Er det sådan vi danskere er?

[quote=NamNamp;367618]Altså forstår ikke folk er imod en moskee?
I dk har vi ret til at dyrke den religion vi
vil, religionsfrihed… Vi har katolske kirker,
mormon kirker, johovas vidner har også kirker/møder steder her…

Så forstår ikke at hvorfor muslimerne i dk frit skal kunne dyrke deres religion i en eller flere moskeer…

  • frygteligt at folk er så snæversynet og har set sig sur og gal på noget de ikke aner en ragende fis om.
    Arbejder med mange muslimske kvinder, og har aldrig grint så meget og følt mig så godt tilpas, som jeg gør nu :)[/quote]

Fordi vi har religionsfrihed… :slight_smile:

tror der manglede en negation i den sætning :slight_smile: for det var vist det modsatte der blev spurgt til :høhø:

Jeg tror egentlig, at jeg er modstander, når jeg tænker efter.

Jeg vil heller ikke have en muslimsk statsminister. :slight_smile:

Jeg er ikke medlem af folkekirken - så det har intet med sagen at gøre.
Men jeg vil have lov til at være dansker i mit eget land,
og have en mening :slight_smile:
uden at blive kaldt hverken det ene eller det andet.

Men ingen behøver svine andre religioner til;
selvom man tager afstand til den pågældende religion.

Men jeg vil til alle tider have lov til at ytre min mening om alle religioner.
Det er det, som er så værdifuldt i Danmark - og kaldes ytringsfrihed. :slight_smile:

Jeg blev så træt af at se folk jeg kendte fra facebook melde sig ind i gruppen: “Nej til moskeer i Danmark”

Så jeg skrev højt og tydeligt på min status: Julia siger: JA til moskeer i Danmark!! Alsindighed og åbenhed er vejen frem!!!

Det affødte desværre en reaktion, men den reaktion affødte heldigvis en anden reaktion.
En af mine bekendte brokkede sig. (netop en af dem der havde meldt sig ind i gruppen til at starte med) og hvem kommer på banen?! Det gør min gamle kollega’s søn. Født i Libanon, bosat i sverige og arbejder i DK. Og så diskuterede de 2 et stykke tid på min status, og jeg blev simpelthen bare så glad over de argumenter som kun 17 årige Mahmoud slyngede mod ærke-danske-og-ærke-dumme-D**-fra-DK.

men det er over en måned siden…

Forleden skrev D** noget i sin status om at folketinget havde stemt ja til moskeer. Og ene kvinde gik jeg imod ham, og slyngede velformulerede og gennemtænkte argumenter mod ham, og dem af hans venner der var enige med ham om at det var en “dårlig” beslutning fra folketinget.

Han er min ven. Men det kom godt nok som et chok for mig at han havde disse holdninger. Jeg blev så gal at jeg overvejede at slette ham. Og jeg blev så ked af det, for hvem har puttet disse meninger ind i ham?

Jeg fik mit svar ikke længe efter, da hans familie blandede sig i vores status-diskussion. :frowning:

Jeg er totalt for Moskeer… Beliggenheden har jeg ikke tænkt over. Men jeg går ud fra at den naturligvis skal diskuteres akkurart som andre store bygninger af betydning skal det. :slight_smile:

[quote=Barky;367666]
Jeg er totalt for Moskeer… Beliggenheden har jeg ikke tænkt over. Men jeg går ud fra at den naturligvis skal diskuteres akkurart som andre store bygninger af betydning skal det. :)[/quote]

ja det er jeg også… blot skal de ligge steder hvor de falder i tråd med den øvrige arkitektur og derudover forbeholder jeg mig som dansker ret til at nægte at acceptere brug af minareter… - de må gerne være der - men de kan vove på at bruge dem…

vi har kirkeklokker der kalder til messe - og hvis de kan finde på noget tilsvarende kønt der kan bruges til formålet… så fint nok…

men jeg nægter altså at lytte til ham der står og lyder ligesom hvis jeg får trådt på Ramses hale… det lyder forfærdeligt…

Fair nok at kalde til bøn - men de må finde en anden måde end minareterne…

Det er altså ikke meningen at minaretterne skal bruges, de er der kun symbolsk :slight_smile:

Ja ja, klart vi kan være uenige om placeringen af bygninger - Da jeg som barn boede i Trige var der også planer om en lufthavn i “baghaven”, det var vi selvfølgelig imod. Men derfor er jeg jo ikke imod lufthavne :wink:
Det er bare det der med at lægge en så alle er tilfredse. Jeg har ikke taget stilling til andet i sagen end “Nej til moskéer i DK” og så længe det bare er det, så er jeg i hvert fald MØJ skuffet over dem på facebook, der sender den rundt…

Jeg tror nok at jeg ca hver dag kører forbi pladsen hvor moskeen skal ligge, det er lige ved siden at universitet, så vidt jeg har forstået. Og der er sgi så meget andet hurlumhej i forvejen, lufthavn, kirker og utroligt larmende veje, børnehaver og skoler.

Grunden er i øvrigt til udlejning indtil byggeriet kommer i gang, så hvis nogen mangler et sted at spille rundbold, eller noget…? -tihi (den kan ikke tilbyde græs eller naturidyl, vil jeg dog advare om).

Den moske bliver med garanti hurtigt væk i larmen. Hvad der egentlig bekymrer mig, er de muslimske stemmer som er kritiske over folkene bag moskeen, dog. Kan ikke huske om det var den på Islands Brygge eller om det var et andet sted…

Der har også været tale om, at den skulle ligge på Vibevej i Københavns Nordvestkvarter.

Det har der såmænd også været protester imod.

Det er jo nok en af de ting, der for mange mennesker hører ind under det amerikanske begreb:

Not In My Back Yard = NIMBY

Personligt mener jeg, at danskerne bliver nødt til at acceptere, at Danmark - på linie med de fleste andre lande - i større eller mindre grad er blevet et multikulturelt samfund.

Derfor skal de selvfølgelig have lov til at bygge en moské (som de i lighed med andre trossamfund selv skal betale for) og hvis jeg synes, den er grim - tjaaaa, så er den sgu nok ikke grimmere end så meget andet byggeri. Jeg arbejder på Kalvebod Brygge, så jeg kan såmænd “risikere” at få udsigt til den og det lever jeg ærlig talt fint med :slight_smile:

Jeg bor mellem en kirke, en moske, et bordel og en Steiner børnehave. Mit kvarter byder vist på lidt for en hver smag. :tihi:
Det der generer mig mest er kirkeklokkerne … og det er jo ikke engang et problem.

For min skyld må de gerne bygge en stormoske i min baghave - jeg tvivler dog på at de kan finde plads.

Og on-topic:
Det er mig ligegyldigt, om folk ikke bryder sig om muslimer, dværge, svenskere, rødhårede eller hvad det nu måtte være. Men det mindste man skylder sine medmennesker, er da respekt!! Sådan som der skrives om muslimer (mennesker!) på siden der linkes til, er bare ikke i orden.
At den omtalte FB-gruppe eksisterer, generer mig ikke. Det kunne dog være, at jeg ville tage dem seriøst, hvis deres retorik ikke var så afskyelig. :thumbdown:

“Everytime that you throw dirt, you lose a little ground.”

[quote=Tea;367753]Jeg bor mellem en kirke, en moske, et bordel og en Steiner børnehave. Mit kvarter byder vist på lidt for en hver smag. :tihi:
Det der generer mig mest er kirkeklokkerne … og det er jo ikke engang et problem.
[/quote]

Pyt, så længe det ikke er klokkerne fra bordellet :cool:

I øvrigt ville jeg intet have imod en muslimsk statsminister, hvis bare hun er klog nok :fin:

Eller andre lyde… -what:klapper:
Lige på en sidenote; da min mor levede, syntes hun det var vældigt underholdende at sidde ude på min altan, og holde øje med hvem der kom og gik. :tihi:

Hørt! :thumbup:

[quote=Battlestar;367668] derudover forbeholder jeg mig som dansker ret til at nægte at acceptere brug af minareter… - de må gerne være der - men de kan vove på at bruge dem…

vi har kirkeklokker der kalder til messe - og hvis de kan finde på noget tilsvarende kønt der kan bruges til formålet… så fint nok…

men jeg nægter altså at lytte til ham der står og lyder ligesom hvis jeg får trådt på Ramses hale… det lyder forfærdeligt… [/quote]

Aaaa - jeg hader lyden af kirkeklokker, og bander tit over det forb… ringeri! Værst er det, når de decideret kimer: Dingdingdingdingdingding… Jeg må have været trold i et tidligere liv! Forøvrigt var Holberg enig mht ringeriet, han har skrevet et herligt lille kapitel om det.
Sagen er den, at herinde er der kirker tæt omkring: Skt Pauls, Jerusalemskirken, den russiske kirke, St Albans, Garnisonskirken, Marmorkirken, den reformerte kirke. Søndag morgen begynder de kl 8… og så står det på ca. hver halve time frem til 11.30.
Så ingen muezziner, tak, og gerne væk med ringeriet ved samme beslutning. Det kan man da kalde lighed for loven.

Ja, foreløbig. Rom blev heller ikke bygget på en dag.

Hvor der er flere “kunder” til den - meget mere passende.
Hvordan det lyder?
Da jeg var på ferie i Tyrkiet, så var ham, der galede op tæt på hotellet en glimrende sanger med en række forsiringer og triller, som fik mig til at ønske, at jeg havde taget min lille diktafon-båndoptager med. De triller ville jeg gerne lære! De var rigtig blærede, og anderledes i tonaliteten - det havde været et godt sangtrick at have i ærmet!
Men ham tæt på strandklubben? Hæst, fantasiløst, og ikke altid rent! Han var en plage.

Og nu må jeg lige nævne, at mig bekendt er der ikke kirker i en hel del muslimske lande, eller? Fordi der ikke er religionsfrihed der. Der er vist også kontant afregning for dem, der konverterer til f eks kristendommen :?
Det fremmer ikke min tolerance overfor islam - det er en stor diskussion, som jeg ikke er ude på at starte igen-igen. Jeg siger bare, at bl.a. derfor er det da fint, at vi viser os mere storsindede og er eksempel til efterfølgelse - men at jeg ser gode grunde til at sige nej til minareter, og til at lægge moskeer i områder med mange muslimer.

[quote=MiSi;367783]Aaaa - jeg hader lyden af kirkeklokker, og bander tit over det forb… ringeri! Værst er det, når de decideret kimer: Dingdingdingdingdingding… Jeg må have været trold i et tidligere liv! Forøvrigt var Holberg enig mht ringeriet, han har skrevet et herligt lille kapitel om det.
Sagen er den, at herinde er der kirker tæt omkring: Skt Pauls, Jerusalemskirken, den russiske kirke, St Albans, Garnisonskirken, Marmorkirken, den reformerte kirke. Søndag morgen begynder de kl 8… og så står det på ca. hver halve time frem til 11.30.[/quote]

jeg tror faktsk også det er lykkedes dig at bosætte dig MIDT i den mest kirke-rige del af hele byen… der findes vist ikke noget kvarter der har flere kristne bedepladser…

hvis de allesammen er med på klokkeringeriet forstår jeg dig godt… så kan det vist være lige i overkanten…

Men jeg er bortset fra det enig… hvis de BYGGER minareterne - så er det første trin til at BRUGE dem… hvis de ikke er der - så er vi helt ude over det problem… for det er vel selve moskeen der er vigtig - ikke hvordan de kalder til bøn… folk ved jo godt de skal dukke op…

og jeg har også hørt forskellige bønne-sangere (kan ikke huske hvad de hedder) der med varierende resultat kaldte til bøn… hvis de partout skal kalde til bøn på den måde… kan de så ikke finde nogle med bare et minimum af sang-talent :slight_smile:

Altså hvor på Vibevej skulle der være plads til en moskee? Jeg tænker den skal ligger i Hellerup, så kan vi få blandet folk lidt…
Der er allerede islamistisk kulturhus i nv ved utterslevtorv… Måske man skulle sprede dem lidt

Man må sige der er forskel i arkitekturen i forslagene til de to moskeer. Jeg kan ikke finde ud af hvor mange det er meningen, der skal være? En stor en på Amager og så en lille en på Vibevej? Eller kun een det ene af stederne?

Amager

Vibevej

ja jeg ved ikke…

den på VIbevej - det vil da sætte lidt kulør på kvarteret… men køn er den jo ikke…

erh - de synger ikke - de messer. og efeter 3 dage i dubai sov jeg fra det- på trods af at moskeen delte p plads med hotellet.
mange af moskeerene er utrolig smukke- også selvom de ligger sammen med en arketektonisk type- de moderne spejlglas hoteller i dubai ex.

men jeg er også tilhænger af at de placeres der hvor der er flest kunder til dem- det er logik for perlehøns - no pun intended !!!

og om de passer ind ex på bryggen ( hvor jeg aldrig har været ) - hvordan passer busstatonen lige ind i det hele inde ved kgs nytorv eller hvor den nu ligger ? prismet i århus som nabo til den gamle by osv osv. arkitektur og byplanlægning er en coctail med mere eller mindre vellykkede resultater.

tror også det ville hjælpe på forståelsen hvis der blev holdt åben moske, så ritualerne bliver afmystificeret. vi var til et sådant arrangement i dubai- og det var en øjenåbner af format.
hvor mange ved ex HVORFOR de vender sig mod mekka ? hvad formålet med afvaskningerne er ? hvad der afgør hvornår der kaldes til bøn ?
nej vel ?
det var 2 meget lærerige og spændende timer vi tilbragte i moskeen !

det hele var en del af sheikens open doors open minds program under center for kulturforståelse( Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding), og en super god ide efter min mening.

besøg evt. siden http://www.cultures.ae/jumeirahmosque.html den er super spændende.

Nu er det jo sådan med alt - det må gerne bygges/oprettes - det skal bare ikke være i min baghave eller nabolag.

:tihi::tihi::tihi::tihi: