Er det leg?

Hej alle :slight_smile:

Jeg har jo haft Elvis i næsten et halvt år nu. Han er knap 9 mdr., så en stor killing. Han laver nogle gange nogle skøre ting, hvor jeg bliver i tvivl om, hvorvidt han leger, eller han er utryg. I dag kom han f.eks. og lagde sig helt op af mig i sofaen, sådan at han lå på siden. Da jeg så tager en hånd ned for at ae ham bag øret, vender han sig om på ryggen og dasker med både for- og bagpoter. Hvis jeg bare holder hånden helt stille, stopper han, og jeg kan så trække hånden til mig. Men når jeg så prøver igen, begynder han igen at daske og forsøge at holde fat i min hånd. På samme måde som han gør, når jeg holder en bamse eller andet legetøj hen til ham. Men er han bange for min hånd? Eller er han bare fjollet? Jeg vil ikke have, han leger med mine hænder og fødder, så det får han aldrig lov til. Nogle gange leger vi dog brydekamp, hvor jeg har en grillhandske på - men der træner vi på den måde, at jeg midt i kampens hede tager handsken af og stikker hånden hen til ham. I de tilfælde gør han aldrig andet end at snuse til min hånd og vente på, at handsken kommer på igen, så han kan lege videre. Så han ved altså godt, han ikke må lege med hænder. Derfor er jeg lidt bekymret for, om han nogle gange er utryg ved mig? Siden han kommer og lægger sig men dasker til mine hænder og prøver at holde fat i dem, så han kan gnave lidt, hvis jeg prøver at ae ham.
Min onkel, som har haft katte i evigheder, siger, at han bare er meget legesyg - og de to gange, han har mødt Elvis, har Elvis fået lov til at lege med hans hænder. Og der er det det samme han gør - dasker og griber fat i hånden for at bide. Min onkel lader ham så bare gøre det :venter: Det gør jeg ikke - og det forstår Elvis som sagt godt.
Ja, har nok bare brug for at høre, om Elvis er bange for mig :brist: eller om han bare er fjollet?
Han kommer hver aften og putter sig helt oppe ved min hals og stanger panden imod mit hoved og vil aes osv. Så der er han hvertfald ikke bange.

Oddy ved udmærket at han ikke må bide i mine fingre… men når nu det altså bare er såååååååååååååååååååå godt, så er han jo nødt til liiiiige…

Det lyder meget som leg, det Elvis laver… han glemmer bare lige et øjeblik, hvad det er han må eller ikke må :slight_smile: nøjagtig ligesom Oddy…

Jeg har faktisk lige fanget en video af det - lad bare være med at lytte til min fjollede stemme :ups:

[video=youtube_share;dWT63JqwOMQ]- YouTube [/video]

Han savner en at bryde med, så han bruger din hånd istedet for. :venner: Så bare rolig, han er helt normal.:rundtosset:

Så længe det bare er fjolleri og leg og ikke fordi han er utryg, så er jeg glad. Har jo også læst herinde, at hankatte godt kan lide brydekampe. Ved godt, jeg ikke kan erstatte en katteven, men det er derfor jeg bruger grillhandsken så vi kan lege lidt vildere. En drillepind bliver hurtigt kedelig. Har heller aldrig oplevet, at han decideret går til angreb på min hånd - han dasker bare eller prøver at tage fat i den for at bide, men bider aldrig hårdt. :slight_smile:

Den laver Sigga også:-) Så har lige et relateret spørgsmål til de katte-kloge: Er det en god ide at lege brydning f.eks. med grillhandske på, så hun for afløb for det? Eller vil det gøre det sværere for hende at finde ud af, at man IKKE må lege med hånden?

Det der gør både Hector og Fellini også nogle gange.
Både på mig og hinanden :slight_smile:

Ja det ligner brydeleg. Her bider mine gladeligt halsen over på hinanden :uha: - eller… sådan ser det i al fald ud. Men de ser ud til at more sig glimrende imens - det er helt klart leg.

Indimellem får de (Ib…) lov at lege brydeeleg med hænder. Det er ikke så tit, for det kan godt gøre ondt hvis han får ved. Men jeg synes generelt katte har en ok fornemmelse af hvor hårdt de må bide, de kan lave mærker men jeg har aldrig oplevet en kat bide hul under leg. At de kan komme til at kradse hul på den jammerligt tynde “pels” mennesker har… det er jo ikke deres skyld :wink: men mht at bide, så synes jeg de, selv under vild leg, har ret godt styr på hvor hårdt “for hårdt” er :slight_smile:

Så jeg kan godt finde på at lege brydeleg med dem med hænderne også. Også uden at de sådan generelt anser hænder for “legetøj” :slight_smile:

Udfra min logik, så burde brydeleg med grillhandsken jo ikke opfordre ham til at angribe dine “nøgne” hænder. Jeg vil så mene at han skal have en “bryde”-handske som kun er til leg med ham.

Tak for jeres svar - er meget lettet over, at I ser det som leg. Kan bedre leve med, at han er lidt uartig end at han er utryg.
Grillhandsken er også kun en brydehandske - den bliver ikke længere brugt som grillhandske, da der er hul i :S

Jeg synes, grillhandsken lyder som en rigtig god ide. En ung enekat som ham, har da også brug for en brydetur… :ok:

Jeg havde også en kat på et tidspunkt jeg legede handske leg med, en stor svær skin handske, og den fik altså klø. Han var virkelig voldsom når han tog fat i handsken, men fik han ramt ved siden af kunne jeg altid stoppe ham med et av. Så sad han helt stille mens jeg fjernede den klo der var gået galt i byen. Og nej, han prøvede aldrig at lege med mig på den måde uden handsken, men når jeg så tog den på så gik han fra fredelig kat til vildkat på 2 sec. Han elskede sin handske så meget at han hentede den og kom med den i munden når han mente han trængte til en bølletur.
Savner ham helt ved tanken, selvom han var en værre bisse.

Hmm! Jeg tror måske, at han har det som de fleste katte, incl. mine egne.
De foretrækker blide, rolige strøg (a´la katteslik) i panden, på kinderne og på kroppen med hårene. Gnuf-nuller-krads bryder de sig ikke om, og slet ikke på maven.
Hvad ville du selv synes var rarest?

Prøv, om det ikke også gælder for Elvis.

Vi har i en periode behandlet for acne. Der kan det være ret svært at holde Sparta fast, for han vil IKKE kradses med den tandbørste! Men der tager min kæreste arbejdshansker på, både for ikke at blive revet og for at Sparta ikke generelt bliver bange for at blive håndteret på anden vis. Det fungerer, Sparta VED hvad der skal ske, så snart han ser hanskerne, men når de ikke er der er han ikke håndsky. Jeg tænker det må være det samme med leg? hvor de bare opfatter handsken som noget positivt?

[QUOTE=Mega;1078830]Hmm! Jeg tror måske, at han har det som de fleste katte, incl. mine egne.
De foretrækker blide, rolige strøg (a´la katteslik) i panden, på kinderne og på kroppen med hårene. Gnuf-nuller-krads bryder de sig ikke om, og slet ikke på maven.
Hvad ville du selv synes var rarest?

Prøv, om det ikke også gælder for Elvis.[/QUOTE]

Tak, det vil jeg huske…

[QUOTE=Mega;1078830]Hmm! Jeg tror måske, at han har det som de fleste katte, incl. mine egne.
De foretrækker blide, rolige strøg (a´la katteslik) i panden, på kinderne og på kroppen med hårene. Gnuf-nuller-krads bryder de sig ikke om, og slet ikke på maven.
Hvad ville du selv synes var rarest?

Prøv, om det ikke også gælder for Elvis.[/QUOTE]

Men det får han jo ikke brugt en masse energi på, hvis det er det, der er hensigten :slight_smile:

Du kan også prøve en DaBird. De fleste katte elsker dem og får virkelig brugt kroppen, når de kaster sig rundt efter den. Jeg linker lige til en kopi, som kan fås i Zooplus.

Der er mange, der mener, at kun den ægte DaBird er noget værd. Så må de linke til den. Herhjemme er vi glade for den billige kopi :slight_smile: