Er det sandt?

Tror det stod i ude og hjemme, at hvis man stiller mad og vand i forskellige rum, så ville katten vist drikke mere? og spise mere?

I må gerne rette mig, hvis i selv har læst det, for det er bare noget min svigermor fortalte mig.

Har I prøvet det? eller er det bare noget pladder??

har aldrig selv hørt det selv.

jeg har kørt med det i omkring 14 dage nu - at have vandskålene i 2 forskellige rum…

jeg synes jeg ser dem drikke mere - og jeg synes der er mindre i skålene når jeg skifter vandet end før…

men om det er 100% empirisk holdbart - det ved jeg ikke - men min fornemmelse er at der er noget om det

den er god nok. Står vandet ved maden - så nupper de maden der jo har en duft - det har vandet ikke.

Flere skåle placeret rundt omkring og ikke i nærheden af mad og bakke - drikkes der oftere fra

Okay!! Jamen så må jeg lige prøve det af også!

Håber der er flere der har prøvet det, som kan komme med erfaringer…

Battlestar - gjorde du det fordi du læste det?

[QUOTE=Saphiira;566809]

Battlestar - gjorde du det fordi du læste det?[/QUOTE]

ja - jeg læste det vist nok herinde et sted tror jeg nok og tænkte jeg ville prøve det - det kan jo kun være bedre hvis det passer

Katte drikker gerne af tilfældige vandpytter, de finder rundt omkring, derfor drikker de ofte mere, hvis der står vandskåle rundt omkring i huset.
Om de spiser mere, fordi der står flere madskåle rundt omkring, er jeg mindre sikker på…

Læste også om det herinde og tog rådet til mig. Han drikker mere og spiser også mere efter jeg har sat vand og foder ud forskellige steder. Dog er jeg begyndt at holde igen på maden (og kun holde det i køkkenet), men vandet står flere steder…og der er bundet pænt i samtlige skåle.

Min grund til at gøre forsøget var, at han ikke vil have nogen former for vådfoder. Så for at lokke ekstra væske i ham, gjorde jeg forsøget. Og det virker helt klart.

Her i huset har vi de sidste 4 år haft 3 forskellig drikke steder ingen af dem i nærhed af foder , og der bliver drukket rigtig godt af dem hver dag ,

uh. Det lyder bare skønt…
Vil jo helst have mine misser drikker så meget som muligt, men dog synes jeg i forvejen de drikker en del…
men det er vel altid godt, hvis de drikker meget ikke?

Uhaa, det vil jeg os prøve …

Jo, det er særlig godt hvis det er hankatte, at de drikker meget…så meget som muligt!

Jeps jeg har kørt med det længe, da jeg fik det at vide på en temadag Inges Kattehjem lavede, og hos os virker det også super godt :wink:

For 1 års tid siden var jeg til et arrangement om urinvejslidelser - arrangeret af Kattekreds Fyn.
http://www.kattekreds-fyn.dk/Urinvejslidelser%20hos%20katte.htm

Her fortalte dyrlæge Lotte Davies, Hill’s Pet Nutrition, bla. om, hvad man kunne gøre for at forebygge urinvejslidelser hos katte.
Noget af det vigtigste var/er at få kattene - og især hankatte - til at drikke mere.

Hvis man har foder og vand stående samme sted, lige ved siden af hinanden, så kan man risikere at kattene spiser isf. at drikke fordi foderet dufter og lokker.

Lotte Davies’ råd var også at have foder stående for sig selv - og vand ligeså.

Her kan du læse mere om Kattekreds Fyn http://www.kattekreds-fyn.dk/index.htm

[QUOTE=Saphiira;566803]Tror det stod i ude og hjemme, at hvis man stiller mad og vand i forskellige rum, så ville katten vist drikke mere? og spise mere?
I må gerne rette mig, hvis i selv har læst det, for det er bare noget min svigermor fortalte mig.
Har I prøvet det? eller er det bare noget pladder??
har aldrig selv hørt det selv.[/QUOTE]

Jeg ved ikke, om de også spiser mere, men mange katte drikker mere, hvis de har vandet stående et andet sted end maden.

Den forklaring, jeg har set, er, at vilde katte i naturen ikke drikker af vandhuller, hvor der ligger kadavre. De holder mad og vand adskilt - og det er sådan set sund fornuft…

Vores katte begyndte i hvert fald at drikke væsentligt mere, efter at de fik vandskåle forskellige andre steder i huset. :slight_smile:

Vi har kun en vandskål indenfor, men den står tilgengæld langt væk fra maden, og lige der hvor de går forbi når de skal ud eller på bakke. De har så også vand udenfor, og her bliver drukket rigtig meget vand derude.
Vi har også kun en madskål til tørkost, kød/dåsemad serveres så et andet sted og kyllerne gives udenfor.
Vi har før haft flere skåle stående både med mad og vand, det spiste og drak de ikke mere eller mindre af. Lige med vandet og Maine Coon’er så giver det kun mere svineri og have vand stående mange steder :slight_smile:

Jeg læste i sin tid, at det var godt at have vand forskellige steder i huset for at lokke dem til at drikke mere. I begyndelsen havde jeg også en skål vand til at stå ved siden af deres mad, men de rørte den aldrig. Til gengæld så jeg, at de drak af de andre. Så nu har jeg fjernet den ved siden af maden. Jeg har så fået en lille vandfontaine (Catit er det vist), som jeg har stillet i køkkenet i nærheden af maden. Cinnamon drikker ind imellem af den, Magic kun en sjælden gang, så jeg overvejer, om den også skal stå et helt andet sted.

Hos mig stod vandet ved siden af maden. Men de gik altid ud i gangen og tog hundens vand. Så nu står der 2 vandskåle der permanemt. Og de elsker det:)

Herhjemme er plaskedyrene glade for, at deres Drinkwell Platinum står i den modsatte ende af køkkenet end madskålene, og den suppleres så af en vandskål i brusenichen, hvor de jo må plaske ligeså tosset de vil, og et par vandskåle i haven. :slight_smile:

Ja, jeg har også brugt det i flere år. Med 6 katte er der fordelt 6 foderskåle samt 6 vandskåle rundt omkring i huset - det er kun et sted at vandskålen står ved siden af foderet.

I starten lavede jeg det lidt på forsøgsbasis og opdagede hurtigt, at de drak langt mere når vandskålene stod et godt stykke væk fra foderskålene. De skåle de drikker mest af her (er mærkeligt nok) en vandskål som står ved komfuret i køkkenet og en vandskål i den ene af stuerne, måske fordi jeg først har placeret dem der for et lille års tid siden - og derfor måske betragtes som “nye” drikkesteder, hm, måske… Jeg har også fundet ud af at de 6 katte vi har, har hver især deres foretrukne drikke-sted. De bedste vandskåle her i huset er tomme is-plasticbøtter - også selvom det kan medføre vandplask, da de ikke er så tunge - stiller jeg andre skåle hen, så bliver de ignoreret.

Ikke i et andet rum - men væk fra maden - ja! Det virker. Jeg har to fontæner placeret forskellige steder i vores (store) stue. Og om sommeren også gerne en vandskål/fortæne på altanen. Den var klart Zuttis foretrukne sidste sommer :slight_smile: