Er hunde flokdyr?

Uha det er et farligt emne i hundekredse, men jeg vovser pelsen:-)

Må jeg præsenterer et par af verden mest anerkendte forskere ulveforskerne Mech og Zimen mfl samt hundeforskerne ægteparret Choppinger (bogen “Dogs”). Adfærdsbiologen Hanne Hjelmer Jørgensen er også interessant og det samme er hjemmesiden generelt:

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324713

Hvis I fortsætter ned er der en artikel om hunden som semi-solitært dyr dvs på fod med tamkatten, Felis catus…

Jeg er ved at læse Dogs og jeg vil klart anbefale den til alle, som ikke kender den

MVH Helle

Den norske ulveforsker Runar Næss er enig med Choppinger.

Jeg glemte at nævne ham, og synes ikke det er helt fair, da han trods alt kommer til Givskud til sommer og fortæller om disse ting blandt andre.

MVH

Hvorfor tror du at jeg har så store problemer med den traditionelle tolkning af Lederskabsbegrebet? :stuck_out_tongue: der forøvrigt er udviklet efter studier af KYLLINGER!

Anders Hallgreens bog om lederskab og dominans kom som en enorm lettelse! Og jeg smider den i hovedet på alle og enhver lige pt (ikke bogstaveligt, men billedligt talt altså)… samme konklussioner, men fremsat på en mere populærlæselig måde…

ENIG!

Jeg ved ikke rigtig om jeg køber den med semi-solitær, men en ULV er en hund i hvert tilfælde ikke. Ulven er meget seriøs og meget dårlig til at tilpasse sig ændringer i dens mijø - helt modsat hunden:-) Der er mange andre forskelle.

Jeg plejer at sige at det svarer til at sige, at et menneske og en chimpanse er samme dyr fordi vi har er det 98,3 %? af vores genmasse tilfælles… :slight_smile:

Men man er jo også ved at forlade teorien om den stærke hierakiske opbygning af ulveflokken… for øvrigt på grundlag af studier af Meade - der oprindeligt fremsatte teorien om hierakiet :wink:
Den mand er dybt savnet! Tænk at kunne tilsidesætte og afvise sine EGNE teorier… og sætte noget andet i stedet på grundlag af samme og/eller mere dybtgående studier.

Synes godt nok I ved alt muligt om alle muligt ting, man bliver da helt forpustet :smiley: :smiley: -thumbs

Puh, det flyver godt nok rundt med Meade’r i min verden lige for tiden. Hvilken Meade taler vi om her?

Jeg ved egentlig ikke så meget… jeg hører bare rigtig godt efter, når Jan går igang med at forelæse :smiley:
Nå, ja… og så oversatte jeg i en årrække hans korrespondance med David Meade, Runar Næss og andre forskere fra Ulvegruppen - det bliver man også klog af.
Samtidig var jeg på et tidspunkt så priviligeret, at være en nær bekendt af Søs D. Jensen og lærte derigennem Hanne Helmer Jørgensen at kende… Dise og jeg er desuden blevet undervist bla Anders Hallgreen samt af nogle af Dks førende trænere (og der tænker jeg ikke på modetrænere som fx Irene Jarnved, men fx Bjarne Østergård fra civilforsvarets hundeskole)… Ligesom jeg har haft et langvarigt mailbekendtskab med Morten Eigtved, Helle Haugeness (der bla står bag tidsskriftet Canis) og Turid Rugås.
Og så er der jo også Nina El Falaki, der ikke har skrevet en dyt eller har nogen fin uddannelse - men den kvinde har glemt mere om hunde end jeg nogensinde har lært! :slight_smile:

Det er det jeg siger, I ved en masse :slight_smile:
Ja, hvor er Nina iøvrigt blevet af, sidst jeg hørte var hun flyttet til Ishøj mener jeg :?

[quote=Denise;68649]Det er det jeg siger, I ved en masse :slight_smile:
Ja, hvor er Nina iøvrigt blevet af, sidst jeg hørte var hun flyttet til Ishøj mener jeg :?[/quote]

Nina bor i et stort lyserødt højhus i Brøndby Strand og har det rigtig, rigtig godt med sine to Bindegalere… Hendes sidste somali døde for et par år siden.
Som man kunne vente af Nina har hun startet en klub for områdets dyreejere og er aktiv i et par andre beboersammenhænge.
Hun udvidede lige sit erfaringsområde, da hun for et par år siden - trods sine helbredsproblemer - tog en tur til Afrika og bla så på geparder og et genudsætningsprojekt…
Men internettet har hun altså ikke længere tid/overskud til… desværre! Vi går alle glip af en stor kapacitet - og et ualmindeligt dejligt menneske!

(Heldigvis er hun heller ikke blevet komplet sindssyg… hun har nemlig IKKE købt den der Kinesiske hårløs hund, som hun på et tidspunkt fablede om :smiley: )

Det er rigtigt, det var jo Brøndby Strand. Dejligt det går godt med hende, du må endelig hilse. :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;68600]Jeg ved egentlig ikke så meget… jeg hører bare rigtig godt efter, når Jan går igang med at forelæse :smiley:
Nå, ja… og så oversatte jeg i en årrække hans korrespondance med David Meade, Runar Næss og andre forskere fra Ulvegruppen - det bliver man også klog af.
Samtidig var jeg på et tidspunkt så priviligeret, at være en nær bekendt af Søs D. Jensen og lærte derigennem Hanne Helmer Jørgensen at kende… Dise og jeg er desuden blevet undervist bla Anders Hallgreen samt af nogle af Dks førende trænere (og der tænker jeg ikke på modetrænere som fx Irene Jarnved, men fx Bjarne Østergård fra civilforsvarets hundeskole)… Ligesom jeg har haft et langvarigt mailbekendtskab med Morten Eigtved, Helle Haugeness (der bla står bag tidsskriftet Canis) og Turid Rugås.
Og så er der jo også Nina El Falaki, der ikke har skrevet en dyt eller har nogen fin uddannelse - men den kvinde har glemt mere om hunde end jeg nogensinde har lært! :)[/QUOTE]

Jeg er jo så heldig at have de samme eller andre lignende bekendtskaber i mit liv. Og så slår jeg lyttelapperne ud og suger til mig - og så er jeg adfærdsNØRD:-) Som dem:-)

Jeg ved stort set intet om hunde og katte. Det hele er noget som andre har fundet ud af før mig - jeg forsøger derfor altid at give mine kilder kredit. Det skylder man dem!

Så nej ikke mig - men de der kom før. Wow der er mange dygtige.
Jeg vil anbefale jer at deltage på deres seminarer eller at kontakte dem selv. Jeg har endnu ikke oplevet, at de ikke svarer venligt og forklarende på selv de dummeste spørgsmål:-)

MVH Helle