Er din sin hjemmeside lovlig

Er din hjemmeside lovlig?

Lovmæssigt er der 3 slags hjemmesider 

[ul]
[li] Privat[/li][li] Forening og klubber[/li][li] Virksomhed[/li][/ul]

Alt efter hvilken en af slagsene du har, er der lidt forskellige love og bekendtgørelser som du skal overholde. 

[ul]
[li] En privat hjemmeside, indeholder ingen faste salgssider eller sider hvor der er fællesskabs dannende materielle på. Fællesskabs dannende materialer er f.eks. vedtægter til en forening eller klub.[/li][/ul]

[ul]
[li] En forening eller klub hjemmeside, er sider hvor de har til formål at skabe et fællesskab om et fælles samlings punkt.[/li][/ul]

[ul]
[li] En virksomheds hjemmeside, er en hjemmeside med en fast salgsside hvor ens produkter fremgår i enten liste form eller display form på egen selvstændig side.[/li][/ul]

Uanset hvilken slags hjemmeside man har, så er der et fælles sæt  regler som skal overholdes. Disse regler er inden for Persondataloven og Copyright loven. 

Persondataloven regulerer både generelle og følsomme oplysninger om en identificeret eller identificerbar fysisk person. 
   De generelle oplysninger dækker over oplysninger som; en persons  navn, adresse, E-postadresse og telefonnummer samt fødselsdato og år. 
   De person følsomme oplysninger dækker over oplysninger som; en  persons etniske baggrund, han eller huns politiske eller religiøse  overbevisning eller han/huns helbredsmæssige eller seksuelle     forhold. 

Som ejer af en hjemmeside betyder dette altså at du ikke må nævne  andre personers generelle eller følsomme oplysninger på din hjemmeside,  uden først at have fået lov af personen selv. 

Copyright loven er lavet for at beskytte ejerskabet til al materiale  lavet af mennesker. Den er gældende for såvel tekst, grafiske værker,  interaktive ikoner og fotografier som er lavet på nettet     eller lagt på nettet via en skanner. 

Copyright loven beskytter altså dit ejerskab til al materiale du SELV  HAR LAVET, og lige ledes bestemmer copyright loven at ved lån/gengivelse  af andres materialer, skal du sørge for at have     skriftlig tilladelse til at bruge det. 
   Alt på nette er underlagt denne lov og den har stor betydning og indvirkning på alt du foretager dig på nettet. 
   Den betyder blandt andet at du skal spørge ejeren, af det pågældende værk, om lov før du tager og bruger det. 
   Der er dog den undtagelse, at hvis der specifikt står at følgende  materiale er til fri afbenyttelse eller gengivelse, kan man uden at  spørge bruge det pågældende materiale mod at man overholder     god almen skik. Hvilket vil sige at man skriver hvem man har lånt  det af og hvem der har lavet det. 

f.eks. 

[RIGHT] Skrevet og venligst udlånt af Amanda Scheil [/RIGHT]
[RIGHT] 2011 [/RIGHT]

Som ejer af en privat hjemmeside er der kun disse to overstående love at skulle bekymre sig om. 

Som Forening eller klub er der lige et par flere love at skulle  efterleve, så selv om der ingen lov eller bekendtgørelser er for at  stifte en forening eller klub, så er der nogle, for brug af en     hjemmeside. 
   Blandt andet at de ikke må have en medlemsliste på hjemmesiden, de  må dog godt have en liste over personer som selv gerne vil fremstå af  deres hjemmeside. 
   Eller at der i foreningen/klubbens vedtægter klart og tydeligt  fremgår at ved indmeldelse, giver man samtykke til, at  foreningen/klubben må ligge følgende nævnte (og her nævnes det så hvilke     persondaterer det er) oplysninger på deres hjemme side, og det skal  altså klart og tydeligt fremgå hvilke oplysninger det konkret drejer sig  om. 

Forummer høre enligt til under foreninger og klubreglerne, også selv  om de har et område hvor der kan sælges ting fra, Dette er fordi at  denne slags salg ses som privat-til-privat salg, så længe     salgs og købs indlæggende, ligger oppe i en begrænset tidsperiode. 
   Derfor er der også mange forums, som forbyder kommercielle annoncer, da  disse høre under virksomhed-til-forbruger salg og derfor gør at  forummet også skal til at overholde reglerne for en     virksomheds hjemmeside. 

Som ejer af en Hjemmeside som høre under virksomheder er der en lang  række af love og bekendtgørelser man skal overholde, og jeg vil  anbefale dig at læse bogen: 

Gør sin hjemmeside lovlig 
   E-handels i praksis 
   skrevet af Susanne Karstoft 
     Da jeg ikke vil gå i detaljer omkring handel på nettet. 
   Jeg vil dog gerne præcisere hvor grænsen mellem en privat hjemmeside og en virksomheds hjemmeside går. 

Som privat person kan du godt sætte ting til salg på din hjemmeside  uden at den bliver til en virksomheds hjemmeside. Dette kan dog kun ske  hvis annoncen ikke er en fast del af hjemmesiden. 

[I]Jamen hvornår bliver en annonce så en fast del af siden?[/I] 

Det gør den i det øjeblik, du laver en side specifikt med det  formål, at skilte med at du har noget til salg, f.eks. en salgs side.  For at undgå at din private hjemmeside går over og bliver en     virksomheds hjemmeside, kan du på f.eks. forsiden skrive; 

Knallert 30 sælges 
   ved interesse kontakt mig på - - - - - - - for mere info. 
Så  har du et lille hygge opdræt af f.eks. katte, kaniner, ørkenrotter  eller mus, hvor der på din hjemmeside [U]også[/U] er en fast salgs side, hvorfra al  info omkring køb af dyr fra dig bliver lagt ind på, så ses denne     side som en fast del af din hjemme side og gør at den går fra at  være privat til at være en virksomheds side. 
   Men har du f.eks. en side med en liste over alle dine hunner eller  hanner og så ud for det pågældende dyr skriver sælges, så er din  hjemmeside stadig at ses som værende en privat hjemmeside. 

Der til skal det lige understreges at salg af dyr, ses i følgende  den danske retssystem som en hvilken som helst anden vare f.eks. en vase  eller lampe. så dyr solgt på en kontrakt, er ikke     ensbetydende med at kontrakten er gældende ifølge dansk lov. Derfor  er det vigtigt hvis du ønsker at sælge et dyr på kontrakt at du  undersøger om det som er skrevet i kontrakten nu også er     bindene i følge gældende lovgivning for køb og salg. og lige så hvis  du på tænker at købe et dyr på kontrakt, at den kontrakt du skriver  under på, ikke stiller dig i en dårligere situation ind     hvad dansk og EU loven påkræver af dig som forbruger. 

Endvidere er det altid godt uanset hjemmesidens type, at læse op på hvilke regler som gør sig gældende. 

Med disse ord ønsker jeg dig held og lykke med at gøre din hjemmeside lovlig. 

skrevet af Amanda E. Scheil, 15. januar 2011.

Tjaeh, det er jo et godt spørgsmål. Pt må den høre under privat, da jeg endnu intet har til salg på siden :wink:

At jeg har lavet denne stråd skal værken ses som et angreb elller beskyldning. Jeg her udelukkende postet min artikel her, fordi jeg har mødt rigtig mange som enten ikke kan finde rundt i regl-junglen, eller kender til at der er regler som vil, på et eller andet tidspunk, kunne påvirke dem.

I må undskylde at jeg ikke fik dette med i mit øverste indlæg.

Amanda - Det tog jeg det heller ikke som i øvrigt :slight_smile:

Men må indrømme at skulle læse en hel bog for at finde ud af det? Pyh, det er i hvert fald ikke lige nu jeg gør det…

nej det regnede jeg heller ikke med Eva.

Men med mindre du vil gøre din hjemmeside til en virksomheds hjemmeside, så kan du faktisk nøjes med kun at læse min artikel :wink:

Amanda - Med din artikel, mener du så det du har sat ind i indlægget, eller er der en fuld artikel et sted? :slight_smile:

For ud fra det du skriver her

Så har du et lille hygge opdræt af f.eks. katte, kaniner, ørkenrotter eller mus, hvor der på din hjemmeside også er en fast salgs side, hvorfra al info omkring køb af dyr fra dig bliver lagt ind på, så ses denne side som en fast del af din hjemme side og gør at den går fra at være privat til at være en virksomheds side.
Men har du f.eks. en side med en liste over alle dine hunner eller hanner og så ud for det pågældende dyr skriver sælges, så er din hjemmeside stadig at ses som værende en privat hjemmeside.

Så ser det da ud til at min (og stort set alle andre opdrættere herinde) har virksomhedssider?
For hvordan skal man sælge en kat, uden at give information om det på hjemmesiden? Jeg selv bryder mig ikke om de hjemmesider der kun har billeder af kattene og hvor der absolut intet står… Hvad skal jeg bruge det til… :slight_smile:

Artiklen jeg har postet her er den fulde artikel.

ja det er rigtigt forstået at rigtig mange opdrætteres hjemmesider er at betragte som virksomheds sider, og det ved jeg at myndighederne vil bruge mod en hvis det kommer til en tvist om man er herhvervs drivende eller har det som ens hobby.

jeg har kikket på din hjemme side, og umildbart vil jeg sige at den er privat, men hvis man kikker nøge efter, så kan man godt sige den også er en hviksomheds side… du har været klov nok til ikke at lave side med navnet salg, men der i mod valgt at kalde den for Killinger, hvilket er et rigtig klogt valg da siden så grundliggene ikke er en salgs side… men kikker man på tæksten er der småting som afsløre at det er en salgs side i forklædning.

det skal lige praciseres at jeg ikke er jurist, har kun undersøgt reglerne for hjemmesider rigtig godt og grunddigt.

mit forslag til dig, hvis du vil tilbage under at være en privat side, er at ændre følgene ting:

Killinger til salg

til Killinger er lejlighedsvis til salg.

resten er helt ok. så længe du ikke opgiver en pris, og at eventueller killinger ikke fremtrader som “vare” kunder kan vælge i mellem. og denne vil rigtig mange have meget svært ved at kunne overholde.

jeg skal se om jeg kan finde nogle gode eksemler på hvordan en sådan side er for en, og så et eksempel på hvordan det kan undgås uden at det kun bliver “billedvisning”

Man skal være opmærksom på, at spørgsmålet om, hvornår en opdrætter vurderes at være erhvervsdrivende med sit opdræt afgøres af mange faktorer - ikke bare af hjemmesidens udseende.

Mette lige pracis, men og det er et stort men. for hvis hjemmesiden er en erhvervs hjemmeside, så er der langt flere regler der skal overholdes både på hjemmesiden og i forbindelse med selve salget af “vareen”, som i vores tilfælde er killinger og omplaserings katte. og en af disse er at du er moms forpligtet, uanset om hvirksomheden giver overskud eller underskud, samt at du skal have tilladelse fra politiet til at drive virksom med salg dyr for øje. forfindes denne tilladelse ikke giver det udløse alt fra meget store dagsbøder til fingles straffe. (eller det er idetværtifald det, som dem jeg har snakket med siger at det giver.)

• at den kattegorisering ens hjemme side har, vil kunne enten så, så meget tvivl i en retsag eller understytte ens påstand om at det er en hoppy, at det kan være en af mange afgørene faktore for retsagens udfald, på godt og undt.
    ens hjemmeside ændre også udfalget i købernes muligheder for hvor store eller hvilke erstatnings muligheder de kan krave af dig som opdrætter. da det er enten B2C eller C2C salg.

[QUOTE=Amanda;623569]Mette lige pracis, men og det er et stort men. for hvis hjemmesiden er en erhvervs hjemmeside, så er der langt flere regler der skal overholdes både på hjemmesiden og i forbindelse med selve salget af “vareen”, som i vores tilfælde er killinger og omplaserings katte. og en af disse er at du er moms forpligtet, uanset om hvirksomheden giver overskud eller underskud, samt at du skal have tilladelse fra politiet til at drive virksom med salg dyr for øje. forfindes denne tilladelse ikke giver det udløse alt fra meget store dagsbøder til fingles straffe. (eller det er idetværtifald det, som dem jeg har snakket med siger at det giver.)

• at den kattegorisering ens hjemme side har, vil kunne enten så, så meget tvivl i en retsag eller understytte ens påstand om at det er en hoppy, at det kan være en af mange afgørene faktore for retsagens udfald, på godt og undt.
    ens hjemmeside ændre også udfalget i købernes muligheder for hvor store eller hvilke erstatnings muligheder de kan krave af dig som opdrætter. da det er enten B2C eller C2C salg.[/QUOTE]

En katteopdrætter kan ikke blive momsregistreret - uanset hvor meget de i købelovens forstand anses for at være erhvervsdrivende. Hvis man er medlem af en hovedklub, har registreret et stamnavn og trækker stamtavler på x kuld killinger om året, er man erhvervsdrivende i købelovens forstand uanset om man overhovedet har en hjemmeside.

Og når man er det, er det købelovens regler om forbrugerkøb, der er gældende, inkl. reglerne om garanti/reklamation.

Man skal ikke have tilladelse fra politiet til at være katteopdrætter, så det er noget vrøvl, du er blevet bildt ind.

ja det er rigtigt du ikke skal have tilladelse til at være opdrætter. men du skal have en tilladelse til at måtte sælge dyr, hvis du er en virksomhed.

men det er da klart købenloven ikke kan gøre en momspligtig uanset hvor meget den siger du er erhvervs drivende, når den kun har regler for selve købs og salgs problemetikken, skal man vide noget om, om man er moms pligtig eller ikke er, så er der mange flere lov områder der skal kikkes på.
se det er derfor jeg i min artikel beder om at man læser op om reglerne for erhvervmæssig salg :wink: for reglerne er så indviklede at kun en jura kynddig person kan fortælle en helt pracis hvor, hvad og hvornår, for også menisterierne er i konflikt med hinanden.
skat siger et, erhvervs ministeret noget andet, for ikke at glemme at der stadig er regler inden for EU som også skal overholdes.
og hvis jeg skulle have alt dette med i min artikkel så ville den ikke være så let forstålig, let læslig og jeg ville havde været nød til at uddanne mig til jurist for at kunne skrive om det.

[QUOTE=Amanda;623588]ja det er rigtigt du ikke skal have tilladelse til at være opdrætter. men du skal have en tilladelse til at måtte sælge dyr, hvis du er en virksomhed.
[/QUOTE]
Der findes IKKE et krav om tilladelse til erhvervsmæssigt salg af kat. Der findes en bekendtgørelse om ervhversmæssigt salg af hund, og der arbejdes (måske!) på samme vedr. kat. Men lige nu er der ingen krav.
VH
Susanne

Ja, hvis du er en virksomhed i SKAT’s forstand - ikke hvis du er erhvervsdrivende i købelovens forstand. Der er kæmpe forskel og katteopdrættere falder ikke ind under betegnelsen “virksomhed” i SKAT’s forstand. Tro mig - mange ville elske at være en virksomhed, så de kunne trække momsen fra, men SKAT har gennemskuet, at katteopdræt er en dyr hobby.

Så derfor er en katteopdrætter på den ene side en hobbyudøver og på den anden side en erhvervsdrivende.

Det er faktisk meget simpelt:
[ul]
[li]Salg af kælekatte er omfattet af garanti/reklamation og salg af avlskatte kan være omfattet af garanti/reklamation (men der skal man selv aftale perioderne, hvis man vil have det indføjet).[/li][li]Derudover kan man ikke blive momsregistreret (i hvert fald kun indtil SKAT opdager underskuddet) og man skal ikke søge om nogen tilladelse hos politiet.[/li][/ul]Og stadigvæk er det uanset om man overhovedet har en hjemmeside. Hvis man ikke er medlem af en hovedklub og dermed ikke trækker stamtavler og ikke laver mere end måske 1-2 kuld om året, er man privatperson i købelovens forstand.

[QUOTE=Amanda;623588]
se det er derfor jeg i min artikel beder om at man læser op om reglerne for erhvervmæssig salg :wink: for reglerne er så indviklede at kun en jura kynddig person kan fortælle en helt pracis hvor, hvad og hvornår, for også menisterierne er i konflikt med hinanden.

og hvis jeg skulle have alt dette med i min artikkel så ville den ikke være så let forstålig, let læslig og jeg ville havde været nød til at uddanne mig til jurist for at kunne skrive om det.[/QUOTE]

Jeg forstår så ikke, hvad det er vi skal med din artikel :?
Som du selv skriver, er der stor uenighed om, hvornår vi evt. er erhvervsdrivende.

Opdrættere er at betragtes som erhvervsdrivende - men selvfølgelig kan vi ikke moms-reg. da ingen opdrætter har det overskud i omsætningen som man skal forventes at have… Så langt så godt, og det ved alle opdrætterne herinde vist i forvejen…

Betyder det så at uanset udformning af hjemmeside, så er vores hjemmeside altid at betragte som virksomheds-hjemmesider? (fordi vi netop betragtes som sådan af andre grunde)
Og er der nogle regler man får ekstra af den grund - udover dem vi allerede ved vi har ifht. købeloven (og aftale loven?)? :slight_smile:

[QUOTE=Eife;624201]Betyder det så at uanset udformning af hjemmeside, så er vores hjemmeside altid at betragte som virksomheds-hjemmesider? (fordi vi netop betragtes som sådan af andre grunde)
Og er der nogle regler man får ekstra af den grund - udover dem vi allerede ved vi har ifht. købeloven (og aftale loven?)? :)[/QUOTE]

Reglerne om virksomhedshjemmeside gælder for virksomheder, dvs. ikke hobbyer og dermed ikke opdrættere.

Men - hvis du på din hjemmeside skriver f.eks. “killinger til salg” kan du risikere at blive kontaktet af nogen, der insisterer på, at du så - uden screening - skal sælge dine killinger til dem, fordi din hjemmeside fungerer som et butiksvindue med et til salg skilt stående fremme. Derfor er det en god idé at undgå den formulering :slight_smile:

[QUOTE=Eife;624201]Opdrættere er at betragtes som erhvervsdrivende - men selvfølgelig kan vi ikke moms-reg. da ingen opdrætter har det overskud i omsætningen som man skal forventes at have… Så langt så godt, og det ved alle opdrætterne herinde vist i forvejen…

?)? :)[/QUOTE]

Om en virksomhed skal momsregistreres har nu ikke at gøre med, om den giver over- eller underskud.

Den momsmæssige vurdering af, hvornår du driver selvstændig økonomisk virksomhed er ikke altid sammenfaldende med den skattemæssige vurdering af, om du driver erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig virksomhed*

Hobbyvirksomhed
Hobbyvirksomhed er som udgangspunkt ikke selvstændig økonomisk virksomhed. Hobbyvirksomhed er kendetegnet ved, at de private interesser er afgørende for virksomhedens aktiviteter frem for virksomhedens drift og økonomiske udbytte. Vurderingen vil som oftest være sammenfaldende med den skattemæssige vurdering. Det kan dog ikke udelukkes, at en virksomhed skattemæssigt anses for en hobbyvirksomhed, selvom den momsmæssigt anses for en økonomisk virksomhed. Her ser vi fx på omfanget af virksomheden.***

Så jo, visse hobbyvirksomheder kan være momspligtige, det afhænger af omfang af virksomheden (man er i øvrigt momspligtig´ved en omsætning på over 50000 om året)

Og i øvrigt er der jo m.h.t. opdræt af dyr, helt klare regler for hvornår det regnes for en erhvervsvirksomhed, nemlig hvis man er i besiddelse af 4 voksne dyr og deres afkom på under 18 uger gamle…

Det er forsøgt at momsregistrere almindelige hobby-katteopdrættere, kun med det resultat at SKAT efter ganske kort tid meddelte opdrætteren, at vedkommende ikke skulle være momsregistreret - netop fordi det gav dundrende underskud, selvom den årlige omsætning var 50.000 kr. Så den er afprøvet flere gange.

Erhvervsmæssigt dyrehold omfatter ikke katteopdræt, som det er nu - men hundekenneler er omfattet. Hvis du, Felis, mener noget andet, så vil jeg gerne have et link til bekendtgørelsen, for jeg kan ikke finde den.

[QUOTE=Camischa;625856]Det er forsøgt at momsregistrere almindelige hobby-katteopdrættere, kun med det resultat at SKAT efter ganske kort tid meddelte opdrætteren, at vedkommende ikke skulle være momsregistreret - netop fordi det gav dundrende underskud, selvom den årlige omsætning var 50.000 kr. Så den er afprøvet flere gange.

Ja det er jo så ikke den praksis der ellers er i takt med SKATs gældende love og regler, og jeg nægter nu at tro på, at såfremt en person har en virksomhed med en omsætning på over 50000, at vedkommende så på SKATs egen opfordring bliver fritaget for pligten til at momsregistrere sig, blot fordi der sælges katte og ikke brugte biler¨…

Erhvervsmæssigt dyrehold omfatter ikke katteopdræt, som det er nu - men hundekenneler er omfattet. Hvis du, Felis, mener noget andet, så vil jeg gerne have et link til bekendtgørelsen, for jeg kan ikke finde den.[/QUOTE]

Det er nu ikke bare mig, Felis ;-)) der mener sådan, spørg Coon Danica, det er ikke så længe siden, at netop det emne var oppe i en tråd herinde.

§ 5. Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold på højst:
3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
4) tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte.

Og katte er tilsvarende dyrehold end det ovenfor nævnte

Og ellers synes jeg da du skulle læse Coon Danica’s indlæg i linket her, det er ikke så længe siden emnet var oppe i en tråd herinde:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?30280-Skal-lige-ud-med-mit-brok…-Dumme-boligforening…&p=609734#post609734

[QUOTE=Felis;625922]Det er nu ikke bare mig, Felis ;-)) der mener sådan, spørg Coon Danica, det er ikke så længe siden, at netop det emne var oppe i en tråd herinde.

§ 5. Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold på højst:
3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
4) tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte.

Og katte er tilsvarende dyrehold end det ovenfor nævnte

Og ellers synes jeg da du skulle læse Coon Danica’s indlæg i linket her, det er ikke så længe siden emnet var oppe i en tråd herinde:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?30280-Skal-lige-ud-med-mit-brok…-Dumme-boligforening…&p=609734#post609734[/QUOTE]

Enig i det med at et dyrehold ikke må være på over fire.
Men det jeg er enig med Camischa i er at man ikke kan blive momsregistreret som hobby-katteopdrætter.
Har hørt om flere som har fået samme besked som Camischa fortæller om…