Erfaring med vandfontæner

Hej alle :slight_smile:

Jeg har længe tænkt på om jeg mon skal have en vandfontæne med næste gang jeg køber foder. Og jeg ville høre, hvad jeres erfaringer med dem er? Hvilken slags har I? Og er der nogen katte, som ikke vil drikke vand af dem? :?

Oliver er lidt bange for alt vand, som ikke er i hans skål, og jeg sidder og tænker om han overhovedet ville have lyst til at bruge sådan en fontæne…

Jeg har denne LINK

Og jeg (misserne) er super glade for den, det er tydeligt de drikker meget mere vand efter de har fået den hjem. Ingen af mine var bange for den da de så den første gang, men de er også vant til at drikke/lege med vandet i vandhanen.

Den er også super nem at gøre ren og hælde ekstra vand i.

At misserne så også bruger vandet til at lege med, så der er vand ud over det hele er noget heeeeelt andet :ups:

Min har denne: Fresh Flow Deluxe Trinkbrunnen Schwarz, 3 Liter günstig kaufen | zooplus

Og hun er super glad for den. Kan tydeligt se, at hun drikker mere efter jeg har købt den :slight_smile: Til gengæld skal bakken tømmes oftere :wink:

Jeg har denne her Fresh Flow Deluxe Trinkbrunnen günstig kaufen | zooplus Kattene er glade for den, men jeg synes den er lidt besværlig at gøre ren. Det gode ved den er at man kan få en ny pumpe til den, hvis den skulle gå i stykker. Jeg overvejer dog at købe den som Nadia linker til pga. nemmere rengøring. Jeg vil klart anbefale dig at købe en eller anden fontaine kattene drikker helt klart mere og så er den også sjov at lege med.

Hvordan med strøm? Hvor lang er ledningerne til de forskellige?
Jeg har ikke noget stik der hvor de spiser nu, så deres spiseplads skulle så flyttes hen til et stik.
Og larmer de? Jeg forestiller mig at de udsender en konstant snurrende lyd, men jeg ved det ikke?

Mine mis har en Drinkwell 360 og i gråmeleret plastik. Den står i dèt jeg kalder flaskehalsen d.v.s. liige der hvor man skal forbi ude fra haven/udestuen og ind i resten af huset. Den er rent ud sagt supergod og det er min fulde overbevisning mine mis drikker betydeligt mere end havde de den ikke.
Min erfaring og mening m.h.t. at bruge sådan en fætter er følgende.
Den tømmes hver eneste dag og gøres ren med en ren og ny svamp (hver gang). Den skilles ad og skrubbes allevegne. Filtret er pillet ud for det er efter min mening intet andet end en bakteriesamler. Batteriet der er fæstnet i bunden med sugekommer tages op ca. en gang om ugen og renses med en af de bittesmå børster der følger med.
Rent vand i og i stikkontakter og så er der tid til at pjaske. Klinkerne omkring fontænen er da også beviser for det er ojaskemis jeg har, men de 4 vandstråler der kommer ud er ypperlige at drikke af præcis som en vandhane

Vælg nogle der kan gå i opvaskeren. For rengøring af vandskåle er vigtigt.

Hvis der er allemulige slanger eller urengørbare kroge i vandfontænerne, så er kattene lige vidt om der er rindende vand eller ikke.

Jeg synes helt sikkert at Pioneer Raindrop-fontænerne er de smarteste! Stål eller porcelæn er de mest hygiejniske materialer, og så er Pioneer Raindrop-fontænerne betydeligt smartere designet end Lucky Kitty, som ellers er den eneste anden fontæne ikke i plastik. Plastikfontænerne har ofte upraktiske kroge, der er svære at rengøre.
Pioneer Raindrop er super nem at skifte vand på man holder bare på overdelen med tommelfingrene og hælder vandet fra som en gryde kartofler. Fylder op igen og sætter på plads. Det er rart, da fontænerne bør have skiftet vand jævnligt, uanset filter. Filteret hjælper lidt med kalken, men generelt skal du regne men at afkalke jævnligt uanset fontæne, for at holde den velkørende og støjsvag (både pumpe og resten af fontænen).
Ledningen er ikke særlig lang uanset fontæne, men du behøver jo heller ikke have den stående sammen med foder - det ville jeg faktisk lade være med.
Eneste ulempe ved Pioneer Raindrop er, at de bruger lidt mindre pumper end vel nærmest samtlige andre fontæner - hvis man skulle få taget livet af den.

Ledningen er ikke særlig lang, men du behøver jo heller ikke have den stående sammen med foder - det ville jeg faktisk lade være med.

Nej det er da rigtigt. Det var slet ikke faldet mig ind:ups:

Jeg har en Raindrop i keramik lige når misserne kommer ind i stuen - og de elsker den. Den er pæn at se på og nem at gøre ren. I køkkenet har jeg en drinkwell i plastik. Den er de lige så pjattede med - men jeg syntes den er lidt bøvlet at få pumpen løsnet. Men så snart den er løsnet er den let at gøre ren. Ellers har jeg vand i almindelige skåle ved alle døre. De drikker på skift af alle sammen - så det er ikke sådan de værdsætter den ene slags mere end de andre - MEN jeg kan se mængden af klumper i bakken, at der drikkes mere, når de har fontænerne. Og det er det vigtigste for mig :slight_smile:

[QUOTE=Sheer;905896]Vælg nogle der kan gå i opvaskeren. For rengøring af vandskåle er vigtigt.

Hvis der er allemulige slanger eller urengørbare kroge i vandfontænerne, så er kattene lige vidt om der er rindende vand eller ikke.[/QUOTE]

Mine nægter at drikke, hvis delene har været i opvaskemaskinen - jeg tror de kan lugte vasketabletterne.

Filteret er også pillet ud af min, det har Bølle gjort, han er nemlig så dygtig til at stikke poterne ind der hvor de ikke hører hjemme.

Jeg har den samme som Bølles Mor.

Den kan godt gå i opvaskemaskinen (den fylder godt derinde men den kan sagtens tåle det - vandbeholderen er bare blevet lidt uklar af det)

Jeg har skiftet pumpe på min, men det er vist mest fordi jeg ikke er så god til at huske at afkalke den :pose: og der kommer nyt filter i fra tid til anden, når jeg synes at det ser for “mystisk” ud L
Jeg har i øvrigt overvejet om ikke det var billigere at købe aktivt kul til akvariebrug og selv sy nogle små filterposer…

Jeg er rigtig glad for min og det lader kattene også til at være. De tømmer den på under 2 dage, hvilket passer fint med at vandet skal skiftes alligevel :slight_smile: Vandet bli’r også kølet en lille smule ned ved at være i cirkulation, rart her i sommervarmen.

Jeg synes ikke den larmer…men ok jeg har et akvarie stående i stuen også med to pumper og plidrer-pladrer hele tiden, som jeg heller ikke hører hvis ikke jeg koncentrerer mig om det, så jeg er nok immun overfor lyden L

Men faktisk vil jeg gerne ha’ en af dem hvor vandet løber ned i en lille stråle, for særlig Adelie vil STADIGVÆK helst drikke fra vandhanen, trods vandfontænen. Så en “vandhane-type” tror jeg vil være god hvis man har en af den slags katte :slight_smile:

Er der egentligt nogen der ved hvad det koster i strøm at have sådan en fætter til at køre?
Jeg tænker på… alt andet er jo mærket med A -B - C osv, incl vores huse, men hvad med fontænerne :slight_smile:

Det er jo sådan en lille 12volts pumpe… Den koster vel som at ha’ en telefon til opladning. Ikke noget der kan hidse mig op i al fald :slight_smile:

Jeg kan også anbefale raindrop - Bedste jeg til dags dato har haft!

Nej nej det var også bar en tanke :slight_smile: For stort set alt andet elektrisk er mærket, men jeg har bare ikke set det på fontæner eller oplysning om, hvad de rent faktisk bruger :slight_smile:

Jeg blev jo nysgerrig og gav mig til at søge på alle mulige pumper og deres specifikationer. Jeg fandt en der ligner MEGET, den står til at bruge 10 W - hvilket er det samme som den IKEA-sparepære der sidder i min skrivebordslampe :slight_smile:

Og så fandt jeg det her, godt nok om julekæder, men det gi’r da en ide:

En lyskæde på 10 watt bruger godt 5 kWh (strøm for ca. 10 kr.) i december, hvis den er tændt dagligt fra kl. 15 til 09.

Så det er vel en 250 kr på et år den gumler i sig af strøm. Hm… det var egentlig mere end jeg havde regnet med, selvom det absolut er til at leve med. Nu tør jeg slet ikke tænke på alle de ANDRE ting vi har der kører i døgndrift O.o

[QUOTE=Bølles mor;906148]Mine nægter at drikke, hvis delene har været i opvaskemaskinen - jeg tror de kan lugte vasketabletterne.

Filteret er også pillet ud af min, det har Bølle gjort, han er nemlig så dygtig til at stikke poterne ind der hvor de ikke hører hjemme.[/QUOTE]

Det var synd. Min har sådan et dejligt program hvor vasken sluttes af med dampning. Min opvasker er fra Ikea.

Vores mis drak kun af vandhanen da vi fik hende. Tænkte det skulle jeg nok få hende vænnet af med, men det var lettere sagt end gjort. Alt vand i skåle havde ingen interesse, og det var rigtig skidt, da jeg jo ikke kunne lade vandhanen løbe konstant for at være sikker på, at hun fik nok. Købte derfor en Raindrop i rustfrit stål pga. rengøringsvenligheden osv. Den har et blidt fald af vandet, larmer ikke. Den var hun egentlig rigtig glad for.

Så dog en Drinkwell 360 i brug hos en anden kattegal, og valgte pga. dens mere vandhaneagtige måde at levere vandet på, at købe sådan en.

Hvis det ikke var en succes, kunne jeg vel altid sælge den. Det blev dog sådan, at Raindrop nu i dag er pakket pænt væk efter meget kort tids brug.

For selvom Drinkwell er et stort skrummel, at have stående, larmer noget mere, langt sværere at håndtere rengøringsmæssigt, så er den en stor succes her. I starten brugte hun meget, at drikke af strålerne (vi bruger indsatsen til to vandstråler) men i dag drikker hun kun af “skålen”, og ja hun bruger den rigtig meget.

Den har midlertidig holdt flyttedag ind i vores stue, og det er jeg egentlig glad for, da vi nu har kunne følge bedre med i, hvor mange gange hun egentlig dagligt går hen og drikker vand.

Hvis din mis er lidt bange for vand der ikke er i en skål, og måske plasker, så ville jeg klart anbefale Raindrop modellen, hvor vandet glider stille og roligt ned af “slidsken”.

Du er velkommen til, at låne vores og afprøve den for, at se hvordan missen reagerer på den type inden du beslutter dig. Vi har valgt at holde vand og foder hvar for sig, men synes at Raindrop har en fin ledningslængde kan ikke helt huske hvor lang, men den er en del længere end den vi bruger nu.

Mvh
Yvonne

Hej Yvonne.
Hvis du er interesseret i at sælge din Raindrop, så vil jeg gerne købe den:)