en hun hvor farmors far er den samme som hannens fars morfars far…jeg er helt på herrens mark…men jeg overvejer at købe tøsen selv om jeg i forvejen har hendes linier…hun er bare SÅ lækker
Hvis det er den eneste fælles kat/linie, der er 4 generationer tilbage på killingerne, kan jeg ikke se det store problem i det - men jeg ved, forskellige racer har forskellige traditioner.
Som jeg husker det fra det foredrag der var i Horsens for nyligt er det ikke så meget den enkelte stamtavle som hvor tit en given forfader går igen sådan rent generelt der KAN være problemet. Og problemet er jo kun et problem hvis den pågældende viser sig at være bærer af et eller andet uønsket
Rent avlsmæssigt giver det jo nogen begrænsning når du skal til at parre med det du selv har som delvis er det samme. Dermed ikke sagt jeg fraråder det - blot du skal være fremsynet
Dvs. en killing hertra vil have en tipoldefar identisk med en tiptipoldefar. Dette vil øge killingens indavlsprocent med 0,4. Sandsynligheden for, at en recessiv defekt fra dette ophav dubleres hos killingen er 2 promille.
Altså denne indavl er helt ubetydelig.
vh
Andreas
Tak… jeg er godt klar over at jeg kommer til at parre " i familie"… og at det måske begrænser mig i nogen grad i fremtiden…men en indavlaprocent på 0,4…det tror jeg godt jeg vil forsøge…Tak Andreas
du skal huske ikke bare at se på indavl hos katten du køber - men også udregne hvordan % bliver med de parringer du laver - du skriver at du har linjer i forvejen…så er spm om du har planer om at parre pågældende kat med nogle af dine egne katte, som har det samme bag sig…
Jamen jeg har jo lavet en skøn knægt som jeg ønsker at bruge til mit avl fremadrettet, jeg ønsker ikke at han parrer hans søstre (af samme foældre, der må jeg købe parring udefra), men jeg vil sagtens turde at lade ham parre den nye pige.den beregning fik Eva lov at lave, den sagde 2,2…så det tør jeg godt, de linier har SÅ meget godt, og det gode vil jeg gerne fremelske, hvis jeg kan.
hov, husk den sagde 2,2 i komplet indavl med Tango. Er det en hankat som Tango er far til, så skal moderen også lige med i beregningerne
Hej som Singapura opdrætter , med vores “lillebitte gen-pulje” ville jeg synes OK. dog undersøge om PK-def . test Som Burmeser opdrætter med vores “lille genpulje” ville jeg undersøge lidt på afkom, men hvis der ikke er" Burmeser-relaterede- sygdomme " = HK + GM2, i linierne´er det for mig OK Cats og Conni