Er det for tæt...indavl

lidt forklarende faktorer…min mand er KATOLIK , og han kan slet ikke have at katte går igen på tavlerne…det begrænser mig i mit opdræt synes jeg, men han står helt af hvis jeg foreslår “any related”…og det er jeg ret ked af, men igen er jeg forkert på den vil jeg da gerne vide det…

jeg har en han (tango) som har parret en hun A, de får så killinger og opdrætter beholder B
B bliver så parret med en for mig ukendt C og vi håber der kommer et kuld om 6-8 uger

jeg har så Tango der bliver parret med M herhjemme og af det kuld beholder jeg J

hvis jeg så køber en af B’s hankillinger og lader den parre min J…

hankattens mor vil så have samme far som hunkatten
er det for tæt eller hvad mener I

Hvor godt kender du gengangeren?
Og hvilke egenskaber har katten positive/negative.

I mine øjne skal man se på meget mere end indavlsprocent.

Jeg er ikke katolik… men det er en tæt parring, som du helt klart bør have en ide med at foretage :slight_smile:
Så tætte parringer er dog set før…

Ups… det er min skyld at Camilla måtte slette indlæg… jeg kom nemlig til at skrive under hendes log-in :ups:

Jeg er ikke katolik, men jo - det er en tæt parring… som du helt klart bør have en plan med…
Dog er det før set med så tætte parringer, eller tættere for den sags skyld…

det eneste jeg kan sætte min finger på hos hankatten (tango) er at havde brug for en tandrensning allerede som 3 årig… og jo han ligner lort, for han er stadig fertil …(men så snart han har parret Maddie igen er det slut)

Så vil jeg næsten sige, at du ikke kender ham/linien godt nok. Der er altid både gode og dårlige egenskaber i linien. Måske man ikke lige kan se det på pågældende kat, men de er der.

Men hvad er årsagen til, at du overvejer det? Er det hans gode egenskaber du vil forstærke?

En plan med…jo jeg vil gerne videregive et super temperament og så er han jo heller ikke helt grim…og jeg vil da helst beholde noget efter ham… Tango har en helt speciel plads i mit hjerte…min første avlskat… (og så har han et godt ry ude i byen)

Men der findes vel andre hankatte med godt temperament? Eller en anden hunkat du kan parre ham til?

Min pointe er, at laver man en tæt parring, skal der være en “dybere mening” med den - efter min mening. Man dobler op på alt - både det gode og det dårlige - og alle katte har både gode og dårlige egenskaber. Spørgsmålet er bare om man kender dem.

Jeg har én gang lavet kombinationen hankat x hans oldemor. Der kom en killing, der viste sig at have en meget sjælden skjoldbruskkirteldefekt. Et problem som jeg ikke anede eksisterede i min linie, men den fremkom, da der blev doblet op på genet. Siden viste det sig, at udover min killing var der nogle somalier med samme problem - og heldigvis en forsker på KVL, så der blev taget hånd om det.

Så mit bedste råd er, at du skal tænke dig godt om - og overveje om ikke en anden kat vil kunne give nøjagtig samme egenskaber.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;548463]Så vil jeg næsten sige, at du ikke kender ham/linien godt nok. Der er altid både gode og dårlige egenskaber i linien. Måske man ikke lige kan se det på pågældende kat, men de er der.

Men hvad er årsagen til, at du overvejer det? Er det hans gode egenskaber du vil forstærke?[/QUOTE]

han har et fantastisk sind…et fantastisk mønster/farvefordeling…et fantastisk sind…ham har aldrig misset et cert på udstillinger og er på vej til det der kommer efter grand international champion, surprime et eller andet tror jeg…han har et fantastisk sind…han er en sød dreng der IKKE strinter, han har et fantastisk sind…nå det har jeg vist nævnt… nå lidt højt sat ører…og lidt for lang hale og krop…men ikke nok til at han ikke har fået cert på hver eneste udstilling han har deltaget…i Timmendorf blev han best of best 3 …2 dage i træk…så har har lidt på + kontoen , så meget at jeg gerne vil avle videre på det

Som jeg skriver - kig på linien!
Det er jo ikke nok han er smuk og dejlig, hvis der bag ham ligger katte, der har skavanker af den ene eller anden slags.

Jeg ville prioritere sundhed og immunforsvar frem for udseende og showresultater.
Der må være andre hanner med et godt temperament, og hvis du intet kendskab har til den ukendte C, skulle du nok først og fremmest lave lidt research dér først (ikke alt nyt er godt nyt), især mht. tænder og tandkød, eftersom Tango vil ligge begge steder tæt på, og du lyder til at være lidt betænkelig mht. hans tænder.
Dog ville jeg ikke være så bekymret, hvis det KUN var en tandrensning, det drejede sig om, og hans tænder og tandkød ellers var og stadig er OK. Behovet for tandrensningen kunne nemlig godt være foderbetinget, men hvordan er sundhed og tandstatus på de involverede hunkatte?

de involverede hunkatte har fine tænder/tandkød indtil videre…
desværre er Tango ikke vild med kyller eller andet tandrensende kost, han gider dog godt en rød steak hvis den er parteret i mundrette bidder

og nej udstillingsresultater er ikke ALT, men det viser dog at han er racetypisk i forhold til standarden…

med hensyn til Tangos aner, og evt. skavanker i linierne, PAS…men begge forældre er stadig i avl… så jeg tror det handler om kosten…

[QUOTE=haneben;548488]
med hensyn til Tangos aner, og evt. skavanker i linierne, PAS…men begge forældre er stadig i avl… så jeg tror det handler om kosten…[/QUOTE]

Mit allerbedste råd til dig: Kender du ikke til skavankerne i linien, så lad være med at lave en tæt parring. ALLE katte har mindre heldige egenskaber - små eller store - det er kun et spørgsmål om, hvorvidt man kender dem.
At de er i avl siger intet - der er jo ingen andre end den enkelte opdrætter, der selekterer - og der findes fx flere katte i avl indenfor min race, som jeg aldrig selv ville bruge.

jeg vil give de andre ret - du ved ikke nok om linjer - og godt temperament og show succes er ikke nok - i øvrigt i min mening er det heller ikke nok til at kvalificere en kat til avl i det hele taget.

en avls kat skal som det mest vigtige have sundhed og robusthed som er ‘over middel’

hvad mener du med det ?

en avls kat skal jo se ‘godt ud’ og være i god kondition. den skal have overskud og kræfter til at holde sig pæn og fin.

det fortæller noget om dens egnethed til at føre sine gener videre. Sådan er det jo blandt mange dyr…han fuglen med den største fjerpragt, bedste parringsdans, bedste rede, løven med den største manke, hjorten med det største gevir, bedste kampteknik etc. Et dyr i god kondition, med smuk pels er gode indikatorer på et sund dyr der er god til at finde føde og klare sig.

anyway, jeg har altid syntes at fertile katte skal se godt ud - ikke på trods af at de er fertile - men fordi.

giver det mening ?

nogle holder hankatte på en forkert måde så de bliver stressede, og det kan naturligvis give et forkert billede af kattens egenskaber.

men som udgangspunkt skal det fertile dyr være smukt - god kondition, smuk og blank pels.

hvis ikke det er det - ville jeg tænke :gruble:og at enten holder opdrætter ikke sine dyr godt nok - og/eller det er et dyr, der grundlæggende er lidt svagere/ikke så robust/sygt - og dermed ikke er egnet til avl.

jeg ved godt at mange siger at fertile hankatte nemt kan blive tynde/se afpillede ud. Men som udgangspunkt køber jeg ikke den ikke.
Se på vilde katte i naturen - store og små - se på hannerne. Medmindre de er syge/gamle - så er det pragteksemplare - store, veludviklede muskler, flot pels.

naturligvis er der katte (undtagelser) der bekræfter reglen. Men har man en fertil hankat der ikke ser ordenlig ud ville jeg stille spørgsmålstegn ved hans sundhed.

det at være fertil er jo ‘naturligt’ - dem der ikke kan klare det på en god måde (med rette omgivelser/foder) er nok ikke egnet til avl

Hej Bente.
Har du mulighed for at evt testparre inde på pawpeds, så for du indavls pct., det bruger jeg meget, da du kanm gå en del generationer ud for at se indavls pct., ligeledes har du mulighed for at se om de skulle have de samme katte på tavlen længere ude.
Kender du ikke en god og gammel garvet opdrætter som du her kan have med på råd, jeg tænker nemlig lidt at hvis du på sigt skal bruge de kombinationer på kryds og tværs så vedbliver du at holde en måske for høj indavls pct., en enkelt parring af den ene eller anden årsag kan “måske” forsvares, men gentagne gange turde jeg nok ikke.
Hvis det er møntet på evt indkøb af ny kat, så ville jeg klart søge andre veje uden indavl, men igen er det en enkelt gang, ja så ville jeg tjekke lidt op på baglandet, så vidt muligt mht sygdom/genetik, men spændende er det.
Selv har jeg god kontakt til opdrættere bagud i de fleste af mine linier, samt til opdrættere som har nogle af de samme linier og de har god kontakt til opdrættere længere ude, og kan du stole nogenlunde på hvad de siger er det også en god hjælp.
Selv fik jeg forleden en opringning vedr. en kat, hvor man havde fundet cancer i en beslægtet, og i den forbindelse har jeg haft en dygtig dyrlæge indover mht arvegangen osv., så det er helt klart vigtig at gøre et godt benarbejde, og det er så heller ingen garenti for gode og sunde katte…
Men pøj pøj med projecktet:)

og man ved jo ikke hvordan der dobles op - du kan jo godt doble op kun på det dårlige…min grundlæggende mening er at - selv med godt kendskab til linjer - famler man i blinde når man indavler. naturen undgår indavl hvis muligt - som opdrættere bør vi gøre det samme

Det er så der vi ikke er enige :slight_smile:
Hvis jeg dobler op på en linie jeg kender godt, famler jeg ikke i blinde (en anden snak er så, hvorvidt det er klogt).
Laver jeg udparring til en linie jeg ikke kender, vil jeg jo netop famle i blinde - fordi jeg ikke aner, hvad der ligger af egenskaber.

Jeg ville aldrig lave en tæt parring, hvis det bare er fordi katten er god, sød, det er nemt eller andet i den stil.
Laver man en tæt parring, skal der - efter min mening - være et mere konkret mål.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;548511]Det er så der vi ikke er enige :slight_smile:
Hvis jeg dobler op på en linie jeg kender godt, famler jeg ikke i blinde (en anden snak er så, hvorvidt det er klogt).
Laver jeg udparring til en linie jeg ikke kender, vil jeg jo netop famle i blinde - fordi jeg ikke aner, hvad der ligger af egenskaber.

Jeg ville aldrig lave en tæt parring, hvis det bare er fordi katten er god, sød, det er nemt eller andet i den stil.
Laver man en tæt parring, skal der - efter min mening - være et mere konkret mål.[/QUOTE]

men det behøver vi jo heller ikke være :slight_smile:

men når man tænker på at katten har 20.000 + gener syntes jeg som udgangspunkt at selvom man ved rigtig meget om linjer…så ved man egentlig ikke så meget.

og tænk på at med to katte så kan der blive rigtig mange kombinationsmuligheder - nogle måske nok ok men andre dårlige

Men stadig, virkelig at vide hvad man gør ville kræve teknologi til genanalyse som vi som opdrættere slet ikke råder over…

men som det blev nævnt i den anden indavls tråd…så er noget af det vi kan kontrollere (sådan da) er at selektere så hårdt som overhoved muligt…

og min mening er så at efter den hårde selektion skal man søge at få så lav indavls% som mulig. …

Men man starter med den gode og hårde selektion…ligesom i naturen.

Tak for jeres indput, det er rart at få så fyldestgørende svar…planerne skrinlagt…så nu går jagten ind for at finde en ny dreng i udlandet.

tja - jeg synes så ikke det er voldsomt tæt. den der er ret normal i siam kredse- ikke at det på nogenmåde blåstempler det !
men hndler det ikke også om at du ikke har noget efter tango hjemme i dit eget opdræt ?han foretrækker fremmede damer ikke ? for det snes jeg bestemt er et argument også. ved at der jævnligt bliver lavet værre prringer så at sige, end det for at bibeholde en linje. og en tandrensning som 3 årig er flot !!! ville skære højre arm af for AT KUNNE VENTE SÅ LÆNGE MED EN SIAM. h
hov caps lock - sorry.
og han har altså bre et fantastisk sind- han er jo skøn

noget andet at tænke over er jo også at her er tale om sotter, og udvalget ikke er helt så stort som i visse andre racer, og der så ovenikøbet er et langhårs gen rodet med ind i det. og vd jo fra dit kuld at du ikke her lyst til at have/ passe en pelsbold. de går issom ikke så godt i spænd med livet på en bondegård.

så jeg synes mest af alt du skal mrke efter hvad hhv dit hjerte og din hjerne siger dig. og tage en beslutning ud fra det. det er jo da immervækikke en sskende eller mor barn parring der er tale om.