Erfaringer med tilbagevendende urinvejsinfektion søges!

Min skønne hankat på snart 3 år døjer med urinvejsinfektion…

Det startede med, at han tissede på gulvet i stuen. Inden da, var han begyndt at gå i mijave mere end han plejer. Nå… Så jeg tog en urinprøve af ham, som viste infektion men ingen krystaller (han havde krystaller som helt ung). Han fik 10 dages pencillin (synolox), og stoppede straks med at mijave, og tissede igen på bakken. Efter 8-9 dage begynder han dog at slå ud over pencillinen…men det forsvinder hurtigt, da jeg stopper efter 10. dag.

Der går et par uger, og så er den gal igen - han tisser på gulvet. Endnu en prøve, som igen viser infektion. Ingen krystaller. Ny pencillinkur (cefa cure) i 10 dage, og på 10. dagen ny prøve, som er totalt uændret mht infektion, stadig ingen krystaller og ph=7. Jeg forlænger med yderligere 10 dage (cefa cure), men på 15. dagen slår han ud og klør sig voldsomt. Så jeg stopper.

Det var i forgårs, og nu har han så lige tisset på gulvet igen…

Nogen der har prøvet noget lignende?
Nogen der har erfaringer ift forebyggelse af urinvejsinfektion?

Væske…han har drikkefontæne og får en dåse vådfoder dagligt (mere vil han ikke spise). Derudover hill’s c/d tørfoder i aktivitetslegetøj. Drikker af vandhanen et par gange dagligt.

Stressbetinget…han bor med sin søster, og der er ikke skyggen af problemer imellem dem. Kommer dagligt ud i indhegnet have, men er ellers indekat. Har feliway i kontakten og får en zylkenekapsel dagligt…

Jeg har hørt lidt om c-vitamin tilskud? Nogen der har erfaringer med det?

Hilsen en frustreret katteejer

[ATTACH=CONFIG]87893[/ATTACH]

Er der lavet en en dyrkning med henblik på undersøgelse for resistens? Prøven vil formentlig skulle sendes ud af huset til ?? (ved ikke om det er LIFE, der laver dem?)

Og ellers vil jeg tro, der skal en noget længere behandling til. Jeg havde engang en kat i behandling i 3 uger før blærebetændelsen var slået ned.

Fik ikke det hele med: En dyrkning vil også vise, hvilken bakterie, der er tale om og dermed hvilken antibiotika, den er følsom overfor (hvis den altså ikke er resistent).

Ved blærebetændelse har jeg tidl. fået udskrevet: Clamoxyl, Clavubactin og så fik Freja også engang en Convenia injektion. Cefa Cure har jeg aldrig hørt om.

Sejlivede urinvejsinfektioner behandles med længevarende Marbocyl

Katrine: Jeg får taget en prøve i morgen til dyrkning :slight_smile:

Lis: Og længerevarende kan være…? Så tager man en ny prøve en gang om ugen, indtil det er slået ned? Det var også den oprindelige plan med cefa cure, som er et bredspektret penicillin - men han tåler åbenbart dårligt pencillin. Men ellers må man jo symptombehandle på reaktionerne indtil kuren er færdig næste gang…

Godt, at se dig tilbage, Tine - selv om anledningen er sygdom. :ok:

[QUOTE=Tine M;1145865]Katrine: Jeg får taget en prøve i morgen til dyrkning :slight_smile:

Lis: Og længerevarende kan være…? Så tager man en ny prøve en gang om ugen, indtil det er slået ned? Det var også den oprindelige plan med cefa cure, som er et bredspektret penicillin - men han tåler åbenbart dårligt pencillin. Men ellers må man jo symptombehandle på reaktionerne indtil kuren er færdig næste gang…[/QUOTE]

Fire uger - og så tages en prøve

Om det også er virksomt i situationer med tilbagevendende infektion ved jeg ikke, men min Junior der har/har haft problemer med krystaller og ingen infektion har fået Cystophan kapsler og er startet op på Cartrophen injektioner, begge dele for at styrke blæren og mindske chancen for tilbagefald. Indtil videre (han startede lige inden jul) har han ingen problemer, men det er for kort tid til at jeg kan sige hvor godt det virker.

Jeg vil bakke op om de forslag, der siger dyrkning samt resistensbestemmelse.
Det antibiotika der er i Cefacure hører til 1. generations cephalosporiner. Noget som ESBL-bakterier som regel ikke er følsomme overfor.

I tilbagevendende urinvejsinfektioner der ikke responderer på antibiotika kan man mistænke ESBL (En variant af E.coli med resistens-gener).
Dette vil let kunne afsløres på en dyrkning og resistensbestemmelse, hvor man samtidig får en besked om hvilke antibiotika bakterien er følsom overfor.

Hvis du vil vide mere kan man læse om det i Antibiotikavejledningen Til Familiedyr, der findes på DDD’s hjemmeside. (Dette er et PDF download-link)

[QUOTE=Gucci;1146127]
Hvis du vil vide mere kan man læse om det i Antibiotikavejledningen Til Familiedyr, der findes på DDD’s hjemmeside. (Dette er et PDF download-link)[/QUOTE]

Jeg har lige skimmet vejledningen igennnem, og der står mange interessante ting.
Tak for linket :blomst: