Er jeres kontrakt sikker?

Det er nærmest umuligt at gardere sig mod alt - og nogen mangler i den grad moral - når først de har fået hvad de vil have - det er selvfølgelig til avl jeg snakker om.

En opdrætter havde en meget sørgelig oplevelse med at katten der blev solgt til avl - blev brugt i avl til en ikke godkendt race. Vi har vel alle det håb når vi sælger en avlskat - at den så også bidrager til racen.

Sørg for at få ind i jeres kontrakt at katten kun må parres til egen race - og nævn søskende racer hvis den må bruges til dem.

Hvis man indføre en bod er kontrakten så ikke juridisk bindende. Hvor stor må en bod være kontra kattens værdi?

Jeg har den holdning at hvis man ikke KAN leve med den slags ubser så skal man ikke sælge til avl.

Dermed ikke sagt at jeg billiger det, men historier som denne viser jo at man kan fortælle, be om, kommmandere til, snakke med og forklare, skrive fornuftige kontrakter, lure bag hækken for at se om de nu også overholder kontrakten, uden at det får den ønskede effekt og så mener jeg at man lige så godt kan nøjes med at forklare, oplyse, bruge sin sunde mavefornemmelse når man sidder med køberen og i den fase sortere fra og til og når katten så har forladt ens stuer være bevidst om at en vis % vil gøre noget helt andet end det de siger. Den anden holdning giver bare søvnløse nætter, en masse besvær OG en masse andet negativt og det er jo sket, så forhindrede det fik man alligevel ikke.

Den historie du nævner Lis, havde opdrætter dryftet hvad hendes holdning til den parring var. Hvis ikke kan hun jo ikke klandre køber for at gøre det. hun kan klandre sig selv for ikke at være forudseende nok og få det vendt med køber inden købet belv endeligt aftalt.

Min BML korthår har jo en i Fife´ regi ikke godkendt langhåret variant. Min Xander kan jo uden problemer bruges på en Teffanie. Skal jeg så højtideligt spørge opdrætter om jeg må det. Aldrig i livet om jeg ville det hvis jeg ikke havde gjort det. Jeg ledte specefikt efter en han som kunne bruges til begge hårvarianter, så opdrætter er helt med på ideen, men det blev Gittes ikke spurgt om og hvis jeg med tiden får lavet en flot langhåret fyr eller hvis jeg køber en langhåret skønhed, som jeg efterfølgende bruger på Gitte har jeg ikke tænkt mig at spørge opdrætter om lov.

Jeg har flere punkter i min kontrakt til avlskatte…

katten må kun parres med en kat af samme race med stamtavle( denne skal rettes)
osv

Men der er jo dem der er fuldstændige ligeglad med hvad de skriver under på, og tja gør det gang på gang, selv om man har gjort dem opmærksom på at de har lavet kontrakt brud…

sorry, nej da jeg er ikke vred jeg er dybt skuffet

Altså nu har jeg jo slet ikke solgt noget til avl, og derfor slet ikke forfattet en kontrakt på det punkt endnu.

Men jeg har da gjort mig tanker omkring det, og jeg ved med mig selv at der ikke vil blive indført noget som jeg ikke vil følge til dørs. Det være sig i de alvorligste tilfælde, at gå i retten med det hvis det skulle være nødvendigt.

Tzari: Efter hvad jeg har lært, så må boden ikke overstige den pris katten er solgt til. Men om det er noget som bunder i retssystemet, eller det er en regel som er poppet op i katte-verdenen ved jeg ikke.

Hvordan vil I så stille jer til parringer hvor der kan hentes blodfornyelse i andre racer, som min BML kan i burmeseren?

Er det det vi snakker om her? eller snakker vi om at krydse 2 forskellige racer som f.eks NFO og BML?

[quote=Babette;409113]Hvordan vil I så stille jer til parringer hvor der kan hentes blodfornyelse i andre racer, som min BML kan i burmeseren?
[/quote]

Jeg synes der er stor forskel på, om katten bliver brugt i søskenderacer - fx om min aby bliver brugt i somaliavlen.
Eller om der er tale om noget “helt nyt”.

Så vidt jeg ved, må man i BML jo heller ikke “bare” bruge burmeser? Dette skal først godkendes af avlsrådet.

Som jeg forstår det, så skal ordlyden tages helt bogstaveligt, og så er der tale om at man ikke parrer med nogen anden race - heller ikke selv om det er en lovlig udparring indenfor “søsterracer”… dvs at fx Lis forhindrer at hendes aby’er bliver parret ind i somalilinier.

Hvilken ordlyd?

Man kan vel skrive, hvad man vil :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;409119]Jeg synes der er stor forskel på, om katten bliver brugt i søskenderacer - fx om min aby bliver brugt i somaliavlen.
Eller om der er tale om noget “helt nyt”.

Så vidt jeg ved, må man i BML jo heller ikke “bare” bruge burmeser? Dette skal først godkendes af avlsrådet.[/quote]

Avlsrådet ja men ikke opdrætteren.

Næ, men derfor kan du da sagtens komme ud for f.eks. burmeseropdrættere, der ikke vil have, at deres katte bliver parret med andre racer og derfor skriver det ind i deres kontrakter.

Burmeseren bruges jo f.eks. også i bombay-avlen og det er der også nogen, der ikke er interesserede i at bidrage til :slight_smile:

Hvis vi nu går tilbage til åstedet i vores egne racer. Hvem har så racer som den norske uden andre racer i stamtavlen?

Alle os der må svare det har jeg til sådan et spørgsmål skal jo så huske at uden sådanne uartigheder som vi her står sammen om at se ned på var vi ikke blevet de smukke katte rigere som vi alle bruge meget tid på at beundre og holde racerene.

Der er intet der er sort eler hvidt.

Jeg er i sagens natur ikke kommet så langt, men jeg sætter advokat på med det samme, så den skulle gerne blive “skudsikker” i forhold til dansk lov :slight_smile:

[quote=Babette;409136]Hvis vi nu går tilbage til åstedet i vores egne racer. Hvem har så racer som den norske uden andre racer i stamtavlen?

Alle os der må svare det har jeg til sådan et spørgsmål skal jo så huske at uden sådanne uartigheder som vi her står sammen om at se ned på var vi ikke blevet de smukke katte rigere som vi alle bruge meget tid på at beundre og holde racerene.

Der er intet der er sort eler hvidt.[/quote]

Jeg forstår ikke, hvorfor du kalder det uartigheder :?

For at blive i dit eksempel med burmilla/burmeser, så er der burmeseropdrættere, der gerne vil sælge katte/parringer til krydsning og der er burmeseropdrættere, der ikke vil sælge katte/parringer til krydsning.

Så må man jo sørge for at finde en eller flere opdrættere, der vil i stedet for at bruge katte fra de opdrættere, der ikke vil. Mere kompliceret er det da ikke :S

Denne her: Sørg for at få ind i jeres kontrakt at katten kun må parres til egen race - og nævn søskende racer hvis den må bruges til dem.

Når så man ser på Lis tilføjelse i hendes signatur, hvor der netop står at hendes race kun må parres til egen race, så kan jeg altså ikke få andet ud af det end at det er helt bogstaveligt, at fx Lis aby’er kun må parres med andre aby’er og ikke indgå i somaliavlen.

Man kan vel skrive, hvad man vil :slight_smile:

Jeps… det kaldes at tage et eksempel, når jeg fremhæver Lis skriblerier… der blev jo spurgt om hvad man mente :slight_smile: og så er det dejligt, at kunne henvise til noget helt konkret skriftligt…

[quote=Ann K;409140]Denne her: Sørg for at få ind i jeres kontrakt at katten kun må parres til egen race - og nævn søskende racer hvis den må bruges til dem.

Når så man ser på Lis tilføjelse i hendes signatur, hvor der netop står at hendes race kun må parres til egen race, så kan jeg altså ikke få andet ud af det end at det er helt bogstaveligt, at fx Lis aby’er kun må parres med andre aby’er og ikke indgå i somaliavlen.
[/quote]

Okay … jeg kunne bare ikke se en konkret ordlyd og derfor anede jeg ikke, hvad du talte om. Går ikke ud fra Lis har denne ordlyd i sine kontrakter :høhø:

Personligt har jeg intet imod, hvis mine abyer bliver brugt i somaliavlen - men jeg respekterer da de opdrættere, der ikke ønsker det.
Til gengæld ville jeg ikke synes det var okay, hvis de blev blandet med noget helt andet.

Een ting er Ups’ere - sådan en har jeg jo selv lavet - en anden ting er bevidst parring med anden race, hvad end det er godkendt eller ej, eller måske andre ikke-godkendte farvevarianter. Det må jo stå enhver frit for, om de vil lade deres katte bidrage til det.

Og en kontrakt er jo altid til at ændre, så man kan da fint blive enig med opdrætteren af katten om noget andet efter nogle år - og så lave en ændring til kontrakten, hvis parterne er enige om de nye vilkår!

[quote=Temple Bar;409139]Jeg forstår ikke, hvorfor du kalder det uartigheder :?

For at blive i dit eksempel med burmilla/burmeser, så er der burmeseropdrættere, der gerne vil sælge katte/parringer til krydsning og der er burmeseropdrættere, der ikke vil sælge katte/parringer til krydsning.

Så må man jo sørge for at finde en eller flere opdrættere, der vil i stedet for at bruge katte fra de opdrættere, der ikke vil. Mere kompliceret er det da ikke :S[/quote]

Næ, men nu er det ikke mig der har sat dagordenen her i tråden men Lis som ikke syntes en parring med en søsterrace var ok, så det er hende du skal sige det til og ikke mig som meget sjældent sætter nogen form for klausuler i mine kontrakter.

Nej, det er dig, jeg skal sige det til - for det var dig, der mente/mener, at man skal kunne parre som man vil.

Lis skriver, at hvis man som opdrætter har indsigelser mod, at den solgte kat bruges i avl med en søsterrace, skal man skrive det - ligeså vel som man skal skrive, at den må bruges i avl i søsterracen, men ikke i andre racer.

Og det er jeg ikke uenig i. Din idé med at parre din hunkat med en ikke-godkendt langhåret variant uden at konferere med hunkattens opdrætter er jeg derimod ikke enig i.

At du kun sjældent sætter klausuler i dine kontrakter fritager dig ikke for at skulle respektere klausuler i de kontrakter, du indgår ved køb.

[quote=Temple Bar;409195]Nej, det er dig, jeg skal sige det til - for det var dig, der mente/mener, at man skal kunne parre som man vil.

Lis skriver, at hvis man som opdrætter har indsigelser mod, at den solgte kat bruges i avl med en søsterrace, skal man skrive det - ligeså vel som man skal skrive, at den må bruges i avl i søsterracen, men ikke i andre racer.

Og det er jeg ikke uenig i. Din idé med at parre din hunkat med en ikke-godkendt langhåret variant uden at konferere med hunkattens opdrætter er jeg derimod ikke enig i.

At du kun sjældent sætter klausuler i dine kontrakter fritager dig ikke for at skulle respektere klausuler i de kontrakter, du indgår ved køb.[/quote]

Så vær sød at læse det hele og sæt det sammen til en helhed.

“Jeg har den holdning at hvis man ikke KAN leve med den slags ubser så skal man ikke sælge til avl.” sakset fra mit første svar på Lis´s indlæg fra start.