Erfaringer med at afskaffe madskålen

Buster var jo ved dyrlæge forleden, og fik - igen:ups: - besked om at skulle tabe sig…
Vi snakkede så om at fodring kan foregå uden madskål - dvs. gemme foder rundt om i lejligheden, bruge foderbold etc.

Jeg vil meget gerne fodre udelukkende på den måde, men vil lige høre om andre har erfaringer med at fodre på den måde?
Skal jeg være hjemmefra i længere tid - dvs. en overnatning - vil der selvfølgelig komme en madskål frem…

Lige nu er der en smule foder tilbage i madskålen, Buster kigger tit på mig og siger den skal fyldes, men han sulter ikke.
Der er hele tiden mad rundt om i lejligheden, så det er vel mest et spørgsmål om vane?

Jeg har aldrig prøvet at afskaffe madskålen, men jeg har gode erfaringer med at bruge forderbold. Her er det dog en BusterCube:

Jeg vil anbefale dig at bruge en alm. foderbold først. Sådan een med et justerbart hul i, og så skal den bare være helt åben, så der ekstremt nemt falder foder ud. Vis den til din kat flere gange (læg bolden på gulvet, hav kattens opmærksomhed, og tril selv rundt med bolden, såd er falder foder ud). Du kan godt opleve at skulle skubbe til bolden de første maaange gange. Læg bolden, så der falder foder ud, med et ganske lille puf. Min erfaring er i hvert fald, at der skal nogle successoplevelser til, før katten fanger ideen og selv gider.
Så kan man senere gøre hullet i bolden mindre og/eller udskifte den med andet aktivitetslegetøj.
Amira leger gerne med sine, selvom hun har fri adgang til foder i skålen.
Jeg ville i øvrigt heller ikke fjerne skålen, før katten er fuldstændig sikker på, hvor den ellers kan finde mad.

[quote=pivnu;225022]Jeg har aldrig prøvet at afskaffe madskålen, men jeg har gode erfaringer med at bruge forderbold. Her er det dog en BusterCube:

Jeg vil anbefale dig at bruge en alm. foderbold først. Sådan een med et justerbart hul i, og så skal den bare være helt åben, så der ekstremt nemt falder foder ud. Vis den til din kat flere gange (læg bolden på gulvet, hav kattens opmærksomhed, og tril selv rundt med bolden, såd er falder foder ud). Du kan godt opleve at skulle skubbe til bolden de første maaange gange. Læg bolden, så der falder foder ud, med et ganske lille puf. Min erfaring er i hvert fald, at der skal nogle successoplevelser til, før katten fanger ideen og selv gider.
Så kan man senere gøre hullet i bolden mindre og/eller udskifte den med andet aktivitetslegetøj.
Amira leger gerne med sine, selvom hun har fri adgang til foder i skålen.
Jeg ville i øvrigt heller ikke fjerne skålen, før katten er fuldstændig sikker på, hvor den ellers kan finde mad.[/quote]

Buster har altid haft en foderbold - og brugt den i perioder, så han kender den.
Jeg har to slags foderbolde til ham, en med justerbart hul, og en med et lille hul. Bruger den med justerbart hul, da jeg kan komme flere størrelser tørfoder i.

Tanken bag det at afskaffe madskålen er at så skal Buster bruge energi på at finde maden.

Jeg tror godt jeg ville kunne fodre Bamse udelukkende på den måde. Han elsker når der bliver smidt en håndfuld foder rundt i stuen! Så går den store efterforskning i gang!

Jeg tror derfor godt en blanding mellem bolden og foder rundt i lejligheden ville kunne gå. Så du kan komme helt af med skålen.
Jeg ville bare være rigtig obs. på, hvor meget foder han egentligt får. Så måske veje en dagsrecion af og fordele det, og så sidst på dagen feje gulvet for at se hvor meget han har ladet være. Han skal jo heller ikke gå sulten i seng :slight_smile:

Held og lykke med det, det bliver spændende at høre nohet mere om!

Det må da være en snasket omgang at gemme vådfoder rundt omkring i boligen… -what-what

I øvrigt et lille tip hvis katten skal tabe sig plus, det er så meget sundere for den:

Giv den så meget vådfoder som muligt.
Katten får en meget større mæthedsfornemmelse og ikke så koncentreret næringsmængde = den kan spise mere og tabe sig

[quote=Felis;225115]Det må da være en snasket omgang at gemme vådfoder rundt omkring i boligen… -what-what

I øvrigt et lille tip hvis katten skal tabe sig plus, det er så meget sundere for den:

Giv den så meget vådfoder som muligt.
Katten får en meget større mæthedsfornemmelse og ikke så koncentreret næringsmængde = den kan spise mere og tabe sig[/quote]

Den ugentlige portion vådfoder bliver naturligvis serveret i madskål:høhø:

Jeg vil ikke give Buster mere decideret vådfoder, men alternativet kunne være en skål med tørfoder opblødt i vand.

Hvorfor ikke?

Det vil øge mine foderudgifter ret meget, og det har jeg ikke råd til at betale pt.
Men som jeg skrev, gør jeg indimellem det at jeg hælder vand over lidt tørfoder.

Jeg er desuden bange for at Buster vil reagerer på vådfoderet ved at få tynd mave.

[quote=louiseogbuster;225137]Det vil øge mine foderudgifter ret meget, og det har jeg ikke råd til at betale pt.

Jeg er desuden bange for at Buster vil reagerer på vådfoderet ved at få tynd mave.[/quote]

Det er jo selvfølgelig et problem, kan jeg godt se. Men der er jo mange, temmelig billige måder at give andet end tørt.

Jeg køber f.eks. kyllingelår og koger og piller dem. De fås nogengange til 3 poser for en halvtredser - og det giver altså meget kattemad (der er endda plads til, at du kan få den ene pose til dig selv :D).

I Superspar kan man få 5 frosne sildefileter til 12,95. Sådan én klipper jeg i stykker (rå) og giver til misserne, som gufler med stort velbehag.

Hvis du går ind til en slagter (især lige før lukketid) kan du få lov til at købe hans afpuds fra huggeblokken til en fordelagtig pris - skåret ud i mundrette bidder er det godt tilskud til bisserne :thumbup:

På dåse kan jeg anbefale Lux fra Aldi, som er uden korn og uden sukker og koster 6 kroner for en dåse.

Jeg kan godt se, du ikke har råd til at give vådt så tit som jeg gør - men du vil helt klart gøre Buster en tjeneste ved at forøge mængden til f.eks. et par gange om ugen :slight_smile: Og vådt tørfoder ændrer ikke på tørfoderets sammensætning - kun på væskeindtaget. Hvis der er korn i tørfoderet, kan det være en stor del af vægtproblemet :frowning:

Jeg er spændt på at høre hvordan denne metode kommer til at virke.
Bianca fik samme besked hos dyrlægen i januar og hun har siden tabt sig en smule ved at jeg har skåret lidt ned på mængden af foder og ikke været den GODE slave der altid kommer når missen vil ha mad.

Jeg følger også spændt med i eksperimentet :slight_smile:

Indtil videre er der stadig en smule mad i madskålen, og så viser jeg Buster hvor jeg ligger maden i lejligheden…
Det går OK.

Det er sikkert godt at fodre vådt - hvis kattene vil have det :slight_smile:

Mine vil ikke. Jeg har indtryk af, at det måske kan have lidt med race at gøre, uden at have statistisk valid dokumentation for det. Men de tips, jeg har fået om rå mad fra f eks MCO-ejere, har mine fladsnuder slet ikke taget til sig.
Måske er råfoder mest egnet til de mere lebendige racer - de høj-energiske :? Bare en tanke :slight_smile:

Jeg har brugt, og bruger fortsat tricket med tørfoder i kradsemiljøerne. Det blev indført nærmest, da Gia flyttede ind, og meget snart gad hun slet ikke sin madskål.
Jeg fylder et par store plastkrus op med hver slags foder, og så går jeg rundturen: Tæppet på klaveret får en lille bunke af hver (en god stor håndfuld), midterhylden på gulv-til-loft træet, hylden på Bertik-træet (fra AnnK), og så den lille midterhylde på det allerførste klatretræ, vippende, vakkelvornt og billigt, men mitterne elsker udkigspladsen, og Gias yndlingsspiseplads er denne den mest akavede!

Leise har stadig sine madskåle, 1 med RC Sterilised, en anden med “løbende forsøg” med prøver hentet på udstillinger. Jeg tester nyt foder for at være klar med alternativer, hvis de en dag skulle blive trætte af de 2 slags, de foreløbig har valgt, og stadig er vilde med. Men han bruger dem ca lige så meget som klatrepladserne, og det synes jeg er OK, han er jo en halvgammel dreng på 10 år, han skal have det lidt bekvemt også.

Det var mine tip til “motionsfodring”. Det funker fint her, kattene får sprunget og klatret lidt mere, og jeg har indtryk af, at de hygger sig med at “gå på jagt” :slight_smile:

Held og lykke med foderet og en slankere Buster :ok:

[quote=MiSi;225524]Det er sikkert godt at fodre vådt - hvis kattene vil have det :slight_smile:

Mine vil ikke. Jeg har indtryk af, at det måske kan have lidt med race at gøre, uden at have statistisk valid dokumentation for det. Men de tips, jeg har fået om rå mad fra f eks MCO-ejere, har mine fladsnuder slet ikke taget til sig.
Måske er råfoder mest egnet til de mere lebendige racer - de høj-energiske :? Bare en tanke :slight_smile:

[/quote]

Vores briter gider godt råt. Fx et stykke svinemørbrad er hittet. Dog gider de ikke tartar - det fandt vi ud af i forgårs :tihi:

Altså min Tjalfe er så tyk så tyk. Han har været på kur i 2 år og har tabt sig 300 g. Kan ikke rigtigt bruge en foderbold, for det ville Røskva aldrig finde sig i. Han er jordens største drama queen. De får det samme foder og det er faktisk Røskva der spiser mest. hva gør man så?

Det hurtige svar er: Finder noget andet foder. Det er helt tydeligt, at det er forkert til Tjalfe, hvis han ikke er i stand til at tabe sig på det :slight_smile:

Du kan kigge på det fra RC der hedder Digistive (måske, men noget i den stil :slight_smile: )
Jeg har prøvet det og var meget glad for det, der er ikke så meget fedt i. Men det bliver heller ikke et desideret slanke foder.

De 2 RC varianter, jeg bruger - og som holder mine 2 “nede” på 3 på dyrlægens skala fra 1-5 som mål for vægt - er Sterilised og Fit32. Ganske almindeligt og banalt og til at få hos en alm. dyrehandel - Maxizoo har endda rabat nu og da.
Det er ikke spor fancy eller økologisk, men det virker.

Digestive-varianten er også testet her, og Leise kunne lide den - men den lugter meget af fisk (for meget for hans ellers ivrigt tjenstvillige opvarterske).

Hill’s light tørfoder er just blevet testet og godkendt :ok: Det er også et forsøg værd.

Louise, så vidt jeg husker, har Buster før godt kunnet lide RC Obesity :?
Hvis du kombinerer det med kun at fodre på klatrepladser, så tror jeg, at det vil løse en del af problemet.
Foderbolde, Da Bird, CatCatcher (de to sidste fra AnnK) og CatDancer (PB mig din adresse, så sender jeg en til dig og hans velærværdighed:ok: )

Der findes jo også light vådfoder. Leise har ihvertfald godkendt RC’s light vådfoder-poser (ligesom Hill’s, med sauce og bidder, du ved).

Og hvis du sender firmaerne en venlig email, så sender de sikkert gerne prøver - det fik jeg da. Ellers skal jeg nok shanghaie noget til dig, så snart, jeg kan :slight_smile:

[quote=MiSi;225924]De 2 RC varianter, jeg bruger - og som holder mine 2 “nede” på 3 på dyrlægens skala fra 1-5 som mål for vægt - er Sterilised og Fit32. Ganske almindeligt og banalt og til at få hos en alm. dyrehandel - Maxizoo har endda rabat nu og da.
Det er ikke spor fancy eller økologisk, men det virker.

Digestive-varianten er også testet her, og Leise kunne lide den - men den lugter meget af fisk (for meget for hans ellers ivrigt tjenstvillige opvarterske).

Hill’s light tørfoder er just blevet testet og godkendt :ok: Det er også et forsøg værd.

Louise, så vidt jeg husker, har Buster før godt kunnet lide RC Obesity :?
Hvis du kombinerer det med kun at fodre på klatrepladser, så tror jeg, at det vil løse en del af problemet.
Foderbolde, Da Bird, CatCatcher (de to sidste fra AnnK) og CatDancer (PB mig din adresse, så sender jeg en til dig og hans velærværdighed:ok: )

Der findes jo også light vådfoder. Leise har ihvertfald godkendt RC’s light vådfoder-poser (ligesom Hill’s, med sauce og bidder, du ved).

Og hvis du sender firmaerne en venlig email, så sender de sikkert gerne prøver - det fik jeg da. Ellers skal jeg nok shanghaie noget til dig, så snart, jeg kan :-)[/quote]

Buster får ikke RC Obesity mere, han er kørt træt i det efetr mere end to år. Har lige haft noget “almindeligt” foder en kort periode, og om få dage tager vi hul på den 10 kg sæk med Sanabelle Light jeg har købt.

Buster er svær at aktivere, han synes dog det er fint når vi komme ud i sele - hvilket vi ikke har været i lang tid fordi jeg ikke har kunnet overskue det:?

Ud over at ligge foder rundt omkring i lejligheden, får han også lidt i haven.
Jeg kaster det ud i græsset, så han skal lede efter det, og han synes det er skønt:thumbup:

[quote=louiseogbuster;226117]
Ud over at ligge foder rundt omkring i lejligheden, får han også lidt i haven.
Jeg kaster det ud i græsset, så han skal lede efter det, og han synes det er skønt:thumbup:[/quote]

Det gør jeg ikke mere! Ikke efter at jeg så hvordan de kugler der ikke blev spist, om aftenen blev skubbet rundt af klamme snegle :thumbdown:

Det var åbenbart udemærket lokkemad hvis man gerne vil ha flere af dem i haven og tænker sådan lidt at det var synd hvis misserne tog sådan en klam snegleslimet en dagen efter :S

Så hvis de skal ha lidt at lede efter i haven, så bliver det godt nok nogle mini portioner nu, så jeg er mere sikker på at de får støvsuget det hele op :slight_smile: