Er det bare mig..Købere mere krævende?

… eller ser man en tendens til at folk som er interesseret i ens katte - især opdrættere - er blevet mere krævende…??
F.eks. de vil have topshow quality, strong & big muzzle, biiiiiiiiiiiiig ears, biiiiiiiiiiiig strong body & Looooooooooooong tail… ??
Det er typisk dem som jeg får retur når jeg er blevet kontaktet og giver svar retur på kommunikation… Så kommer alle kravene… og jeg sidder tilbage og tænker… " okay - hvis du finder den kat - så sig lige til… for den vil jeg da også gern eje "… -høhø

Når jeg kigger på kat - så har jeg slet ikke de krav… Jeg spørger ikke en gang til om forældrekattene er f.eks. HCM skannet - for det klarer jeg selv når katten er gammel nok. Jeg kigger på katten og hvis den tænder mig - jamen så slår jeg til… Ligeså - uanset hvad prisen må være - hvis jeg vil have katten… jamen så betaler jeg prisen …
Har f.eks. prøvet at have en god kommunikation med en opdrætter og da tidspunktet kom til at nu skulle vi ordne det sidste og sende kontrakt… Så ville hun da lige høre om hun ikke fik katten lidt billigere… Jeg svarede retur - at katten kostede det den kostede - og jeg pruttede ikke om prisen på mine bamser… - hvortil damen svarede at det var nu meget naturligt dernede hvor hun kom fra… For hun skulle jo også betale for rejsen ned til hende… Øhh ja - hvordan skulle den ellers komme… Med luftposten !!!
Behøver jeg fortælle at handlen blev afmeldt - af mig [smilie=hate-boid.gif] Ingen skal prutte om prisen på mine skønne bamser… -love

Er det bare mig eller er købere blevet mere “krævende” ???

Nej det er ikke bare dig.

Måske har du læst min tråd om Tyske platugler :smiley: ?
Een af de tyskere der spurgte på Rubens, blev ved at ville have billeder…næsten hver treide dag ville hun have billeder af hans øjne, hans sokker, handsker og kiler…øhhh jeg HAVDE fortalt, at jeg ALDRIG sælger katte med mærkatet “showkat”…hos mig køber man enten kælekat eller avlskat, hvis den så kan udstilles er det bare et bonus.
Jeg prøvede at fortælle hende, at pointene IKKE ændrer sig og øjenfarven bliver sansynligvis ikke meget anderledes på 3 dage…jeg fik slet ikke svar på det, men hun sørgede for at fortælle et par kollegaer, at jeg ikke var så god til at sende billeder -høhø -mai

Hvor må det altså være frustrerende at være opdrætter mange mange gange. Hvis den perfekte kat fandtes, ville man jo sikkert ikke kunne købe den. Enhver fornuftig opdrætter ville jo nok selv beholde den.

En perfekt showkat kan man vist ikke bare købe, for selvom en kat er rigtig godt typet, så er det jo ikke sikkert, at den har temperament til at blive showkat. Jeg HAR en kat, med et helt vidunderligt temperament. Han er vild med hurlumhej og en masse mennesker. Perfekt til at tage med på udstillinger (Jerry) … han ville ÆLSKE det, men hvad hjælper det, når man på forhånd kan se, at han slet ikke er godt typet -høhø -høhø

Jeg er lykkelig for, at vi har taget vores katte til os som hjemme-kælekatte. Det skal de have lov til at være. Og så kan vi selv tage på udstillinger og se på andres dejlige katte. Og vores skønne misser kan blive hjemme og nyde det, som de allerbedst kan lide.

Godt du skrev … især opdrættere :slight_smile:
For jeg er som kælekatteejer overhovedet ikke krævende, for jeg ved heldigvis ikke hvordan en kat skal se ud ad den vej.
En kat til mig skal have halvlang pels, 4 poter og en hale OG opføre sig ordentligt. Det sidste har jeg desværre måtte give køb på ved alle mine katte -forelsket -forelsket

haha, den har jeg også prøvet, den med at “Vi skal jo også betale for at hente katten”. Det mente de også måtte da trækkes fra prisen [bigloony]
Sååh, de fik heller ingen kat herfra. Det kan jo ligesom ikke være mit problem.

Marina

Hejsa

Jamen har det lidt som dig Lene, syntes måske nogen forventer man kan se ind i fremtiden og spå om en fremtid for en evt. kat til show. Det eneste jeg som sådan kan garantere er at killingen ikke har nogen diskvalificerende fejl - andet kan jeg ikke spå om, da katten trods den er utrolig smuk som killing kan stoppe den gode udvikling.

Selv har jeg det sådan at killingen skal sige mig noget, der skal være lige det jeg falder for - det nytter ikke at katten har nogen forældre som har vundet det ene og andet og killingen virker lovende, hvis den ikke har lige det som gør jeg forelsker mig i den.

Jeg prutter ikke selv om prisen, men betaler det katten nu engang koster hvis jeg vil have den. Bliver derfor også en smule harm over folk som prutter om prisen når de henvender sig her

MVH
Gitte

Jo jeg syntes de er blevet mere krævende, og jeg har også haft dem der prutter om prisen og der er jeg som dig, kold i en vis legemsdel for mine gullergøjer skal der ikke pruttes om. -mai

Den type der straks stille kravet om at katten skal være den næste WW de får beskeden at hvis jeg en dag laver den, så bliver den hjemme hos mig. og jeg sælger ikke en kat for udstilling, men for enten kæl eller avl. :?

Test forlanger de flere og flere af, og nej hvis jeg falder for en killing og dens tavle, ja så kan jeg også godt selv teste den når den tid kommer.

Priser på killinger spørger jeg aldrig om, det er først når jeg skal betale Depositum at snakken om prisen bliver aktuel for mig, og ja klart hvis det var helt vandvittigt hoppede jeg nok fra :S

Men syntes så ikke kun det er opdrættere, men også kælekatte købere er blevet uhyggeligt krævende… -what

Hey Lene

… eller ser man en tendens til at folk som er interesseret i ens katte - især opdrættere - er blevet mere krævende…??
F.eks. de vil have topshow quality, strong & big muzzle, biiiiiiiiiiiiig ears, biiiiiiiiiiiig strong body & Looooooooooooong tail… ??
Det er typisk dem som jeg får retur når jeg er blevet kontaktet og giver svar retur på kommunikation… Så kommer alle kravene… og jeg sidder tilbage og tænker… " okay - hvis du finder den kat - så sig lige til… for den vil jeg da også gern eje

Jo oplever det samme, krav på krav. Til typen, scanninger og div. lige gyldige test for fiv, felv osv. Samt især dna testen er vigtig pt. Nå man gå ind i en snak omkring disse ting. Har jeg oplevet at folk enten ikke aner hvad det er og hvorfor de vil have det.Bare sådan en jammen “nogen” skriver at det tester for alt det her på deres hjemmesider, så det må enten være vigtigt for sund killing, eller et problem for racen.

Men jeg oplever det ikke kun med avls forespørgsler også, mht. kælekatte. At folk søger i mine øjne efter falsk tryghed i test. Og jeg kan godt forstå, at hvis man er ny, ny og der på en hjemmeside står, denne kat er efter hcm fri forældre og er selv hcm fri… tja… så det er jo nok bedre. Ofter der dette kun basseret på dna testen.
Hos kæle menneskerne, oplever jeg endvidere at de ofte pris pendtler, mellem os opdrættere, hvor får jeg mest for pengene, fremfor et par år siden hvor de bare forelskede sig i en killing. Produktet = killing, afstemmes nøje med pris, og tilbehør= vac. kastration, chips osv. Frem for at se killingerne, og opleve dem og deres adfærd… osv.

Opdrættere, med et par år på bagen… eller mere der forventer nærmest af man skal kunne klone en evt. ynglings kat, og garentere show resultater, type mm.
Og ja, jeg sidder også tilbage med hmmmm, Og ja Prisen, skal man nok forvente at folk vil prøve at forhandle med. Men nej den går heller ikke her i huset.
De få gange jeg har købt kat, er jeg ofte gået efter stamtavlen, et bestemt udtryk, el. lign. scanning og lign klarer jeg også selv. Og skulle katten yderligere kunne få en show karriere jubbbiii, men jeg har ingen forventninger til det. De er indkøbt som primært avlskatte. Efter lange og mange overvejelser.
Om det bliver fremtiden, åhhhh, det håber jeg ikke.
Hilsen Pia -engel

Nej, du er ikke alene om at have den følelse, slet ikke. Hvad jeg ikke har brugt af tid på at diskutere med tyske og hollandske opdrættere alene omkring VAR1 det sidste år. Siden Laboklin tilbød at teste for det, har det været noget de forventede og mente var et must!

Først skal ALT være til en BIS på en killing, så skal den være testet for ALT der kan testes for, og det uagtet om forældrene er testet negative! Niks, de vil have sig en nålepude og den skal være testet på Laboklin eller til nød et andet europæisk laboratorium, for man ved jo aldrig med de amerikanere…suk!

For mig at se ønsker mange at købe sig en udstillingskat, og ikke en avlskat. Hvorvidt det supplerer eller komplimenterer det de måtte have i forvejen, er ikke første prioriteten og for nogles vedkommende slet ikke noget de har overvejet i større grad. Kend dine tavler og kend dine linier, det er ikke noget man går så synderligt op i, nej, man vil have den perfekte kat! Du godeste, havde jeg den, så blev den sgu hjemme -muhaha

Ligesom Camilla har vi også haft vores andel af “katterishoppere”…det kalder jeg de kælekatteejere, der ringer, mailer og stiller helt ublu krav til både en killing og til det som de gerne vil have includeret i købet. De spørger gerne til test, og borer man en smule i hvad de ved om de test de gerne vil have udført, så aner de ikke hvorfor, men henviser netop til at det skal man vel, når det nu er muligt at få foretaget. Og det være sig alt fra FIV/Felv test til DNA test. Og så slutter man af med at spørge om ikke prisen kan forhandles!!! [smilie=hate-boid.gif]

Krævende eller ej - skal jeg købe en kat som jeg gerne vil udstille, så skal det være en opdrætteren kan se muligheder i, ikke en opdrætteren står og er i tvivl om, eller ved ikke bliver godt typet.
Og så skal temperamentet selvfølgelig være der, men det er for mig nemmere at vurdere end hvordan en killing i fremtiden bliver typet (købte f.eks. Diego og ikke hans creme bror fordi at broderen var mere sky og ikke så “her-kommer-jeg”). Og så vil jeg helst købe ved en opdrætter der udstiller, da jeg (i hvert fald hos hende jeg har købt af) har indtryk af at de få helt små bliver mere “show-vante”, mht hvordan de blvier holdt osv.
Og derudover tror jeg heller aldrig jeg ville købe en kat til udstilling hos en opdrætter, der ikke gør idet. En avlskat ja, men ikke en udstillingskat.

Jeg er helt enig i det du skriver -thumbs

For nogle år siden skulle jeg ud at købe min første maine coon. Mine eneste ønsker var en kat jeg kunne udstille samt at det var en kat efter standarten. Det viste sig så at være en maine coon med vigende hage, en størrelse small samt en kat der bare ikke gad udstilling… -what -ked
Og jeg købte kat hos en opdrætter, der ikke selv deltog på udstilling.

Jeg synes jo stadig at det er okay, at kælekattekøbere forlanger en racetypisk kat. Jeg mener jo, at det er det de får med, når de får en ÆGTE kat (altså med stamtavle). Og hvis man som køber oplyser at man ønsker at udstille katten, ja så er det vel et indirekte krav at katten er racetypsik. Som opdrætter ønsker man vel heller ikke, at ens afkom vises frem på show, hvor det så viser sig, at katten ikke er racetypisk!

Måske er det den halve “morfar” jeg lige har nuppet eller også er jeg måske bare lettere pedantisk idag, hvem ved? :stuck_out_tongue: Men jeg falder over de to sidste indlæg og må bare kommentere på dem.

Hvordan kan man som køber forestille sig at man som opdrætter med sikkerhed kan forudsige hvor stor, hvor racetypisk og hvor gerne en killing vil lade sig udstille? Det er da fint nok at man som køber fortæller, at man gerne vil udstille, men at det lykkes…njaaa… det er sgu svært at sige noget som helst om. Det er nu engang levende individer vi har med at gøre, nogle ser meget lovende ud som killinger og når de så går i åben klasse, så stopper det hele og intet hænger sammen mere. Og ligeledes kan det jo vise sig at gå modsat!

Selv opdrættere må ind i mellem opgive at udstille en ellers ganske racetypisk kat, som måske kunne gøre sig på scenen. Der skal så forbandet lidt til for at der noget, der tricker en kat og så er den udstillingskarriere slut. En nabokat der skræmmer den, en nervøs ejer, en dommer der ikke håndtere katten med sikkerhed, eller sågar publikum der ikke kan holde labberne væk fra buret. Eller at katten simpelthen ikke kan lide det ståhej der er, når først der farer udstillere rundt med katte.

Jeg har taget konsekvensen af det, jeg sælger udelukkende killinger som enten kælekatte eller avlskatte. Vil man udstille sin killing/kat, så mås man hjertensgerne det uanset om den så har skæv snude eller ej! Det betyder ikke at jeg ikke gør de nye ejere opmærksomme på hvad de kan forvente - tværtimod! - men har man lysten til at udstille og med alt det som det nu indebærer, så skal man pokker mig have lov. Jeg krummer ikke tæerne over det, for jeg ved at mine købere ved hvad de kan forvente, og vil de have en dag hvor de er en del af kattecirkusset, så gerne for mig.

Og så er jeg dybt uenig i at man ikke skal købe en kat til udstilling af en som ikke selv udstiller, men gerne en avlskat! Hvis ikke man udstiller hvordan i himlens navn skal man så vide hvordan kan man så vide om ens katte holder sig indenfor standarden?

I bund og grund så har jeg det sådan at “taler” en kat til mig, så er det den jeg vil have og så kan den være nok lidt typet - det kan jo være at den har noget helt specielt som netop jeg har brug for - eller ikke være til at udstille. Det er i dagligdagen jeg har størst glæde af den, og der kan jeg love jer at alle mine er rene BIS katte :smiley:

Så at forudsige fremtiden er ikke let, nogen gange må man bare æde at når vi har med levende væsner at gøre, så må vi respektere naturen og dens luner og at det ikke altid går som vi vil.

Enig -thumbs

Enig -thumbs

På trods af jeg er ret grøn indenfor faget, så kan jeg til fulde forstå denne holdning… [smilie=hate-tunz.gif]

Enig -thumbs

Enig -thumbs[/quote]

Enig -thumbs

Lige præcis i min situation forholdt det sig sådan at mor-missen på ingen måde var racetypisk, hvilket jeg først blev klar over på det tidspunkt, hvor jeg begyndte at udstille. Så derfor blev killingen nok heller ikke helt efter standarten. Og nej… opdrætteren kan selvfølgelig ikke spå om hvorvidt katten gider udstilling eller ej, men det var bare prikken over i’et for mit vedkommende.

Men hvis man som opdrætter ikke er klar over, hvorvidt ens killinger/katte er racetypiske - ja så er min holdning at man hellere må være ærlig og sige, at man ikke aner om den kan bruges som udstillingskat!!!

Jeg er killingkøber og var som sådan ikke krævende da jeg faldt for Aslan og Malou.

Jeg ville gerne have killinger der havde udstillingspotientale - så jeg fik lov til at betale 1000 kr ekstra for en killing - som slet ikke kan udstilles. Havde Malou overlevet ja så måtte hun heller ikke udstilles pga sin lange opels - begger er british shorthair til orientering for jer der ikke kender til mine bamser.

Min næste opdrætter er blevet præsenteret for en hulans masse krav:

Mine killinger skal være min. 14 uger ved overdragelsen.
Være sundhedstjekket: De skal være testet positivt for en lille mængde Corona,
negativ for Chlamydia, Giardia og Herpes.
Færdig vaccineret
Neutraliseret og øretatoveret
Samt have en stærk psyke med masser af gå-på-mod og være tillidsfuld.

Er jeg krævende??? - Ja! Takke være den platugle til en reg. opdrætter (Malou og Aslans) er jeg nødt til at være en yderst krævende køber næste gang vi skal udvide familien.

Enig -thumbs

Jeg vil dog lige tilføje de de ovenstående svar: Hvad er en showkat, er det en scenekat, én som kan blande sig blandt de første 1-2-3-4-5 eller ?
En ikke udstillende opdrætter… kan vel på lige fod træne en killing til show, såvel som en ikke udstillende?

Jeg regner med at en opdrætter kender sine linier til en vis grad, og har en idé om hvordan katten vil udvikle sig. Jeg forventer ingen garanti, men jeg forventer at opdrætteren har en idé om hvorvidt killingen ser ud til at udvikle sig lovende, eller om den allerede som bette har nogle mangler der gør en tvivlende.
Mht avlskat og at holde sig inden for standarden, så er spørgsmålet jo om den retning udstillings-katte udvikler sig i inden for standarden, er den samme som den standarden beskriver.
For 10 år siden skulle mco jo have været kæmpestore (har jeg hørt), så skulle de være lange, så kom der rygproblemer, og nu er man gået bort fra det igen, og nu skal de bare være store igen. Altså, der er udvikling inden for standarden, men en opdrætter der f.eks. ikke kommer på udstillinger kan jo godt have ligget og kørt med den standard der var for 10 år siden :stuck_out_tongue:

Mht temperament, så kan man aldrig forudsige hvordan det ender, men der kan man jo starte med at vælge den der har det godt omkring mennesker og larm, fremfor den der ikke har…

Og som en tilføjelse, så er en udstillingskat ikke for mig nødvendigvis en BIS-kat, men bare en kat der er racetypisk. Om der så er nogen på udstillingen der er bedre eller værre, tjaeh… Det er bare uheld/held. Men racetypisk bør en opdrætter, der udstiller, altså vide om ens linier er.