Er det giftigt?

mine søde unger havde plukket 2 store solsikke hoveder til mig forleden… nu har jeg opdaget at Delle missen er helt pjattet med dem og æder de gule blade:uha: er der nogen der kan fortælle mig om solsikker er giftige? jeg er nok temmelig plante forskrækket da jeg har haft en forgiftet kat for nogle år siden:S
MVH Rikke

Ser ikke sådan ud - foregbygger endda snue

ah super:) så er jeg mere rolig
Rikke

http://www.killingelisten.dk/planter/

Her er en liste der evt kan være behjælpelig en anden gang :slight_smile:

Er planten ikke på listen er der ingen panik hehe

[QUOTE=Gucci;709086]Planter – Killingelisten

Her er en liste der evt kan være behjælpelig en anden gang :slight_smile:

Er planten ikke på listen er der ingen panik hehe[/QUOTE]

Det passer så ikke helt - ingen lister er komplette :wink:
Men de kan være en rigtig god hjælp :ok:

Skal man være helt sikker, er det bedre at finde lister over planter der helt sikkert IKKE er giftige.

Jeg kan ikke finde solsikke på nogen lister, men det betyder jo også at ingen har rapporteret problemer med den. Jeg tror ikke den er giftig for katte :slight_smile:

(Kiggede lige på nævnte liste… De benævner stadig Yucca som giftig? Right - det er ofte en ingrediens i kattemad :wink: den er ufarlig.)

Nå ja men ingen panik betyder jo at man nok ikke skal babu-babu til dyrlægen, ikke at man ikke skal være opmærksom på hvad katten indtager. Det skal man jo altid med de kræ hehe :S

Mht til Yucca, er der jo stor forskel på om man indtager planten som den er, eller om den er modificeret. Man kan ikke klassificere den som ufarlig på basis af det
http://www.aspca.org/Pet-care/ask-the-expert/ask-the-expert-poison-control/yucca.aspx

Eksempelvis fingerbøl er meget giftig, men er samtidig noget af det mest brugte hjertemedicin.

[QUOTE=Gucci;709137]Nå ja men ingen panik betyder jo at man nok ikke skal babu-babu til dyrlægen, ikke at man ikke skal være opmærksom på hvad katten indtager. Det skal man jo altid med de kræ hehe :S

Mht til Yucca, er der jo stor forskel på om man indtager planten som den er, eller om den er modificeret. Man kan ikke klassificere den som ufarlig på basis af det
http://www.aspca.org/Pet-care/ask-the-expert/ask-the-expert-poison-control/yucca.aspx

Eksempelvis fingerbøl er meget giftig, men er samtidig noget af det mest brugte hjertemedicin.[/QUOTE]

I know - digitalis purpurea :ok: min pointe var mere, at fordi en plante ikke står på en gift-liste, kan man ikke være sikker, for listerne er aldrig fuldstændige. Men yucca er faktisk uproblematisk. Du kan se det i Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie store database over giftplanter. Alle yucca-arter er på den ufarlige liste - hvilket betyder at reaktioner ikke er beskrevet og at giftighed er tilbagevist eller ikke bevist :slight_smile: Det er en ekspertliste, og jeg tror dem.
Hvorfor ASPCA skriver noget andet skal jeg ikke kunne sige :gruble: Jeg bider mærke i, at de skriver noget om jordbundsforhold? Måske er der forskel fra Amerika til Europa?

Ann jeg var faktisk forbi din hjemmeside før jeg skrev mit indlæg;) den er nemli rigtig god
Rikke

Hvis jeg fik formuleret mig for firkantet beklager jeg.

Min (ene) pointe var at hvis planten ikke var på listen, var den ikke forbundet med akut toksicitet. Der mangler nok nogle “måske’er” i min formulering… skrev det inden morgenkaffen havde haft sin effekt. :kaffe:
Jeg giver dig ret i at ingen lister er endelige.

Mht Yucca, var det såmænd ikke fordi jeg ville diskutere denne specielle plantes toksicitet. Der er kilder både for og imod giftigheden af planten, i hvert fald efter hvad jeg kan se.

Beklager sidespringet overfor trådstarter, der i hvert fald nu ved at hun skal passe på fingerbøl planten hehe :tihi:

[QUOTE=Gucci;709247]
Min (ene) pointe var at hvis planten ikke var på listen, var den ikke forbundet med akut toksicitet. [/QUOTE]
Og min pointe var, at det kan man ikke være sikker på - overhovedet. Desværre. Hvis man tror det, er det falsk sikkerhed.
Derimod kan du være nogenlunde sikker, hvis planten er frikendt for at være giftig :ok:

Det er nok mest noget med det skrevne ord, der kan være noget bøvl - tror ikke vi er uenige i virkeligheden? :slight_smile:

Det har du nok ret i :slight_smile: