Er det normalt efter vaccination? Plus et andet spørgsmål

Tilde er idag blevet vaccineret for 2 gang.
Og han opfører sig altså bare vildt mærkeligt nu…:?

Han går og miaver meget dybt og højlydt, og vil virkelig gerne kæles med. Han er ikke rigtig en pussenusse kat. vil hellere lege. Men idag er han super kælen…:?
Er det en normal reaktion, det med kæleriet og miaven?

Noget andet er; Mht legesygen.
Han har en tendens til at flyve på hænder og fingre, til stor irritation og smerte for os alle. Det er lige meget om man ligger og sover eller sidder på wc, så kan han komme gående lige så stille, og så bare flyve på.:uha: Og det gør jo smadder ondt når han sætter både kløer og tænder i… Jeg er fyldt med ar og rifter på hænder og arme, lige så med børnene, som efterhånden frygter ham…:brist: Han sover altid sammen med mig, ved siden af min hovedpude/på min hovedpude, og flere gange er jeg vågnet med en klo i hovedbunden, eller et tandsæt i hånden/armen… Jeg plejer at skubbe han ned/væk (uanset om det er i sengen eller om dagen), men så er det som om han bliver vildere… Det er lidt anstrengende efterhånden…
Hvordan filan vænner jeg ham af med det?

Hvor gammel er det han er???

“Hvordan filan vænner jeg ham af med det?”

Ved at give ham en jævnaldrende legekammerat :slight_smile:

Det med at han angriber ud i den blå luft kan tage rigtig lang tid at vende ham af med. Ramses gjorde det også i en lang periode og det resulterede også i at mine børn er blevet bange for ham, men han er stort set holdt op nu, men han har stadig lidt svært ved at acceptere at børnene gerne vil kæle for han, men han er på vej nu. Med hensyn til det med fingerne, ved det egentlig ikke, vi vænnede Ramses af med ved at være konsekvent og sige nej hver gang han gjorde det.

Men Mega skriver så tror jeg også at det vil være en rigtig god ide med en legekammerat hvis han er enekat.

Nogle katte stresses meget og er længe om at komme over det. Lyder som om han er sådan en kat.

[QUOTE=Tildemis;547419]
Noget andet er; Mht legesygen.
Han har en tendens til at flyve på hænder og fingre, til stor irritation og smerte for os alle. Det er lige meget om man ligger og sover eller sidder på wc, så kan han komme gående lige så stille, og så bare flyve på.:uha: Og det gør jo smadder ondt når han sætter både kløer og tænder i… Jeg er fyldt med ar og rifter på hænder og arme, lige så med børnene, som efterhånden frygter ham…:brist: Han sover altid sammen med mig, ved siden af min hovedpude/på min hovedpude, og flere gange er jeg vågnet med en klo i hovedbunden, eller et tandsæt i hånden/armen… Jeg plejer at skubbe han ned/væk (uanset om det er i sengen eller om dagen), men så er det som om han bliver vildere… Det er lidt anstrengende efterhånden…
Hvordan filan vænner jeg ham af med det?[/QUOTE]

Hans nuværende adfærd er årsagen til, at man aldrig skal lade killinger lege med hænder. Det er sødt når de er små, men ikke sjovt når de er store.

Har han en legekammerat han kan tumle med? Hvor gammel er han?

Noget af det man kan gøre når katten bliver voldsom og bruger tænder og kløer overfor mennesker er, at så snart den starter på det - forhold dig helt i ro ( sådan at du stopper hans fangstinstinkt) og giv et skrig ( sådan som en anden kat ville gøre når det bliver bidt af en anden kat) og se som om det ikke får ham på andre tanker. De fleste katte der bider og river gør det fordi de ikke har lært, at det ikke er en god måde at opføre sig på overfor mennesker. Hvis han kun har været vant til at lege med andre katte og/eller hans leg med mennesker altid har været voldsomme lege hvor han som killing har fået lov til at bide og rive, så er det svært at vænne ham af med det igen. Det betyder også at al din omgangskreds skal lære og akseptere at de IKKE må lege med hænderne med ham. Giv ham store tøjdyr at lege voldsomt med hvis I ikke vælger at give ham en kat som legekammerat.
Og sørg så for at være konsekvense når det gælder at stoppe ham fra unoderne. Desværre er der mange der synes, det er sjovt når en lille killing bider og river i dem. De glemmer at tænke på at killingen vokser op og bliver stor og stærk og så har lært nogen dårlige vaner der er alt andet end morsomme for deres mennesker.

Her i huset er AL leg med hænderne overfor vores katte banlyste og gæster får det at vide med det samme. Det er vigtigt at kattene oplever hænder som noget positivt men roligt - dvs. noget der kæler og nusser. Og så bruger vi legetøj når der skal leges :smiley:

Det er fuldstændigt som med hundehvalpe. Hvis de ikke lærer at de ikke må bide i folk så bliver de umulige at leve sammen med som voksne.

Forhåbentlig kan I lære jeres kat at holde op med de dårlige vaner. Husk at det er vigtigt at han ikke oplever det som noget negativt - men simpelthen at I langsomt kører ham over på en anden adfærd - og så skal han roses så snart han ændrer adfærd ( f.eks. stopper med at bide og slikker jer i stedet).

Det kan være svært at holde hænderne i ro når en kat forsøger at bide - men jo mere I bevæger hænderne - jo mere sætter I jagt instinktet igang.
Især børn er slemme til at sætte hænderne ned til katten og så rive dem tilbage hurtigt fordi de bliver bange. DET er ikke god adfærd fra børnene overfor katten - så her er det altså børnene der skal lære at ændre deres adfærd :tihi:

Held og lykke med det,

Teresa

Ved nogle vacciner er det godt at massere bagefter - måske er det som han nyder når han nu pludselig er mere kælen :slight_smile:

At han har udvist en mere kælen og kontaktsøgende adfærd kan bunde i at han har været på “usikker” grund og nu lige skal være sikker på at trygheden er tilbage.
Ang. hans angrebsadfærd. Hvor gammel er han? Er han kastreret? Hvor meget leger I med ham, bliver hans jagtinstinkt stimuleret nok via leg?

Marina

Først:
Han er kastreret, og er nu 7 mdr gammel.
Jeg synes, jeg leger meget med ham i løbet af en dag, men måske det ikke er helt nok alligevel?. Vi leger med hans bøllebamse, hans tøjmus, hans aktivitetsbold,drillepind.(Altså ikke alle tingene på en gang, vi skifter mellem legetøjet hver dag). Han har en plastikbold, han har stjålet fra ungernes kuglebad (han er lidt en kleptoman, men det er så en helt anden sag), og den elsker han at jagte, så den triller vi også meget med. Bøllebamsen bruges bla. til de vilde lege (hvor han bider, og bokser med bagbenene…). Jeg klikkertræner pt 2x3 min dagligt, han gider ikke mere /mister koncentrationen. Hans jagtinstinkter bliver brugt, specielt når han drøner hen af gulvet efter en af boldene, og når bamsen bliver flået fuldstændig…
Han har aldrig fået lov at lege med hænderne, jeg har forsøgt at være meget konsekvent på dette område, netop fordi jeg ville undgå den situation vi er i nu, alligevel…

Han er indekat og han er alenekat. Der bliver ikke mulighed for at gøre ham til inde/udekat og der er ikke mulighed for en legekammerat.

Mht. hans opførsel efter vaccinen… Han er tilbage til “normal” Tilde igen. En klemptomanisk bøllemis, med krudt i måsen, som kun gider kæle, når det er midt om natten og mor her sover :wink:

Jeg har forresten forsøgt igår at give et højt skrig fra mig, når han gik på hænderne (og fødderne, men hænderne er dem der står mest for skud). De 3 første gange virkede det, og derefter stoppede han et kort øjeblik ved skrig, og angreb så bare igen op ad armen istedet. Jeg skriger videre, men han virker, helt ærligt, ret ligeglad… :frowning:

Tror du skal være mere fastholdengde, og blive ved også selvom det ikke har den store effekt, på et tidspunkt går det op for ham at det ikke er acceptabel adfærd.

Da jeg havde det problem med Ramses kom jeg helt automatisk med de krig for det gjorde virkelig ondt og kunne faktisk gå hen og blive sur, men nu er han endelig hold med at bide og også det med at angribe ud af den blå luft (dog med enkelt forbehold) å jeg kan kun anbefale vedholdenhed og at du er konsekvent hver gang. Så skal det nok komme på et tidspunkt.

En killing i den alder, har altså bare krudt bagi og havde han en legekammerat, ville dine problemer helt sikkert være væsentlig færre.

Hvad er årsagen til, at der ikke er mulighed for legekammerat? Bor du til leje, hvor du kun må ha’ 1 kat?

Nej, min mand vil ikke have flere katte. Og det må jeg acceptere.

Så må du også acceptere din kats adfærd - den er faktisk ret naturlig.
Men jeg vil tro den aftager med alderen.

[QUOTE=Tildemis;548296]Først:
Han er kastreret, og er nu 7 mdr gammel.
Jeg synes, jeg leger meget med ham i løbet af en dag, men måske det ikke er helt nok alligevel?. Vi leger med hans bøllebamse, hans tøjmus, hans aktivitetsbold,drillepind.(Altså ikke alle tingene på en gang, vi skifter mellem legetøjet hver dag). Han har en plastikbold, han har stjålet fra ungernes kuglebad (han er lidt en kleptoman, men det er så en helt anden sag), og den elsker han at jagte, så den triller vi også meget med. Bøllebamsen bruges bla. til de vilde lege (hvor han bider, og bokser med bagbenene…). Jeg klikkertræner pt 2x3 min dagligt, han gider ikke mere /mister koncentrationen. Hans jagtinstinkter bliver brugt, specielt når han drøner hen af gulvet efter en af boldene, og når bamsen bliver flået fuldstændig…
Han har aldrig fået lov at lege med hænderne, jeg har forsøgt at være meget konsekvent på dette område, netop fordi jeg ville undgå den situation vi er i nu, alligevel…

Han er indekat og han er alenekat. Der bliver ikke mulighed for at gøre ham til inde/udekat og der er ikke mulighed for en legekammerat.

Mht. hans opførsel efter vaccinen… Han er tilbage til “normal” Tilde igen. En klemptomanisk bøllemis, med krudt i måsen, som kun gider kæle, når det er midt om natten og mor her sover :wink:

Jeg har forresten forsøgt igår at give et højt skrig fra mig, når han gik på hænderne (og fødderne, men hænderne er dem der står mest for skud). De 3 første gange virkede det, og derefter stoppede han et kort øjeblik ved skrig, og angreb så bare igen op ad armen istedet. Jeg skriger videre, men han virker, helt ærligt, ret ligeglad… :([/QUOTE]

Det er en rigtig god ide at lege jagtlege med ham, gerne med Dabird eller anden type “fiskestang” med lang snor og fjer hvor i både får ham til at drøne rundt og bruge kræfter, men også leger skjul, “gemmer” fjeren bag en ting så han skal snige og gerne så længe til han er træt. Bøllebamsen, er det ham selv der slås med den eller lægger I op til det? Det er kun hvis han selv angriber den uden jeres indblanding at bamsen er en god ide.
Hvis skriget ikke hjælper, så prøv med noget andet der larmer, mønter i en dåse eller andet der for ham er ubehageligt at høre og får ham til fjerne sig.

Han er jo en teenager der har masser af krudt der skal brændes af, og som allerede skrevet ville det bedste være en jævnaldrende legekammerat. Kan du få din mand til at lære noget om katteadfærd?

marina

(var vist kommet i en forkert tråd)

http://www.netdyredoktor.dk/sw11576.asp

Fra linket:

Anskaffelse af en ekstra kat i ca. samme alders- og vægtklasse vil ofte klare problemet (det er faktisk et af de få adfærdsproblemer, der…

Det er skam ikke fordi jeg ikke vil have en kat mere, jeg vil ELSKE en legeven til Tilde… Men min mand er den ultimative kattehader (en god kat er en død kat i hans øjne), og Tilde er derfor er en MEGET stor ting, en kærlighedserklæring fra ham til mig (kostede også kun 5 års “plagen” og hentydninger :wink: ). Han er dog glad for Tilde, faktisk har han ændret sig en smule, efter han kom til, i og med jeg nogle gange “buster” ham i at kæle med katten, og ja, sågar klikkertræningen er han gået med i. Faktisk er han imponeret over hvor klog en kat egentligt er… (selvom han helst ikke vil indrømme det).
Jeg vil ikke presse ham til noget, for det er trods alt også hans hjem, derfor har jeg sagt okay, til at der kun vil være Tilde. Ihvertfald indtil han måske kunne blive klar til en kat mere… Men som det ser ud nu, så er det ikke noget jeg skal holde vejret efter…

Vi har prøvet med en pind med en laaaang snor i, med fjer i enden, men Tilde fik viklet snoren om poten hver gang, så vi droppede den igen. Nu har vi en pind med kortere snor og en pelsting i enden, som han jagter rundt. Det ser skægt ud når han ligger på lur efter den, vrikker helt vildt med måsen, og sætter af i et kæmpe spring :O)
Bøllebamsen har egentligt været mig der starter med at trække den henover gulvet, så han hopper på den, hvorefter han “tæver” den vildt og voldsomt…Indimellem forsøger jeg så at tage den fra ham (hiver den i halen), hvor han så går helt amok på den igen…Han gider ikke bamsen udover, når jeg leger med den, på den måde.

Mht. manden og katteadfærd…puha, det tvivler jeg KRAFTIGT på… Det rager ham en høstblomst, rent ud sagt…
Jeg har fortalt ham nogle gange (mange) at det er en god idé med en ven til Tilde, og at I herinde har givet rådet et par gange. Senest igår sagde jeg til ham at jeg havde spurgt Jer til råds omkring dette, og at I havde svaret at en legekammerat var en rigtig god idé, hvortil han svarer at det siger I jo til alt… Så det er ikke noget jeg sån lige satser på han gider interessere sig for…desværre…

Så går det jo klart den rigtige vej… :slight_smile:

Det tager tid at ændre holdninger, man har haft hele livet, men det lyder, som om han er i bevægelse. At presse for hårdt på under den proces kan resultere i stædighed, men hvis du farer med lempe og tålmodighed, så måske senere…

Der er - og med rette - sagt meget om fordelene ved at have flere katte sammen, men én ting, jeg har lagt mærke til ved enekatte, er, at de knytter sig meget til deres mennesker. Alle katte lærer vores rutiner, men enekatte kan blive helt uhyggeligt gode til det - næsten menneskelige. Og oplevelsen af det kan måske være med til yderligere at overbevise din mand om, at katte ikke er så dumme igen… :smiley:

[QUOTE=Tildemis;548435].

Mht. manden og katteadfærd…puha, det tvivler jeg KRAFTIGT på… Det rager ham en høstblomst, rent ud sagt…
Jeg har fortalt ham nogle gange (mange) at det er en god idé med en ven til Tilde, og at I herinde har givet rådet et par gange. Senest igår sagde jeg til ham at jeg havde spurgt Jer til råds omkring dette, og at I havde svaret at en legekammerat var en rigtig god idé, hvortil han svarer at det siger I jo til alt… Så det er ikke noget jeg sån lige satser på han gider interessere sig for…desværre…[/QUOTE]

Ha ha, ja det skal nogle gange listes ind ad bagdøren med de der stædige mænd:)
Du må diskret lægge artikler om “Fordele ved at have to” rundt omkring i huset, så det ender med at det er hans ide at I får en mere:)

Marina

Haha… måske jeg lige sender artiklen der er linket til længere oppe på mail nu her… :wink: Overvejer lidt at linke til denne tråd også…