Er du autoritetstro?

Jeg er selv lidt af en enspænder på visse områder, og har aldrig fundet mig i at blive fejet til side af autoriteter som læger, kommune m.m nix jeg kaster mig fluks i bøger og læser paragraffer, klager til højere instanser m.v -høhø Altså hvis jeg ikke føler mig behandlet korrekt.

Måske lige politiet har jeg respekt for :0)

Men det er svært at sætte en rigtig afstemning op…ha ha

Både ja og nej.
Hvis jeg syntes det giver mening det de siger.
Jeg er nok mere typen der holder mod at få en second oppinion.

Jeg vælger mine kampe med omhu, og klager kun hvis jeg virkelig føler mig trådt over tæerne

Både og, i de fleste tilfælde vil jeg gerne have undersøgt tingene til bunds selv, så jeg bedre kan være med til at snakke om ‘problemet’, og det er uanset om det er hos min egen læge eller hos dyrlæge. :slight_smile:

Jeg tror måske også det kommer an på om det er et emne jeg ved noget om eller ej.

Uha jeg har det svært med folk, der mener de skal bestemme over mig.
Jeg er min egen, og ingen skal bestemme over mig!!!

Ja, jeg er autoritetstro. Og jeg synes det er forfærdeligt så mange, især unge, der ikke har respekt for politi osv.

Fordi jeg er autoritetstro, betyder det ikke at jeg ikke selv søger viden i en konkret sag -det gør jeg.

jeg kan sagtens have respekt for mennesker, der ved mere end jeg, på et givent punkt, men derfra og til at “bare” købe alt hvad de siger, niksen biksen. En elendig læge var for mange år siden, skyld i at jeg istedet for et keglesnit, gik så længe med cancer at det kostede hele underlivet, og så var det bal forbi, og det har smittet af på alle andre sider af livet osse, respekt, ja autoritetstro, nej :slight_smile:

jeg hader autoriteter, især hvis folk tror de bare er de eneste der ved noget og det de gør er det eneste rigtige.
politiet og loven har jeg stor respekt for, men hvis jeg føler jeg bliver talt ned til af en peron med autoritet, så stejler jeg og går heæt og aldeles i baglås

:inlove::inlove::inlove:

Efter at have været hele systemet igennem i flere år - er jeg ikke autoritetstro - snarere det stik modsatte.

:S

Når man som almindelig borger kan læse sig til diverse pargrafer i Forvaltningsloven og anke og vinde 3 sager ved Det Sociale Ankenævn - så kan min tiltro/autoritetstro ligge et meget lille sted.

:muhaha:

På ingen måde…

Jeg er autoritetstro når det gælder politiet, men også når det fx gælder min undervisere. De har jo faktisk læst i rigtig mange år både på seminariet og på universitetet og ved derfor en hel masse om de ting de lærer mig.

Hmm, synes så også, at det kan diskuteres- de er jo også bare mennesker. Vores søn havde en kæmpe diskussion med sin lærer, der ikke mente, at dyr kunne tænke. -what

( så meget for seminarie og universitetet )

Gad vide om kattefolk er mindre autoritetstro end resten af befokningen -høhø

Hvad får så en kat til efter måneder igen at søge efter det hul han for længe siden klemte igennem…lige hvor hullet VAR.
Hvorfor kommer dyrene spundsende når de hører et tallerken blive sat på gulvet, eller man åbner det skab hvor derses foder står i. Hvorfor kommer de fræsende når jeg skal i seng så det er en bodybuilderopgave at trække dynen på over sig og hvorfor ved Nana det betyder jeg går ind på toilettet og allerede sidder i saunaen fordi vi skal lægge tøj sammen, men går jeg lige ud sidder hun ved puteren og venter til jeg har fået slæbt min mås rundt om skrivebordet.

Ham lærerdimsen omgiver sig vist for lidt med dyr, eller også er han evnesvag :ups:

Jeg er meget autoritetstro. Ikke at det skal betyde at jeg ikke selv undersøger ting. Men det mindste man kan gøre er at lytte til de der har studeret emnet og vise dem respekt ved at gøre det. Og så kan man så stille sig kritisk hvis det stemmer uoverens med bøgerne. Hvis ingen nogensinde lyttede til autoriteter ville vi jo ingen vegne komme i vores samfund. Vi ville blive et stort ungdomshus. Hvis alle tolkede deres eget liv kun ud fra fact og egne meninger, uden indflydelse fra andre mennesker ville den menneskelige erfaring og model af verden, som ikke kan læses i alverdens bøger, forsvinde. Man kan jo tænke sig til om vi ville have ligeså mange højtuddannede og kloge mennesker i dk hvis de ikke havde lyttet til underviserens ord og i stedet tolket deres egne eller man kan tænke sig til hvis ingen respekterede de love og regler som folketinget vedtager - hvilket samfund vi så ville leve i.
At være autoritetstro er den mindste respekt man kan vise hinanden i vores forskellige fag. Ikke at forveksle med naivitet. Det er sundt at undre sig og være kritisk - men der er ikke langt fra dette til at være respektløs.

Det tror jeg nok - Tror også, at hunde-folk generelt er mere autoritetstro end katte-folk.

Selv har jeg svaret “overhovedet ikke”, og den holdning har hjulpet mig op til flere gange.

Ankede i sin tid afgørelse om, at jeg ikke måtte forhøje hegnet til min gårhave, helt op til øverste instans, hvor jeg fik medhold.
Havde jeg ikke stampet i jorden over for lægerne, gik jeg stadig og skulle holde øje med en harmløs vandcyste i brystet. Det viste sig at være kræft, der havde spredt sig til lymfen. (Jeg kender nemlig min krop).
Er også op til flere gange gået mod dyrlægers diagnose på katte, hvilket reddede livet på dem (kattene altså).

Politiet: Det er også kun mennesker på godt og ondt!

Jeg ser slet ikke det at ikke være autoritetstro som værende respektløs.

For mig er det to forskellige værdier.

Jeg er ikke særlig autoritetstro fordi jeg har levet på den måde som jeg har og med de ting som jeg har oplevet.

Jeg føler mig berettiget til at stille spørgsmålstegn ved afgørelser og tager ikke altid et svar som værende en endelig afgørelse på spørgsmålet.

Jeg ved også godt hvornår jeg skal kæmpe mine kampe og hvornår jeg ikke skal.

[quote=birtheras;201906]Jeg ser slet ikke det at ikke være autoritetstro som værende respektløs.

Det synes jeg da heller ikke at jeg har skrevet :? Jeg har skrevet at der ikke er langt fra at være kritisk som er sundt til at være respektløs

For mig er det to forskellige værdier.

Jeg er ikke særlig autoritetstro fordi jeg har levet på den måde som jeg har og med de ting som jeg har oplevet.

Jeg føler mig berettiget til at stille spørgsmålstegn ved afgørelser og tager ikke altid et svar som værende en endelig afgørelse på spørgsmålet.

Netop har jeg skrevet at det ikke betyder at man ikke selv skal undersøge ting. Det er netop sundt selv at tilegne sig viden, men der er imo langt fra at sige ja og amen til alt hvad man får fortalt, til at lytte og tilegne sig viden gennem autoriteten og bruge denne som et middel til at vurdere validiteten af data, til at bevidst at neglicere autoriteters viden af den simple årsag at man har det svært ved disse…

Jeg ved også godt hvornår jeg skal kæmpe mine kampe og hvornår jeg ikke skal.[/quote]

:):slight_smile:

Det synes jeg da heller ikke at jeg har skrevet :? Jeg har skrevet at der ikke er langt fra at være kritisk som er sundt til at være respektløs

Jeg ser godt hvad du skriver og egentlig er det ikke et svar til dig :slight_smile:
Blot en konstatering af at man ikke nødvendigvis er respektløs hvis man ikke er autoritetstro.

Netop har jeg skrevet at det ikke betyder at man ikke selv skal undersøge ting. Det er netop sundt selv at tilegne sig viden, men der er imo langt fra at sige ja og amen til alt hvad man får fortalt, til at lytte og tilegne sig viden gennem autoriteten og bruge denne som et middel til at vurdere validiteten af data, til at bevidst at neglicere autoriteters viden af den simple årsag at man har det svært ved disse.

Vi er ganske enige i dette. Selvfølgelig skal man ikke være på tværs blot for at være på tværs.

[quote=Buffy;201848]Hmm, synes så også, at det kan diskuteres- de er jo også bare mennesker. Vores søn havde en kæmpe diskussion med sin lærer, der ikke mente, at dyr kunne tænke. -what

( så meget for seminarie og universitetet )[/quote]

[quote=kamikaze;201898]Hvad får så en kat til efter måneder igen at søge efter det hul han for længe siden klemte igennem…lige hvor hullet VAR.
Hvorfor kommer dyrene spundsende når de hører et tallerken blive sat på gulvet, eller man åbner det skab hvor derses foder står i. Hvorfor kommer de fræsende når jeg skal i seng så det er en bodybuilderopgave at trække dynen på over sig og hvorfor ved Nana det betyder jeg går ind på toilettet og allerede sidder i saunaen fordi vi skal lægge tøj sammen, men går jeg lige ud sidder hun ved puteren og venter til jeg har fået slæbt min mås rundt om skrivebordet.

Ham lærerdimsen omgiver sig vist for lidt med dyr, eller også er han evnesvag :ups:[/quote]

Eller hvad er det der gør, at elefanterne benytter samme rute - år efter år, for at få vand og mad?
Og hvad er det, der får selvsamme elefanter til at stoppe op, og “brumme” på en sagte måde, når de ser knogleresterne af en anden elefant, men ikke når de ser knogleresterne af en bøffel eksempelvis?

Hvad er det, der får hunden til at angribe, hvis ejeren bliver overfaldet? Og selvsamme hund til at ligge helt stille, hvis et barn kommer forbi?

Godtnok har dyrene mange instinkter, men de tænker altså også.