Et indblik i en lærers liv og lidt tanker til efterretning

Forfatter: Danny Sjoberg (på Facebook)

HJÆLP jeg er gift med en skolelærer

Efter at have fulgt med på sidelinjen i debatten om lærernes situation pt., hvor kampen står om det der kaldes ”normalisering” af lærernes arbejdstid, så har jeg trang til at belyse situationen og lærerjobbet – ud fra synsvinklen som ægtefælle.
Jeg er selvfølgelig direkte påvirket – det indrømmer jeg, da en del af min kones arbejde foregår tæt på, hvor jeg har mit privatliv. Hjemme hos os er min kones job MEGET vigtigt. Lad mig give et eksempel:
Man kommer glad hjem fra arbejde, godt humør og lyst til høj musik, sætter stereoen på. Hilser på min kone (hun er jo tidlig hjemme, ikke sandt?) og husker at skrue lidt ned, for hun sidder og forbereder sig - det er vigtigt. Det har jeg forstået. Hun retter stile. Jeg nævner, at det gjorde hun da også i går, – hvor lang tid kan sådan en bunke tage? Der er stadig god stemning, musikken spiller og min fod er begyndt at vippe med på rytmen.
Hun fortæller hun har mistanke om, at nogle elever har snydt og hentet stile fra internettet . Så nu må hun gennemtravle studieportaler og lede efter sammenlignelige match. Jeg spørger, hvorfor hun bruger tid på den slags. Hun svarer at det er skolens opgave at lære eleverne, at man ikke må kopiere fra nettet og fremføre andres materiale som sit eget. Det fører til bortvisning på ungdomsuddannelser, så det er vigtigt for eleverne at lære dette i deres skoletid. Jeg ryster på hovedet, men min kone fortsætter og nævner noget om skolens opgave med at udvikle bevidste samfundsborgere. Okay tænker jeg og bøjer nakken lidt – det lyder fair nok. Til gengæld kan jeg så more mig indvendigt over min kones pseudonym på alle disse portaler: Kranen. Hvad jeg til gengæld ikke morer mig over er, at jeg betaler for min kones brug af disse portaler via hendes mobiltelefonregning. Men ingen sure miner fra mig… bevidste samfundsborgere kan jeg da godt savne en gang imellem.
Jeg går i gang med at skrælle kartofler, musikken er stadig god. Min kone har fangst på studieportalen. Hun er nu klog, tænker jeg. Nu skal vi så hygge os og lave mad sammen.
Det går derud af med ren hygge, ind til telefonen ringer. Min kone går ind og tager den, for jeg er efter 17 år træt af at være telefondame her i huset og modtage beskeder fra forældre. Nu har vi aftalt, at hvis fastnettelefonen ringer, så er det min kone der svarer. Hun kommer ud og råber: ”Danny, skru ned – vi har en ulykkelig elev. Jeg er nødt til at ringe tilbage”. Jeg skruer ned for musikken og ved nu går der en halv times tid eller mere, før jeg ser hende igen. Det betyder, at jeg må klare madlavningen selv og jeg undrer mig over, om andre folk ikke også har spisetid nu. Åbenbart ikke, men okay, vi kan ikke have elever, der ikke trives. En djævel slår alligevel ned i mig, for nu står jeg med maden, som oven i købet bliver forsinket og jeg er sulten, – så er det jeg tænker: fastnettelefonregningen, den betaler jeg for. Kan mærke jeg får lyst at sige et par alvorlige ord til min kone, da vi endelig langt om længe sætter os til bords. Så mander jeg mig op og siger for 117. gang: ”Hvorfor er det egentlig os, der ligger privattelefon til, at du kan passe dit arbejde og ikke din arbejdsgiver”? Min kone siger som altid: ”Sådan er vilkårene i lærerjobbet”.
Min musiktrang døde, da telefonen ringede. Efter maden kan jeg lige gå på computeren og tjekke weekendens fodboldkampe. Jeg sætter mig til rette med en kop te, men nu skal konen min igen bruge computeren for at tjekke Skoleintra. Aih, nu er det jeg virkelig skal anstrenge mig for at anerkende min kones vigtige arbejde, så jeg spørger hende irriteret , hvorfor hun ikke gjorde det tidligere i eftermiddags, da hun havde computeren. Hun svarer, at det ofte er om aftenen at forældre, skoleledere og kolleger skriver om dagens begivenheder og morgendagens planlægning.
Jeg trækker mig. Sætter mig i sofaen, jeg kan heldigvis tjekke kampene på tekst-tv. Sidder og tænker over, hvorfor konen ikke bare sagde ja tak til den computer, hun blev tilbudt til hjemmearbejdsplads. Men det var jo mig, der sagde til hende, at hun skulle sige nej tak til at tage den med hjem. For vi skal dæl’dulme ikke også beskattes af de arbejdsredskaber, som hun skal bruge i sit arbejde. Set i bagklogskabens lys var måske også dumt af mig at være så principfast. Min egen computer har 17 tommer skærm og den er jeg glad for, når jeg vel og mærke kan komme til den.
Jeg er altså gift med en skolelærer, og jeg kan ikke forstå at KL som arbejdsgiver er så uvidende om lærernes arbejde. De fremstiller lærerne som privilegerede og underpræsterende. Undervisningsjobbet kan ikke sammenlignes med andre jobs. Jeg er selv tømrer, hvis jeg skulle opgøre min arbejdstid på samme rigide måde, som KL opgør lærernes arbejdstid, så kan det vise sig, at jeg har mere forberedelsestid end lærerne har. Som tømrer har vi jo byggemøder, formandsmøder, sikkerhedsmøder, tager fotos til kvalitetssikring, skriver ugesedler, bestiller og afhenter materialer, sætter maskiner op og rigger til, henter værktøj og gør det klart, sætter stillads op eller venter på folk kommer og gør det osv. osv., før jeg kan stå med hammeren i hånden.
Hvis man laver opgørelse på min forberedelsestid på jobbet, så vil opgørelsen højst sandsynlig vise, at jeg har langt mere forberedelsestid end min kone, hvis man rigidt måler på, hvor længe jeg reelt er i gang med hammeren eller skruemaskinen. Alle job har forberedelse, man kalder det bare ikke forberedelse i mange fag. Men ingen er vel så dum at kigge på en tømrer og sige: han arbejder kun, når han har hammeren i hånden. Og hvis man gør det, så må man da være helt ny i skolegården.
Denne eftermiddag og aften som beskrevet er min kones arbejdsforhold gennem mange år. Nu skal det så ”normaliseres”. Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår begrebet ”normalisering”, som det bruges af KL. Hvis min mester siger til mig, at jeg skal have hammeren mere i hånden i min arbejdstid, hvad sker der så? Når jeg har hamret alle søm i og er løbet tør… Ja, så hamrer jeg da bare løs uden søm, for jeg gør selvfølgelig hvad mester siger. Det kommer der ikke bygningsværker ud af, men hvis mester ikke er klogere end som så, så ser det skidt ud med både produktivitet og kvalitet på byggepladsen – det bliver dyrt i længden!
Jeg har indsigt i, hvordan min kone arbejder, men hvor mange kan se ind i mit hjem og se det, som jeg ser? Med KLs planer, så kan det godt være at jeg snart kan høre høj musik, få min computer for mig selv og slippe for regningerne, men jeg har virkelig svært ved at tro, at det vil gavne eleverne i folkeskolen.
Jeg er gift med en skolelærer, dermed er jeg vidende om hvad der foregår. Jeg er træt af, at folk taler ud fra tro – og ikke ud fra viden, når det gælder lærere. Jeg tænker på, at der må sidde tusindvis af mennesker ligesom mig med nøjagtig samme følelse. Eller som har en mor, en bror, en onkel, en datter osv. som er skolelærer. Til alle jer der er i familie med en lærer, giv dem et klap på skulderen, for de har brug for det. De får det absolut ikke af deres arbejdsgiver, som har hængt dem ud til offentligt skue. Godt det ikke er mig!

Må den godt deles på andre fora og på fjæsbogen?

Jeg fik lige rettet indlægget, havde glemt forfatterens navn, og siden den ligger helt offentlig tilgængelig på Facebook og med opfordring til at dele, så går det nok med andre fora også :slight_smile:

Hvis det er sådan det foregår, bør lærerne da klappe i deres små hænder, hvis de nu bare skal være på skolen 37 timer om ugen :wink:

Jaeh, en helt anden relevant problem stilling er så - hvor skal alle de lærere sidde henne mens de forbereder sig på skolen? :wink:

Medierne har desværre formået at skabe den helt store forvirring blandt befolkningen
generelt ved at blande skolereformen og overenskomstorhandlingerne sammen i en
stor mudret diskussion. Heldagsskolen er ikke en del af overenskomstforhandlingerne
og har ikke noget med lockouten at gøre. Forberelsestiden har derimod noget med over-
enskomstforhandlingerne at gøre, fordi den har været sikret i den gældende overens-
komst - det er den, lærerne kæmper for at beholde, for at sikre at kommunernes ende-
løse besparelser på skoleområdet ikke kommer til at gå ud over forberedelsen og dermed
kvaliteten i undervisningen, skolehjemsamarbejdet osv. Om de skal være på skolen alle
37 timer er mindre vigtigt - det er forberedelsestiden, der er det essentielle!

Ja, personligt arbejder jeg kun på skolen. Det er et valg, jeg har taget, og som virkelig har gjort noget godt for mit stressniveau. Det gør det lige pludselig også meget synligt - også for ledelsen - hvor meget, jeg faktisk arbejder. Jeg møder kl. 7.15 og går hjem ved 17-tiden langt de fleste dage, en gang imellem lidt tidligere. Når jeg skal på udstilling, går jeg allerede ved 14.30-tiden (dvs. 5 gange om året). Så ja, 37 timer om ugen ville da være den rene svir! Bekymringen går bare på, hvilke opgaver, vi så skal lade ligge, og det skulle meget nødigt blive forberedelsen af undervisningen.

Venligst
Dorthe

Det er nemlig et rigtig godt spørgsmål. Vi har 2 rum, hvor vi kan forberede os/holde møder med plads til max 4 i hvert. Jeg er den eneste, som altid forbereder mig på skolen, alligevel er det faktisk tit svært for mig at finde et sted at sidde. De 2 rum er som regel optagede af folk, som holder møder. Det efterlader lærerværelset, hvor vi kun har sofaer med bittesmå runde sofaborde, men man lærer jo med tiden at fylde en sofa med bøger og papirer og sidde med computeren på skødet. Vi kan ikke længere sidde i klasselokalerne, for der har vi kun en stå-pult med ca. 1/4 m2 bordplade. Det er trods alt værre end sofaen…
Jeg ville da elske, hvis vi kunne få kontorer!

Venligst
Dorthe

Ja, det skulle man mene, ikke? Egoistisk set kan de jo være lige glade med, om det kommer til at gå ud over undervisningen. Hvis de bare gør, hvad arbejdsgiveren dikterer, så har de såmænd deres på det tørre og kan oven i købet få et mere regelmæssigt familie- og fritidsliv. Jobsatisfaction er alligevel en luksus, ingen har råd til nu om dage.

rigtig god artikel om lærerne… den skal deles for den sætter tingene i et rigtig fint perspektiv!!!

(selv om jeg synes at manden er lidt af en klaphat med alle de ting han gør til et problem som kunne være løst super simpelt så der slet ikke var nogen grund til at blive irriteret over småting)

her er artikel som er værd at læse - ‘Velkommen til Skole Inc.’

"KRONIK – I dag træder den længe ventede lockout endelig i kraft. Derfor synes det rettidigt at vende skråen en gang og reflektere lidt over, hvad det egentlig er, der er på spil i det fascinerende menage a trois mellem regering/undervisningsminister, KL og Danmarks Lærerforening/lærerne.

Der synes at ligge en række ubesvarede spørgsmål tilbage, når man læser artikler og debatindlæg i medierne samt overhører parternes argumenter i den bedste sendetid. Hvorfor er det så magtpåliggende at få gennemført en skolereform? Undervisningsministerens to-tre bedste argumenter er skudt ned af sagkundskaben. Mere undervisning fører ikke til bedre undervisning, og helhedsskolen støtter ikke, som fremført, de svageste elever.

Og hvad har reformen med lærernes arbejdstid og overenskomst at gøre? Hvorfor er det så vigtigt at få fjernet lærernes centralt aftalte arbejdstidsaftale som forudsætning for en ubrugelig skolereform? Og ikke mindst, hvorfor i alverden popper finansministeren gang på gang op i sammenhænge, han ikke burde optræde i? Svarene på disse spørgsmål er nok kun let gennemskuelige for enfoldige sjæle (og de involverede parter selv) – men lad os vove et øje og give et bud."

Læs mere her:

Meget interessant artikel. Jeg kan genkende den tankegang fra min arbejdsplads :uha:

Jeg synes faktisk det er smart nok, at arbejdsgiveren dikterer, hvad der skal gøres - det er jo sådan det fungerer på samtlige arbejdspladser i det private erhvervsliv.
Og private arbejdspladser er som regel ret effektive.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1050974]Jeg synes faktisk det er smart nok, at arbejdsgiveren dikterer, hvad der skal gøres - det er jo sådan det fungerer på samtlige arbejdspladser i det private erhvervsliv.
Og private arbejdspladser er som regel ret effektive.[/QUOTE]

Er det det, folkeskolen skal være? Effektiv? Skal den drives på samme måde som en privat arbejdsplads, der fremstiller produkter af den ene eller den anden art?

Ja, den skal vel ikke være ineffektiv :slight_smile:

private arbejdspladser bliver drevet på forskellige måder, alt efter ledelse, personale osv - eftersom lærere vel også er forskellige, forekommer det mig logisk at de har forskellige behov for forberedelse mv

jeg tænker også at lærere med “problembørn” har brug for mere tid end dem med en velfungerende klasse?

Det tror jeg også, at rigtig mange lærere ville. De vil bare gerne vide på forhånd hvornår de skal på arbejde - lige nu er der nemlig lagt op til, at man end ikke to dage før kan vide, hvordan ens skema ser ud - de vil gerne vide, hvornår de skal på aften- eller weekendarbejde - lige nu kan det nemlig også indkaldes helt uden varsel - og hvis de skal “normaliseres”, ville de også gerne have overtidsbetaling, afspadsering og betaling for arbejde udført i aftentimerne. Det får de nemlig heller ikke.

Jeg er selv gymnasielærer, ikke konfliktramt, og jeg lover jer, at en del af mine vilkår ville få folk i både den offentlige og den private sektor til at måbe. Alligevel er det langt hen ad vejen lykkedes for KL at skabe myten om, at “lærere kun arbejder 16 timer om ugen”, og det passer lige ind i krisebevidstheden og den herskende misundelsesøkonomi at andre faggrupper så føler sig forudrettet og mener, at de dovne lærere bare kan rette ind. Jeg kan kun anbefale, at man i det tilfælde prøver at sætte sig ind i, hvad det faktisk er for vilkår, KL kræver af lærerne. Hvis det går igennem, så er jeg eddersparkeme glad for, at jeg ikke selv har børn i folkeskolen. :confused:

Det er jeg allerede glad for - jeg synes absolut ikke om folkeskolen som den fungerer i dag (har dog kun personlig erfaring med én folkeskole).

her er en rigtig god video omkring det med reformer af undervisnings systemer

  • Sir Ken Robinson er en stor autoritet på området - og har i øvrigt skrevet flere gode bøger (bla. ‘Creating Tomorrow’s Schools Today: Education - Our Children - Their Futures’ & ‘The Element: How Finding Your Passion Changes Everything’)

[video=youtube_share;zDZFcDGpL4U]RSA ANIMATE: Changing Education Paradigms - YouTube

og så også lige denne her:

[video=youtube_share;RpaR8wM75qo]Vi vil undervise! - YouTube

[video=youtube_share;BByQMRf34F4]At være lærer er et fuldtidsjob - YouTube

Tja hvis alle lærere fremover ku.n skal arbejde på skolen så får de er f*ndens problem med arbejdsmiljøet!
Hvis man arbejder mere end 2 timer ved skrivebord om ugen på sit arbejde er arbejdspladsen (bordet!) omfattet af arbejdsmiljøloven! dermed skal ALLE skoler (inkl de bygninger der er fredede osv) finde plads til skrivebordet hvor alt overholder arbejdsmiljøloven til lærerne! Lave stole og borde, sofaer sov bliver fortid, for dem må man IKKE arbejde i! :confused:
det bliver MEGET svært for dem at skabe arbejdsmiljø for lærerne til alle de timers skriverbordsarbejde på skolen! Nogle steder bliver det meget dyrt pga de må udbygge - andre steder umuligt fordi de ikke MÅ bygge til :confused:

det er imho så hul i hoveder det KL har gang i :confused: