Er du glad for den nye kategori inddeling?

Nå, nu bliver jeg altså nød til at spørge bredt, SÅ er du glad for den nye kategori inddeling?

Ja, den virker rimelig for mig. Forhåbentlig er det ikke kun kategorien (og konkurrenterne), der afgør en races udvikling. Opdrætterne har formentlig en mening om deres racers udseende, uanset hvordan konkurrenterne ser ud. Så jo, jeg tror, forandring er godt.

jeg ser det også som noget positivt. fx.
færre standarden dommeren skal kunne.
nye dommere

Ja bestemt, det virker meget veldokumentet og velovervejet fra kommisionens side.

Jeg får mig nogle billige grin i disse dage, ved at følge diverse lister og grupper, hvor der klages over at nu kommer bla.a Birmaen til at ligne perser osv. Det er da utroligt, at jeg stadig har burmesere der ligner burmesere efter mange år med mere end 20 forskellige racer i kategori 3. LOL

Jeg er enig i, at det giver bedre dommere, netop fordi de ikke skal kunne mere end 20 racer lige godt, hvilket ingen kan, og derfor vil nogle racer altid blive foretrukne enten fordi man ser mange af dem, eller fordi de har en anderledes pointfordeling, der gør det “nemt” at foretrække dem til NOM.

[QUOTE=mea culpa;1076580]
Jeg får mig nogle billige grin i disse dage, ved at følge diverse lister og grupper, hvor der klages over at nu kommer bla.a Birmaen til at ligne perser osv. Det er da utroligt, at jeg stadig har burmesere der ligner burmesere efter mange år med mere end 20 forskellige racer i kategori 3. LOL[/QUOTE]

Jeg tror langt mere på den modsatte effekt. Nemlig at dommerne gerne vil kunne se forskel på en birma og en colourpoint perser :slight_smile:

Og det er så den slags nedladende indlæg der gør, at jeg ikke orker komme med input til et ellers udmærket spørgsmål. Men godt du morer dig, Linda. Det er altid dejligt at have lidt at grine af, og så endda helt gratis :slight_smile:
VH
Susanne

Nå jeg glemte helt at komme med mit eget besyv :slight_smile: jeg havde først tænkt at vi hørte hjemme i kategori 1, men da jeg så fordelingen, tænker jeg at det giver mening vi bliver i 3. Forslaget er veldokumenteret og forarbejdet på en måde så det ikke ser ud til at noget er overladt til tilfældigheder.
Jeg glæder mig til 2016 :slight_smile:

Vi får se - men der er vel ingen grund til at grine af dem, der bekymrer sig om andet? Efter at have set racens udvikling de sidste 25 år kan jeg knageme godt forstå bekymringen derude, uden iøvrigt at have læst på hverken lister eller andet.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1076592]Vi får se - men der er vel ingen grund til at grine af dem, der bekymrer sig om andet? Efter at have set racens udvikling de sidste 25 år kan jeg knageme godt forstå bekymringen derude, uden iøvrigt at have læst på hverken lister eller andet.
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg spørger lige Susanne, siden du, indtil videre, er den eneste der har svaret fra birmaerne - og jeg er nysgerrig :-). Er birmaen blevet mere ekstrem de sidste 25 år end andre racer? Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og synes det er vigtigt at høre argumenterne for og imod de nye kategorier.

Jamen jeg tror bestemt kun det er sundt med nogle andre katte i vores kat. Jeg ved ikke alle i min race deler den mening. Men personligt tager jeg det som en udvikling og at det bliver spændene. Jeg aner da heller ikke hvordan jeg skal samligne en ragdoll og exo til NOM evt. men vi lære vel alle. Og større konkurrence ser jeg positivt på. Da der faktisk nogen gange opstår at man næsten får en NOM i de små kat. da man er eneste fertile han eller lign. Så tror det bliver spændene for os alle

Glad

Jeg er glad for den nye kategori II.

Jeg glæder mig i øvrigt til at skulle gå steward med den nye kategori inddeling, når den engang træder i kraft :smiley: Det bliver da sjovt!

Hmm - det ved jeg ikke, hvordan man måler - om den er blevet mere ekstrem end andre racer er blevet? Det er underordnet, for birmaen er ikke en ekstrem typet kat og skal heller ikke være det. Opdrætterne har alle tider slået på at det er en kat der er medium overalt: type, størrelse, pelskvalitet og temperament. Men ansigtstypen har tydeligt flyttet sig, ligesom der accepteres alt for ulden pels, til trods for at standarden siger silket. Der accepteres allerede nu alt for meget persertype og -pels, og jeg kan ikke se at det er nødvendigt ligefrem at more sig over at en hel del opdrættere bekymrer sig over hvor det risikerer at ende henne. Jeg har selv støttet forslaget om den nye inddeling, det gjorde jeg også for 2 år siden. Det gjorde jeg fordi jeg derudover synes det er en fremragende ide at ryste posen - men det betyder ikke, at jeg ikke er bekymret på min races vegne. Det skal bare ikke forhindre mig i at støtte et forslag, der ser ud til at være til gavn for alle andre. Og helt personligt vil jeg da langt hellere slå en NFO end en PER :wink:
VH
Susanne

Jeg er så græsk katolsk som det er muligt at være… Jeg er ny, og kan alligevel aldrig komme til at sige om de nuværende regler “i de gode gamle dage” :tihi:
Jeg stemte “for” forslaget på baggrund af nogle debatter i min specialklub, men helt personligt er jeg ret ligeglad :slight_smile:

Jeg er for… Jeg tror den “gamle” kategori 4 kan få lidt større anerkendelse og dem der vinder kan slippe for den anderkendelse som består i af ‘de kun vinder fordi de ingen konkurrence har’… Vi har nemlig nogle dygtige danske opdrætter og jeg tror og håber at min race kan få en større popularitet… Jeg tror nemlig ikke at dette er ensbetydende med at sia/osh taber på scenen…

synes det er lidt trist at de der stemmer nej ikke kommer med en begrundelse. i sidder måske med en tanke vi andre ikke har tænkt.

Hvorfor? Der er jo ikke noget at stemme om nu, ændringen er vedtaget uanset om man er glad for det eller ked af det. En del af birmafolket er ikke udelt begejstrede, og det skal der så grines af, for det er åbenbart ustyrligt morsomt! Skulle det give andre lyst til at sige noget…? Jeg kan godt forstå hvis ikke de gider…
VH
Susanne

Jeg fatter stadig ikke hvorfor mine flotte NFO og Burmilla skal kæmpe om scenepladsen med andre racer.

Den bedste killing i hver enkelt race ( evt farvevariant) samlet på scenen til sidst hvor bedst i show findes. Det betyder selvfølgelig ikke ca 6 men et betydeligt større antal på scenen men så er den seance også slut på en gang og ikke som nu skal gentages i de forskellige kategorier. Hvilke dommere skal så bruges der? Dem der kan kømme alle racer.
Nå. Blot mine tanker. Kategoriændringen er ellers ikke noget der kan hidse mig op end ikke engang så meget at jeg har nærlæst beslutningen.

Jeg synes det er rart at posen blev rystet og jeg håber da at ligesom andre at vi selv er med til at bestemme hvordan racen kommer til at se ud.

Men jeg synes et eller andet sted at hvis jeg nu havde haft udstillet kat 3-4 år før min start ville jeg i 16 have udstillet i 3 forskellige kategorier med samme katterace. ( somalien var indtil 91-92 i kat II)