Et indblik i en lærers liv og lidt tanker til efterretning

Forfatter: Danny Sjoberg (på Facebook)

HJÆLP jeg er gift med en skolelærer

Efter at have fulgt med på sidelinjen i debatten om lærernes situation pt., hvor kampen står om det der kaldes ”normalisering” af lærernes arbejdstid, så har jeg trang til at belyse situationen og lærerjobbet – ud fra synsvinklen som ægtefælle.
Jeg er selvfølgelig direkte påvirket – det indrømmer jeg, da en del af min kones arbejde foregår tæt på, hvor jeg har mit privatliv. Hjemme hos os er min kones job MEGET vigtigt. Lad mig give et eksempel:
Man kommer glad hjem fra arbejde, godt humør og lyst til høj musik, sætter stereoen på. Hilser på min kone (hun er jo tidlig hjemme, ikke sandt?) og husker at skrue lidt ned, for hun sidder og forbereder sig - det er vigtigt. Det har jeg forstået. Hun retter stile. Jeg nævner, at det gjorde hun da også i går, – hvor lang tid kan sådan en bunke tage? Der er stadig god stemning, musikken spiller og min fod er begyndt at vippe med på rytmen.
Hun fortæller hun har mistanke om, at nogle elever har snydt og hentet stile fra internettet . Så nu må hun gennemtravle studieportaler og lede efter sammenlignelige match. Jeg spørger, hvorfor hun bruger tid på den slags. Hun svarer at det er skolens opgave at lære eleverne, at man ikke må kopiere fra nettet og fremføre andres materiale som sit eget. Det fører til bortvisning på ungdomsuddannelser, så det er vigtigt for eleverne at lære dette i deres skoletid. Jeg ryster på hovedet, men min kone fortsætter og nævner noget om skolens opgave med at udvikle bevidste samfundsborgere. Okay tænker jeg og bøjer nakken lidt – det lyder fair nok. Til gengæld kan jeg så more mig indvendigt over min kones pseudonym på alle disse portaler: Kranen. Hvad jeg til gengæld ikke morer mig over er, at jeg betaler for min kones brug af disse portaler via hendes mobiltelefonregning. Men ingen sure miner fra mig… bevidste samfundsborgere kan jeg da godt savne en gang imellem.