Er dette ikke unormalt ved salg af racekat

[quote=Barky;448572]Så det er rent internationalt? At Danmark “skiller sig ud”? :?

Men det er ikke et krav? Og en avlskat kan sælges til hvem-som-helst?[/quote]

Påførslen af avlsforbud på stamtavlen er jf. FIFe’s regler et nationalt anliggende - i FIFe er der kun regler om, hvornår en stamtavle er en LO vs RIEX stamtavle. FIFe-stamtavler er derudover ret forskellige, både hvad angår korrekthed, indhold og form!
Men som Pia skriver, så har NRR (Norge) åbenbart lignende tiltag - og det er der sikkert også flere andre klubber der har, men der findes bestemt også klubber, hvor der ikke umiddelbart gives adgang til at påføre avlsforbud på stamtavlerne. Og som Pia også skriver, så føres det ikke med videre i andre forbund eller andre FIFe-klubber, for den sags skyld.

Og nej, der er ingen krav overhovedet til hvem, man som registreret opdrætter må sælge avlskatte til.

[quote=Camischa;448581]Påførslen af avlsforbud på stamtavlen er jf. FIFe’s regler et nationalt anliggende - i FIFe er der kun regler om, hvornår en stamtavle er en LO vs RIEX stamtavle. FIFe-stamtavler er derudover ret forskellige, både hvad angår korrekthed, indhold og form!
Men som Pia skriver, så har NRR (Norge) åbenbart lignende tiltag - og det er der sikkert også flere andre klubber der har, men der findes bestemt også klubber, hvor der ikke umiddelbart gives adgang til at påføre avlsforbud på stamtavlerne. Og som Pia også skriver, så føres det ikke med videre i andre forbund eller andre FIFe-klubber, for den sags skyld.

Og nej, der er ingen krav overhovedet til hvem, man som registreret opdrætter må sælge avlskatte til.[/quote]

Uhh… :ups: Der var mange af de ord jeg ikke helt forstod - men jeg tror at jeg forstod meningen med det.

Det jeg har fremhævet synes jeg er direkte uhyggeligt. Det føles ligesom at luften går af ballonen, når der bliver arbejdet knaldhårdt på at standse byb’ere og deslige… :frowning:
Jeg troede virkelig at der var et mimimumskrav om at være registreret opdrætter?! Jeg kan sleeet ikke forstå det, men derudover kan jeg så godt forstå nu hvorfor at det synes så umuligt at bekæmpe byb’ere.

:thumbup:

[quote=Barky;448593]Det jeg har fremhævet synes jeg er direkte uhyggeligt. Det føles ligesom at luften går af ballonen, når der bliver arbejdet knaldhårdt på at standse byb’ere og deslige… :frowning:
Jeg troede virkelig at der var et mimimumskrav om at være registreret opdrætter?! Jeg kan sleeet ikke forstå det, men derudover kan jeg så godt forstå nu hvorfor at det synes så umuligt at bekæmpe byb’ere.[/quote]

Nej, der er ingen minimumskrav til opdrættere - andet end at man er medlem af en klub, og skal have stamnavn hvis man laver mere end et kuld …

Personligt ville jeg nok heller ikke være for krav om, hvem man måtte sælge avlskatte til - det vil jeg altså gerne have lov til selv at bestemme, og det er jo fantastisk nemt at komme udenom, man neutraliserer bare sine killinger inden de flytter hjemmefra!

Men jeg ville gerne stille nogle andre krav til opdrættere, som fx kendskab til diverse sygdomme, genetik, love og regler mv., altså en eller anden form for ‘kørekort’ for opdrættere.

[quote=Camischa;448612]
Nej, der er ingen minimumskrav til opdrættere - andet end at man er medlem af en klub, og skal have stamnavn hvis man laver mere end et kuld …[/quote]

Okay. Så “lidt” krav er der?
Det er da lidt rart alligevel, synes jeg. :slight_smile:

[quote=Barky;448625]Okay. Så “lidt” krav er der?
Det er da lidt rart alligevel, synes jeg. :)[/quote]

Krav og krav … det er jo et kun et spørgsmål om at betale et kontingent og betale for nogle stamtavler/et stamnavn!

Det er vel stadig med til at sortere “det værste rak” fra… Eller ik?:?

Det kommer vel an på, hvordan man definerer “det værste rak” :slight_smile:

De færreste (tror jeg) begår deres fejl bevidst, men mange begår fejl, fordi de ikke ved bedre. Der er mange historier om nystartede naive opdrættere, der sælger deres katte uden krav eller med kun meget få restriktioner og som så opdager, hvad det f.eks. kan føre med sig, at man ikke neutraliserer kælekatte. Et avlsforbud i stamtavlen ændrer jo ikke på kattens fertilitet :smiley:

Og hvis man har solgt en fertil kat til en person - opdrætter eller ej - og ikke følger op på, hvad der videre sker med den kat (med annoncen i denne tråd kan det jo være svært, eftersom der ikke står stamnavn) er der stor risiko for, at disse katte ender som dem, der bliver “samtaleemne” på et katteforum.

jeg vil så sige at jeg da naturligvis syntes det er ok at der bliver solgt fertile racekatte, men den fremgangsmåde i den annoncer bryder jeg mig på ingen om, det virker ikke særlig prof og det er da ren guf for en byb’er og kan spolere nogle ellers fine linier som der er blevet knoklet for at få frem af opdrættere igennem flere år.

jeg troede så osse at det var kotume at man solgte sine fertile dyr på en mere prof-måde

og nu er der jo både en fertil han og en fertil hun til salg og så får jeg bare tanker om hvad der ku ske

Så vidt jeg kan se, kan annoncen lige så godt være fra en opdrætter som fra en kælekattekøber, der har købt en ikke-neutraliseret hankat og med eller uden avlsforbud i stamtavlen brugt ham i avl til et par kuld (han er jo semi-langhåret og giver derfor meget finere huskattekillinger end de korthårede ironi). Den oprindelige opdrætter følger så ikke så tæt med i sine killingers liv (og det kan garanteret være svært for nogen), at personen har opdaget, at katten skal sælges - og eftersom stamnavnet ikke fremgår af annoncen, er der ingen, der kan advisere opdrætter.

[quote=Johnny;448715]jeg vil så sige at jeg da naturligvis syntes det er ok at der bliver solgt fertile racekatte, men den fremgangsmåde i den annoncer bryder jeg mig på ingen om, det virker ikke særlig prof og det er da ren guf for en byb’er og kan spolere nogle ellers fine linier som der er blevet knoklet for at få frem af opdrættere igennem flere år.
Du kan på sin vis have ret.

Jeg tror dog, at det ikke er et stort problem med at de “fine” linier bliver spoleret - her plejer opdrætter at være meget “kritiske” i deres valg af nye ejere.

jeg troede så osse at det var kotume at man solgte sine fertile dyr på en mere prof-måde
Det er nærmere blandt de opdrættere, hvor linierne er “almindelige” at nogle kan være mere … tilbagelænet (hvis du forstår hvad jeg mener)

Der ér jo nogle, der ikke bekymrer sig større om, om de sælger en fertil kat/killing. Det er, for det første, et spørgsmål om at få solgt sine killinger OG for det andet et spørgsmål om at spare kastrationen.
Kattens skæbne betyder - desværre - mindre.
Det samme gør avlsarbejdet, arbejdet for standarden, linier osv. osv.

[/quote]

What a shame :venter:

jeg er squ rystet, for mig virker det der som ligegyldighed med kattene

Ja, jeg ved sørme heller ikke hvad der ligger bag. :øhmm:

De får da nok at se til med råd og vejledning om kattene bag, især hvis de sælger til nye opdrættere.

[quote=Johnny;448715]jeg vil så sige at jeg da naturligvis syntes det er ok at der bliver solgt fertile racekatte, men den fremgangsmåde i den annoncer bryder jeg mig på ingen om, det virker ikke særlig prof og det er da ren guf for en byb’er og kan spolere nogle ellers fine linier som der er blevet knoklet for at få frem af opdrættere igennem flere år.

[/quote]

De afkom den kat måtte lave uden stamtavle kommer aldrig i stamtavleavlen igen, så jeg har svært ved at se hvordan et avlsarbejde så kan anses at være spoleret. Måske jeg bare overser noget?

Og sælges den til en der er registreret, og parres med en anden stamtavlekat, ja så er der jo ingen problemer. Det er trods alt op til den enkelte opdrætter selv at lave sine kombinationer.

Og de er måske også ligeglade med, om killingerne kommer ud til nogle, som vælger at få killinger i een uendelighed - men i virkeligheden handler det jo nok om penge … der er desværre nogle som tror, at man kan tjene penge som opdrætter, for det er jo ikke andet end at købe en han og en hun, lade dem parre sig, og så ellers sælge killinger! De vågner dog, når de finder ud af, at køberne ikke altid står i kø og at sådan et kuld bruger rigtig meget grus og kan æde en ud af huset.

Hvis disse opdrættere satte prisen op til det, som de fleste andre MCO’er koster (ca. 5.000 kr.), så ville der være råd til neutraliseringen også, men det ville nok tage længere tid at få dem solgt …

Men stadigvæk - de gør ikke noget galt i forhold til vores nedskrevne regler, kun i forhold til mange andres etik (herunder min).

Styr dog forargelsen. I har set en annonce om salg af en fertil han.

I ved slet ingen ting om, hvorvidt annoncøren vil sælge til hvem som helst, men overfalder straks vedkommende. Nogle af jer giver fantasien frit løb a la en fjer bliver til 5 høns.

Det lyder da som om, hun/han holder meget af sin kat.

Og mht afkommet, så er der vel kontrol med afkommet i kraft af, at man også skal se på moderens stamtavle.

[quote=Svanholt;449057]Styr dog forargelsen. I har set en annonce om salg af en fertil han.

I ved slet ingen ting om, hvorvidt annoncøren vil sælge til hvem som helst, men overfalder straks vedkommende. Nogle af jer giver fantasien frit løb a la en fjer bliver til 5 høns.

Det lyder da som om, hun/han holder meget af sin kat.

Og mht afkommet, så er der vel kontrol med afkommet i kraft af, at man også skal se på moderens stamtavle.[/quote]

Tak så gør vi det …

Hvad styr er der på tingene for blot at se en stamtavle, ikke en hulens f*s nødvendigvis …

Nakkehårene stritter ihvertfald på mig når fertile dyr sættes til salg, steder der for mig virker useriøse, og det er både DBA og Gul og Gratis.

Holder hun af sin kat - så kastrerer hun den. Den bedste gave den kan få! Men så er der jo ikke så mange penge i den - og dyrlægen skal jo også ha’ en bid af “kagen” …

Enig med Svanholt.

Der står ingen steder, at der ikke er krav til kattens kommen hjem, det kan da sagtens være eventuelle købere bliver checket i hoved og r*v.

Og enig med Lis :wink:

DBA & Gul og gratis er ikke de rigtige medier at sælge familie-dyr.

:slight_smile:

Edit: men hmmmmm vedkommende har ikke mindre end 3 annoncer med katte, 1 med jack russel og 1 med Brio barnevogn; det ser lidt :rul:-tænkeligt ud :confused:

[quote=danpia;449075]Enig med Svanholt.

Der står ingen steder, at der ikke er krav til kattens kommen hjem, det kan da sagtens være eventuelle købere bliver checket i hoved og r*v.

Og enig med Lis :wink:

DBA & Gul og gratis er ikke de rigtige medier at sælge familie-dyr.

:slight_smile:

Her mener du vel fertile-dyr - og ikke familie-dyr ?

Edit: men hmmmmm vedkommende har ikke mindre end 3 annoncer med katte, 1 med jack russel og 1 med Brio barnevogn; det ser lidt :rul:-tænkeligt ud :confused:[/quote]

Mangt en Hr. og Fru. Danmark kigger altså gerne i Gul & Gratis og DBA efter deres nye (kastrerede) familiemedlem.

I både TICA og CFA kan du også “lukke” stamtavlen - i.e. registrere katten som “ikke til avl” - du kan endda registrere den som “ikke til udstilling”.

Teresa