Er stueasparges giftig for katte?

Ja - overskriften siger jo det hele…:høhø:

Jeg har i mange år haft en stor, busket stueasparges-potteplante, og alle katte jeg har haft gennem årene, har gjort alt for at komme til at ‘gnaske’ i den.

Jeg har altid forsøgt at holde dem væk fra den, lige nu står den på toppen af et skab og er klippet ned til halv længde i alle skuddene, da kattene ellers kan nå den. Om de spiser den, eller om den bare er ‘sjov’ at bide i, fordi den er så busket og ‘fluffy’, aner jeg ikke.

Er der nogen herinde, der ved, om den er giftig, sådan én? Hvis ikke den er, så kan jeg jo ligeså godt lade dem ‘lege’ med den, når nu de synes, den er så skøn…:høhø:
Jeg vil sige, at de gange, en kat har fået bidt lidt i den, er der altså ikke sket noget - ingen tegn på sygdom overhovedet.

P.S. Vi har en lille indhegnet have, hvor der er masser af almindeligt græs (og en halvvissen kattegræs) man kan spise, hvis man har lyst :slight_smile: - så de mangler ikke ‘grønt’.

Glemte lige at sige, at jeg har prøvet at Google, men er ikke blevet klogere - har dog fundet en side med giftige planter for katte, der er Asparagus Officinalis nævnt, der er bærrene åbenbart giftige. Men det er jo ikke samme plante, bare samme familie velsagtens…?

Stueasparges kaldes i øvrigt også hængeasparges.

På Ann’s Siamis.com-side står der Asparges
Asparagus officinalis | staude / stueplante | kun bær | svagt giftig | Maveirriterende

Der står staude/stueplante så det er vel den samme? Og vi har for ikke så lang tid siden haft en kat herinde der åd et glas asparges, der blev det godgjort at de i alfald ikke er giftige. Jeg ville nok ikke ligefrem gi’ den til katten (stueaspargesen altså) men det er åbenbart ikke det værste de kan gumle i når det skal være.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;769151]På Ann’s Siamis.com-side står der Asparges
Asparagus officinalis | staude / stueplante | kun bær | svagt giftig | Maveirriterende

Der står staude/stueplante så det er vel den samme? Og vi har for ikke så lang tid siden haft en kat herinde der åd et glas asparges, der blev det godgjort at de i alfald ikke er giftige. Jeg ville nok ikke ligefrem gi’ den til katten (stueaspargesen altså) men det er åbenbart ikke det værste de kan gumle i når det skal være.[/QUOTE]

Korrekt - jeg har det fra Clinitox, Zürich Universitets veterinære gift-database.

Alle arter af asparges er uproblematiske. dog kan bærrene give lette mavegener.

Ih, tusind tak for svar :slight_smile:

Stueasparges (eller hængeasparges) hedder Asparagus densiflorus (har lige checket på google), altså er den ikke det samme som officinalis - men jeg ved, at der er flere typer ‘asparagus’, der bruges som potteplanter indendørs.

Jeg har aldrig set en blomst (eller bær) på den i alle de år, jeg har haft den, så der skulle jo ikke være nogen problemer med dén :slight_smile:
Jeg lader skuddene gro lange igen med god samvittighed så…

Trekkie…et helt glas asparges??? Hahaa…ja, de kan indimellem have nogle sære lyster, de katte!

[QUOTE=Diana F;769409]Ih, tusind tak for svar :slight_smile:

Stueasparges (eller hængeasparges) hedder Asparagus densiflorus (har lige checket på google), altså er den ikke det samme som officinalis - men jeg ved, at der er flere typer ‘asparagus’, der bruges som potteplanter indendørs.
[/QUOTE]

Nej, men der står “asparagus sp” i skemaet, hvis du kigger på linket - det plejer at betyde alle afarter med den pågældende betegnelse, i dette tilfælde af asparagus. :ok:

Tak Ann, men jeg så godt du havde skrevet at alle arter var uproblematiske :slight_smile:

Jeg kom bare med lidt navne-info, fordi Trekkie skrev:
‘På Ann’s Siamis.com-side står der Asparges
Der står staude/stueplante så det er vel den samme?’

:slight_smile:

[QUOTE=Diana F;769426]Tak Ann, men jeg så godt du havde skrevet at alle arter var uproblematiske :slight_smile:

Jeg kom bare med lidt navne-info, fordi Trekkie skrev:
‘På Ann’s Siamis.com-side står der Asparges
Der står staude/stueplante så det er vel den samme?’

:-)[/QUOTE]

Staude og stueplante dækker både de udendørs og indedørs. Betegnelsen - jah, nu er det vel efterhånden 10-15 år siden jeg lavede den side - eller noget :gruble: Men jeg mener at kunne huske at når den betegnelse kom på, var det simpelthen fordi det er den variant, der er billede af. Et forsøg på at undgå at skabe forvirring :gruble:
Måske det hjælper at se siden?

Jeg kan ikke helt finde ud af, om vi taler totalt forbi hinanden - jeg bliver mere og mere forvirret…:tihi:

Nå, nu googlede jeg lige Asparagus Officinalis igen, og prøv lige at se her:

Det er da ikke den samme plante, som du har billede af på dit link, er det…? Jeg synes, de ser ret forskellige ud. Den du har billede af, ligner rimeligt meget min plante. Bortset fra, at min er meget større :slight_smile:

Anyway, jeg stoler absolut på dig når du siger, at det er alle arter, der er ugiftige (pånær altså bær) :slight_smile: Så måske skal vi bare lade det være ved det, inden vi får for mange grå hår. :høhø:

[QUOTE=Diana F;769498]Jeg kan ikke helt finde ud af, om vi taler totalt forbi hinanden - jeg bliver mere og mere forvirret…:tihi:

Nå, nu googlede jeg lige Asparagus Officinalis igen, og prøv lige at se her:

Det er da ikke den samme plante, som du har billede af på dit link, er det…? Jeg synes, de ser ret forskellige ud. Den du har billede af, ligner rimeligt meget min plante. Bortset fra, at min er meget større :slight_smile:

Anyway, jeg stoler absolut på dig når du siger, at det er alle arter, der er ugiftige (pånær altså bær) :slight_smile: Så måske skal vi bare lade det være ved det, inden vi får for mange grå hår. :høhø:[/QUOTE]

Altså, som sagt, jeg lavede den side engang i 1700 tallet - eller i hvertfald for længe siden. :smiley: Og jeg kan faktisk ikke huske det præcist.
Men oplysningerne stammer fra en meget pålidelig database, Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie Zürich. Dem stoler jeg i hvert fald på :slight_smile:

Ann R, tak for hjælpen :slight_smile:

Jeg har i øvrigt luret en del på din hjemmeside - rigtig mange gode oplysninger! (og hold nu op, hvor grinte jeg over ‘råd til uerfarne katte’…:høhø:)