Erfaringer med Calisivirus?

Hej derude. Hvis nogle af jer har erfaringer med Calsivirus, vil jeg rigtig gerne høre om det.

Jeg har 5 katte - alle fra internat og flere af dem havde øjenbetændelse m.m. da de var killinger idet de var blevet efterladt. Det er meget sandsynligt at en eller flere havde calisivirus allerde dengang og så gennem årene har smittet de andre selvom de er vaccineret. Det tog mange års frustration at finde ud af, hvad der var galt - selvom det virker åbenlyst nu. Det eneste symptom, de havde, var at deres vejrtrækning “piver” nogen gange, de har tendens til hæs stemme om morgenen og deres sminden nogen gange lyder dæmpet eller “våd”. Intet galt når der blev lyttet på lunger og igen reaktion på tryk på hals osv. Så jeg gik forgæves til flere dyrlæger uden svar og det sidste, jeg fik at vide, var at hvis jeg ville finde ud af, hvad der er galt, så skulle jeg til Århus Dyrehospital hvor de kunne kigge ind i næsen og se.
Nå, men nu kom jeg endelig til en dyrlæge der ganske simpelt tog en prøve, fik den testet og rigtig nok så har de calisivirus. Udover ovenstående symptomer har en af dem tendens til at “ophobe” snot inde i næsen, som hun så nogle gange nyser ud, men det løber ikke. En anden har det med danne “skidt” om øjne og mund, som svinger i hvor slemt, det er.

Men jeg har ingen tips fået til, hvordan, jeg kan hjælpe dem. Lige modsat har jeg fået at vide, at der ikke er noget, jeg kan gøre, hvilket jeg selvfølgelig er rigtig ked af. Hende, der har tendens til at ophobe snot, begynder at blive værre og nu løber det nogen gange og de dage vil hun ikke spise. Hun er undersøgt for om der kan være andre grunde til, at hun ikke spiser, men det er højst sandsynligt fordi hun ikke kan lugte maden (og selvfølgelig ubehag ved at have stoppet næse) og derfor ikke vil spise. Det hjælper ikke at varme det op for at det lugter mere.

De har fået antibiotikakur for at sikre, at hvis der er noget ekstra indenover, så er det fixet. Men det hjalp intet. Dyrlæge siger at det ikke giver mening at give mere antibitotika hvis det ikke hjalp.

Jeg har købt en luftrenser og sørger for at lufte ekstra ud, da jeg tænker, at det kan da kun være en god ting når de er irriterede i næsehulen. Jeg tænker også at købe en damp-dims, da jeg læser, at det måske kan hjælpe dem og løsne op for snottet hvis de fx er ude på badeværelset i 10 min. mens der er damp/høj luftfugtighed derude.

Nogen der har erfaringer med kronisk calisivirus og bare hvad-som-helst, jeg kan gøre for at hjælpe dem lidt?

Sikke noget. Har ikke selv erfaring med calici virus, men jeg tænker lidt på om den prøve din dyrlæge tog også testede for andre “upper respiratoric diseases”? Der er nemlig nogle stykker, hvor det er fælles at de alle kan give symptomer som dem du beskriver.

… det er i den forbindelse helt rigtigt at det er en dårlig ide at blive ved med at give antibiotika der ikke virker. Men det kræver også at man ved hvad man skal give antibiotika imod - så hvis ikke der er testet for de andre syndere er det svært at give det rigtige - forudsat der er noget der kan testes for?

Ved du om din dyrlæge har taget en PCR test? Er det den måde vedkommende fandt ud af det er calici?

1 Synes om

Hvilken type prøve tog dyrlægen? Har du resultatet her fra? I.e. det vi er interesseret i at vide er om der blevet testet for andet end calici, og hvilken type test der blev udført.

Ift hende der snotter:
Hvilken farve har snottet?
Hvor lang tid har dette med snot hos den ene stået på?
Hvilke undersøgelser har hun fået foretaget?

Og ellers enig med din dyrlæge i at der ikke er nogen grund til at fortsætte med antibiotika når det ikke havde effekt. :smil: