Er kl. "godt" 20 før eller efter kl. 20?

Vi sidder lige og diskuterer dette. Jeg mener at godt 20 er EFTER kl. 20 - og Bjørn mener det er FØR kl. 20. Hvad mener I? Og hvad er korrekt?

Mener, det er før, men om det er korrekt, ved jeg ikke med sikkerhed :?

men ved nærmere eftertanke, så kan ‘godt’ jo oversættes som ‘næsten’ i denne forbindelse, og så må FØR, jo være korrekt.

jeg forstår det også som før kl 20…

Godt 20 er helt bestemt efter kl 2000 efter min mening.Når noget fx er godt stegt mener jeg også betydningenm at den er gennemstegt :smiley:

Regn det selv ud…

Læs mere om Kerfi i Brancheguiden
Den islandsk-ejede it-forhandler Kerfi kommer ud af 2007 med et fald i omsætningen på godt 20 procent.

Omsætningen falder nemlig fra 248 millioner kroner i 2006 til 196 millioner sidste år.

Jeg vil sige før :smiley:

He he … vi er nødt til at holde os til det med klokken? Og er der nogle af jer, der kan finde beviser på, hvad der er det rigtige er det selvfølgelig allerbedst :smiley:

For mig hedder det knapt hvis noget er næsten - og godt hvis noget er lidt over …

Kom NU - det skal da ikke bliver en kamp mellem Sjællændere og Jyder det her. Det tyder på at Sjællænderne siger før (Bjørn er Sjællænder) og Jyderne efter…

-høhø Har desværre ingen beviser, men jeg er oprindeligt også fra Sjælland -høhø

Fandt lige dette:
Godt og vel et år
Spørgsmål:
Hvad betyder godt og vel et år? Mere eller mindre end et år?

Svar:
Der er uenighed om hvad godt og vel betyder (det samme gælder for godt i forbindelser som godt et år). Generelt er det sådan at de ældre generationer forstår udtrykkene som ‘lidt over’, og de yngre generationer forstår dem som ‘lidt under’. Tidligere var kun betydningen ‘lidt over’ med i ordbøgerne, men Politikens Store Nye Nudansk Ordbog fra 1996 har både betydningen ‘lidt mere end’ og betydningen ‘lidt mindre end’, og som synonymer til udtrykket godt og vel bringer ordbogen cirka, omkring, omtrent, næsten, hen ved og hen imod. Betydningsændringen af udtrykket godt og vel kan være sket under indflydelse af udtrykket så godt som, som betyder ‘næsten’ og ‘lidt under’.

I nogle få tilfælde kan man ud fra sammenhængen afgøre om godt og vel og til- svarende godt betyder ‘lidt over’ eller ‘lidt under’. I de følgende eksempler må godt og vel betyde ‘lidt over’: resultatet for andet kvartal bliver et minus på godt og vel tre procent eller måske endda fire procent (Berlingske Tidende 6.8.1998) og Tænd en plade på godt og vel middelvarme (f.eks. 8 ud af 12) (Berlingske Tidende 23.1.1997).

Man kan muligvis også bruge udtrykket godt og vel i betydningen ‘cirka’, ‘omkring’ eller lignende. Især i forbindelse med i forvejen upræcise angivelser, fx 100-200 gange større og en times tid, er den betydning oplagt - som i eksemplerne Herved bliver risikoen for smitte med HIV godt og vel 100-200 gange større for bøssen end for den heteroseksuelle mand og kvinde (Berlingske Tidende 23.12.1997) og Så tager jeg en eller anden morsom bog af den lettere slags og læser godt og vel en times tid (Weekendavisen 4.9.1998). Det kan dog ikke udelukkes at afsenderen også i forbindelse med upræcise angivelser mener enten ‘lidt over’ eller ‘lidt under’ når han siger godt og vel.

Så godt og vel et år kan betyde ‘lidt mere end et år’, ‘lidt mindre end et år’ og måske også ‘cirka et år’.

Hmmmm se lige her:

http://sproget.dk/leg-og-ler/test-din-v … 2920838782
http://sproget.dk/leg-og-ler/test-din-v … 2997319638

Det er skisme da ikke sådan at følge med :smiley:

Det er altså for underligt…ikke noget at sige til at man ikke kan følge med… -høhø

Jeg oplever at ordene “godt” og “knap” hænger sammen, og når jeg bruger dem i forhold til klokken, så er godt 20 lige over, og knap 20 lige før -thumbs

og piiisssst…jeg halvt jyde og halvt sjællænder :stuck_out_tongue:

Faldt over det her:

Min datter på knapt 10 år

Hun er næsten 10 år i min verden, og jeg er Københavner, hvis det har betydning -høhø

Ikke noget at sige til man indimellem taler eller skriver forbi hinanden :S

Enig -thumbs

Enig -thumbs[/quote]

Enig -thumbs Nemlig - og jeg er ærke Herningenser som kun har boet på Sjælland sammenlagt 2½ år -høhø

Jeg ville mene FØR. Men jeg tror at det kan betyde begge dele altså ligesom hvis man sagde at det var ved en 20-tiden :smiley:

Godt 20 er over kl 20. Knap 20 er før kl 20 -thumbs

Enig -thumbs

Noget det det samme som:
Hun vejer godt 70 kg. (mere end) og
Hun vejer knapt 70 kg. (mindre end)