjse ting

Ham her er en rigtig flot Felis Domesticus - hvis nogle snobber op af omkring dig med deres racekatte, så kan du sige, at han er en Domesticus - det plejer at lukke munden :wink:

Hilsen Helle, der selv har æren af at have en rigtig naturlig Felis Domesticus herhjemme, samt et par noget mere rent menneskeligt selekterede Domesticusser også :-))))))

:smiley:

PS vil du se hvordan de fleste af Ægypternes første katte så ud - så vidt man ved :slight_smile: For mange af mumierne blev desværre ødelagt - så kan du prøve at se her

Dette foto er af nyere oprindelse, men genetisk kan små fætre som disse - ifølge en undersøgelse, som er lavet - spores helt tilbage til Pharoernes katte, der blev tilbedt og avlet på samt trænet. Foto er taget i Cairo

Og her har vi dem med det hvide - alle er de domesticus :slight_smile: Også taget i Cairo

Siden spredte de sig så til hele verden, og i dag er tamkatten er af verdens mest succesfulde arter i antal og levesteder takket være os mennesker, men også fordi de tilpasser sig bedre end ret mange andre dyr - også når mennesker svigter dem og de forvildes igen.

Hvor er dog skøn og noget så nusser med de hvide poter :slight_smile:

Hvis pelsen på den lille, smukke fyr er helt hvid i bunden overalt - altså også i bunden af den grå og sorte farve, er han sølv, og så tror jeg desværre ikke, at han er ren huskat, for sølv er ikke en naturfarve.

Otto og Simba, to vildmisser (fundet ved en trappe som nyfødte) jeg selv flaskede op, var hhv. rød og grå med hvidt, men deres pels var kridhvide i bunden overalt.

Her Otto:

Og Simba:

Mega - Men det kan jo ligge rigtig meget langt tilbage, så langt at det ikke giver mening at snakke om raceblanding :slight_smile: Der har jo f.eks. eksisteret ganske mange sølvbriter siden før 2. verdenskrig, og det kan jo allerede være der at allelen er kommet ud i til huskattene…

:slight_smile:

Han er da rigtig flot:hjerte::hjerte: og dejlig, håber at der fortsat kommer billeder af ham herinde engang imellem, ham kan du være stolt af.

Åh hvor er han skøn, det bringer minderne om min gamle Tutsie frem.

Først og fremmest tillykke med jeres nye killing. Han er en rigtig charmerende smuksak.

Pletterne på maven har min sort/sølv brite også, så det er ikke kun bengaler der er spottede på maven. Jeg har set flere huskatte med disse pletter, så tror ikke (uden dog at vide det) at det er noget usædvanligt, som gør at der nødvendigvis er en racekat involveret. Men nøj hvor er han flot i både farve og mønster!

Det er en utrolig smuk kat :slight_smile:

En kat, uanset race er aldrig bare, men helt fantastisk, og ham du viser er en
utrolig smuk huskat :iloveyou:

[QUOTE=Mai;865070]Først og fremmest tillykke med jeres nye killing. Han er en rigtig charmerende smuksak.

Pletterne på maven har min sort/sølv brite også, så det er ikke kun bengaler der er spottede på maven. Jeg har set flere huskatte med disse pletter, så tror ikke (uden dog at vide det) at det er noget usædvanligt, som gør at der nødvendigvis er en racekat involveret. Men nøj hvor er han flot i både farve og mønster![/QUOTE]

Alle tabby (mønstrede/stribede) katte har pletter på maven :slight_smile: (Medmindre de selvfølgelig har hvide pletter, der skjuler dem)

Tak Eva.