Er ferietid - Smid dyrene ud tid?

Jeg tror vi alle er enige om at noget opstramning af reglerne på området vil være en rigtig god ide.

Men husker jeg ikke rigtig når det her fornyligt fra politikernes side blev forkastet at gøre det lovligt at mærke katten? Hvis de forsk. katteorganisationer ikke kan komme igennem til politikerne, så er der det dælme svært :frowning: Omend jeg har meget svært ved at forstå hvorfor man som politiker ikke vil tage det skridt at gøre det lovligt med mærkning af kat :?

Easy; Fordi katte ikke er vigtige men det er hunde derimod

[QUOTE=Vipstøsen;1191009]Jeg tror vi alle er enige om at noget opstramning af reglerne på området vil være en rigtig god ide.

Men husker jeg ikke rigtig når det her fornyligt fra politikernes side blev forkastet at gøre det lovligt at mærke katten? Hvis de forsk. katteorganisationer ikke kan komme igennem til politikerne, så er der det dælme svært :frowning: Omend jeg har meget svært ved at forstå hvorfor man som politiker ikke vil tage det skridt at gøre det lovligt med mærkning af kat :?[/QUOTE]

Men det er jo netop det “vi/katteorganisationer” må arbejde mod - at få ændret holdningen således at en kat fx. i forhold til mærkning bliver ligeså vigtig. Det må da være første skridt ellers mener jeg ikke man kommer videre

[QUOTE=fugl;1190942]Ok 300 er måske meget lavt det var det jeg gav for at få aflivet min kat da den fik fib, den er selvfølgelig også mindre end en hund. Men en hurtig søgning viser at 600 kr ikke er en unormal lav pris, og det må alle mennesker i dk kunne skaffe hvis man gider prøve, evt. kunne vente til efter den første :slight_smile:
Ellers er der jo muligheden som mange åbenbart også benytter sig af, at efterlade dyret uden for internat eller dyrlæge uden for åbningstiden. Stadig forkert, men da tusind gange bedre end efterlade dem et øde sted i en pose :)[/QUOTE]

Kan fortælle at hos min dyrlæge koster det ca. 1100 at få aflivet en kat.

nu bliver jeg nok lynchet men dyrlægerne må også ha et ansvar. Den pris er mange penge for nogle som ikke har arbejde f-eks. Jeg kan ikke huske hvad jeg betalte sidst, det er også over 15 år siden jeg var nød til at gå den vej

Det gør ondt langt ind i mit store dyrehjerte :ked: Tænk at man vil byde noget levende dyr denne sørgelige skæbne! Det er uansvarlighed når det er værst! Hvis man “bare” satte sig ind behovende for det dyr, som man ønskede at adoptere, så ville der på vel nærmest side 1 stå: “Du har ansvaret for det pågældende dyr så længe den lever” efterfulgt af, hvor gammelt dyret i gennemsnit lever… Det kan da ikke komme bag på nogen som helst, at en kat altså bliver både voksen og ældre end 3 år?! :? Desuden fortæller de fleste bøger om pasning af dyr, at den kan få brug for dyrlægehjælp, og at dette altså ikke er gratis…
Når man vælger at påtage sig ansvaret for et dyr, så påtager man sig ansvaret for et forsvarsløst lille væsen, der eftersom det er tamt, ikke kan klare sig i naturen. Den kan ikke klare sig i en aflukket pose uden ilt (dét er da viden for småbørn!), og i hvad ellers folk har af forfærdelige og ækle påfund… :doh:
At vælge at have dyr, er i min verden, det samme som at vælge at få et barn. De er begge forsvarsløse, afhængige af deres menneske/mor, skal lære hvad de må og ikke må, har brug for omsorg og kærlighed også i den måde de opdrages og irettesættes på og meget mere.
Et dyr er ikke bare en “brug og smid væk” genstand!!! Den er levende og har ret til et værdigt liv med kærlighed og sikkerhed!!!
Der kan opstå omstændigheder i ens liv som gør, at man simpelthen ikke kan magte ansvaret længere, har fået allergi eller noget helt tredje! Men så skylder man da dyret, at enten finde et godt og kærligt hjem til den, eller få den til et internat, som forhåbentligt kan finde et hjem. Er dyret gammelt eller meget knyttet til en, så den ville mistrives i et hvilket som helst hjem, og evt. dø af sorg, så synes jeg man skylder det at betale det en aflivning koster! Dét er en værdig måde at tage afsked med dyret på! Det er at drukne/kvæle/skyde osv. IKKE!!! :argh:

Jeg bliver så ked af disse sørgelige historier, for det minder mig om, at dyr desværre ikke altid regnes for andet end en ting :ked: Jeg har så svært ved at forstå de tanker, som farer rundt i disse menneskers hjerner. Går ud fra, at det må være en yderst desperat og hovedløs handling. At gøre dette fordi man er blevet træt af dyret, ja det forstår jeg ikke… Det her ligger så fjernt fra min tankegang som overhovedet er muligt… Jeg ville end ikke tænke tanken, at jeg da kunne stoppe katten i en pose, og lade den ligge og rådne op, mens den i desperation prøver at kæmpe sig ud. Min hjerne fatter det ikke…

Jeg ved godt, at det er et ret vredt indlæg, men er virkelig også vred på disse mennesker. Og rigtig ked af det på vegne af alle de dyr, som ikke får muligheden for et nyt hjem, men bliver efterladt til en uvis, og måske ondskabsfuld og pinefuld skæbne!
R.I.P. søde små dyr, håber I bliver behandlet bedre, der hvor I kommer hen! :lys::engel:

[QUOTE=Vipstøsen;1191009]Jeg tror vi alle er enige om at noget opstramning af reglerne på området vil være en rigtig god ide.

Men husker jeg ikke rigtig når det her fornyligt fra politikernes side blev forkastet at gøre det lovligt at mærke katten? Hvis de forsk. katteorganisationer ikke kan komme igennem til politikerne, så er der det dælme svært :frowning: Omend jeg har meget svært ved at forstå hvorfor man som politiker ikke vil tage det skridt at gøre det lovligt med mærkning af kat :?[/QUOTE]

en stor del af V-politikere er gårdejere …det siger vel alt

Ja, det har du nok ret i at det kunne være grunden

øv altså Vips og Jim, bliver helt ked når jeg set den mening at os fra landet er ligeglade med dyrene :ked: Jeg ved godt i nok ikke mener det så hårdt men det går altså lige i hjertet på mig.

Jeg er opvokset på landet og jo vi kan måske nok virke lidt “hårde” men mange af os elsker vores dyr og vores katte er meget elsket for hvis du har en gård (specielt da jeg var barn og min mor og morforældre) så var katten højst værdifuld. Dengang havde vi ikke stål siloer / beholdere til korn så korn blev opbevaret i lader og hvis mus eller rotter kom til kornet blev det kontamineret af deres ekskrementer og man blev nød til at smide det hele ud hvilket blev meget dyrt. Kattene holdt mus og rotter væk og dermed sparede bonden for mange penge.

Vores familie har altid haft det med at man behandler dyr som de dyr de er med deres individuelle behov ikke som i en disney film. Vores katte (friløbere) blev sat ud når vi gik i seng og lukket in når vi stod op, fik mad og derefter smuttede katten ind og sov det meste af dagen var vågen sen eftermiddag og aften til alm hygge og så forfra igen. Vi har aldrig haft problemer med strintning eller andet

[QUOTE=LadyS;1191099]øv altså Vips og Jim, bliver helt ked når jeg set den mening at os fra landet er ligeglade med dyrene :ked: Jeg ved godt i nok ikke mener det så hårdt men det går altså lige i hjertet på mig.

Jeg er opvokset på landet og jo vi kan måske nok virke lidt “hårde” men mange af os elsker vores dyr og vores katte er meget elsket for hvis du har en gård (specielt da jeg var barn og min mor og morforældre) så var katten højst værdifuld. Dengang havde vi ikke stål siloer / beholdere til korn så korn blev opbevaret i lader og hvis mus eller rotter kom til kornet blev det kontamineret af deres ekskrementer og man blev nød til at smide det hele ud hvilket blev meget dyrt. Kattene holdt mus og rotter væk og dermed sparede bonden for mange penge.

Vores familie har altid haft det med at man behandler dyr som de dyr de er med deres individuelle behov ikke som i en disney film. Vores katte (friløbere) blev sat ud når vi gik i seng og lukket in når vi stod op, fik mad og derefter smuttede katten ind og sov det meste af dagen var vågen sen eftermiddag og aften til alm hygge og så forfra igen. Vi har aldrig haft problemer med strintning eller andet[/QUOTE]

Jeg ser deres kommentarer som direkte relateret til mærkning af katte, ikke til den generelle debat i tråden om dumpning af dyr.

Og lige ifht til det tror jeg godt de ku have ret. Kender fx et par på en gård der tager sig fint af deres gårdkatte, men de kan overhovedet ikke se hvorfor det dog ku være en idé at gøre det lovpligtigt at mærke katte.

EDIT: Kan lige tilføje, at jeg bare ikke fatter hvad der går igennem hovedet på folk der bare dumper dyr :argh:

kunne måske være fordi os mennesker har det med at være rimeligt sat i vores tankemønstre ikke fordi at de er specielt dårlige mennesker og jeg vil tro de fleste kan se det fornuftige hvis man præsenterer det på en god måde :slight_smile: Vil da lige sige at der er da røvhuller overalt også hos bønder.

Jeg tog heller ikke deres kommentar sådan men jeg blev bare lidt ked fordi jeg ved at mange tror det om os fra landet at vi ikke tager os af vores katte og dyr generelt, vi har bare en anden tilgang til dem og det skal der jo også være plads til imo :slight_smile: Sålænge at vi ikke taler om mishandling vil jeg lige skynde mig at sige.

[QUOTE=Lykke;1191104]Jeg ser deres kommentarer som direkte relateret til mærkning af katte, ikke til den generelle debat i tråden om dumpning af dyr.

Og lige ifht til det tror jeg godt de ku have ret. Kender fx et par på en gård der tager sig fint af deres gårdkatte, men de kan overhovedet ikke se hvorfor det dog ku være en idé at gøre det lovpligtigt at mærke katte.

EDIT: Kan lige tilføje, at jeg bare ikke fatter hvad der går igennem hovedet på folk der bare dumper dyr :argh:[/QUOTE]

[QUOTE=LadyS;1191107]kunne måske være fordi os mennesker har det med at være rimeligt sat i vores tankemønstre ikke fordi at de er specielt dårlige mennesker og jeg vil tro de fleste kan se det fornuftige hvis man præsenterer det på en god måde :slight_smile: Vil da lige sige at der er da røvhuller overalt også hos bønder.

Jeg tog heller ikke deres kommentar sådan men jeg blev bare lidt ked fordi jeg ved at mange tror det om os fra landet at vi ikke tager os af vores katte og dyr generelt, vi har bare en anden tilgang til dem og det skal der jo også være plads til imo :slight_smile: Sålænge at vi ikke taler om mishandling vil jeg lige skynde mig at sige.[/QUOTE]

Helt enig - det er fair man ikke holder dyr på samme måde :slight_smile:

Jeg er heller ikke en af dem der tror alle på landet behandler deres dyr dårligt, selvom de gør det anderledes. Dem jeg kender er også utroligt lydhøre overfor de fleste ting, så de har skiftet foder fra Schnucki til LUX på min opfordring :thumbup: Men lige mht mærkning og neutralisering er vi noget uenige :wink:

vi kan heldigvis ændre os :wink: Mine morforældre, mor, moster osv neutraliserede absolut ikke og selvom det ligger dybt i mig at man ikke neutraliserer kan jeg godt se argumenterne og har selv kun haft neutraliserede katte :slight_smile:

Bare bliv ved med dine gode argumenter man kan aldrig vide om de pludselig "ser lyset " :tihi:

[QUOTE=Lykke;1191113]Helt enig - det er fair man ikke holder dyr på samme måde :slight_smile:

Jeg er heller ikke en af dem der tror alle på landet behandler deres dyr dårligt, selvom de gør det anderledes. Dem jeg kender er også utroligt lydhøre overfor de fleste ting, så de har skiftet foder fra Schnucki til LUX på min opfordring :thumbup: Men lige mht mærkning og neutralisering er vi noget uenige ;)[/QUOTE]

Netop landmændene har det været meget givtigt at møde på diverse dyrskuer rundt om i landet, hvor vi har vist racekatte frem. Det har taget en del år, men holdningen til vores tilstedeværelse har ændret sig fra “kan de fange mus:?” til “de bliver skam neutraliseret og får mad hver dag, for så fanger de faktisk flere mus” :slight_smile: Vi har katte som kæledyr - landmændene har katte som arbejdsdyr, som bliver passet, så de kan udføre deres arbejde optimalt. Der er intet “forkert” i at have katte på forskellig vis, så længe kattene bliver passet :slight_smile:

ja er helt enig, nu havde vi ikke nogen gård, min morfar valgte et håndværk så hans bror overtog gården og han døde da jeg var omkring 7 og så solgte min morfar gården.
Vi behandlede da alligevel vores katte som var de halv gårdkat/arbejdskat og halv familie kat, netop ved at vappe dem ud når vi gik i seng. Selv om vi ikke boede på en gård så kommer der altid mus og andet som katten så holder væk hvis man lader den :slight_smile:

[QUOTE=LadyS;1191099]øv altså Vips og Jim, bliver helt ked når jeg set den mening at os fra landet er ligeglade med dyrene :ked: Jeg ved godt i nok ikke mener det så hårdt men det går altså lige i hjertet på mig.

Jeg er opvokset på landet og jo vi kan måske nok virke lidt “hårde” men mange af os elsker vores dyr og vores katte er meget elsket for hvis du har en gård (specielt da jeg var barn og min mor og morforældre) så var katten højst værdifuld. Dengang havde vi ikke stål siloer / beholdere til korn så korn blev opbevaret i lader og hvis mus eller rotter kom til kornet blev det kontamineret af deres ekskrementer og man blev nød til at smide det hele ud hvilket blev meget dyrt. Kattene holdt mus og rotter væk og dermed sparede bonden for mange penge.

Vores familie har altid haft det med at man behandler dyr som de dyr de er med deres individuelle behov ikke som i en disney film. Vores katte (friløbere) blev sat ud når vi gik i seng og lukket in når vi stod op, fik mad og derefter smuttede katten ind og sov det meste af dagen var vågen sen eftermiddag og aften til alm hygge og så forfra igen. Vi har aldrig haft problemer med strintning eller andet[/QUOTE]

Lykke har fuldstændig ret, min bemærkning går på at jeg ikke tror ikke på ret mange landmænd vil ofre de penge det kræver at få katten mærket. Hvis man skal have mulighed for at få fat i de folk der dumper deres dyr er mækning af katten en start. Jeg kender selv en del landmænd, er også vokset op med at have kat på den måde som mange landmænd har kat på (læs dette som generaliseret, der er altid undtagelser), så jeg kender deres holdning til sagen - og der ofrer man ikke penge på en mærkning af katten - uanset hvor lidt eller meget man så holder af katten

Mht resten af dit indlæg så vil jeg ikke kommentere på dette, da det ikke er relevant for dumpning af dyr :slight_smile:

Nu er det altså sådan, at landmænd kan trækker foder, neut og den slags fra i skat. Bare ikke alle landmænd der ved det.

av ja det ville nok være en stor hjælp hvis man fik det udbredt noget mere. Super godt tak for det :slight_smile:

Det er forholdsvis nye tiltag :slight_smile: Holdningsændringen er startet noget før :ok:
På Roskilde Dyrskue og Bregentvedskuet (og muligvis flere skuer i fremtiden) er Inges Kattehjem begyndt at have stand, hvor de netop oplyser landmænd og deres familier om disse skattefradrag ifm at passe deres gårdkatte ordentligt. De står i nærheden af racekattefremvisningen, da vi naturligvis vil samarbejde om dette super initiativ! :slight_smile:
Det kunne være rigtig godt, hvis de jyske katteværnsorganisationer kunne lære af Inges Kattehjems erfaringer :ok: På Horsens Dyrskue plejer Lund Kattehjem at være repræsenteret - det er skønt at opleve kærlighed til katte på tværs af grundlæggende interesser :slight_smile:

jamen så går det jo den rette vej, baby steps som man siger :slight_smile:

[QUOTE=dkkorat;1191170]Det er forholdsvis nye tiltag :slight_smile: Holdningsændringen er startet noget før :ok:
På Roskilde Dyrskue og Bregentvedskuet (og muligvis flere skuer i fremtiden) er Inges Kattehjem begyndt at have stand, hvor de netop oplyser landmænd og deres familier om disse skattefradrag ifm at passe deres gårdkatte ordentligt. De står i nærheden af racekattefremvisningen, da vi naturligvis vil samarbejde om dette super initiativ! :slight_smile:
Det kunne være rigtig godt, hvis de jyske katteværnsorganisationer kunne lære af Inges Kattehjems erfaringer :ok: På Horsens Dyrskue plejer Lund Kattehjem at være repræsenteret - det er skønt at opleve kærlighed til katte på tværs af grundlæggende interesser :)[/QUOTE]