Et indblik i en lærers liv og lidt tanker til efterretning

[QUOTE=PiaB;1051127]Tja hvis alle lærere fremover ku.n skal arbejde på skolen så får de er f*ndens problem med arbejdsmiljøet!
Hvis man arbejder mere end 2 timer ved skrivebord om ugen på sit arbejde er arbejdspladsen (bordet!) omfattet af arbejdsmiljøloven! dermed skal ALLE skoler (inkl de bygninger der er fredede osv) finde plads til skrivebordet hvor alt overholder arbejdsmiljøloven til lærerne! Lave stole og borde, sofaer sov bliver fortid, for dem må man IKKE arbejde i! :confused:
det bliver MEGET svært for dem at skabe arbejdsmiljø for lærerne til alle de timers skriverbordsarbejde på skolen! Nogle steder bliver det meget dyrt pga de må udbygge - andre steder umuligt fordi de ikke MÅ bygge til :confused:

det er imho så hul i hoveder det KL har gang i :/[/QUOTE]

Øh … mener du at lærerne nu arbejder mindre end 2 timer ved skrivebordet i klassen? Puha, så kan jeg da godt forstå mange mener, der skal mere undervisningstid til :wink:

Men er det overhovedet det, der er tale om? Altså at de skal være på skolen 37 timer om ugen?
Er konflikten ikke mere, at det fremover skal være skolelederen, der fordeler opgaverne - og dermed også uddelegerer forberedelsestid, møder mv?

Som jeg har forstået det, er lærernes løn nu beregnet på, at de har ekstra ferie, arbejder aftener osv - altså ligesom når mit job har “forefaldende overarbejde” inkluderet i grundlønnen.

Er det korrekt forstået?

Nej gu gør jeg da ej det!

men hvis AL deres andet arbejde end undervisning nu skal foregå ved et bord på skolen og ikke derhjemme som det hos mange gør i dag!

[QUOTE=PiaB;1051155]Nej gu gør jeg da ej det!

men hvis AL deres andet arbejde end undervisning nu skal foregå ved et bord på skolen og ikke derhjemme som det hos mange gør i dag![/QUOTE]

Så forstår jeg bare ikke den du skriver med de 2 timer?
De arbejder da langt mere end 2 timer ved skrivebord nu, så de er vel allerede omfattet af de regler?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051156]Så forstår jeg bare ikke den du skriver med de 2 timer?
De arbejder da langt mere end 2 timer ved skrivebord nu, så de er vel allerede omfattet af de regler?[/QUOTE]
Lærerene kan jo ikke sidde ved katederet og forberede, rette osv., da der jo er undervisning i klasserne. Mange skoler har ikke ordentlige kontorer eller andre kontorpladser på skolerne, og det er vel ikke i orden at lærerne skal sidde og arbejde fra en sofa i lærerværelset?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051156]Så forstår jeg bare ikke den du skriver med de 2 timer?
De arbejder da langt mere end 2 timer ved skrivebord nu, så de er vel allerede omfattet af de regler?[/QUOTE]

Lige nu sidder de jo hjemme og gør det. Så VIDT jeg ved er der andre regler for hjemmearbejdspladser når de ikke er officielle hjemmearbejdspladser. Og under alle omstndigheder har de fleste et skrivebord eller som minimum et spisebord hvor man også kan sidde med papirer.

På en skole hvor møblerne på et lærerværelse typisk består af bløde stole/sofaer og lave borde… vbil du selv ha’ sådan et sted anvist som arbejdsplads? Med computer og papirer?

Hvis lærerne skal have al deres “papirtid” på skolen, så bliver skolen nødt til at stille egnede faciliteter til rådighed, det siger (arbejdsmiljø)loven nemlig. Og det bli’r ikke bare dyrt, men RIGTIG dyrt.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1051164]Lige nu sidder de jo hjemme og gør det. Så VIDT jeg ved er der andre regler for hjemmearbejdspladser når de ikke er officielle hjemmearbejdspladser. Og under alle omstndigheder har de fleste et skrivebord eller som minimum et spisebord hvor man også kan sidde med papirer.

På en skole hvor møblerne på et lærerværelse typisk består af bløde stole/sofaer og lave borde… vbil du selv ha’ sådan et sted anvist som arbejdsplads? Med computer og papirer?

Hvis lærerne skal have al deres “papirtid” på skolen, så bliver skolen nødt til at stille egnede faciliteter til rådighed, det siger (arbejdsmiljø)loven nemlig. Og det bli’r ikke bare dyrt, men RIGTIG dyrt.[/QUOTE]

Så er det nogle atypiske lærerværelser jeg har set - der har nærmest udelukkende været borde og stole :slight_smile:

Men er det egentlig det forslaget går ud på? At lærerne skal blive på skolen?
Jeg har mere fået forståelsen af, at forslaget går på at arbejdsgiveren (skolelederen) skal kunne planlægge arbejdstiden, så det gøres internt på skolen.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051143]Som jeg har forstået det, er lærernes løn nu beregnet på, at de har ekstra ferie, arbejder aftener osv - altså ligesom når mit job har “forefaldende overarbejde” inkluderet i grundlønnen.

Er det korrekt forstået?[/QUOTE]

Lærere har ikke ekstra ferie - de har seks uger som andre offentligt ansatte. Kommunerne
vælger, hvilke uger der er ferie. I Høje-Tåstrup har lærerne tre uger i børnenes sommerferie,
og derudover i efterårsferien og vinterferien. Den sidste uge må lærerne frit aftale med
skolelederen, dog skal den holdes samlet og altså ikke som enkeltdage. Resten af tiden er
forberedelse og afspadsering. Typisk er lærerne også fysisk på skolen de sidste en til to uger
i børnenes sommerferie, hvor de planlægger året sammen med deres kolleger i deres klasse-
team, lægger skemaer og forbereder undervisningsmateriale.

Og aftenarbejde er jo bare forberedelse :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051166]Så er det nogle atypiske lærerværelser jeg har set - der har nærmest udelukkende været borde og stole :slight_smile:

Men er det egentlig det forslaget går ud på? At lærerne skal blive på skolen?
Jeg har mere fået forståelsen af, at forslaget går på at arbejdsgiveren (skolelederen) skal kunne planlægge arbejdstiden, så det gøres internt på skolen.[/QUOTE]

Ja, det er rigtigt forstået.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051143]Som jeg har forstået det, er lærernes løn nu beregnet på, at de har ekstra ferie, arbejder aftener osv - altså ligesom når mit job har “forefaldende overarbejde” inkluderet i grundlønnen.

Er det korrekt forstået?[/QUOTE]

Mener du vitterligt at lærere har fri samtidig med at dit barn har ferier, for så er der noget helt galt her. De fleste af ugerne bliver faktisk brugt på at forberede undervisningen til når børnene kommer tilbage til skolen. Samtidig hen over sommeren bliver der da holdt møder om hvordan undervisningen generelt skal ligge for de enkelt klasser, det er jo ikke noget en lærer af sig selv bestemmer.

Jeg må indrømme, at det skaber anti parti hos mig at læse det indlæg fra den mand. Sikke da en omgang bavl - måske vækker det sympati hos nogle, men jeg står helt af - jeg dytter ellers og vinker til lærene hver morgen på vej på arbejde. Jeg synes godt om deres sag, men den der tone i det indlæg - ååååh så syyyyynd for miiiiig - der står jeg af - jeg tror jeg kunne finde mange andre job, der var :rock:

Fx kunne hugo min hund skrive et om mig og om hvor syyyyynd det er for ham når "nu ringer hendes telefon igen en lørdag. Jeg havde lige lagt mig i sofaen med hovedet på hendes arm for at se en film og slappe af og hygge efter en lang uge, men der er en ulykkelig hundeejer. Nå så går der en halv time før jeg ser hende igen… men jeg må jo klare mig må jeg… jeg stakkels hund… jeg kan altid bare se filmen helt alene altså ka jeg — buu huuu buuuu :høhø: Ja undskyld mig, men det virker helt modsat på mig det der piveri fra den mand :dokdok:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1051195]Lærere har ikke ekstra ferie - de har seks uger som andre offentligt ansatte. Kommunerne
vælger, hvilke uger der er ferie. I Høje-Tåstrup har lærerne tre uger i børnenes sommerferie,
og derudover i efterårsferien og vinterferien. Den sidste uge må lærerne frit aftale med
skolelederen, dog skal den holdes samlet og altså ikke som enkeltdage. Resten af tiden er
forberedelse og afspadsering. Typisk er lærerne også fysisk på skolen de sidste en til to uger
i børnenes sommerferie, hvor de planlægger året sammen med deres kolleger i deres klasse-
team, lægger skemaer og forbereder undervisningsmateriale.

Og aftenarbejde er jo bare forberedelse :slight_smile:
[/QUOTE]

Ja, det er så afspadsering man kalder det - og ikke ferie :slight_smile:
Min pointe var sådan set også bare, at de jo har flere friuger end os andre, men at det er indregnet i deres øvrige arbejdstid.

Ja, det mener jeg faktisk - for ud over sommerferien, kender jeg ikke nogle lærere, der er på arbejde, når skolerne holder ferie :slight_smile:

Jeg formoder (uden at vide det præcist), at deres arbejdsuge de øvrige uger af året, er af et højere timetal, så det går op i løbet af et år.

[QUOTE=lenschow;1051207]Jeg må indrømme, at det skaber anti parti hos mig at læse det indlæg fra den mand. Sikke da en omgang bavl - måske vækker det sympati hos nogle, men jeg står helt af - jeg dytter ellers og vinker til lærene hver morgen på vej på arbejde. Jeg synes godt om deres sag, men den der tone i det indlæg - ååååh så syyyyynd for miiiiig - der står jeg af - jeg tror jeg kunne finde mange andre job, der var :rock:

Fx kunne hugo min hund skrive et om mig og om hvor syyyyynd det er for ham når "nu ringer hendes telefon igen en lørdag. Jeg havde lige lagt mig i sofaen med hovedet på hendes arm for at se en film og slappe af og hygge efter en lang uge, men der er en ulykkelig hundeejer. Nå så går der en halv time før jeg ser hende igen… men jeg må jo klare mig må jeg… jeg stakkels hund… jeg kan altid bare se filmen helt alene altså ka jeg — buu huuu buuuu :høhø: Ja undskyld mig, men det virker helt modsat på mig det der piveri fra den mand :dokdok:[/QUOTE]

Måske er det, fordi du ikke selv har prøvet det? På et tidspunkt troede jeg nærmest, at der
var et lille kamera i vores køkken, for det passede med, at hver eneste aften lige når vi havde
sat os, så ringede telefonen. Jeg accepterer selvfølgelig, at sådan er betingelserne, når man er
gift med en lærer, men det betyder altså ikke, at jeg ikke samtidig kan føle det både irriterende
og belastende i længden, at vi stort set aldrig kan få ro til at tale sammen omkring aftensmaden
i vores familie.

Og nej, det virker ikke med telefontid - forældre ringer, når det passer ind i deres program.

Jeg klynker ikke, men jeg forstår altså mandens beskrivelse til fulde…

Jeg synes også - helt generelt - at folk er meget dårlige til det med telefontiden. Når folk ringer til mig udenfor min træffetid, spørger jeg altid hvorfra de har mit nummer - oftest svarer de hjemmesiden, hvortil jeg så spørger om de ikke bemærkede telefontiden.
Jooo, men det er jo et mobilnummer, så vi tænkte du ikke tog den, hvis det ikke passede ind.

Yeah rigth - det er ligesom min privattelefon.

Charlotte kunne I ikke oprette en mobil med taletidskort og så udlevere det telefonnummer sammen med en træffetid - og så kun tænde mobilen på det tidspunkt? Han har vel ikke døgnvagt?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051213]Ja, det er så afspadsering man kalder det - og ikke ferie :slight_smile:
Min pointe var sådan set også bare, at de jo har flere friuger end os andre, men at det er indregnet i deres øvrige arbejdstid.
[/QUOTE]

Det kan du jo sige, men det er da ikke anderledes, end hvis jeg arbejde 74 timer på
en uge, så kunne jeg holde fri den næste uge. Det ville jeg da ikke kalde, at jeg havde
flere uger fri end andre mennesker, for jeg havde jo leveret timerne. Og det har lærerne
jo også henover året - der er faktisk ingen forskel.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1051224]Det kan du jo sige, men det er da ikke anderledes, end hvis jeg arbejde 74 timer på
en uge, så kunne jeg holde fri den næste uge. Det ville jeg da ikke kalde, at jeg havde
flere uger fri end andre mennesker, for jeg havde jo leveret timerne. Og det har lærerne
jo også henover året - der er faktisk ingen forskel.[/QUOTE]

Det er vist nogenlunde det samme jeg skriver - er det ikke? :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;1050994]Det tror jeg også, at rigtig mange lærere ville. De vil bare gerne vide på forhånd hvornår de skal på arbejde - lige nu er der nemlig lagt op til, at man end ikke to dage før kan vide, hvordan ens skema ser ud - de vil gerne vide, hvornår de skal på aften- eller weekendarbejde - lige nu kan det nemlig også indkaldes helt uden varsel…
[/QUOTE]
At blive indkaldt uden varsel - kan du ikke give et eksempel på hvad det kunne være de kunne blive indkaldt til.

[QUOTE=lenschow;1051207]Jeg må indrømme, at det skaber anti parti hos mig at læse det indlæg fra den mand. Sikke da en omgang bavl - måske vækker det sympati hos nogle, men jeg står helt af - jeg dytter ellers og vinker til lærene hver morgen på vej på arbejde. Jeg synes godt om deres sag, men den der tone i det indlæg - ååååh så syyyyynd for miiiiig - der står jeg af - jeg tror jeg kunne finde mange andre job, der var :rock:

[/QUOTE]

Du er ikke den eneste der er lidt træt af at høre på piveri, det er der også lærer der er Lærer: Drop nu offerrollen! - politiken.dk

[QUOTE=holymoly;1050994] og hvis de skal “normaliseres”, ville de også gerne have overtidsbetaling, afspadsering og betaling for arbejde udført i aftentimerne. Det får de nemlig heller ikke.
[/QUOTE] Jeg får intet overtidsbetaling eller betaling for arbejde udført i aftentimerne. Jeg er ganske almindelig funktionær ansat under en Djøf kontrakt og jeg kan blive pålagt at arbejde 49 timer om ugen uden nogen form for kompensation. Jeg piver ikke over det, jeg har selv underskrevet min kontrakt:-) bare en oplysning om at ukompenseret aften- og weekendarbejde er mere normalt end man måske lige skulle tro.

Heh da jeg var barn ville jeg HELT KLART være lærer når jeg blev stor. Så havde man SYV UGERS SOMMERFERIE! :wehu:

Nu var der bare den hage at både min søster OG hendes mand var lærere… og desværre fandt jeg på den måde ud af at det var fup og lamperøg… de havde nemlig ikke spor mere ferie end alle andre :(:(:frowning:

Og når man så skulle trækkes med andre menneskers mere eller mindre uopdragne møgunger hele dagen oven i hatten… så … tak, men nej tak :tihi:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051221]
Charlotte kunne I ikke oprette en mobil med taletidskort og så udlevere det telefonnummer sammen med en træffetid - og så kun tænde mobilen på det tidspunkt? Han har vel ikke døgnvagt?[/QUOTE]

Tjo det kunne vi vel i princippet godt. Nu har Simon andre tillidshverv (bl.a. I klubregi, hvor hans
nummer fremgår af forskellige hjemmesider) og med et specielt efternavn, så er man ikke særlig
svær at google sig frem til, så det vil sikkert være en stakket frist.

Og helt generelt så oplever jeg jo, at lærerne bekymrer sig for deres elevers ve og vel og derfor
står til rådighed i vidt omfang - også midt i maden :høhø: De kommer jo til at holde af de unger, som
de tilbringer dagene med, og dermed følger jo også en menneskelig ansvarsfølelse og omsorg, som
kan være svær at mase ind i en telefontid - især, når der er akutte problemer i en grad udover, at
Line har glemt sin hue. Og jeg mener faktisk, at denne medmenneskelighed er utrolig vigtig og noget,
der bør værnes om, for den kan man ikke betale sig til eller skrive ind i overenskomster eller reformer,
men man kan give den dårlige kår at trives i ved at skære i den tid, som lærerne har til rådighed.

Jeg klynker stadig ikke, men jeg bliver ked af det på Simons vegne - og alle andre læreres vegne -
når de offentligt i den grad skal forsvare, at de arbejder mindst ligeså meget som alle andre.

Det er også korrekt, at lærerne ikke kommer på skolen i de uger, der er klassificeret som ferie - det
er et forsikringsspørgsmål. Til gengæld er det ikke usædvanligt at komme der i de uger, hvor børnene
har ferie, og hvor lærerne har forberedelsestid. Simon har tilsyn med fysik og kemi, og han render ikke
rundt med børn omkring sig, når der skal håndteres kemikalier. Kopimaskinen er også på overarbejde
de dage. Der skal da også stadig rettes rapporter og forberedes klasseuger, studieture og laves elev-
planer - det foregår da også mellem jul og nytår eller i dagene før påsken f.eks.

Jeg kan sagtens forstå, at folk ikke kan vide, hvordan det faktisk hænger samme, men jeg kan bare
håbe, at nogen vil tro på det, når det så bliver forklaret.

Jeg synes det er blevet lidt til en debat om, hvorvidt lærerne arbejder for lidt.
Det synes jeg ikke - helt generelt - men jeg er helt sikker på, at der nok kan omfordeles nogle ressourcer.

Når der kommer en opgave på mit job er der forskel på, hvordan og hvor hurtigt den bliver lavet - om det er mig med 25 års erfaring eller om det er vores elev, der er udlært i næste måned.
Og jeg føler mig faktisk helt sikker på, at det samme princip gælder lærere - måske også fordelt på fagene de underviser osv :slight_smile:

Forandringer modtages ikke altid positivt, og det uanset om man er lærer, arbejdssøgende, håndværker eller … you name it.
Jeg har undret mig over, at der fra lærernes side ikke er en, flere eller nogen overhovedet (så har jeg vist garderet mig mod at blive “ponket”) der har noget positivt at sige. Ovenstående er den første positive artikel jeg har læst.

Er det medierne, der vælger at bære ved til bålet, ved primært at lade de negative ting fylde?
Tør de lærer, der ikke er så meget imod de givne forandringer, ikke at udtale sig?
Eller er forandringerne SÅ grelle som der skrives om?