Er katte kunst? - Vurdering!

Så skete det… Nogen (mine forældre) syntes at de skulle melde mig til et foredrag om ‘katten i kunsten’, med sådan en rigtig professionel kunsthistoriker.

Og det lyder jo spændende. Specielt delen med at tilhørerne kunne tage et billede af deres egen kat med, som så kunne indgå i en lille udstilling, hvor vi så kunne tale om de enkelte kattes personlighed osv.

Så jeg måtte igang med at fremstille et lidt kunstnerisk billede af Katze og den slags ting tager altid vildt overhånd:
MandOgKat

… Og det er jo rigtignok et billede af en kat, men er det også kunst? Siger det andet og mere end bare ‘dette er en kat’?

6 Synes om

Ordet kunst kommer af middelnedertysk kunst, afledt af kunnen ‘kunne’; græsk techne, latin ars.

En bred definition af kunst er det som berører, det som beskriver. Er der en historie i billedet? Giver billedet mulighed til eftertanke og samtale?

For mig et det både et smukt portræt af en dejlig kat og en stolt og hengiven ejer.
Det giver masser af samtale muligheder om forholdet mellem menneske og kat.

Så ja jeg vil sige det er kunst og hvis de høje herrer og damer på diverse instutioner siger nej, så er det stadig et flot billede af en smuk kat.

2 Synes om

Leonardo Da Vinci var en kunstner og han sagde: The smallest feline is a masterpiece!
Så om ikke andet, er katte et mesterværk :wink:

8 Synes om