Et godt husråd? Røglugt-væk?

[quote=Charlotte Oeh.;206171]Hvis du har gjort det rigtig grundigt det der med den brændte steg,
så kræver det garanteret en nedvaskning af dit køkken, fordi stegeosen
sætter sig som en fedtet hinde på skabe og låger :rock:[/quote]

Ikke steg… Her i min hule er det kun mig, der er en steg :stuck_out_tongue:
Stegeos-fedt har jeg godt set i andre hjem, men er det netop ikke (brændt) fedtstof?
Der var måske en teskefuld fedststof i de brændte grøntsager. Men grundigt brændt til aske var de - jeg må have skræmt livet af de omkringboende :uha: med den “brandlugt” :besvimer:

Der var nogen som nævnte at man ikke måtte rodalon, hvad er årsagen til at man ikke må bruge det:?:?:?

[quote=MiSi;206331]Ikke steg… Her i min hule er det kun mig, der er en steg :stuck_out_tongue:
Stegeos-fedt har jeg godt set i andre hjem, men er det netop ikke (brændt) fedtstof?
Der var måske en teskefuld fedststof i de brændte grøntsager. Men grundigt brændt til aske var de - jeg må have skræmt livet af de omkringboende :uha: med den “brandlugt” :besvimer:[/quote]

Sod skaber nu også en fedtet hinde om den er fra kødos eller andet og det vil blive ved med at lugte brændt indtil det er fjernet.

/Dorte

Man må godt bruge Rodalon- men være meget påpasselig, ikke alle er lige så heldig som den her kat, fra Aalborg Dyerhospitals hjemmeside:

Eksempel på forgiftning med ætsende kemikalie:
Ung kat havde væltet flaske med rengøringsmidlet Rodalon (5 % benzalkonium chlorid). Da ejer kom hjem var det ikke muligt at indgive mælk eller vand. Da katten ankom til dyrehospitalet var den stille og uden synlige ætsninger i mund eller svælg. Katten savlede en del. Ejer havde renset kattens pels for Rodalon. Katten behandledes med aktivt kul og slimhindebeskyttende medicin. Ejer tog katten med hjem til observation. Næste morgen var katten yderligere påvirket. Ejer kom igen på dyrehospitalet, hvor katten indlagdes til mere intensiv behandling. Kattens mund, tunge og svælg bar nu tydeligt præg af ætsninger. Al synlig slimhinde var nu lys og på vej til at afstødes. Der var blødninger flere steder i mundhulen og tungen var tydeligt hævet og øm. Vi behandlede katten med morfin både i form af indsprøjtning og depot-plaster. Desuden startedes behandling med binyrebarkhormon. Katten fik det i løbet af dagen gradvist meget bedre og begyndte at spise blød mad. Om aftenen kunne katten igen udskrives til behandling hjemme. De følgende dage blev katten i stand til at spise mere normalt. Der var på intet tidspunkt tegn på, at Rodalon havde ætset kattens spiserør eller øvrige mave-tarmsystem. Mund og tunge var det sted, hvor Rodalon havde været i kontakt med vævet i længst tid og i højest koncentration og derfor var skaderne heldigvis mest udtalte der. Vi forventer, at katten bliver helt rask i løbet af de næste uger.

Rodanlon er giftigt, hvis katte slikker det af pelsen risikerer man ætset spiserør.

/Dorte

Jeg har hørt at hvis man forstøver med en sprayflaske med bagepulver og vand skulle kunne fjerne grimme lugte :slight_smile:

Jeg ved ikke om det er sandt, og jeg har aldrig selv prøvet det, men måske er det et forsøg værd.

R10 består af 16 æteriske olier der ved deres sammensætning får lugten til at forsvinde
Ordet æterisk virker måske farligt, men det betyder blot essentielle og disse olier findes også i madvare, parfumer og kosmetik, så jeg kan ikke forestille mig der skulle være noget som helst farligt ved det.

[quote=Lis Dahlstrøm;206370]Man må godt bruge Rodalon- men være meget påpasselig, ikke alle er lige så heldig som den her kat, fra Aalborg Dyerhospitals hjemmeside:

Kære Lis, du mener det godt, men det var waaayyyy too much information for mig. -what Jeg forstår godt pointen uden de malende detaljer, som jeg standsede læsningen af efter første linie.
Jeg ved godt, at det kræver stærke nerver at være opdrætter. Derfor har jeg opgivet den drøm. :slight_smile: