Er det for tæt...indavl

[QUOTE=Musashi;548503]
en avls kat skal jo se ‘godt ud’ og være i god kondition. den skal have overskud og kræfter til at holde sig pæn og fin.

det fortæller noget om dens egnethed til at føre sine gener videre. Sådan er det jo blandt mange dyr…han fuglen med den største fjerpragt, bedste parringsdans, bedste rede, løven med den største manke, hjorten med det største gevir, bedste kampteknik etc. Et dyr i god kondition, med smuk pels er gode indikatorer på et sund dyr der er god til at finde føde og klare sig.

anyway, jeg har altid syntes at fertile katte skal se godt ud - ikke på trods af at de er fertile - men fordi.

giver det mening ?

nogle holder hankatte på en forkert måde så de bliver stressede, og det kan naturligvis give et forkert billede af kattens egenskaber.

men som udgangspunkt skal det fertile dyr være smukt - god kondition, smuk og blank pels.

hvis ikke det er det - ville jeg tænke :gruble:og at enten holder opdrætter ikke sine dyr godt nok - og/eller det er et dyr, der grundlæggende er lidt svagere/ikke så robust/sygt - og dermed ikke er egnet til avl.

jeg ved godt at mange siger at fertile hankatte nemt kan blive tynde/se afpillede ud. Men som udgangspunkt køber jeg ikke den ikke.
Se på vilde katte i naturen - store og små - se på hannerne. Medmindre de er syge/gamle - så er det pragteksemplare - store, veludviklede muskler, flot pels.

naturligvis er der katte (undtagelser) der bekræfter reglen. Men har man en fertil hankat der ikke ser ordenlig ud ville jeg stille spørgsmålstegn ved hans sundhed.

det at være fertil er jo ‘naturligt’ - dem der ikke kan klare det på en god måde (med rette omgivelser/foder) er nok ikke egnet til avl[/QUOTE]

Nå ok… hmmmmm

Min tidligere hankat lignede også lort - men han var bestemt sund og rask!
Årsagen til at han lignede lort var, at han overpissede hans liggesteder, og så derefter nærmest rullede sig i det bagefter. Så han var ikke specielt lækker i vores øjne, men samtlige af vores hunkatte - og hankatte, elskede at være ude hos ham.
Så man behøver ikke være toplækker for at få lov til at føre sine gener videre…

Kan man overhovedet ikke acceptere gengangere i stamtavlen kan man ikke opdrætte - andre før dig har doblet op.

Du skal vurdere hvad du syntes er rigtigt - husker jeg ret blev du afvist på en udstilling på grund af Tangos tandkød? Det ville veje meget tungt i negativ retning for mig …

[QUOTE=Lai-An´s;548560]Nå ok… hmmmmm

Min tidligere hankat lignede også lort - men han var bestemt sund og rask!
Årsagen til at han lignede lort var, at han overpissede hans liggesteder, og så derefter nærmest rullede sig i det bagefter. Så han var ikke specielt lækker i vores øjne, men samtlige af vores hunkatte - og hankatte, elskede at være ude hos ham.
Så man behøver ikke være toplækker for at få lov til at føre sine gener videre…[/QUOTE]

Jeg tror nu der tænkes på om katten har svært ved at holde en god kondition pelsmæssigt og vægtmæssigt, ikke om den har rullet sig i sine “velduftende” omgivelser. Det er vist mange af hannerne der gør:høhø:
Og det er så der jeg er glad for mine hanner har store løbegårde og får duftet nogenlunde af ude i den friske luft:høhø:

Marina

Det er altid lidt fristende at satse på det “sikre”, katten man skatter højt og man ved aldrig hvad man får når man investerer i en ny ukendt kat. Jeg er så ikke særlig fortaler for indavl, måske fordi jeg selv har en race der nærmer sig en homozygositet på 50%.
For mig er det også sundheden frem for alt. Det der med at kende sine llinier, tja, vi ved ikke mere end hvad der er fundet, opdaget, blevet fortalt.
Har katten en IC på omkring 10, det lyder ikke af meget, men det betyder en 10 % forringelse af diversiteten i din kat, en 10% forringelse af de segmenter som immunforsvaret består af. Immunforsvaret har en hel speciel unik opbygning af “dele” der først aktiveres og danner deres egen DNA “når der er brug for dem”, altså når kroppen invaderes af en sygdom. Jo flere af disse “dele” vi fjerner, jo større er risikoen for at katten ikke kan bekæmpe en infektion.

Marina

Så vidt jeg kan se, er B og J halvsøskende. Det betyder, at hankillingen er "halv"nevø til J. Og det giver i sig selv en indavlsprocent på 6,25.

Spørgsmålet er så, om der er andet indavl involveret? Altså er A, M og C i familie? Og hvad er Tangos indavlsprocent? For alt det vil øge de 6,25 procent.

De 6,25 procent er lige på stregen. Det betyder, at risikoen for genetiske defekter bliver dobbelt så stor, som ved en parring mellem ubeslægtede katte.

På den anden side er Tango en kat med gode egenskaber. Så det kan være værd at løbe risikoen. Der er lavet meget mere risikable parringer i katteverdenen.

Du kan jo overveje et kompromis: Sæt en generation mere ind. Enten ved at parre hankillingen til en killing efter J. Eller at parre J med en killing efter hankillingen. Det ville jeg ikke være betænkelig ved - forudsat, at der ikke er andet væsentlig indavl i spil. For så kommer indavlsprocenten ned på 3,125.

vh

Andreas

endnu engang tak for svarene…Der er ikke slægstskab mellem A /M eller C, men planerne er skrinlagt alligevel.

[QUOTE=Marina;548609]Jeg tror nu der tænkes på om katten har svært ved at holde en god kondition pelsmæssigt og vægtmæssigt, ikke om den har rullet sig i sine “velduftende” omgivelser. Det er vist mange af hannerne der gør:høhø:
Og det er så der jeg er glad for mine hanner har store løbegårde og får duftet nogenlunde af ude i den friske luft:høhø:Marina[/QUOTE]

lige præcis…

i øvrigt det med at hankatte tisser i deres senge - det havde jeg også en der gjorde hvis ‘sengetøj’ blev skiftet sådan på engang. det løste sig ved at jeg puttede det rene ned under ‘det gamle’, lod det være i sengen en dag - rullede halvdelen af det gamle til side - en dag til. så kunne det gamle fjernes - og ingen tis i den rene seng. fertile hanner er jo meget følsomme omkring nyedufte i deres omgivelser

jeg har aldrig haft katte der rullede sig i deres egen tis - og alle mine hankatte syntes jeg har lugtet/og lugter godt og fint. Men kan jo også være jeg ikke kan lugte dem så meget fordi jeg er vant til dem, eller fordi mine også får meget frisk luft)

anyway, deres fokus har altid været at få alt andet til at lugte :høhø:

[QUOTE=Prestige;548506]
Kender du ikke en god og gammel garvet opdrætter som du her kan have med på råd, [/QUOTE]
Eller en yngre, men kyndig og vidende :slight_smile:

Tænker på, at min Leise jo er et sundt og pænt resultat af en ups-parring (mor og ung, men tidligt moden søn).

Jo jeg kender da nogle opdrættere efterhånden, men jeg er også meget interesseret i at gøre det bedste for mine dyr, og som flertallet herinde skriver, så er det min bestutning at det er for tæt, så planerne er droppet

fandt lige denne artikel som også omhandler indavl:

http://www.pawpeds.com/pawacademy/genetics/testbreedingmc/

Summary: Defective recessive genes can only be eliminated to some extent, no matter if and no matter how many test breedings are being performed. This is true for ALL Maine Coon cats.

Our hope is to bring in unrelated new blood lines and breed these to our common show lines. These cats can bring new problems into our old lines just as much as our old lines can give additional problems to our new foundation cats.

However, problems with genetic faults can be minimized or even corrected over a few generations - as long as we stay away from inbreeding.

A recessive gene can only become a problem if both parents carry the gene. The chances that two cats carry the same genes are much smaller if they are unrelated. If a problem arises, we can deal with it then and there. A combination of TOS (Testing for genetic diseases, Outcrossing and Selecting) is not the answer to all health concerns.

Yet, outcrossing is definitely the most efficient way to reduce immune related problems. Outcrossing combined with testing and selecting is also to some extent an effective tool to fight problems with genetic diseases.

Had we avoided to breed with a too limited gene pool from the beginning, we wouldnt have to pay for expensive HCM and HD tests today - simply because these problems would not exist to this overwhelming extent.

Many of us strive for good health, but we will never fully succeed in our goals and visions. Even with the best intentions, breeding will remain a gamble and a lot of work. We continue to pray and hope for the best. Though hope can be frail it springs eternally…