Er Mister stresset?

Det tror jeg desværre at han er… hvorfor ved jeg dog ikke.

Før han blev kastreret var han en meget rolig mis trods han var teenager og burde have krudt i halen.
Der gik ikke mange dage efter kastrationen, før han stod ved døren og ville ud… det kom han så… men der gik ikke 1 min. så stod han i vindueskarmen og ville ind igen… ja og sådan kunne vi fortsætte dagen lang, ind ud, ind ud.
Så fik han et par uger, hvor han ikke kom ud. Og der faldt ligesom ro på ham igen, så han fik lov at komme ud igen. Det har så gået meget fint… han bliver altid i haven eller meget tæt på… han elsker at ligge på den varme asfalt om sommeren, så der kan man finde ham flyde ude på fortovet. Men ellers vil han gerne være hvor vi er, eller hvor de andre dyr er.
De sidste uger har den så været gal igen… han farer ud og ind og kan ikke rigtig finde ro til det han nu er igang med… det kan være når han spiser, at han pludselig bestemmer sig for at løbe med ud hvis døren bliver åbnet i det samme feks.
Så nu er han inde igen… han hyler ved døren og vil gerne ud. Men tror I ikke at jeg gør det rigtige ved at lade ham blive inde? Og hvad synes I ellers jeg kan gøre for det lille pus?
Det skal siges at han altid har været ved os. Han har ikke oplevet de store ændringer i hverdagen som skulle kunne stresse ham… her er alt som det plejer.
Vi har selvfølgelig lige fået en ny beboer - Charlie. Men de to har bare været bedste venner fra dag 1, så jeg tvivler på at det har noget med ham at gøre. De putter sammen, vasker hinanden, spiser sammen osv… ingen problemer der.
What to do?

Jeg tror desværre at du selv medvirker til at stresse ham …Katte holder utrolig meget af faste rutiner og kendte vaner, og det med at han i en periode bliver lukket ud og ind, og i andre perioder bliver holdt inde, det fatter han bare ikke. Så enten skal du finde dig i, at løbe frem og tilbage ( sæt evt. en kattelem i døren ) eller osse skal du holde ham som indekat - Som indekat er han i sikkerhed for de farer som lurer udendørs, og det er sikkert kun en periode han tigger om at komme ud ?

Jo men jeg har sådan set ikke noget imod at løbe frem og tilbage… kattelem kunne vi også sagtens få i hvis det var.
Men grunden til at jeg holder ham inde nu, er i håb om at der kommer lidt ro på ham. Om jeg så skulle løbe frem og tilbage 30 gange, jamen hvis det gjorde ham lykkelig, så gjorde jeg det gerne. Problemet er jo bare at han ikke finder ro det sted han er. Og derfor tænker jeg at han måske havde brug for at blive tvunget agtigt, til at blive inde og slappe lidt af…?

I kunne jo give ham en kattelem i julegave. Så var han selv herre over at komme ud og ind :slight_smile:

hov, men ja tak for dit input :slight_smile: Ja jeg overvejer også lidt at lade ham blive indekat… synes bare det er synd og skam fordi han hygger sig virkelig i haven… elsker at ligge ude ved kaninerne og følger os til brugsen som en anden hund… sidder og venter på vi kommer ud igen. Hilser pænt på postbudet og bliver nusset af alle der kommer forbi… han følger ungerne overalt når de leger i haven… ja han hygger sig virkelig ude… :confused:

Ja det er da lidt underligt :confused: Det lyder da i hvert fald som om han stresser sig selv - i perioder. Jeg sidder sådan og ‘skyder med spredehagl’ med forklaringer oven i hovedet lige nu :slight_smile: Hvor gammel er Mister? Hvis han er oppe i årene kan en grund til periodisk ‘uro’ være en aldersrelateret sygdom, der periodisk bliver værre. Så hvis han er ved at være senior ville jeg få et senior eftersyn på ham - inkl blodprøve.

Er der en ‘nytilflytter’ i området - altså kat? Der evt. prøver at ‘indtage’ jeres have? - og var der også sidste gang en ny kat der kom og gik? Det kan være grunden - en ny lugt derude han må undersøge men som samtidig gør ham usikker. Så skal man jo finde ud af hvad man gør ved den kat.

Var det også i efteråret/tidlig vinter han sidst blev urolig? Så kan det være sæson bestemt - han vil egentlig gerne ud - men synes ikke det er sjovt når han er der.

Hvor meget laver ´Mister ellers ud over at kunne komme ud? Leger han indendørs - arbejder han for sin mad - leger han med Charlie? Det kan være understimulering (eller overstimulering :)) der gør ham rastløs. Det kunne nemlig også lyde som opmærksomhedskrævende adfærd der bl.a. kan opstå hvis katten keder sig lidt.

Løsninger løsninger…:confused: Kommer jo an på hvad grunden er. Men hvis vi udelukker sygdom og anden ny kat i nabolaget, så kunne du prøve at lave ‘faste’ ud og ind tider. Dvs. han får lov at komme ud en gang morgen og en gang eftemiddag/aften på et helt bestemt tidspunkt. Når han så ber om at komme ind igen - så er det det - så kommer han ikke mere ud før næste gang det er tid. det betyder så også at han skal ignoreres når han ellers hyler ved døren - ellers bliver han ved fordi at adfærden belønnes ved at han kommer ud. Og så supplere med hyggelige indendørs aktiverings sysler - madaktivering f.eks. Men de skal ikke tilbydes når han hyler ved døren - så belønnes adfærden igen.

…håber det giver lidt inspiration :slight_smile:

[QUOTE=Lærke;733142]Jo men jeg har sådan set ikke noget imod at løbe frem og tilbage… kattelem kunne vi også sagtens få i hvis det var.
Men grunden til at jeg holder ham inde nu, er i håb om at der kommer lidt ro på ham. Om jeg så skulle løbe frem og tilbage 30 gange, jamen hvis det gjorde ham lykkelig, så gjorde jeg det gerne. Problemet er jo bare at han ikke finder ro det sted han er. Og derfor tænker jeg at han måske havde brug for at blive tvunget agtigt, til at blive inde og slappe lidt af…?[/QUOTE]

Hvis du fornemmer at der bliver mere ro på ham, og han slapper mere af ved at være holdt inde, så er det absolut det du skal satse på …Det virker heller ikke som om han har særlig meget glæde af at være ude.

Orv Ayoe - der var godt nok en helt masse at tænke over! Tusind tak!!! Jeg vil lige sætte mig ned og snakke med manden min og så om vi kan udelukke osv…
Mister er kun 1 år og syv måneder, så der var jo allerede lidt at udelukke :slight_smile:

Tusind tak for dine input!

Vender lige tilbage til tråden her - skal på lossepladsen med det halve af vores garage nu :stuck_out_tongue: Men tak - der er helt klart noget at tænke over! Rart at få lidt andre øjne på!

Kan det være, at han vil have sin nye ven Charlie med ud?

God tur på lossepladsen :høhø: En kattelem som de andre foreslår er jo også en god løsning :slight_smile: - og nem!

Jeg tror simpelthen at han bare vil have døren står åben, så han selv kan bestemme hvornår han vil ud og ind. Jeg oplever det selv med Isis, som om sommeren altid kan komme og gå som hun vil, fordi der altid er et vindue eller dør åben. Men når det så bliver koldt, bliver døren og vinduerne jo lukkede, og så skal hun ud og ind i en uendelighed. Tit er hun bare lige inde og vende, for så at vil ud igen. Det bliver bedre efter nogen tid, men der er ingen tvivl om at hun allerhelst vil have døren åben. Af og til tror jeg bare hun lige skal se om jeg er her, inden hun vil ud igen. Bastian er lidt mere cool og har ikke det behov for at have døren åben. Han banker bare på når han vil ind, og bræger når han vil ud, og kan sagtens blive inde eller ude i lang tid, før jeg må åbne for ham.

Jeg har en ind-ud kat, som ikke virker stresset. Det er kun om vinteren, så vil han gerne ud. Men selv om han vinterpolstrer sig selv med et kilo i forhold til sommervægten, så er det jo koldt derude. Så ind, tak! Men hov, nu er han jo inde - og han vil faktisk gerne ud. Og så videre…Suk! Billy har fået en ringklokke, som han kan bimle på, når han vil ud. Når jeg ikke gider at lukke ham ud og ind mere, tager jeg ringklokken ned :slight_smile:

mvh. tina

Helt enig - Kattene vil tit ud bare for at inspicere området og så ind igen, og det kan gentage sig mange gange i dagens løb - også om vinteren.
Jeg har kattelemme i begge døre ud til haven.

Og så kan katte i øvrigt ikke fordrage lukkede døre.:muhaha:

Mine to første tanker var også: Ny kat i området? og prøv med en kattelem :slight_smile:

Nå, det var vidst en lang tur på lossepladsen… hehe :stuck_out_tongue:

Status er at Mister har været inde lige siden og er nu den gamle mister igen som jeg kender ham. Han spiser mere end 3 sekunder af gangen og når han sover, så sover han tungt og er ikke på vagt hele tiden.
Så nu må vi lige overveje hvad der skal ske… ved sgu ik rigitg om jeg synes den kattelem er så god en ide… må vidst lige i tænkeboks.

Jeg synes Mister lyder til at være en helt normal kat :slight_smile:
Den der “ud/ind” adfærd hos katte, er velkendt hos mange af os katteejere.
Nogle katte skal absolut bare være på den anden side af døren/vinduet … uanset hvilken side de er på :doh: Det kan blive en smule stressende for både kat og ejer.

Hvis du vil have Mister som en indekat, så må du ikke bøje dig for hans evt. piveri eller kradsen på for at komme ud.

På den anden side, hvis han skal have lov til at komme ud, så sæt en kattelem i. Så styrer han selv, hvor han vil være, hvornår, og så falder der ofte ro på katten.