Er vi nogle snobber?

Jeg synes,

at Annettes tråd vedr. Anne-Mette Rasmussen har
udviklet sig i en kedelig retning.

Det får mig til at tænke på: Er vi nogle snobber, som snobber nedad :S

Efter min mening er det ligeå forkert at snobbe nedad, som det er
at snobbe opad.

det er man vel altid til en vis grad…

danskere især har en tendens til at nedgøre det vi spejler os i… og matcher spejlbilledet ikke - så florerer janteloven…

det gælder begge veje.

Annemette Rasmussen har knoklet et helt liv, har tydeligvis egne meninger og har altid stået trofast bag sin mands karriere. Det må ikke have været sjovt altid, for der har got nok været mange nætter hvor hun er gået i seng alene…

det gad jeg ikke… så hatten af for hendes tur i rampe-lyset… hun har da fortjent det…

og hvorfor rakker vi egentlig ned på hende ? jeg har da et gæt… hendes mand mangler ikke noget nu, så hun kan tillade sig at blomstre op og gøre de ting hun har drømt om… hvem vil ikke gerne det - men hvem af os gør det ? … jeg vil godt vove den påstand at dem der gør det ikke er de første på tasterne… og dem der pt lever i deres ønske-verden - de glæder sig på hendes vegne…

ligeledes den anden vej… når nogen har det dårligt - så tillader vi os at føle os gode fordi nogen har det mindre godt… ikke at vi nødvendigvis siger noget højt for vi er ikke onde, men vi føler det… helt privat inden i

vi er grundlæggende nogen snobber hver gang vi ser noget vi ikke kan lide eller opdager at andre har det vi drømmer om… det er der vist ingen der kan sige sig fri for.

Jeg er normalt ikke så forskrækket over janteloven… Folk højt på strå er ikke nødvendigvis bedre mennesker end andre, og fordi man er god til noget behøver man jo ikke være noget unikum på andre områder. Men når det er sagt, så synes jeg altså også, at Fru Fogh har gjort det rigtig godt. Det har bare været så bekræftende at følge hendes udvikling, og hendes fornyede selvtillid er hende vel undt. Jeg tror faktisk ikke, at hendes nyerhvervede succes er på grund af hendes mand, men snarere på trods af ham. Der hvilede MANGE negative blikke på hende fra dag 1.

Mon ikke Anne Mette Rasmussen har jublet europa rundt på dansetær for at fremme sin mands politiske karriere, indenrigs som udenrigs.

Den slags hopla bliver jeg personligt gal over, især hvis befolkningen jubler med og tror på at vi ser en kvinde blomstre. Så naiv er jeg simpelthent bare ikke!

Jeg kan simpelthen ikke se at der er noget galt i at være med til at fremme sin mands karriere. :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;162097]

Efter min mening er det ligeå forkert at snobbe nedad, som det er
at snobbe opad.[/quote]

Snobbe nedaf ? :tihi:

Personligt er jeg lidt træt af, at tv bombes med det ene realityshow efter det andet, hvor alting handler om mig selv, mig selv, mig selv.

Jeg ser ikke X-factor, Vild med dans osv.- de programmer siger mig ikke noget og det gør personerne derfra heller ikke.
Den omtalte frue kan vel også leve sit liv og blomstre op, uden at vi andre skal høre om det i tide og utide. Det gør vi andre da. :slight_smile:

Helt enig med Battlestar :slight_smile:

At Annemette Rasmussen skal have udnyttet sin succes til evt. at fremme sin mands karriere kan jeg intet se galt i, hvem ville da ikke hjælpe sin bedre halvdel når det kommer til stykket og på den anden siden - it´s a part of the political game :stuck_out_tongue:

Nej. Det er der ikke.

Mit problem er af politisk karakter. Jeg er uenig med partiet venstres politik og med regeringen.

Jeg er een af dem der er glad for at Anders Fogh er taget til udlandet. For der tror jeg faktisk er han kan gøre det godt.

Men jeg vil ikke være med til at lade somom jeg synes det er dejligt at se Anna Mette Rasmusesn i ‘blomstre’ i TV. Det tager totalt fokus væk fra de væsentlige emner, de politiske emner her i Danmark. Det er et gammelt trick, men det virker åbenbart stadig. :rulleøjne:

For mig har det intet med nogen jantelov at gøre. Overhovedet.

Men er fokus fjernet fra politiske emner?

[QUOTE=Mona Jensen;162097][B]Efter min mening er det ligeå forkert at snobbe nedad, som det er
at snobbe opad.[/QUOTE]

Hvad skal vi så gøre med alle dem -opad og nedad snobberne?
er der nogen tilbage - og hvad er det for nogen?

[quote=Lis Dahlstrøm;162177]Hvad skal vi så gøre med alle dem -opad og nedad snobberne?
er der nogen tilbage - og hvad er det for nogen?[/quote]

:lys-ide:

Kunne man overveje en adfærdsregulerende afgift på snobberi over et vist omfang… uanset retning???

Ja, for ellers ville alle danskerne vel stemme lissom mig! :stuck_out_tongue:

:smiley: :smiley:

Måske skulle vi fastsætte hvad en snob er?

Hvad vil det sige at snobbe nedaf?

Jeg ved ikke af, at der skulle være noget galt i at snobbe, hverken i den ene eller anden retning :tihi: Jeg kan huske en rigtig interessant snob, Tutta Rosenberg i firserne, hun var en man fulgte i tv og pressen… og hvis folk vil snobbe, så må det vel være deres egen sag :slight_smile: Jeg syntes fx. det er interessant at se blærerøven Mads og lytte til hans hang til snob osv… så, hvis det er det man vil, så go for it… :thumbup: for min skyld ingen alarm -høhø

[quote=Buffy;162133]Snobbe nedaf ? :tihi:

Personligt er jeg lidt træt af, at tv bombes med det ene realityshow efter det andet, hvor alting handler om mig selv, mig selv, mig selv.

Jeg ser ikke X-factor, Vild med dans osv.- de programmer siger mig ikke noget og det gør personerne derfra heller ikke.
Den omtalte frue kan vel også leve sit liv og blomstre op, uden at vi andre skal høre om det i tide og utide. Det gør vi andre da. :)[/quote]

Helt og allerdels enig fra en, som kun kunne drømme om, at se House i fjerneren…om jeg fatter, hvorfor alle er så vilde med at gøre sig i tossekassen…ja ja jeg ved godt, at jeg er total asocial:ups: og dukker mig hver gang kameraet kommer frem…meeen jeg begynder, at føle jeg lever på en anden planet når jeg sidder og høre mine kollegaer snakke om de forskellige shows og personerne i dem, som om de kendte dem personligt og som om det er en kamp på liv og død:uha:…er sådanne shows virkelig så vigtige i vores hverdag:?..er der nogen som får et bedre liv, af sådanne shows?..redder de liv?..samler de penge ind til gode formål og gør en forskel for mennesker og dyr?..eller er det bare intetsigende underholdning af intetsigende mennesker, som er glemt i morgen?

[quote=birtheras;162211]Måske skulle vi fastsætte hvad en snob er?

Hvad vil det sige at snobbe nedaf?[/quote]

Det tror jeg godt, at du ved Birthe. smiler

Det er det samme som at snobbe opad - men blot med modsat fortegn

Igen, hvad er en snob? :slight_smile:

Er det en der ikke vil nedlade sig til at tale med almindelige mennesker?

Er det en der går i mærkevare for at føre sig frem?

Er det en der altid ved bedre?

For mig er en snob en person der kigger ned på andre fordi de ikke har nået den samme status som en selv.

For mig er en snob en der hellere vil leve af spagetti og ketchup for at kunne iføre sig de mærkevare for at sende de rigtige signaler.

Eksemplet med anne-mette rasmussen er imo et brilliant eksempel på den ækle jantelov i danmark.
jeg elsker danmark, men det er dog noget jeg virkelig skammer mig over :thumbdown:
Jeg synes at snobberi og jantelov går hånd i hånd.

Snob

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

En snob er et menneske, der går for at have fine fornemmelser. Betydningen stammer fra det latinske sine noble, der betyder som de rige.
Normalt er det mennesker i en lavere rangklasse, der har en hang til at opføre sig, som om de er bedre vant. F.eks. ved at opbygge en facade udadtil, som synes rig - mens bagsiden af økonomiske grunde halter bagefter.
En snob kan også kendes ved at hun/han imiterer kendte personligheders livsstil, klædemåde, talemåde osv. Et eksempel fra tv-seriens verden er den engelske: Fint skal det være. Her har fruen i huset valgt et familienavn: Bucket, der efter hendes mening skal udtales på fransk (Bou-quet) - men som oftes bliver fortolket som Bucket (spand).
Andre navne for en snob er: nyrig (nouveau riche) og fattigfin.
Man kan også snobbe nedad - hvilke f.eks. kan ske, hvis en skibsreder eller anden rig person kører på cykel til/fra arbejde i stedet for at benytte firmabilen. Eller holder op med at bruge mobiltelefon, når det er hvermandseje.
Hentet fra “http://da.wikipedia.org/wiki/Snob