Er nogle katte bare sådan eller har han være knækket?

I forbindelse med at vi har mistet nogle katte og har fået en ny killing har jeg tænkt mere og mere over den måde vores 8 år gamle hankat er på…

De oplysninger jeg har fået om ham er, at et ægtepar fik 2 skovkattekillinger, de fik dem ikke neutraliseret og så fik de så killinger da de blev kønsmodne. Disse killinger kunne de ikke overskue, så de satte dem bare udenfor og lod dem passe sig selv.

Derfra fik en kattehandler så fat i ham og han blev inlogeret i et af hendes skure. Han var jo dog vild, så der var åbenbart ikke nok der ville have killinger fra ham (ellers kunne hun ikke overskue ham - jeg ved det ikke), så hun ville ikke have ham mere. Han var far til et kuld killinger og hun skulle lige have et mere på ham og så kunne vi få ham - ellers ville han blive aflivet.

Efter hvad jeg har fået at vide, blev han ikke behandlet særlig pænt mens han var der (kaninbur når han ikke var sød og gaffatape og mundkurv når pelsen skulle ordnes)

Vi fik ham i 2005 og der var han 13-14 mdr. Han var iflg dyrlægen forsømt, han var lidt for tynd, havde fedthale, mavekatar og var i det hele taget lidt sølle. Og så var han rædselsslagen for mennesker. I starten sked han på gulvet hver gang et menneske kom ind i rummet, hvor han var - så skræmt var han.

Vi havde på det tidspunkt 3 andre katte. Den yngste var lidt yngre end et år og han var lidt nervøs over den nye, men de to gamle (5 og 8 år) sagde intet til ham. Faktisk gik den ene hen og vaskede ham på hovedet første gang han så ham. Han reagerede heller ikke på dem, men fungerede bare sammen med dem fra starten.

Han er utrolig mild og elsker alle andre katte (også fremmede katte der kommer hen til kattegården udenfor) og det virker nærmest som om han hellere vil gemme sig end at risikere at skulle være dominerende. Nu da vi fik en killing gik han også direkte hen til ham og snuste. Killingen hvæste så af ham og så blev han bange og holdt sig på afstand i 2 dage.

Han er stadig lidt påpasselig overfor andre mennesker, men han stoler nogenlunde på mig - det har dog taget ham mange år før han accepterede, at jeg holdt ham fast (hvis han skulle børstes eller noget andet).

Er der bare nogle katte som nærmest er “neutrale” i forhold til andre katte - altså at andre katte ikke ser dem som en trussel mod deres territorium og byder dem hjerteligt velkommen? Han ser så heller aldrig andre som en trussel mod hans territorium. Eller er han blevet “knækket” (ved ikke lige hvad jeg ellers skal kalde det), af den start han havde?

Det blev lige lidt langt, men jeg var næsten nødt til at have hele historien med :slight_smile:

Tja… jeg har de sidste mange år uden nævneværdige problemer kunne tage voksne katte og placere dem direkte ind i min eksisterende flok… Mine katte er generelt venlige og imødekommende overfor nye katte i deres hjem - det er noget helt andet med kattene udenfor løbegården :wink:
Og jeg kan forsikre dig om, at de ikke har og aldrig nogensinde har været udsat for noget som helst, der har kunne give dem et psykisk knæk…
De er bare sådan… heldigvis :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;914221]Tja… jeg har de sidste mange år uden nævneværdige problemer kunne tage voksne katte og placere dem direkte ind i min eksisterende flok… Mine katte er generelt venlige og imødekommende overfor nye katte i deres hjem - det er noget helt andet med kattene udenfor løbegården :wink:
Og jeg kan forsikre dig om, at de ikke har og aldrig nogensinde har været udsat for noget som helst, der har kunne give dem et psykisk knæk…
De er bare sådan… heldigvis :)[/QUOTE]

Han er også sådan overfor dem udenfor kattegården. Når han ser en fremmed kat sidder han faktisk og kalder på den.

Det gjorde min aby også ind til for knap et år siden…
I den ene side af løbegården sad mine to drenge og ene pige og SKREG deres udfordring ud over den fremmede kat…
I den anden side sad min aby “hej, hej… hej Ven… hej, kom her og hils… hej, hej… Ih du’ søød… Ny Ven” osv osv i samme dur…
Tal lige om mixede signaler :lol:

Idag er min aby vist endelig blevet voksen… hun reagerer meget voldsomt overfor den den ene af naboens katte, når den kommer til hegnet - noget vi virkelig aldrig har set før! om det er generelt overfor alle voksne katte eller kun lige denne, ved vi så ikke rigtigt. Men det er nok til at vi ikke længere tør at tage en voksen kat ind…

Jeg har en skovtrolde-basse, der hellere vil snuse til blomsterne end skabe krig. Han snakker også sødt til alle der kommer, og han er så god og mild. Fremmede mennesker er dog lidt farlige - undtagen dem på den anden side af hegnet - de er sååå søde og sjove. Han inviterer også fremmede katte ind, men det vil resten af flokken ikke have, så normalt for den fremmede bank. Derfor var det også med lidt bævrende hjerte, at vi tog nr. 5 ind. For alle mine katte er genbrugskatte, der har lidt ar på sjælen. Men det går trods alt, selvom de aldrig kommer til at ligge i ske.

Jeg ved ikke… Jeg tænker bare at katte er forskellige. Han har et mildt sind og er lidt nervøs, og det kan man sikkert ikke gøre noget ved. Vi har valgt at acceptere det, og så tage de hensyn til ham vi kan. Det kan fx. være at han får sin mad ud i haven, når der er mange mennesker på besøg. Eller åbne ned til vinkælderen, så han kan snige sig derned og være i fred.