Er min kat stresset?

[QUOTE=DK Lindvig;1294774]Den jeg linker til larmer heller ikke.
Næste gang jeg køber fontæner så bliver det i rustfrit stål. Plastik er sådan set fint nok, men jeg synes at kalken i vandet sætter sig for hurtigt fast. Det vil være lettere - og IMO mere hygiejnisk at rengøre og rense en fontæne i rustfrit stål :cool2:[/QUOTE]
Jeg læste i en anmeldelse af en fontæne at de brugte kildevand for ikke at få kalk i den. De brugte en halvanden liter pr. Uge

[QUOTE=Vipstøsen;1294775]Som det er skrevet af alle de andre så kan det sagtens være en urinvejsinfektion el. måske noget i blæren der irriterer ham, så han har haft ondt og derfor har forbundet bakken med smerte. Så det er rigtig fint at det tages med i posen over muligheder så at sige for det er helt klart nemmere at behandle end hvis det er stress.

Men den opførsel du beskrive kan også være udtryk for stress - for det er det her i huset. Frederik og hans halvbror som ikke er her mere var de to katte jeg startede med. De var megastressede begge to - og for Bastian kom han (desværre :frowning: ) i hænder der forsøgte at gøre noget ved det for sent - han var for ødelagt af stress inden han endte hos mig og jeg kunne ikke rette - jeg forsøgte i 3 år med adfærdsterapeut-hjælp til at give mig de redskaber der var behov for.

Den dag idag udviser Frederik den adfærd du beskriver når han i perioder stresser over orientalerne. Han vil ud, kradser på døren og ultimativt ja så tisser han på gulvet ude i entreen. Det slår ikke fejl, nogle gange kan jeg også se han har været oppe på bordene og strinte der. Men jeg kender efterhånden fuldstændig hans opførsel og ved hvornår jeg skal tage det i opløbet.

Mens du finder ud af om det er noget fysisk, så overvej om ikke du skulle skrive hans daglige opførsel ned - for hvis det er stress - så har du allerede dokumenteret hans opførsel og du har måske også fået styr på de situationer der udløser det. Hvis det viser sig det er stress - så kan det godt reddes - men så skal du have de rigtige redskaber af en der har været og observere dine kattes opførsel og deres samspil og så giver det den hjælp der skal til i den specifikke situation - det kan vi ikke hjælpe med.

Mht. Bertils opførsel overfor Blua lige efter udstillingen, så hælder jeg også til at det sagtens kan være fordi han har lugtet anderledes. Jeg har lige haft Mira hos dyrlæge hvor hun var igennem en omgang bedøvelse. Så da hun kommer hjem både lugter hun forkert og hun “opfører sig forkert” fordi hun jo slingrer rundt. Det kunne Zilla hendes søster overhovedet ikke håndtere - hun ville ikke snakke med hende i 3 dage og løb sin vej og hvæste af hende hver gang hun nærmede sig. Juliet, deres mor var helt anderledes - hun tog sig af hende og puslede og vaskede hende - på trods af at hun både lugtede og gik forkert. Meget mærkeligt.

Anyway, så krydser vi fingre for at det bare er en lille infektion i urinvejene/blæren :)[/QUOTE]

Tak for din beskrivelse. Jeg tænkte jo også selv først stress, men det kan være så meget. Nu har dyrlægen set på ahm og vi har fået noget antibiotika og smertestillende og så ser vi om det gør en forskel.
Hvis det er stress, så håber jeg at det kan tages i opløbet. Men det der er sjovt er, at de jongler kunne enes før. Bertil har hvæst af ham før og knurret, men var holdt op med det for noget tid siden. Det kan være en kombination af at han har ondt og så stresser han over at Blua er så meget killing som han er.

mht. Den fontæne du linker til, så har jeg også kigget på den. Kan være at jeg starter med en billigere model og så ser jeg om den dur :slight_smile:

så ville det give mere mening at bruge demineraliseret vand (det som de fleste dampstrygejern har bedst af), IMO mega overkill.

Mine katte får hverken kilde- eller demineraliseret vand. Dér går min grænse :høhø:
Hvad andre gør blander jeg mig ikke i, men her drikker de ganske almindeligt vand præcis som jeg. Jeg forstod godt fidusen med, at man så kunne undgå kalk :cool2:

Det smager nok også lige så fladt som havde det været under et strygejern :tihi:

Ganske hurtigt, for jeg er som bekendt i Paris og derfor ikke på Kattegale… :fløjte:
Vi bruger afkølet kogt vand i vores (Raindrop) drikkefontæne. Det begrænser mængden af kalk. :slight_smile:

[QUOTE=Løvehjerte;1294798]Ganske hurtigt, for jeg er som bekendt i Paris og derfor ikke på Kattegale… :fløjte:
Vi bruger afkølet kogt vand i vores (Raindrop) drikkefontæne. Det begrænser mængden af kalk. :)[/QUOTE]
Tak for tippet :thumbup:Jeg koger i forvejen masser af vand for at skolde madskåle så lidt vand fra eller til :stuck_out_tongue:
Og så rigtig god ferie til dig og manden :love2:

Jeg har haft denne her på et tidspunkt, og den var mine daværende katte rigtig glade for. Jeg har også haft andre, men avancerede typer, som de slet ikke var nær så interesserede i, og som i øvrigt også var meget vanskeligere at gøre rene. Om den larmer, kan jeg ikke huske, men det er den samme, som Hanne linker til, så det ved hun nok :slight_smile:

Den tror jeg også at det ender med. Flere har nu anbefalet den og det er en af de billigste hos Zooplus

Bare en tanke til andre, der kunne overveje den. Det ligner en type, hvor der er vigtigt at ha vandskåle ud over den, hvis nu strømmen går.

(Jeg kan godt læse mig til, at du allerede har det, Kamilla)

[QUOTE=Lykke;1294819]Bare en tanke til andre, der kunne overveje den. Det ligner en type, hvor der er vigtigt at ha vandskåle ud over den, hvis nu strømmen går.

(Jeg kan godt læse mig til, at du allerede har det, Kamilla)[/QUOTE]

Det har du ret i, Lykke. Vandet når ikke op over kuplen, når den ikke er sat til strøm.

Et par dage på antibiotika gør underværker :thumbup: stressen er lettet noget og nu kan de endda sove ved siden af hinanden. Der er slet ikke blevet hvæst idag :smiley:

Som Carina skriver, så kan det være stres. Men jeg må også indrømme at jeg har kendt adskellige katte og også ejet en (min husmis Mea), hvor, at hvis man holdt den inde, så blev der promte leveret en tissetår, og evt. også stort. Mea gjorde det fordi jeg forsøgte at holde hende inde om natten, det ville hun ikke. Nogle af disse har været ene katte, men resultatet på at blive holdt inde har været det samme uanset.

Jeg tror at det har været lidt en kombo af det hele, stress og smerter. Nu har han fået medicin et par dage plus at han har været ude det meste af fredag og lørdag. Så om det er det ene eller det andet er svært at svare på.
at han brokker sig over ikke at må komme ud om morgenen er ikke noget nyt. Men det var første gang at han havde tisset.
Jeg tror at jeg vil prøve at lade ham være mere ude hvis vejret tillader det. Man er bare mere rolig og afslappet hvis man er godt gammeldags træt :slight_smile:

Det lyder, som om det kan have været en kombination af uheldige omstændigheder. Forhåbentligt er alt på rette vej nu. Men nu ved du jo, at der måske kan være problemer, når Blua kommer hjem fra en udstilling. Så kan du i det mindste foregribe begivenhederne lidt til næste gang.

Og så skal du være endnu mere forsigtig med at sætte dem sammen, hvis Blua har været ved dyrlægen og af en eller anden grund har været i narkose. Så skal du nok holde dem helt adskilt, indtil Blua er helt sig selv igen den næste dag. Blua skal forhåbentlig ikke i narkose af nogen som helst årsag lige nu og her. Nu ved du det bare, hvis det bliver aktuelt.

Tak for tippet :thumbup: ja nu håber jeg at alt er på rette vej. Der bliver i hvert fald taget hånd om det :slight_smile:

Så er vi igang med Kalm og har idag anskaffet mig en feliway friends. Der bliver stadig hvæst men Rom blev heller ikke bygget på én dag.
Nogen med erfaring i sådan en feliway difuser til stikkontakten? Skal/må den blive varm?

[QUOTE=Katho;1295513]Så er vi igang med Kalm og har idag anskaffet mig en feliway friends. Der bliver stadig hvæst men Rom blev heller ikke bygget på én dag.
Nogen med erfaring i sådan en feliway difuser til stikkontakten? Skal/må den blive varm?[/QUOTE]

Den skal blive varm, og virker faktisk først efter et par dage, hvor den har stået og været varm. Den må ikke sidde et sted hvor du regelmæssigt får den slukket, da den som sagt tager noget tid om at starte op :slight_smile:

Ok tak for svar. Virker heller ikke endnu, for der bliver stadig hvæst her til morgen. Men det er så underligt, Bertil ka stå og hvæse og knurre af ham og så står de 2 sek senere og spiser af samme madskål :uha:

Ja, og det handler netop derfor nok ikke om at Bertil er utryg ved ham, men om at han er utilfreds med ham. Det kan også være Blua sender nogle små signaler du ikke kan aflæse, men som Bertil kan, og han så derfor lige skal markere sig :slight_smile: