Er tortie kønsbunden?

[QUOTE=Camischa;1277794]He he - men det kan, rimeligt let, lade sig gøre at få kuld udelukkende med hanner (aby’er får typisk 3-4 killinger) … been there, done that - og så mange sølvaby-opdrættere er der heller ikke :slight_smile:
Og ja, selvfølgelig kan man da teste om han b1b1 til at starte med! :-)[/QUOTE]

Men så må man jo snippe drengene og prøve igen, hvis man vil være sikker, skulle man være så uheldig at der kommer ene drenge :slight_smile:

Selvfølgelig - men for mig ville det bare være no-go at købe en avlskat, som jeg skulle testparre med for noget så ‘dumt’ som farve … og så er der selvfølgelig alle de øvrige uønskede gener fra alle mulige andre racer, som de forkerte farver er kommet fra.

Og på den modsatte side hele bonus’en ved at få en øget genpulje via et udkryds og øget sundhed herigennem :slight_smile:

Nu har vi jo så bare det meget store problem at når vi forsøger at få lov til at købe en avls kat fra opdrættere der laver de " gense farver" kan vi ikke få lov. De argumenter der bruges er bl.a. At de i alle tilfælde ikke vil have deres opdræt sat i forbindelse med sølv. Plus at de mener at de vil få ødelagt pelskvaliteten på alle aby’er med sølv i linjerne. Jeg har dog kun sjældent oplevet dårlig pelskvalitet, på en sølv, nærmest tvært imod. Deres pels er kort tæt liggende, super tickede og fløjlsblød.

Når man så endelig kan få en aftale i hus, ja så vil sælger af avlskatten da også lige bestemme over killinger en til tre generationer frem i tiden. Jeg sælger ikke killinger til nogen for så lige at indskyde at den og den da også lige skal bestemme sådan og sådan over den killing jeg har solgt dem.

Jeg er en af dem der gør hvad jeg kan for at udvide genpuljen, men det kræver jo at der i alle tilfælde at jeg har mindst en sølvkat:ok: jeg har været meget priviligeret indtil nu fordi jeg har haft en homozygot for sølv han. Men jeg kan jo ikke bruge ham til alt. De sidste to kuld her har været på vildtfarvede hunkatten, og jeg har også lige fået lov til at købe en blå hun, der også skal bruges i sølvet.

Jeg ved at der også er mange andre sølv opdrættere der bruger, ikke sølv i avlen. Vores problem er at der kun er meget få katte at vælge imellem. De fleste opdrættere er spredt over hele verden, og vi kan jo hver især kun have et vist antal avlsdyr. Lige nu ligger jeg selv inde med hvad der svare til ca. 75% af de sølv avlsdyr der eksistere i Dk. Hvilket er 4 stk, avlsdygtige katte. Heldigvis har vi tre nye på vej som lige nu er enten killinger eller ungdyr.

Så vi er nød til at tænke anderledes når vi nu kun kan få samarbejde med så få opdrættere af aby’er uden sølv.

Ang. Deling af genpuljen imellem sølv opdrættere, så er vi nok nogle af dem der samarbejder mest. Vi køber og sælger normalt ikke katte os imellem, men vi bytter. Hvis du har noget jeg kan bruge sendes det derhen og omvendt. Penge kommer der kun på bordet hvis man er helt grøn, og ikke er kendt i kredsen.

Ang. Køb af sølvabyer med tortie, chokolade o.s.v. Så prøver jeg jo lige nøjagtigt at blive så oplyst som muligt inden jeg træffer en evt. Beslutning om det er noget jeg vil arbejde med. Jeg ønsker kun at lære alt det jeg kan, derfor må jeg jo spørge et sted hvor jeg ved at det er muligt at få et sagligt svar. Det er noget af det kattegale repræsentere for mig, et sted hvor man kan stille alle typer af spørgsmål, og få svar fra andre der ved mere end jeg:thumbup:

Nu er sølvet jo en godkendt farve i Fife, og hvis du går tilbage til de oprindelige vildtfangede aby’er, så er der faktisk en del hvor Silver indgår i navnet, og som også har været sølv:)

Ang. restriktioner, vil jeg mene det er et af de mindste problemer. I og med at der ligger Burmeser, Sia, Brite, OCI og andre udefinerbare racer i de engelske Aby/somali, så riskerer man at få ikke så sjove arvelige sygdomme med over i Aby/som. Er det virkelig det vi har brug for ?
Det spreder sig som en hvirvelvind i somalien p.t og det er rigtig svært at få en somali uden alt det lort i, for at sige det på en pæn måde…
Og jeg tror at indenfor en kort årrække er det umuligt at få en ren somali og aby, og det er dælme trist.

Folk virker til at være komplet ligeglade, bare de kan lave/sælge nogle killinger/katte, de kan jo “bare” teste for chokolade.m.m, men de tænker så ikke over at teste for de sygdomme som kan tænkes at ligge i de andre racer og de tænker så heller ikke lige at informere evt. købere :frowning:

Så hellere lidt restriktioner, og så få de linier som ikke alle har og hvor der ikke ligger alt mulig bag :slight_smile: Og restriktioner er der ingen der er døde af :wink:

Men hensyn til sygdomme, må jeg tilføje at vi med sølvet faktisk ikke har de samme problemer med de linjer vi arbejder med i DK. Vi har testet for alt hvad vi overhovedet kan. De linjer vi har er heldigvis kke bære af noget som helst, som det har være muligt at teste for. Ingen PRA, ingen med blodtype b o.s.v. ja det vil da være tosset lige frem at opsøge problemer, når vi jo netop har så sunde katte.

Restriktioner kommer jo i mange former, og det har faktisk lukket flere katterier. Nogle laver faktisk så mange og svære restriktioner at der ikke har været noget at hente tilbage hvis deres egne katte er blevet syge og har måttet aflives. Det er selvfølgelig noget den enkelte selv bestemmer. Men jeg praktisere på en anden vis, og afviser hellere en evt. Køber jeg ikke har 100% tillid til. Normalt har jeg kun en aftale skrevet ind i mine kontrakter og det er omkring omplacering af købte kat/killing. Der bliver skrevet i kontrakten at jeg meget gerne hjælper med at finde nyt hjem til katten. Jeg har kun været ude for det en gang og der afhentede jeg katten med det samme og sørgede for at den fik et nyt hjem. Dette var køber meget glad for. Tilgængelige har jeg så også afvist lige så mange købere som jeg har haft killinger. :slight_smile: