Er det smart?

Hej Alle.

Jeg er indehaver af to fantastiske misser!
Jeg bor pt i en 2 vær lejlighed, de er begge indekatte. Tiesto min huskat har altid været indemis, men min anden mis Eros har jeg fået fløjet hjem fra Grækenland, og har derfor levet sit første halve år i en skraldespand!
Da kæresten og jeg har snakket meget om at flytte sammen, står jeg lidt med et spørgsmål, han bor i stuelejlighed og har derfor have til sin, men han bor rimelig tæt på en trafikeret vej, men vi har så snakket om at evt bygge en løbegård? Og de evt kunne løbe ind og ud af et vindue? For det sidste jeg vil risikere er at mine elskede misser bliver kørt ned!

Vil derfor høre om jeg helt skal droppe ideén om de skal blive udemisser ? og forblive indemisser eller?
Det skal siges de er øre tattoo, og chippet, og selvfølgelig passet med deres vacc.

Hilsen Cecilia + Eros & Tiesto!:slight_smile:

Hvis der er mulighed for at lave en løbegård ville jeg gøre det. Men ellers trives langt de fleste katte ganske udmærket med at være indekatte, specielt hvis de aldrig har prøvet andet. Så ved de jo ikke hvad de “går glip af” :slight_smile:

Nej lige præcis, (: men ville høre om folks erfaringer, tiesto er bare så nysgerrig så er bange for han vil løbe for langt væk og måske ud til vejen? /;

Løbegård lyder som en dejlig ide! Men lav den i forbindelse med havedøren, så du kan gå med ud og hygge en gang i mellem… :slight_smile:

Jeg ville bygge en løbegård, når i skal bo op af en trafikeret vej, ellers har du nok ikke to misser i særlig lang tid …
Har selv en løbegård, hvor jeg lukker mine katte ud og ind via et vindue og det en ok løsning, selvom min vindueskarm er lidt hærget efterhånden og den er lidt snavset til tider, fordi de har græs/jord i løbegården, men det er ikke et stort problem.

Jeg ville i al fald ikke turde lukke dem ud før der var en indhegning. Vi har planlagt en indhegning næste forår og selv den tror jeg at jeg vil være lidt nervøs for, i det mindste i begyndelsen… TÆNK NU HVIS de slap ud af den L Jeg kan bedst li’ at ha’ dem i sele når de er ude. Men det er så mig, jeg er osse et pyllerho’de hvad sådan noget angår. Jeg ville aldrig turde slippe mine ud om jeg så boede flere kilometer fra andre mennesker… bare ved tanken om at de små jo kunne FARE VILD :blegne: (siger hende med en stedsans som et bøjet søm…)

En ting du skal tænke på er, det er ikke fordi at jeg tror at i går fra hinanden, men hvis det nu skulle ske… Så vænner du kattene til at de kan komme ud og nyde vind og solen i pelsen, hvilket kan betyde at du kan få problemer med at kattene kan vænne sig til kun at være indekatte igen.

Men jeg synes også når nu du ved at det er ved en befærtet vej, så skal det helt klart være en løbegård de skal komme ud i.

Tusind tak for de fine svar :slight_smile:
Jeg er selv meget følsomme over mine katte og går derfor meget op i at de sikret! mest muligt!
Men utrolig glad for jeres svar, og i må meget gerne sende nogle billeder hvis i har ? af løbegården selvfølgelig :D!

Min mors gamle kat nåede at være indemis, udemis, indemis og så ud til at tilpasse sig altid. Jeg tror katte tilpasser sig meget hurtigt. Min mors gamle kat startede med at være indemis (lejlighed), derefter inde/udemis (huskøb), for derefter at blive indemis igen (lejlighed) mange år senere. Måske tilpassede den sig hurtigt til at være indemis igen efter at have været udemis fordi den har prøvet det før, eller fordi den på det tidspunkt var meget gammel og måske ikke var så interesseret i at rende rundt udenfor alligevel (den blev 18 år).

Naturligvis skal du ikke lade dine katte løbe frit omkring, når du bor i nærheden af en befærdet vej. Ifølge et skøn fra Falch og Danmarks Miljøundersøgelser dræbes der omkring 70.000 katte i trafikken om året - det er næsten 200 om dagen!!! :blegne:

Selv om vi bor i et fredeligt kvarter, har vi valgt, at vore katte ikke skal rende frit omkring. Risikoen for trafikdrab, hundebid, slagsmål med andre katte, sygdomme, psykopater etc. er simpelthen blevet for stor.

For gode ideer se f.eks. tråden Må vi se jeres kattes løbegård? - eller besøg min samling af links om indhegninger. Det er faktisk ikke så svært. :slight_smile:

Ååå så dejlig at mange af jer passer så godt på jeres katte !!

Jeg ville også ha lavet løbegård men husk på,at de kan sagtens
løbe ud ved uheld alligevel når I bor nede ved jorden.

[QUOTE=malene;674289][…] Jeg ville også ha lavet løbegård men husk på,at de kan sagtens
løbe ud ved uheld alligevel når I bor nede ved jorden.[/QUOTE]

Ja, en løbegård forhindrer ikke, at katten smutter ud af hoveddøren, når man kommer hjem.
Af samme årsag overvejer jeg også et bygge en sluse i entreen. Det er så næste projekt. :slight_smile:

Tusind tak for hjælpen alle sammen (: sætter pris på jeres hjælp!

Hvis det kun er en løbegård eller mindre indhegning, er risikoen for at de ikke vil kunne blive rent indemisser igen nok også mindre. Mine katte opfatter selv kun deres lille have som et ekstra rum, der er meget rart, når det er godt vejr. Nu her hvor det regner så meget, beder de aldrig om at komme derud - de har ligesom opdaget vejrstatus, når vi lufter ud :stuck_out_tongue: Det er i øvrigt en stor befrielse at kunne lufte lejligheden ud.