Er det en dårlig ide at få kuldsøskende af hvert sit køn?
Nu har jeg set flere gange herinde at det frarådes at anskeffe en killing af hvert køn fordi hun- og han-killinger leger forskelligt.
Så nu er jeg blevet helt bekymret for Theo og Milou:S
Skulle de have været af sammen køn?
Eller kan jeg nu se frem til problemer?
De leger fint sammen og er glade for hinanden:), men jeg kan da godt se at Theo er lidt voldsommere end Milou, til gengæld er hun meget hurtigere end ham:tihi:
Men var det en skidt ide at få en dreng og en pige??
Det må fremtiden jo vise Generelt leger drenge bedst med drenge, og piger med piger, men der er jo også mange undtagelser herinde på katte af hvert sit køn der trives rigtig godt sammen
F.eks. bor Ivy hos et par, der i forvejen havde tre katte. To huskatte søskende, han og hunkat, og en maine coon dreng et år ældre. Ivy (europé pige) blev anskaffet som legekammerat til hunkatten, men har altså kastet AL sin kærlighed på deres maine coon kastrat Så selvom de alle fire trives, så er det altså ikke helt de to hunkatte der er blevet hinandens bedste venner
Normalt anbefaler jeg også to katte af samme køn, men der er masser af undtagelser hvor det er noget andet end det man tror der faktisk viser sig at fungere optimalt.
Jeg har et par kuldsøskende på snart to år og de elsker hinanden og leger super godt sammen. Hvad hunkatten ikke har i styrke har hun i hurtighed og snilde.
Så har du kattene og alt går godt, så ville jeg ikke skænke det en tanke at der teoretisk kan komme lidt problemer. For går det godt nu, så fokuser på at vedligeholde det.
Det går jo fint, og de er rigtig glad for hinanden.
Milou er lidt en vildbasse for en pige at være, og Theo er en puttegøj selvom han er stor og stærk, men jeg ville jo blive frygtelig ked af det hvis de “vokser fra hinanden”…
Jeg bekymrer mig nok for meget:ups:
Vores første katte var en han og en hun fra samme kuld. Nu var de voksne (ca 2 år) da jeg kom in i “familien” så jeg ved ikke hvordan de var som killinger, men de var i al fald gode venner. De legede meget “fangeleg” og hankatten havde et trick der vandt væddeløbet for ham hver gang :klapper: - vi havde en lejlighed med en ret lang gang som de tonsede ned ad, efter hinanden. Og når de så kom til enden, og Banse (hannen) var forreste, løb han op og vendte oppe på væggen for enden, og sprang ned og hen over hovedet på Ylle, hunkatten. Og HVER gang satte hun sig forbavset ned for at gruble over hvordan han gjorde det og hvor han egentlig var blevet af :klapper:
Jeg kan ikke huske at de legede “slåsselege” men det kan sagtens bare ha’ fortabt sig i glemselens tåger, det her er triods alt mere end 25 år siden L
Men der gik det i al fald fint med at ha’ dem sammen Vi beholdt senere den enlige hankilling vi fik ud af at parre hunkatten, og da hun så senere blev syg og måtte aflives havde vi to hanner, det fungerede også fint i mange mange år
[QUOTE=Theomilou;917399]Det går jo fint, og de er rigtig glad for hinanden.
Milou er lidt en vildbasse for en pige at være, og Theo er en puttegøj selvom han er stor og stærk, men jeg ville jo blive frygtelig ked af det hvis de “vokser fra hinanden”…
Jeg bekymrer mig nok for meget:ups:[/QUOTE]
Ja, det tror jeg :cool2: Jeg kan nu godt forstå det, når man læser det andet gang på gang. Men så længe dine katte ser ud til at trives med hinanden, tror jeg ikke, du behøver bekymre dig.
Tak for jeres input, det beroliger lidt
Sådan et råd gives jo ud fra, hvordan det almindeligvis er. Hvis nu almindeligvis betyder 3 ud af 4, vil hver fjerde gang være anderledes, men bestemt ikke usædvanlig. Det normale har som bekendt vide grænser.
Hvis jeg havde spurgt herinde, hvilken kat vi skulle vælge til to sære, gamle alfa-hunner på 11 og 17 år, havde svaret nok været: Ingen! Og da slet ikke, når vi ønskede os en han af en forholdsvis aktiv race som Somali…
Men vi fandt ham jo alligevel, fordi vi tog en grundig snak med opdrætter om, hvordan vores katte egentligt er, og hvilken slags kat, der kunne tænkes at passe ind i flokken. Der var flere mulige kandidater, men ikke megen tvivl om, at Rags var ham, der opfyldte “job-beskrivelsen” bedst.
Så skriv dig de generelle råd bag øret, men vælg i sidste ende ud fra kattenes personligheder.
[QUOTE=FinnFrode;917523]Sådan et råd gives jo ud fra, hvordan det almindeligvis er. Hvis nu almindeligvis betyder 3 ud af 4, vil hver fjerde gang være anderledes, men bestemt ikke usædvanlig. Det normale har som bekendt vide grænser.
Hvis jeg havde spurgt herinde, hvilken kat vi skulle vælge til to sære, gamle alfa-hunner på 11 og 17 år, havde svaret nok været: Ingen! Og da slet ikke, når vi ønskede os en han af en forholdsvis aktiv race som Somali…
Men vi fandt ham jo alligevel, fordi vi tog en grundig snak med opdrætter om, hvordan vores katte egentligt er, og hvilken slags kat, der kunne tænkes at passe ind i flokken. Der var flere mulige kandidater, men ikke megen tvivl om, at Rags var ham, der opfyldte “job-beskrivelsen” bedst.
Så skriv dig de generelle råd bag øret, men vælg i sidste ende ud fra kattenes personligheder. [/QUOTE]
Tak for svar. Og hvor er han en flot fyr, Rags
Men med 13 uger gamle killinger kan det jo være svært at sige hvordan deres personlighed udvikler sig:?
Men hvis jeg havde vidst at det typisk er bedre med to af samme køn, så tror jeg faktisk at jeg havde valgt anderledes. Bare for en sikkerheds skyld.
Nu hvor jeg har dem, kan jeg jo ikke forestille mig det anderledes:hjerte:
Jeg har solgt to forskellige køn sammen mange gange - og til dato har jeg ikke hørt om større problemer med det
Men der kan sagtens være kombinationer, som jeg fraråder en køber - alt afhænger af situationen.
Tak. De to andre kandidater var faktisk flottere endnu, men Rags havde sindet.
Til Somali-interesserede smider jeg lige en reklame ind for ham her, som Theresa nu har sat til salg. Jeg har mødt ham, og han er bare så flot.
Opdrætteren vil oftest vide det. Milly er af et kuld på tre, og allerede en måned gamle var de meget forskellige af sind - og vedblev med at være sådan som voksne også.
[QUOTE=]Men hvis jeg havde vidst at det typisk er bedre med to af samme køn, så tror jeg faktisk at jeg havde valgt anderledes. Bare for en sikkerheds skyld.
Nu hvor jeg har dem, kan jeg jo ikke forestille mig det anderledes:hjerte:[/QUOTE]
Naturligvis ikke. Vi elsker jo det, vi nu har.
Jeg har en han (4år) og en hun (3år) sammen. Omstændighederne gjorde at det blev sådan, da jeg først havde hankatten og hunkatten slog sig ned her på min grund og senere er flyttet ind. Det går rigtig fint med de to sammen, selv om jeg tror at hankatten keder sig lidt, da hunkatten er en fin dame, der ikke gider lege slåsselege med ham. I hvert fald ikke så tit som han gider.
Jeg har derfor valgt at få en hankat mere (ja, ok. Det er lige så meget for min skyld:)) så min hankat har en og lege vildt med.
Valgte jeg ikke at få en kat mere tror jeg såmænd de to jeg har ville leve lykkeligt sammen ti deres dages ende.
Hvis tingene er som de skal være hos jer, ville jeg ikke bekymre mig:)
Tak Anja.
Tingene er fine herhjemme, og misserne er rigtig glade for hinanden. Milou holder sig ikke tilbage når der skal “slåsses”. Min bekymring går mere på hvad der sker når de bliver ældre. Men det må tiden jo vise
Jeg tror, det afhænger af de enkelte katte.
Jeg har altid haft begge køn i min “samling”, også af forskellig race, og de har gjort huset usikkert pga leg…på kryds og tværs af køn, race og familiære relationer.
P.t har jeg en hun og en han, fra samme kuld. Han er meget glad for sin søster, vasker hende og er såååå sød ved hende.
Hun bruger ham til at blive vasket af, men vaske ham, aldrig i livet, hun mener, at det med hygiejne, skal han selv klare.
De spiser samtidig, selvom de har foder stående fremme altid…når de får vådfoder, skifter de tallerken midt i det hele…som søskende de dele.
De sover ved siden af hinanden…men ikke helt så tæt, de får det for varmt.
Du skal ikke tage sorgerne på forskud, men nyde dine smukke katte.
Tak Sim-Sim
Mine skiftes til at vaske hinanden, og gør i det hele taget det meste sammen
det behøver på ingen måde være et problem der er tonsvis af undtagelser for den regel…
det er nok mest en generel anbefaling mere end en regel …