Er jeg en dyrplager?

JEg kom til at ytre mig om at je godt kunne tænke mig at komme i KBH zoo i den nærmste tid, jeg har ikke været der i 10 år. Dette hørte en bekendt og straks var hun oppe på barikaderne. Hun er vegeaner (er det stavet rigtigt) med meget stort V og mener at jeg er med til at plage de stakkels dyr der nu er i zoo at jeg er med til at de stakkels dyr bliver holdt fanget. Jeg prøvede at vende den om og sige at de “stakkels” dyr ikke ved hvad frihed vil sige da alle er født i fangeskab. Og at jeg mente at zoo`s i danmark gør mere og mere for at dyrene skal trives - efter havd jeg har hørt. I forvejen ser hun ned på mig fordi jeg spiser kød og fordi hun ikke kan få mig omvendt. Men jeg må godt nok indrømme at jeg fik nogle meget meget bebrejdene blikke resten af dagen - og jeg har på for næmmeren at det er en af de sidste gange jeg ser hende (det har jeg så ikke noget imod).
Men hvad siger i er jeg jordens største dyrplager hvis jeg går i zoo - jeg som altid tænker på dyrs ve og vel, jeg som altid spiser økologisk eller fritgående netop for at sætte dyret ve og vel først.

Ret betragtet er Zoo et hamrende unaturligt sted for et hvilket som helst dyr at opholde sig!
De færreste dyr har plads nok, udfordringer nok…

Når det så er sagt…
Zoo i det meste af verden er begyndt at få øjnene op for dyrenes trivsel… det giver mere i kassen at fremvise dyrene sådan som de kunne have haft det i frihed… og zoo’s bruger rigtig mange rressourcer på at give dyrene de bedste muligheder for at leve deres (unaturlige) liv!!!
Samtidig deltager en del zoo’s i det internationale bevarings- og avlssamarbejde for truede dyrearter…

Nej… jeg mener ikke at zoo’s generelt er = dyremishandling!
I hvert fald ikke mere end, at jeg og andre herinde tager et dyr (katten) og placerer den i indelukker - det være sig lejligheder, løbegårde eller indhegnede haver!

Nu synes jeg så også at kbh zoo har alt for mange dyr i fht plads, men generelt har de det da godt og lider ingen last.
Imo ville jeg aldrig være med til at støtte et sted hvor dyrene bestemt ikke har det godt - tydeligvis, som små steder i asien. Men kbh zoo ville jeg ikke have noget mod at støtte da de generelt set har det ret godt synes jeg :slight_smile:

Nej du er ikke nogen dyrplager.

De dyr der er i ZOO, bliver behandlet godt (efter bedste evne), og det er mange gange truede dyrearter, der ikke kunne overleve i naturen - ELLER så er de med i et avlsprogram, for at få arten til at “udvides”.

Jeg må indrømme, at når jeg støder på sådanne personer, så kan jeg slet ikke respektere deres nedladende måde at være på, hvis de ikke vil så meget som lytte til andre.’
HUN har valgt at blive veganer - ikke dig
HUN har valgt HENDES levevis - ikke din … Og hun skal da slet ikke begynde at pådutte dig hendes holdning til, hvad man “bør” spise eller ej.
Det vil svare til at du begynder at pådutte hende dine holdning til at spise kød.

-surrender

[quote=Ann K;196763]Ret betragtet er Zoo et harmende unaturligt sted for et vhilket som helst dyr at opholde sig!
De færreste dyr har plads nok, udfordringer nok…[/quote]

Det har du helt helt ret i.

Mit ønske var at komme ind og se hvordan dhviklingen har været på de 10 år. Bla. ka jeg huske at girafferne ikke havde meget plads det kunne jeg godt tænke mig at se om det er blevet bedre.

Og så kunne jeg så godt tænke mig at se det nye elefanthus.

[quote=Troldegaarden;196771]Det har du helt helt ret i.

Mit ønske var at komme ind og se hvordan dhviklingen har været på de 10 år. Bla. ka jeg huske at girafferne ikke havde meget plads det kunne jeg godt tænke mig at se om det er blevet bedre.

Og så kunne jeg så godt tænke mig at se det nye elefanthus.[/quote]

Netop… vi har planlagt en tur til august, når Jan har ferie.
Både for at se forskel på “dengang og nu”… men også som ren og skær hyggedag :slight_smile:
Og jeg NÆGTER at skulle have nogen form for etiske skrupler over det!!! :tihi:

Jamen du støtter jo dyrene ved at gå i ZOO:)
Jo flere penge i kassen jo bedre økonomi til at forbedre forholdende for dyrene.
Samt som allerede nævnt det meget vigtige bevaringsarbejde der bliver lavet i forbindelse med især tigerens overlevelse.

Fanatikere er ofte alt for snæversynede til at se helheden og tror de har den evige sandhed. Desværre er det ofte mere ødelæggende at være så “rigtig” fordi man ikke kan forstå nuancerne. Et eksempel er de der tror de gør minkene en tjeneste ved at lukke dem ud af burene, suk.
Marina

[quote=Troldegaarden;196771]Det har du helt helt ret i.

Mit ønske var at komme ind og se hvordan dhviklingen har været på de 10 år. Bla. ka jeg huske at girafferne ikke havde meget plads det kunne jeg godt tænke mig at se om det er blevet bedre.

Og så kunne jeg så godt tænke mig at se det nye elefanthus.[/quote]

Girafferne har fået riiiigtig meget plads. De har en hel savanne de går på sammen med nogle andre dyr :ok:

[quote=Troldegaarden;196771]Det har du helt helt ret i.

Mit ønske var at komme ind og se hvordan dhviklingen har været på de 10 år. Bla. ka jeg huske at girafferne ikke havde meget plads det kunne jeg godt tænke mig at se om det er blevet bedre.

Og så kunne jeg så godt tænke mig at se det nye elefanthus.[/quote]

Du kan med god samvittighed tage i Zoo.

Udover girafferne og elefanterne, så skal du glæde dig til at se flodhestene. I “gamle dage” var flodhesten et dyr, man ikke gad se på, når man var i KBH. Zoo - i dag har man ikke været i Zoo, før man har set flodhesten!!

De har fået et superflot anlæg i Søndremarken, og de leger og “slås” i vandet, så det er en fryd. Førhen havde de et lillebitte vandhul, hvor de var neddykket i timevis :S

Hvorfor i alverden er det dumt at gå i Zoo - sikke noget pjat.

Nyd du din tur. :wehuu:

Det glæder jeg mig meget til at se.

[quote=Charlotte Oeh.;196783]Du kan med god samvittighed tage i Zoo.

Udover girafferne og elefanterne, så skal du glæde dig til at se flodhestene. I “gamle dage” var flodhesten et dyr, man ikke gad se på, når man var i KBH. Zoo - i dag har man ikke været i Zoo, før man har set flodhesten!!

De har fået et superflot anlæg i Søndremarken, og de leger og “slås” i vandet, så det er en fryd. Førhen havde de et lillebitte vandhul, hvor de var neddykket i timevis :S[/quote]

Tænk nu du siger det kan jeg ikke huske at jeg har set flodheste i zoo før :tihi::tihi::tihi: Så jeg glæder mig meget til at se dem i deres nye anlæg.

[quote=Mona Jensen;196791]Hvorfor i alverden er det dumt at gå i Zoo - sikke noget pjat.

Nyd du din tur. :wehuu:[/quote]

Tak søde Mona det skal jeg gøre.

[quote=Annette O;196768]Nej du er ikke nogen dyrplager.

De dyr der er i ZOO, bliver behandlet godt (efter bedste evne), og det er mange gange truede dyrearter, der ikke kunne overleve i naturen - ELLER så er de med i et avlsprogram, for at få arten til at “udvides”.

Jeg må indrømme, at når jeg støder på sådanne personer, så kan jeg slet ikke respektere deres nedladende måde at være på, hvis de ikke vil så meget som lytte til andre.’
HUN har valgt at blive veganer - ikke dig
HUN har valgt HENDES levevis - ikke din … Og hun skal da slet ikke begynde at pådutte dig hendes holdning til, hvad man “bør” spise eller ej.
Det vil svare til at du begynder at pådutte hende dine holdning til at spise kød.

-surrender[/quote]

UUha hun er sådan en person der aldrig vil spise sammen med os kødædere netop fordi hun ikke vil side og se os ÆDE kød.

[quote=Marina;196777]Jamen du støtter jo dyrene ved at gå i ZOO:)
Jo flere penge i kassen jo bedre økonomi til at forbedre forholdende for dyrene.
Samt som allerede nævnt det meget vigtige bevaringsarbejde der bliver lavet i forbindelse med især tigerens overlevelse.

Fanatikere er ofte alt for snæversynede til at se helheden og tror de har den evige sandhed. Desværre er det ofte mere ødelæggende at være så “rigtig” fordi man ikke kan forstå nuancerne. Et eksempel er de der tror de gør minkene en tjeneste ved at lukke dem ud af burene, suk.
Marina[/quote]

Jeg har aldrig tænkt på at jeg støtter dyrene ved at gå ind og se på dem - underligt nok.

Den med at lukke mink ud har jeg heller aldrig forstået.

:wehuu::wehuu::wehuu:

Du er så absolut ikke nogen dyrplager - dyrene i Zoo lever så godt, det er muligt for dem.

Og foruden Zoo, ville der være dyr der vel nærmest var uddøde - så glæd du dig til din tur i Zoo.

:inlove::inlove::inlove:

Hun har da seriøst misforstået et eller andet. Jeg kunne forstå det hvis hun oponerede imod at du skulle i en zoo i et uland, men i den vestlige verden kæmper vi altså for at give dyrene de bedste betingelser muligt.

Det har godt nok været alt for længe undervejs at elefanterne og flodhestene fik noget større at bevæge sig i, men de er godt nok kommet efter det!

Som ann har nævnt så samarbejder de forskellige zoologiske haver internt i landende og verden over på konserveringsprogrammer og avls og genudstæningsprogrammer for at styrke de fritlevende og truede racer.

Så hende din “veninde” ved vidst ikke helt hvad hun taler om.

Zoologisk have er med til at läre os de vilde dyr at kende…
Vi besöger dem og ser det smukke vilde, paa en anden maade en fra TV´et…
Paa den maade lärer man at holde af dyrene og se dem LIVE…
De har bag kulisserne et kämpe stort arbejde…
Og det er GODT at der er zoologiske haver…
Det har intet med vegeaner at göre…
dyremishandling… OK det er noget andet…
Klart dyr i bur, lever ikke som ude i den fri natur…
osv. men det som Gry nävner i det sidste indläg… der er en mening med Zoo.
og der maa väre noget veninden har misforstaaet???

Jeg synes også bare, at du skal nyde din tur :slight_smile:
De fleste af dyrene i KBH zoo har det så godt som de kan få det efter omstændighederne. :ok:

  • og der er blevet lavet rigtig mange flotte områder derinde der virkelig tilgodeser deres behov…
    Men jo… de kunne naturligvis alle godt bruge mere plads, men nu er udvidelsesmulighederne jo temmeligt begrænset, og alt i alt synes jeg at de gør et flot arbejde derinde.

Og din veninde… tja… hende er der vist ingen grund til at kommenterer yderligere på…

dyrplager, tjaaaa øhhhh 'gggg* jeg har haft årskort til zoo i flere år så jeg må da være helt forfærdelig -what-what

Glæd dig til at se et sted hvor man virkelig prøver at gøre det godt for dyrene, når det er så længe siden at du har været der, vil du blive positivt overrasket.

Næste gang du ser din veninde så bebrejd hende, alle de myrer hun har trådt flade, og sig at det er grimt og så ovenikøbet gjort af en veganer, tsk tsk tsk