Er nervøs for min kat

Hej,

Jeg er ny her på siden, må bare have sat ord på min bekymring.

Vi kom hjem i aftes efter en uge på Kreta, hvor farmor og farfar har passet vores katte.

Ved 21 tiden da Ludvig kom hjem, virkede han utilpas han savlede og ville ikke rigtigt snakke som han plejer, jeg holdte lidt øje med ham, og tænkte at er der ikke bedre i morgen, så må vi til dyrlæge med ham.
Jeg vågnede nogle gange i løbet af natten, første gang lå han på stolen og sov, anden gang var han der ikke, og 3 gang var han tilbage igen. Da jeg vågnede lidt over 7 var han der ikke, og vi har intet set til ham i dag. Det ligner ham ikke, og nu er jeg vildt bekymret for om han er gået væk for at dø. Han er kun 1 1/2 år gammel og normalt går han ikke langt omkring.
Håber bare han snart står her igen :confused:

Det er jo meget varmt, så måske har han fundet et sted at ligge i skyggen udenfor? Mine katte spiser ikke meget i løbet af dagen, når det er så varmt, men så tager de revanche, når det bliver lidt køligere om aftenen. Måske dukker Ludvig også op, når han bliver sulten. Jeg synes ikke, jeg har hørt om, at katte søger væk for at dø alene. Men det ville sikkert være en god idé at kigge efter ham i området - og lige høre naboerne, om de kunne have lukket ham inde i et skur eller lignende.

Det er selvfølgelig ikke et godt tegn, at han savler, især ikke hvis hans adfærd også er påvirket af det. Og selvfølgelig skal du holde øje med ham, når han dukker op igen, og tage ham til dyrlægen, hvis det stadig er et problem. Men savlen KAN også være noget forbigående - fx hvis han har smagt på en tudse.

Når nu han forhåbentlig snart kommer hjem, hvis han så stadigvæk har det skidt, så behold ham endelig inde indtil du kan få ham til dyrlægen. For du kan jo aldrig være sikker på at kunne kalde en kat ind.

1 Synes om

Tak for dit svar - ved ikke hvorfor jeg pludselig er så bekymret for om han er gået væk for at dø… det kværner bare rundt i mit hoved.

Altså ud over at han savlede og kastede op virkede han rimelig, han var ikke slap og mat og er jo da også gået ud af kattelemmen i nat eller i morges.

1 Synes om

Du kan tro - så får han ikke lov til at gå nogle steder, men tænkte ikke at det ville være så slemt, og at vi derfor netop ville se hvordan han havde det i dag.

Han kan have været i slagsmål og fået en byld. Har du følt ham igennem systematisk? Ben, krop, hale, hoved.

Han kan have fået et problem i munden. F.eks. en betændt tand. Eller et insektbid. Kig ham i munden.

Endelig kan han bare være fornærmet over, at I er rejst fra ham.

1 Synes om

Jeg tjekker ham godt og grundigt når han forhåbentligt snart er hjemme igen,

Tanken har strejfet mig med at han kan være blevet fornærmet - kan de virkeligt godt blive det?

Ja meget! Jeg har kendt flere katte, som gav deres ejer den kolde skulder når de havde været væk på ferie. Katte har personlighed, meget personlighed. :joy:

Kan håbe han bare er tøsefornærmet og snart kommer tilbage igen :blush:

Som tidligere skrevet så troede jeg ikke at han var så dårlig at det var nødvendigt og tage ham til dyrlæge i aftes da han ikke virkede mat som sådan han savlede og kastede op en enkelt gang, og er jo da gået ud igennem kattelemmen i nat eller i morges. Ved ikke hvorfor jeg hvorfor jeg pludselig er blevet så bekymret for at han er gået væk for at dø

Kan håbe han bare er tøsefornærmet og snart kommer tilbage igen :blush:

Tror du ikke jeg skal være så bekymret?

Jeg ville være bekymret over ar han savlede. Men det kan være alt fra at han har haft en tudse eller andet grimt smagende i munden til noget mere alvorligt. Håber han snart kommer igen, så du kan se hvordan han har det :slight_smile:

1 Synes om

Det håber jeg også rigtigt meget

Tænker bare meget på om han har spist noget så han er blevet forgiftet

Ludvig er lige kommet hjem :grinning: han virker okay tilpas - spiser ikke så meget, men savler ikke mere. Det vigtigste er at han er her nu og at jeg kan holde øje med ham - er simpelthen så glad :heart_eyes:

11 Synes om

Det var dejligt at høre :slight_smile: Godt, at du holder øje med ham nu. I hvert fald indtil han spiser normalt igen. Og så er det nok også en god idé, som Andreas skriver, lige at få ham mærket igennem for at se, om der skulle være nogle buler eller ømme steder.

Her til morgen har han spist og drukket som normalt :blush: jeg har sat ekstra skåle med vand rundt omkring, så jeg er sikker på han har adgang til frisk vand flere steder, han er jo langhåret og får det nemt varmt.

Jeg har tjekket mund og hans krop overalt og det virker ikke til han har ondt nogle steder.

7 Synes om