Er 'psykisk' sygdom arveligt?

min hunkat olfert (:tihi:) bliver snart 7 år gammel…
og det er jo som sådan ingen alder. men her på det sidste er hun begyndt at opfører sig anderledes. hendes pels er blevet dårligere, til trods for at jeg børster hende ofte og tager hår duller.

  • derudover har jeg lagt mærke til at hun ikke spiser meget mere og at hun virkelig har tabt sig. jeg lagde først mærke til sidst nævnte i lørdags da jeg løftede hende. hun vil nemlig ikke løftes så derfor bliver det ikke gjort så ofte. men hun var fjerlet og jeg kunne mærke alle knogler i hendes krop. jeg har selvfølgelig fået en tid hos dyrlægen til hende i morgen. hun er også begyndt at nyse ret meget, dog uden blod. men hun har aldrig været allergisk før i tiden, så tvivler på det er det…

hendes mor blev kun 7 år. hun blev meget dårlig i pelsen og fik noget der kunne minde om en blodprop i hjernen. hun skiftede adfærd og må have haft ondt. men da vi ikke er sikre på at det var en blodprop har vi overvejet om det kunne være noget psykisk der var gået galt. (hun var ikke min kat og ejerne fik hende ikke obduceret efter aflivningen)

olfert er begyndt at få samme symptomer og jeg er meget bekymret.
jeg synes også hun sover enormt meget og er bare blevet anderledes. men er det mig der nu ser syner eller er det reelt, det ved jeg ikke… :S

men er der nogle der ved om psykiske sygdomme er arvelige hos katte og kan de overhovedet få det? eller hvad med blodpropper i hjernen er det arveligt?

håber i kan hjælpe, selvom disse symptomer sikkert kan passe på meget. :ked:

[QUOTE=Chalotteg;857294]olfert er begyndt at få samme symptomer og jeg er meget bekymret.
jeg synes også hun sover enormt meget og er bare blevet anderledes. men er det mig der nu ser syner eller er det reelt, det ved jeg ikke… :S[/QUOTE]

Ændret adfærd og udseende (dårlig pels, tynd) hos katte bør altid give anledning til bekymring. Stol på din mavefornemmelse, når du synes, der er noget galt, og insister på, at dyrlægen tager det alvorligt. Men mon ikke også han vil gøre det med en kat, der har tabt sig så meget, som du beskriver. Det er godt, du har fået en tid.

han plejer at være dygtig og jeg plejer at insistere ret kraftigt hvis jeg mener det er mere alvorligt end som så!

[QUOTE=Chalotteg;857294]
hendes mor blev kun 7 år. hun blev meget dårlig i pelsen og fik noget der kunne minde om en blodprop i hjernen. hun skiftede adfærd og må have haft ondt. men da vi ikke er sikre på at det var en blodprop har vi overvejet om det kunne være noget psykisk der var gået galt. (hun var ikke min kat og ejerne fik hende ikke obduceret efter aflivningen) [/QUOTE]

Adfærdsændring hos kat er et generelt tegn på sygdom - altså fysisk sygdom.
Jeg har aldrig hørt om psykiske sygdomme generelt hos katte - kun katte, der har været “sære” altid eller katte der er blevet senile, men aldrig pludselig opstået psykisk sygdom.
Og kan man se det på pelsen, er det ikke psykisk sygdom, men fysisk :slight_smile:

[QUOTE=Chalotteg;857294] hun har aldrig været allergisk før i tiden, så tvivler på det er det…
[/QUOTE]
Jeg tror overhovedet ikke det er det - men jeg må lige gribe fat i den her. Ingen er jo allergiske - før de så bliver det :wink: Det kan opstå når som helst, i hvilken som helst alder, desværre. Jeg har haft en kat der blev allergiker som 8 årig.

Lige umiddelbart synes jeg da ikke det lyder som en psykisk sygdom, (En blodprop er jo heller ikke psykisk sygdom, selv om der kan komme psykiske ændringer som følge af den).
Jeg ved faktisk ikke om katte kan blive psykisk syge, dem jeg har hørt om har ændret personlighed har altid haft en fysisk grund til deres ændrede opførsel - fra smerter over hormoner til svulster og neurologiske problemer.

Det du beskriver kan være så meget - men dyrlægen er i hvertfald næste stop, vægttabet er bekymrende.

Held og lykke med hende - håber hun kan hjælpes :kryds:

tak for alle jeres input! hun er kommet på killinge fodder både vådt og tørt. og så skal jeg se om hun begynder at tage på af det.
derudover skal hun have taget prøver for diverse ting, så nu håber jeg bare på det bedste.

  • hun spiser i hvert fald lige nu af både vådt og tørt :slight_smile: håber for det bedste! :kryds:
    det må ikke være dødeligt! :hjerte: :frowning:

Sørg for at der bliver taget blodprøve som undersøges for T3 og T4…
Det lyder meget som et typisk tilfælde af ubehandlet hyperthyroidisme (forhøjet stofskifte).

Men tag hende nu til dyrlægen og hør, hvad der kommer ud af undersøgelsen og især blodprøven…

Jeg tænker også tænder…få undersøgt hvordan hun er i munden

hendes tænder er undersøgt og der er lidt tandsten, men ikke noget alarmerende, men de skal selvfølgelig fjernes :slight_smile:

jeg skal huske de prøver du foreslår Ann K, tak :slight_smile:

Få lavet en blodprofil “ældre kat”, som de fleste dyrlæger tilbyder.
Det kan være meget forskelligt, min første indskydelse var noget med nyrene; det giver typisk også vægttab og kedelig pels.
Har du lagt mærke til om hun drikker mere end normalt?

God bedring

God bedring med hende!

[QUOTE=danpia;858576]Få lavet en blodprofil “ældre kat”, som de fleste dyrlæger tilbyder.
Det kan være meget forskelligt, min første indskydelse var noget med nyrene; det giver typisk også vægttab og kedelig pels.
Har du lagt mærke til om hun drikker mere end normalt?

God bedring[/QUOTE]

jeg synes det er svært at vurdere hvor meget hun drikker da jeg har 3 katte. men jeg synes hun drikker meget normalt, lige pt. er hun meget på mit værelse fordi hun spiser killingefodder jo, og det skal min anden hunkat bestemt ikke ha’ da hun er liiiiige tyk nok i forvejen :smiley: . men hun elsker også at være herinde og hygge og sove, så det generer hende heldigvis slet ikke.

  • men jeg vil få lavet en blodprofil på hende, tak for rådet :slight_smile: er helt grøn i katte viden, endnu :slight_smile:

hun har forresten taget 80g. på siden igår, så det er jo allerede den rigtige vej :slight_smile: nu skal hun bare til dyremanden og få taget diverse prøver.
farvel feriepenge! :besvimer: