Er det overgivelse (leg)?

Nu har jeg observeret Akira og Bettelortens leg. Som jeg har skrevet så mange gange før, er det mig en fryd at se. :hjerte: Akira leger ligefrem slåslege, og det synes jeg ellers ikke hun har gjort siden hun var killing! :slight_smile:

Men jeg har observeret, at når de sidder der i huk, og halen dirrer fra side til side, og de er lige ved at hoppe på hinanden. Så triller Bettelorten ofte pænt om på ryggen. Hun er stadig 100% klar på leg, men ligger som sagt på ryggen, og Akira hopper så på hende.

Det sker selvfølgelig også, at Bettelorten hopper på Akira, men oftest foregår legen således. Og jeg synes ikke jeg har set Akira på ryggen, men mindre hun har fået et ordentig skub, så hun er trillet om. Men på denne måde, har Bettelorten selvfølgelig også bedst mulighed for, at sparke Akira i hovedet. Hehe… :tihi:

Men overgiver hun sig her til Akira? Er hun udemærket godt klar over, at Akira er dronningen herhjemme, og hun blot prinsesse? :slight_smile:

Jeg har hørt, at hvis hunde smider så ryggen, så overgiver de sig, og det er derfor jeg tænker, om det er det samme i katteverdenen. :?

Jeg har nemlig haft mine spekulationer om hvorvidt Akira kunne beholde sin status, da hun jo har været en meget underdanig kat overfor andre katte. Men det er hun ikke overfor Bettelorten. Og hvis hiarkiet allerede er på plads nu, kunne det da være helt fantastisk! :slight_smile:

Jo, der er helt sikkert hierarki i det. På disse to videoer ses Rags smide sig foran Snehvide, og Chili foran Magic. :slight_smile:

Jeg har nu altid hørt at det er et at de steder hvor hunde og katte i dén grad går galt af hinandens signaler. For det er overgivelse hos hunde, men ikke hos katte. Der er det en forsvarsposition netop fordi de så har alle 4 poter - med klør - klar til at flænse modstanderen :slight_smile:

At det så også bli’r gjort i leg, to katte imellem, der er jeg mere i tvivl.

Haha… Nu bliver det jo pludseligt svært! To modstridende svar! Hihi… Min egen teori i dette tilfælde var også overgivelse. Men så alligevel… Ja, så er jeg i tvivl, om Bettelorten forsøger at dominere Akira. :?

Jer andre, endelig kom med flere bud!

Jeg er sikker på at det er overgivelse overfor Akira.

Jeg har observeret det samme herhjemme med HOney og Bastian… for HOney vil så gerne lege brydelege med Bastian. Da Honey var yngre (han er ca. 1½ år nu) lagde han sig ned på den beskrevne måde hurtigere, og det var helt sikkert overgivelse. For efterfølgende at springe op og fortsætte med at forsøge at “tæske” Bastian. Efterhånden som Honey er blevet ældre er det tidspunkt hvor han ligger sig fladt ned på siden blevet trukket længere og længere, og i dag ligger han sig først ned når Bastian begynder at snakke med grimme grimme lyde under legen, men der ligger han sig også fuldstændig fladt ned, som regel efterfulgt at af Bastian ligger sig afslappet ved siden af… så ligger de der lidt og går hver til sit.

Jeg er ikke i tvivl om at det her i huset er en form for underkastelse i situationen. De kan også sagtens bokse løs på hinanden med bagpoterne, men det er altid uden klør.

Har lige kigget har en video af det… her kan du se hvordan Honey ligger sig ned til sidst, ca 2 min - 2.13 min. Idag skal der snakkes meget meget grimt til Honey før han ligger sig ligeså pænt ned

[QUOTE=Vipstøsen;1067959]Har lige kigget har en video af det… her kan du se hvordan Honey ligger sig ned til sidst, ca 2 min - 2.13 min. Idag skal der snakkes meget meget grimt til Honey før han ligger sig ligeså pænt ned

Så kommer Frederik lige og får styr på tropperne. :ok:

Det er meget afhængigt af alder… hvor gammel er den yngste?

Hvis du går ind i galleriet og ser min tråd “Dyden ligger i midten”, vil du kunne se et par videoer af Oddy og Emil, der leger…
Det er meget tydeligt, at det er Emil., der er den dominante i det forhold… Han har overskuddet til at lægge sig, at gå lidt tilbage og tænke… og Oddy retter ind. Hans “angreb” sker efter tydelig invitation fra Emil…

En kat blotter kun sin mave, hvis den er stensikker på at den kan tæske den anden kat ud af banen!
To voksne katte, der virkelig er oppe at slås vil nemlig forsøge at flå bugen op på modstanderen…

OG - så er der lige undtagelsen…
Den meget unge kat/killing, der lægger sig, når den domineres af den psykisk stærkere voksne kat…
Jeg har et par bileder af dette, hvis du vil se dem?

Her er en lille video med en meget ung og meget modig Felina :smiley: der driller den 7,5 kg. store Bounty.
Kattene skiftes til at ligge, sidde og stå.
Som jeg tolker Felina, lægger hun sig ned, fordi hun så har mulighed for at bruge alle 4 poter, hvis (hvad hun nok håber på) Bounty skulle “angribe” hende.
Skulle der sidde en enkelt og blive bekymret, så kan jeg med det samme berolige … det handler i bund og grund om at lege, med et lille dash af " provokere og teste hinanden af" :slight_smile:

Felinas morfar (den røde kat i forgrunden) og mor (tortie ved kradsetræet) ligger ganske stille. Var der tale om en slåskamp, så ville de 2 ikke ligge så roligt.

Hvis man skruer højt op for lyden på sin egen computer, kan man høre hvordan det siger “BONK” når Felina rammer gulvet, men damen giver ikke op, trods flere ture i gulvet, næ-nej :høhø:

[video=youtube_share;O8yxBRB_XwA]- YouTube

Æv Hanne… jeg får bare at vide, at videoen er privat :frowning:

Kan du se den nu Ann?

Ja :thumbup:

Felina bliver domineret langt ned under gulvbrædderne omkring 0:35 :slight_smile: Der får hun i den grad at vide, hvilke betingelser, der er for at få lov at lege med Bounty… Og hun reagerer fint med at signalere, at hun altså bare er en lille søøøød killing, som nok skal opføre sig ordentligt… eller - prøve på det :wink:

Åh, stakkels Bounty. Han sidder bare der og så får han en lille møgunge i hovedet… :klapper: Det er sgu ikke nemt agt være legeonkel. :tihi:

Domineret langt ned under gulvbrædderne? … hmmm, tjaaaa, mnjeeej :øhmm:
Jeg ser en Bounty, der viser overskud ved at lægge sig roligt ned, herefter ved at sætte sig op, ryste på hovedet (fordi hun har ramt ham) og blot kigge på hende.
Den lille frygtløse viser, at hun nok skal opføre sig ordentligt … eller som du skriver - prøve på det :høhø:

Det er lidt interessant, at vi ser noget forskelligt. Jeg er måske lidt farvet af, at jeg kender kattene.
Hvad ser I andre?

Han elsker hende - og omvendt.
De har stadig en fest sammen de to, jager hinanden i haven og kommer spurtende ind i stuen mens kattelemmen går i selvsving efter dem :høhø:

Jamen - den der somineren… den er altså meget subtil, når det handler om en kat med masser af (psykisk) overskud, som Bpounty tydeligt har :slight_smile:
Det handler om at se hvordan han vinkler nakken og bøjer hovedet en smule ned af… Ingen grund til at gøre en hel masse ud af det, når nu hun reagerer korrekt på signalet :slight_smile:

Det ses tydeligt på dette billede af Aske og en meget ung Ting

Jamen - den der domineren… den er altså meget subtil, når det handler om en kat med masser af (psykisk) overskud, som Bpounty tydeligt har :slight_smile:
Det handler om at se hvordan han vinkler nakken og bøjer hovedet en smule ned af… Ingen grund til at gøre en hel masse ud af det, når nu hun reagerer korrekt på signalet :slight_smile:

Det ses tydeligt på dette billede af Aske og en meget ung Ting

Nej… jeg må i seng… er du klar over , hvor mange stavefejl, jeg har måtte rette i dette korte indlæg? :smiley:

Mht. Chili og Magic har situationen faktisk ændret sig lige så langsomt. Mens Chili stadig var en lille killing, var det Magic, der lå ned på siden og ventede på, at hun skulle kaste sig over ham. Jeg så det ikke som dominans af nogen af parterne - men en voksen, der legede med et barn i sikker vished om netop at være den voksne, så der ikke var nogen grund til at dominere.

Nu har det ændret sig, så det ofte er Chili, der ligger på siden. Faktisk begynder deres tumlen ofte med, at Chili kommer over til Magic og beder om at blive vasket. Det vil Magic altid gerne. Efter et stykke tid begynder Chili så at nappe ham i poten eller i halsen eller lignende, og hvis Magic så gider, så slås de. Det er ikke længere en barn/voksen-situation, men nok stadig en niece/onkel-situation, hvor Chili spørger, om Magic vil lege, og Magic afgør, om legen bliver til noget. Nogle gange afværger han bare hendes angreb og vasker videre på hende - det gider hun så ikke :høhø:

Det kan vel kaldes dominans - som en indbyrdes erkendelse af magt- og styrkeforhold.

Til gengæld viste Chili helt tydeligt underkastelse helt i begyndelsen, mens hun var her. Magic var meget vred på hende og mente helt sikkert, hun burde rejse hjem, hvor hun kom fra. Hvis hun kom i nærheden af ham, blev han hidsig og sagde grimme ting, og han kunne også finde på at slå ud efter hende. Han angreb hende aldrig for alvor - hun var jo bare en lille killing, men vred var han. Og det var Chili ikke i tvivl om, så i den slags situationer smed hun sig fladt ned på siden og blev liggende helt stille.

Det var total underkastelse (overlevelsesinstinkt?) fra hendes side. Til gengæld ved jeg ikke, om det kan kaldes dominans, det Magic udviste. Dominans kræver en eller anden form for relation til den, der domineres, og Magic ønskede overhovedet ikke at have noget med Chili at gøre. Det var vist mere rendyrket vrede.